PININFARINA – 85 DE ANI DE FORME DIVINE

30 ianuarie 2015
Comments off
2.027 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În acest an în luna mai s-au împlinit 85 de ani de când atelierele italiene Pininfarina au început să proiecteze și să producă caroserii de automobile. În zilele noastre, Pininfarina este un puternic grup industrializat specializat în domeniul design-ului și caroseriilor.

 Se știe că, cei mai renumiți designeri auto din lume se află în Italia ca și cele mai celebre firme proiectante și producătoare de caroserii. Una dintre acestea se numește Pininfarina iar despre creațiile sale se poate afirma ca au reprezentat întodeauna la cel mai înalt nivel tendințele epocii respective. În cazul creațiilor carosierului Pininfarina, cuvântul care descrie cel mai bine alegerea liniilor, a proporțiilor, a detaliilor este rafinamentul. Privind la cele peste 600 de modele auto de serie sau prototipuri realizate de Pininfarina, ne putem face foarte ușor sa ne conturăm o imagine generală despre evoluția automobilului din ultimii 85 de ani.

Pe 22 mai 1930, dispunând de un capital de un milion de lire italiene, BattistaPininFarina a inaugurat atelierul de la nr.107 pe Corso Trapani în orașul piemontez Torino, firma purtând denumirea Società Anonima Carrozzeria Pinin Farina. ”Pinin” era o porecla dată lui Battista Farina, semnificând „cel mic”, adică mezinul familiei. La noua firmă creată lucrau un număr de 90 angajati pe o suprafață totală de 9.000 mp.

În primul an de activitate au fost realizate 42 de automobile exclusive, acestea fiind modele produse în câteva exemplare sau chiar unicate, realizate prin carosarea unor șasiuri și părți mecanice furnizate de producători auto premium precum: Lancia, Hispano Suiza și Cadillac.

În anii ’30 – ’40 criteriile estetice erau de mare importanță în ochii clientelei, modele proiectate și realizate de Stabilimenti Farina precum: Fiat 518 Ardita, Alfa Romeo 8C 2300 B, Lancia Astura, Alfa Romeo 6C 2300 Pescara Berlinetta, Lancia Aprilia Aerodinamica sau Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport erau reprezentative pentru acest mod de abordare a design-ului auto.

Odată cu finalul celui de-al doilea război mondial a luat sfarsit și epoca în stil baroc a carosierilor. Datorită criteriilor tehnice și financiare care deveniseră mai importante, mulți carosieri nu au mai putut continua activitatea. Spre deosebire de aceștia Pinin Farina a adoptat o orientare prin care se ocupa și de perfecționarea tehnică a șasiurilor și caroseriilor ceea ce i-a permis să traverseze cu bine perioada dificilă. Cel mai bun exemplu în legatură cu acest aspect este modelul Cisitalia 202 GT din 1946 care a imbunatățit mult aerodinamica modelelor sport, având aripile integrate in forma caroseriei. Soluția respectivă integrată a fost considerată atunci ca fiind una de avangardă. Cisitalia 202 GT, un coupe sport cu o linie rafinată prin simplitate a ajuns sa fie primul automobil expus permanent în Muzeul de Artă Modernă – MOMA de la New York (SUA). În același an demarează colaborarea cu constructorul italian Maserati, primul model realizat de carosierul piemontez fiind A6 1500.

La inceputul anilor ’50 demarează colaborarea cu producătorul american Nash și producatorul francez Peugeot care au contribuit semnificativ la dezvoltarea firmei italiene. Tot în această perioadă au fost proiectate modele de serie devenite celebre precum: Lancia Aurelia, Lancia Flaminia, Lancia Appia Coupe, Austin A 55 Cambridge, Austin A40, Cadillac Starlight, Jaguar MK VII, MG Magnette, Nash Healey sau Peugeot 403.

Anul 1952 a însemnat începutul parteneriatului cu constructorul italian Ferrari care a continuat cu succes până în anul 2010.

Un pas important în istoria carosierului Pininfarina a fost facut o dată cu începerea producției pe scară largă cu modelul Alfa Romeo Giulietta Spider în 1955, acesta fiind totodată primul mare succes al firmei piemonteze cu cele 17.096 de exemplare construite între anii 1955-1965.

În anii ’50, Pinin Farina s-a concentrat în continuare pe producția de serii limitate fiind vorba de modele sportive precum: Alfa Romeo 1900 Cabriolet, Ferrari 212 Inter, Ferrari 250 GT Spider California, Lancia Aurelia B24 Spider, Maserati A6GCS52 Berlinetta sau cu pretentii de lux ca: Ferrari 400 Superamerica, Lancia Aurelia B50 Cabrio sau Nash Ambassador. Ca design, Lancia Florida II prezentat în 1957 sub formă de prototip ilustreaza perfect tendințele momentului.

Deschiderea noii fabrici de la Grugliasco de lângă Torino în anul 1958, a condus la stabilirea de noi colaborări cu mai mulți mari producatori de automobile. În acelasi timp, la conducerea firmei au fost cooptați fiul Sergio și cumnatul Renzo Carli.

În anul 1961, numele Farina a fost schimbat prin Decret Prezidential în Pininfarina. În același timp, derularea proiectelor cu producătorii: Alfa Romeo, Ferrari, Lancia și Peugeot era supervizată direct de către Sergio Pininfarina.

În anii ’60, pe langă dezvoltarea sistemului de relații cu fabricanții auto de mare serie, studiourile de design Pininfarina s-au concentrat mai mult în proiectarea unor concept-car-uri inovatoare și spectaculoase precum: Abarth 2000, BLMC 1100, Alfa Romeo Giulia Tubolare, Bentley T1 Coupe Speciale, Chevrolet Corvette Rondine sau Dino Berlinetta Speciale prin intermediul cărora erau propuse soluții tehnice de avangardă. Acestea vizau utilizarea de noi materiale, îndeplinirea unor norme de siguranță, de protecția mediului, de funcționalitate în traficul urban și crearea unor forme noi, mai aerodinamice și mai rafinate. Aceste activități reveneau noului departament numit Centro Stile, inaugurat în 1966. Anul 1966 a fost îndoliat de decesul fondatorului firmei Battista Pinin Farina, conducerea companiei italiene fiind preluată din acel moment de fiul acestuia Sergio.

De-a lungul anilor ’60 compania Pininfarina a atins dimensiuni industriale fiind realizate proiecte de mare rafinament precum: Alfa Romeo Duetto (Spider), Austin A40, Ferrari 275 GTB, Ferrari Dino 206 , Ferrari 365 GT/4 Daytona, Fiat 1500 Cabrio, Fiat 124 Spider, Fiat Dino Spider, Lancia Flavia Coupe, Lancia Flaminia Coupe, Morris 1000, Peugeot 404 Coupe și Cabrio sau Peugeot 504 Coupe și Cabrio.  O realizare reprezentativa  pentru stilul promovat de Pininfarina de-a lungul celui de-al saselea deceniu rămâne însă Ferrari 250 GT SWB ca model de serie iar Dino Berlinetta Speciale ca și concept car de stil.

În anii ’70 datorită crizei petrolului, conducerea companiei Pininfarina a demarat investitia in tehnologii noi. În acest scop a fost inaugurat în anul 1972 un tunel aerodinamic, pe atunci singurul din Italia și unul din puținele existente în lume. În perioada celui de-al șaptelea deceniu, Pininfarina a contribuit magistral la schimbarea stilului automobilelor din segmentul sport. Astfel, trecerea la linii angulare, volume alungite și faruri escamotabile a făcut din noile generații de modele sport, adevarate reprezentante ale stilului high-tech.

Anii ’70 au reprezentat și perioada celor mai spectaculoase creații de modele de serie ca: Ferrari 365 Berlinetta Boxer, Ferrari 365 GTC, Ferrari 308 GTB, Fiat 130 Coupe, Lancia Beta Monte Carlo, Lancia Gamma Coupe, Peugeot 604, Rolls Royce Camargue cărora li se alătura numeroase prototipuri spectaculoase precum: Alfa Romeo P33 Cuneo, Autobianchi A112 Giovani, Ferrari Modulo, Fiat 130 Opera & Maremma sau Jaguar XJ Spider.

De-a lungul anilor ’80, extinderea contractelor cu producatorii cei mai mari din lume a continuat. În acest scop a fost construită o nouă fabrica la San Giorgio Cavanese și inaugurat departamentul Studi e Ricerche din Cambiano de lângă Torino în anul 1982. Printre realizarile cele mai importante din acea periodă ca modele de serie merita amintite: Alfa Romeo 164, Cadillac Allante, Ferrari Mondial 8, Ferrari Testarossa, Ferrari F40, Peugeot 205, Peugeot 405, Peugeot 605 iar ca concept-car-uri: Alfa Romeo Vivace, Audi Quartz,  Ferrari Pinin, Ferrari Mythos, Lancia HIT sau Pininfarina Brio.

La jumatatea anilor ’80 se putea afirma despre Pininfarina ca fiind un puternic grup industrial în plină ascensiune, acțiunile firmei începând sa fie cotate la bursă și a fost dezvoltat un departament specializat în ameliorarea calității care se ocupa de menținerea nivelului tehnic și al competitivității tuturor celorlalte departamente componente ale grupului.

Anii ’90 au fost dominați de apariția bio-design-ului, cu forme rotunjite și a curentului retro- design. În această perioadă, deși a trebuit sa se conformeze formal modei, Pininfarina și-a păstrat nealterată personalitatea creațiilor sale, relevantă în acest sens este forma modelelor sport: Alfa Romeo GTV- Spider, Ferrari 456 GT, Ferrari F50, Ferrari 550 Maranello, Ferrari 360 Modena, Fiat Coupe, Honda Beat sau Peugeot 406 Coupe dar si a concept-car-urilor ca: Alfa Romeo Dardo, Fiat Spunto, Honda Argento Vivo, Opel Chronos, Peugeot Nautilius, Pininfarina Ethos sau Pininfarina Metrocubo. Tot în această perioada este inaugurată o nouă fabrica la Bairo în regiunea Cavanese pentru a găzdui producția modelului compact off-road Mitsubitshi Pajero Pinin.

Începutul celui de-al treilea mileniu a însemnat și demararea unor noi colaborări în premieră pentru compania italiană, cu constructori sud coreeni precum: Hyundai sau Daewoo dar și europeni ca: Ford sau Volvo. Cu toate că, formele rotunjite și farurile carenate specifice anilor ’60 au revenit la modă în această perioada, tratarea tehnologică și stilistică este cu totul diferită. Alfa Romeo Brera – Spider, Ferrari Enzo, Ferrari 612 Scaglietti, Ferrari 599 GTB Fiorano, Ferrari 458 Italia, Maserati Quattroporte V, Maserati Gran Turismo, sunt exemplele cele mai bune ca și continuatori ilustrativi pentru tendința respectivă.

Începând cu anul 2001, la conducerea firmei se afla fiul lui Sergio, Andrea Pininfarina iar din 2008 ajunge la conducere celalalt fiu al lui Sergio, Paolo Pinifarina ca urmare a decesului lui Andrea Pininfarina survenit în urma unui accident de motocicletă.

Adevarata măsură a potențialului conceptual și tehnologic atins de firma Pininfarina este cel mai bine pus în lumină de către Peugeot 1007, un model ultra-compact lansat în 2004 și care oferea un înalt grad de siguranță în caz de accident, o excelentă concepție ergonomică și cu un aspect estetic irezistibil. Pe lângă acesta merită amintite și spectaculoasele concept-car-uri precum: Alfa Romeo 8C, Alfa Romeo 2uettotanta, Ferrari Rossa, Ferrari P4-5, Lancia Stratos 2010, Maserati Birdcage, Pininfarina Nido, Pininfarina Cambiano, Pininfarina B0 sau Rolls-Royce Hyperion.

Pe data de 3 iulie 2012, Sergio Pininfarina în varsta de 85 de ani se stinge din viață iar în memoria sa este prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 2013 concept-car-ul Ferrari Sergio.

În zilele noastre nu ne putem imagina universul design-ului auto fără creațiile Pininfarina și nu ne rămâne decât să mulțumim divinității ca a inzestrat pe cineva cu un asemenea talent, capabil sa materializeze adevarate capodopere pe roți.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Pininfarina; Producatori.

Comments are closed.

December 03, 2020