ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
Fiat 130 Coupe 1973 la Auto Moto d Epoca Padova2013
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
Fiat 130 Coupe 1974 la Auto Moto Retro Torino 2022
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PONTIAC GTO A DEBUTAT IN URMA CU SASE DECENII 40 DE ANI DE LA DEBUTUL REVOLUTIONARULUI RENAULT ESPACE La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent […]
La ediția din urmă cu 55 de ani a Salonului Auto de la Geneva, era lansat modelul Fiat 130, ultimul din segmentul de lux al producătorului auto italian și care se dorea un concurent pentru modelele unor producători premium europeni deja consacrați. Chiar dacă modelul dispunea de unele soluții tehnice avansate, numeroase dotări de confort de ultimă oră precum și de un habitaclu generos dimensionat, se pare că imaginea producătorului italian în acest segment exclusiv de piață și performanțele dinamice doar medii au contat decisiv în fața clienților, de unde a rezultat și un succes comercial modest cu doar circa 20.000 de unități produse în aproape șapte ani.
Având în vedere concepția ușor datată a modelului 2300 Lusso lansat în 1961, bazat din punct de vedere tehnic pe modelul 2100 din 1959 și care se afla în topul gamei producătorului FIAT, conducerea acestuia a decis în a doua jumătate a anilor ’60 demararea proiectului unui model succesor de tip sedan Gran Turismo codificat intern X1/3. Conform acestora, modelul trebuia să devină un concurent puternic pentru modelele din același segment ale unor producători premium precum BMW, Jaguar și Mercedes.
În ciuda îndoielilor și nedumeririlor exprimate la acea vreme de designeri, inclusiv inginerul Dante Giacosa responsabil în acea perioadă cu proiectarea noilor modele FIAT, cu privire la oportunitatea de a produce un model destinat segmantului de lux, care nu a fost întotdeauna un apanajul „istoric” pentru FIAT, în timpul etapelor de proiectare a viitorului model inginerii au studiat o parte mecanică rafinată, caracterizată prin soluții tehnice deosebite, combinate cu o caroserie caracterizată printr-o linie clasică, echilibrată și prin disponibilitatea generoasă a spațiului interior atât în față cât și în spate, tipic modelelor cu caroserie în trei volume produse la acea vreme de către producătorii premium.
Departamentul tehnic condus de Dante Giacosa a creat un șasiu caracterizat printr-o soluție tehnică avansată cu suspensie independentă de tip McPherson pe ambele punți dotată cu bare de torsiune, în timp ce Aurelio Lampredi (fost inginer la Ferrari) a dezvoltat un motor cu 6 cilindri dispuși în V cu o cilindree de 2.866 cmc și 140 CP. Se crede în mod obișnuit că acest motor V6 de 2,9 litri este derivat din acel V6 de la Ferrari utilizat pentru modelele Dino de la Ferrari și Fiat. Totuși, o comparație arată că nu există nici o asemănare tehnică între cele două motoare V6. La V6-ele Dino, bancurile cilindrilor formează un unghi de 65°, având camere de ardere emisferice, supape înclinate și dublu arbore cu came pe banc. În schimb, în cazul motorului V6 de la Fiat 130, unghiul între bancurile de cilindri de 60°, camerele de combustie și supapele în linie deplasate direct de un singur arbore cu came în chiulasă, în plus, alezajul este considerabil mai mare decât cursa. În acest ultim caz, motorul a fost rezultatul unui proiect specific care a luat în considerare studiul motorului cu 4 cilindri al lui Fiat 128, mărit în raport de 2:1 și adaptat unei arhitecturi V6. Alimentarea se realiza cu ajutorul a trei carburatoare dublu corp verticale Weber iar aprinderea era tranzistorizată, o soluție tehnică avansată și extrem de rară la acea dată. Schema tehnică a fost completată de tracțiunea pe roțile din spate, transmisia automată cu 3 trepte de concepție Borg-Warner care a fost propusă ca echipament standard în timp ce transmisia manuală cu 5 trepte de producție ZF era propusă doar opțional, sistem de frânare cu patru discuri ventilate plus servoasistare iar direcția de tipul cu șurub și rolă având opțional servoasistare.
De la premierea oficială, care a avut loc la GenevaMotorshow din 1969, modelul din segmentul de lux Fiat 130, a primit aprecieri din partea presei și a publicului cu privire la soluțiile tehnice avansate implementate pe care le-am enumerat mai sus, habitaclul și portbajul foarte spațioase grație în primul rând dimensiunilor generoase (Lxlxh: 4,750 x 1,805 x 1,475 m, ampatament 2,720 m), însă, din punct de vedere stilistic, acesta nu a fost pe deplin favorabil publicului.
Modelul era caracterizat printr-o linie exterioară echilibrată în ansamblu creată de Mario Felice Boano responsabil cu Centro Stile Fiat, dar mai degrabă „încărcată” și îngreunată de o cantitate considerabilă de elemente cromate inutile, precum profilele mari cromate care încadrau și traversau blocurile de lumini din spate care erau excesiv de mari sau grila frontală monolitică în stil baroc care era caracterizată printr-un design destul de elaborat si complex.
La interior, Fiat-ul 130 Berlina dispunea de un tablou de bord cu instrumente de măsură liniare, care le amintea stilistic pe cele ale sedanurilor americane ale vremii și o planșă de bord cu consolă centrală plus tunel median. Calitatea finisirii interioarelor era tipică pentru acest segment premium prin utilizarea unor materiale de top precum catifeaua fină sau pielea de calitate excelentă pentru tapițerie. Echipamentul de dotări opționale era și el unul bogat fiind propuse: instalația de aer condiționat, servodirecția, diferențialul autoblocant, geamurile față – spate cu comandă electrică, radioul cu căutarea automată a posturilor, geamurile cu tentă fumurie sau antena electrică în timp ce dotări precum volanul reglabil, jantele din aliaj, ștergătoarele de parbriz cu intermitență, turometrul și luneta cu sistem de degivrare erau incluse în standard.
După ce l-a testat, majoritatea presei de specialitate au apreciat modelul ca fiind confortabil, cu o ținută de drum sigură și un comportament echilibrat, dar în același timp au observat că este penalizat semnificativ de greutatea sa semnificativă (1.550 kg) și de puterea limitată furnizată de motorul care se cifra la doar 140 CP și care oferea performanțe dinamice doar medii (viteză maximă 185 km/h, accelerație 0 – 100 km/h în 11,2 secunde) iar din această cauză, modelul avea un dezavantaj în comparație cu modelele rivale directe și anume: BMW 2800, Mercedes 280 SE și Jaguar XJ6 2.8.
În martie 1971, departamentul tehnic a încercat să remedieze această deficiență prin creșterea capacității cilindrice a motorului la 3.235 cmc, obținând ca urmare o creștere a puterii de aproximativ douăzeci și cinci de CP, valoarea acestuia ajungând la aproximativ 165 CP permițând în acest caz o viteză maximă de 190 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 10 secunde. Totuși, aceste valori erau încă departe de cele atinse de motoarele de aceeași cilindree care echipau modelele produse de mărcile concurente, care se apropiau de 200 CP, și care se caracterizau adesea prin adoptarea unor soluții tehnice mai rafinate, precum injecția mecanică. Din această cauză, modelul de lux de la Fiat avea un dezavantaj în comparație cu rivalii săi direcți.
La ediția din 1971 a Salonului Auto de la Geneva, Fiat a lansat varianta de caroserie coupe a modelului 130, proiectată în acest caz de Paolo Martin care lucra pentru studiourile Pininfarina și care avea dimensiuni ușpr diferite comparativ cu varianta berlină (Lxlxh: 4,842 x 1,760 x 1,378 m). Linia coupe-ului era una personalizată, caracterizată prin linii drepte și muchii ascuțite fiind complet diferită de cea a sedanului. De altfel, cu Fiat-ul 130 Coupe a fost inaugurată o trilogie modernistă la Pininfarina, continuată cu alte două coupe-uri italiene cu un puternic impact vizual precum Ferrari 365 GT4 2+2 și Lancia Gamma Coupe.
Caroseria variantei 130 Coupe era asamblată la fabrica Fiat din Rivalta, care apoi era livrată la fabrica Pininfarina care era responsabilă cu operațiunile de vopsire, amenajare interior și finisare de ansamblu, plasând propriul brand pe laterale caroseriei. Fiat 130 Coupe a împrumutat în cea mai mare parte partea mecanica variantei sedan cu motorul V6 de 3,2 litri (165 CP), însă, la interior se caracteriza printr-o planșă de bord cu un design mai clasic, instrumente circulare și finisaje rafinate, pentru decorarea ei fiind folosit lemn lăcuit care se regăsea inclusiv pe consola centrală și la panourile portierelor. În același timp, această planșă de bord a intrat și în dotarea variantei 130 Berlina. Varianta coupe a modelului a fost echipată cu un opțional exclusiv precum comenzile pentru deschiderea și închiderea ușii pasagerului puteau fi acționate independent de pe partea șoferul. Comparativ cu varianta 130 Berlina, echipamentul de dotări standard al variantei 130 Coupe era unul mai bogat și în care erau incluse: servodirecția, diferențialul autoblocant, geamurile față electrice, radioul cu căutarea automată a posturilor, antena electrică și tetierele.
Principalul obstacol care a penalizat modelul Fiat din segmentul de lux, atât în timpul dezvoltării proiectului, cât și în faza comercială, a fost ideea, universal răspândită în rândul potențialilor clienți, de a considera Fiat o companie specializată exclusiv în producția de modele din segmentele de piață inferioare și deloc capabilă să exploateze segmentul de lux. Practic, acest model, a fost dezavantajat de imaginea „populară” a mărcii italiene. De altfel, în gama producătorului italian a fost poziționat ca un model cu totul excepțional, cu un preț de vânzare aproape triplu față de cel al lui Fiat 132, modelul din segmentul mediu superior care l-a urmat în lista de prețuri, respectiv în jur de 13 milioane de lire față de 4,8 milioane în anul 1975.
Criza gravă a petrolului care a început în 1973, a determinat efectiv eșecul comercial al modelului, deoarece aclamația dată coupe-ului s-a limitat doar la aprecierea pentru design-ul său exterior, dar asta nu s-a tradus niciodată într-un număr substanțial de vânzări. Mai mult, era clar că utilizarea unui model caracterizat printr-un consum destul de ridicat concomitent cu creșterea de aproape cinci ori a costului a combustibilului într-un interval de câteva luni, a devenit brusc neeconomică.
În plus, conducerea Fiatnu a dorit producția unor exemplare mai exclusive, în esență evoluții stilistice ale coupe-ului proiectat de Pininfarina, precum Opera având caroserie cu 4 uși, proiectat și realizat ca exemplar unic în 1974 precum și Maremma cu caroserie break cu 3 uși în stil Shooting Brake proiectat și finalizat în 1975 și caracterizat prin unele soluții funcționale și stilistice deosebite. Tot la acest capitol merită menționat și cele trei exemplare realizate ale Fiat-ului 130 Familiare derivate din varianta 130 Berlina.
Productia variantei Fiat 130 Berlina a incetat în cursul anului 1976, ajungand la un total de 15.093 unitati produse din care aproximativ 6.000 echipate cu motorul de 2,9 litri si peste 9.000 unități echipate cu motorul de 3,2 litri, în timp ce varianta Fiat 130 Coupe a rămas în producție până în toamna anului 1977, însumând 4.491 unități produse.
Eșecul comercial al Fiat-ului 130 a avut drept consecință principală abandonarea totală de către producătorul Fiat a segmentului auto de prestigiu. Producătorul auto italian, după ce a achiziționat companiile Ferrari și Lancia în același an 1969, s-a concentrat pe dezvoltarea unor modele din clasa superioară și de lux pentru aceste mărci. A trebuit însă să așteptăm până la mijlocul anilor ’80 pentru a vedea introducerea pe piața auto a unui model aparținând segmentului auto de prestigiu produs de ceea ce între timp devenise grupul auto FIAT.
Foto: FIAT; Arhivă; Auto Retro Passion
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.