Ultimele articole

MERCEDES CLASA S – ANIVERSEAZA 50 DE ANI

4 august 2015
Comments off
572 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


In iulie 2015 s-au implinit 50 de ani de la lansarea navei amiral a constructorului german Mercedes care din acel moment a devenit clasa S. Seria W108 s-a bucurat de un mare succes comercial fiind fabricat de-a lungul carierei sale de 7 ani in 383.361 exemplare si facea trecerea dintre modelul seriei W111/112 cunoscut ca si „coada de randunica” la cel din seria W 116, toate cele 3 avand ca numitor comun: luxul.

La inceputul anilor ’60 in Europa, era automobilelor economice postbelice ia sfarsit, majoritatea producatorilor auto concentrandu-se pe dezvoltarea modelelor din clasa de lux.

In aceasta perioada, cunoscutul producator german Mercedes-Benz cu sediul la Stuttgart si specializat pe productia de automobile de lux care erau sinonime cu confortul si siguranta pasagerilor lucra la dezvoltarea unui nou model din clasa de lux care trebuia sa inlocuiasca modelul seriei W111/112.

Codificat intern W108, viitorul model din clasa de lux trebuia sa inglobeze numeroase solutii tehnice noi menite sa confere pasagerilor o siguranta sporita in caz de accident si sa ofere un confort ridicat la rulare. Responsabil cu design-ul a fost desemnat francezul Paul Braque, acesta fiind asistat de italianul Bruno Sacco. Primele prototipuri care trebuiau testate in conditii climaterice diferite au fost finalizate catre sfarsitul anului 1963.

Modelul pentru productia de serie a fost finalizat in primavara anului 1965 iar lansarea oficiala s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din iulie 1965 devenind din acel moment clasa S. Inca de la lansare noul Mercedes clasa S a fost apreciat atat de presa de specialitate cat si de public pentru linia eleganta a caroseriei, habitaclul spatios, confortul ridicat la rulare, sigurata ridicata oferita pasagerilor in caz de accident, numeroasele dotari de confort oferite si nu in ultimul rand pretul atractiv de 15.300 marci germane in versiunea de baza. Productia modelului a demarat in vara aceluiasi an intr-o cadenta de 2.660 de unitati pe luna.

Modelul di seria W108/W109 inglobeaza numeroase solutii tehnice noi menite sa confere pasagerilor o siguranta sporita. Acestea sunt rolul a numeroase cresh-teste realizate de constructorul german marcand in acelasi timp introducerea cercetarilor cu privire la securitatea activa si pasiva. In caz de impact, coloana volanului este deformabila, volanul are in partea centrala un absorbant de socuri iar oglinda retrovizoare se desprinde de bratul sau. Pentru a oferi un confort cat mai ridicat la rulare, puntea spate a fost prevazuta cu amortizoare hidropneumatice. Printre dotarile de confort care puteau fi comandate se inumarau: instalatia de aer conditionat, suspensia spate hidraulica cu reglare automata, tapiteria din piele, geamurile cu actionare electrica, trapa cu actionare manuala sau electrica, inchiderea centralizata pentru portiere, tetierele, centurile de siguranta pentru locurile din fata, geamurile cu tenta fumurie sau proiectoarele suplimentare.

De la debut au fost propuse patru versiuni: 250S, 250 SE(seria W108), 300 SE si 300 SEL(seria W109), aceasta din urma cu ampatament majorat. Primele doua versiuni erau echipate cu un propulsor cu 6 cilindri in linie de 2.5L care dezvolta 130 CP in varianta alimenta cu doua carburatoare dublu corp Zenith (250S) si 150CP in varianta cu injectie (250SE) iar celelalte doua cu un propulsor tot cu 6 cilindri in linie de 3L alimentat cu injectie si care furniza 170CP. Conceput dupa solutia clasica cu motor amplasat frontal longitudinal si tranmisie pe rotile din spate, Mercedes clasa S era disponibil in standard cu o cutie manuala in 4 trepte iar optional era oferita o cutie automata in 4 trepte.

Realizat pe o platforma modernizata a modelului din seria W111, modelul W108-W109 dispunea de suspensie independenta pe ambele punti, in fata fiind prevazuta cu brate duble trapezoidale, arcuri elicoidale si amortizoare hidraulice iar in spate cu axa transversala, brate longitudinale, arcuri elicoidale si amortizoare hidropneumatice. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri la ambele punti. Directia era de tipul cu recirculare de bile fiind servoasistata optional. Dimensiunile si masa erau specipice clasei superioare europene: Lxlxh 4.900(SEL:5.000)/1.810/1.440 m. , ampatament 2.750m(SEL:2.850), greutate 1.440 – 1575 kg. Performante: viteza maxima 180-195 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 13 si respectiv 12 secunde.

In noiembrie 1967 este realizat un usor facelift si este introdusa o noua versiune 280S/SE/SEL echipata cu o motorizare in 6 cilindri de 2.8L care dezvolta 140 CP in varianta alimenta cu doua carburatoare dublu corp Zenith si 160CP in varianta cu injectie. In acelasi timp sunt introduse noi dotari printre care farurile duble si cutia de viteze manuala cu 5 rapoarte. Tot acum este stopata productia versiunii 300SE/SEL (W109).

La Salonul Auto de la Geneva din 1968 este lansata o noua versiune de top denumita 300SEL 6.3 fabricata in serie limitata(6.526 exemplare). Aceasta noua versiune 300SEL 6.3 beneficia de o motorizare cu 8 cilindri in V de 6.3L care dezvolta 250CP si era alimentat cu injectie electronica Bosch. Asociat cu o transmisie automata in 4 rapoarte, noua motorizare permitea performante de top: viteza maxima 230 km/h si acc. 0-100 km/h in 6.3 sec. Versiunea 300SEL 6.3 se diferentia la exterior prin farurile duble si proiectoarele suplimentare si dispunea de suspensie spate hidropneumatica, diferential autoblocabil, sistem de franare cu discuri ventilate si servodirectie. Printre dotarile speciale oferite pa aceasta versiune de top se inumarau: radio telefonul – o premiera pentru un automobil, farurile cu halogen, masute pentru locurile din spate sau jantele din aliaj. Pe baza acestei versiuni a fost dezvoltata in colaborare cu firma AMG o varianta de competitie dotata cu un motor V8 de 6.8L care furniza 428CP permitand o viteza maxima de 265 km/h si o acc. 0-100 km/h in 4.2 sec.

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1969 sunt lansate versiunile 280SE/SEL 3.5 si 300SEL 3.5, ambele echipate cu o noua motorizare cu 8 cilindri in V de 3.5L care multumita alimentatarii cu injectie electronica Bosch furniza 200CP. Performante: viteza maxima 200 km/h si acc. 0-100 km/h in 10 sec.

In primavara anului 1971 sunt lansate noi versiuni: 280SE/SEL 4.5 si 300SEL 4.5 dezvoltate special pentru piata din Statele Unite ale Americii. Acestea beneficiau de o motorizare cu 8 cilindri in V de 4.5L care era alimentat cu injectie electronica Bosch si dezvolta 200CP. Asociat cu o cutie automata in 3 rapoarte de conceptie noua, motorul permitea o viteza maxima de 205 km/h si o acc. 0-100 km/h in 9.5 sec.

In noiembrie 1972 dupa o cariera stralucita de sapte ani in care au fost fabricate 383.361 de exemplare, productia modelului clasa S seria W108 este stopata, acesta fiind inlocuit cu o noua generatie cunoscuta sub denumirea de W116.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Mercedes-Benz; Arhiva

Comments are closed.

August 18, 2018