Ultimele articole
AUTOMOTORETRO TORINO 2018 A 36 –A EDIȚIE (februarie 7, 2018 11:09 pm)
CELE MAI SCUMPE 10 AUTOMOBILE ALE ANULUI 2017 (ianuarie 12, 2018 10:12 pm)
PORSCHE A RESTAURAT CEL MAI VECHI 911 (decembrie 29, 2017 11:27 pm)
50 DE ANI CU AVANGARDISTUL NSU RO80 (decembrie 28, 2017 12:17 am)

PININFARINA – 85 DE ANI DE FORME DIVINE

30 ianuarie 2015
Comments off
147 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


In acest an se implinesc 85 de ani de cand atelierul Pininfarina a inceput sa proiecteze si sa produca caroserii de automobile. In zilele noastre, Pininfarina este un puternic grup industrializat specializat in domeniul design-ului si caroseriilor.
 

Cei mai renumiti designeri auto din lume se afla in Italia ca si cele mai celebre firme proiectante si producatoare de caroserii. Una dintre acestea se numeste Pininfarina iar despre creatiile sa le se poate afirma ca au reprezentat intodeauna la cel mai inalt nivel tendintele epocii respective. In cazul creatiilor carosierului Pininfarina, cuvantul care descrie cel mai bine alegerea liniilor, a proportiilor, a detaliilor este rafinamentul. Privind la modelele realizate de Pininfarina, ne putem face foarte usor sa ne facem o imagine generala foarte bine conturata despre evolutia automobilului in ultimii 85 de ani.

Pe 22 mai 1930, dispunand de un capital de un milion de lire italiene, Battista ”Pinin” Farina a inaugurat atelierul de la nr.107 pe Corso Trapani in Torino, firma purtand denumirea Società Anonima Carrozzeria Pinin Farina. ”Pinin” era o porecla semnificand „cel mic”, adica mezinul familiei. La noua firma lucrau 90 de angajati pe o suprafata totala de 9.000 mp.

In primul an de activitate au fost realizate 42 de automobile exclusive, acestea fiind modele produse in cateva exemplare sau chiar unicate, realizate prin carosarea unor sasiuri si parti mecanice furnizate de producatori precum Lancia, Hispano Suiza si Cadillac.

In anii ’30 – ’40 criteriile estetice erau de mare importanta in ochi clientelei, modele proiectate si realizate de Stabilimenti Farina precum: Fiat 518 Ardita, Alfa Romeo 8C 2300 B, Lancia Astura, Alfa Romeo 6C 2300 Pescara Berlinetta, Lancia Aprilia Aerodinamica sau Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport erau reprezentative pentru acest mod de abordare a design-ului auto.

Odata cu sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial a marcat si sfarsitul epocii baroce a carosierilor. Datorita criteriilor tehnice si financiare care devenisera mai importante, multi carosieri nu au mai putut continua activitatea. Spre deosebire de acestia Pinin Farina a adoptat o orientare prin care se ocupa si de perfectionarea tehnica a sasiurilor si caroseriilor ceea ce i-a permis sa traverseze cu bine perioada dificila. Cel mai bun exemplu in legatura cu acest aspect este modelul Cisitalia 202 GT din 1946 care imbunatatit mult aerodinamica modelelor sport, avand aripile integrate in forma caroseriei. Aceasta solutie a fost considerata atunci ca fiind de avangarda. Cisitalia 202 GT, un coupe sport cu o linie rafinata prin simplitate a ajuns sa fie primul automobil expus permanent in Muzeul de Arta Moderna – MOMA de la New York (SUA). In acelasi an demareaza colaborarea cu constructorul italian Maserati, primul model fiind A6 1500.

La inceputul anilor ’50 demareaza colaborarea cu producatorul american Nash si producatorul francez Peugeot care au contribuit semnificativ la dezvoltarea firmei italiene. Tot in aceasta perioada au fost proiectate modele devenite celebre precum: Alfa Romeo 1900 C, Austin A55 Cambridge, Austin A 40, Cadillac Starlight, Jaguar MK VII, Lancia Appia, Lancia Aurelia, MG Magnette, Nash Healey sau Peugeot 403.

Anul 1952 a insemnat inceputul parteneriatului cu constructorul italian Ferrari care a continuat pana in 2010.

Un pas important a fost facut o data cu inceperea productiei pe scara larga cu Alfa Romeo Giulietta Spider in 1955, acesta fiind totodata primul mare succes al firmei Pinin Farina cu cele 17.096 de exemplare construite intre anii 1955-1965.

In anii ’50 firma Pinin Farina s-a concentrat in continuare pe productia de serii limitate fiind vorba de modele sportive precum: Alfa Romeo 1900C Coupe si Cabriolet, Ferrari 212 Inter, Ferrari 250 GT Spider California, Lancia Aurelia B24 Spider sau cu pretentii de lux ca: Ferrari 400 Superamerica, Lancia Aurelia B50 Cabrio, Lancia Flaminia Berlina sau Nash Ambassador. Ca design, Lancia Florida II prezentat in 1957 ca prototip ilustreaza perfect tendintele momentului.

Deschiderea noii fabrici de la Grugliasco de langa Torino in 1958 a condus la stabilirea de noi colaborari cu mai multi mari producatori de automobile. In acelasi timp, la conducerea firmei au fost cooptati fiul Sergio si cumnatul Renzo Carli.

In 1961, numele Farina a fost schimbat prin Decret Prezidential in Pininfarina. Derularea proiectelor cu Alfa Romeo, Ferrari, Lancia si Peugeot era supervizata direct de catre Sergio Pininfarina.

In anii ’60, pe langa dezvoltarea sistemului de relatii cu fabricantii de mare serie, studiourile de design Pininfarina s-au concentrat mai mult in proiectarea unor concept-car-uri precum: Abarth 2000, BLMC 1100, Alfa Romeo Giulia Tubolare, Bentley T1 Coupe Speciale, Chevrolet Corvette Rondine sau Dino Berlinetta Speciale prin intermediul carora erau propuse solutii de avangarda. Acestea vizau utilizarea de noi materiale, indeplinirea unor norme de siguranta, de protectia mediului, de functionalitate in traficul urban si crearea unor forme noi, mai aerodinamice si mai rafinate. Aceste activitati reveneau noului departament numit Centro Stile, inaugurat in 1966. Anul 1966 a fost indoliat de deccesul fondatorului firmei Battista Pinin Farina, conducerea fiind preluata de fiul sau Sergio.

De-a lungul anilor ’60 compania Pininfarina a atins dimensiuni industriale fiind realizate proiecte de mare rafinament precum: Alfa Romeo Duetto, Ferrari 275 GTB, Ferrari Dino, Ferrari Daytona, Fiat 1500 Cabrio, Fiat 124 Spider, Fiat Dino Cabrio, Lancia Flaminia Coupe, Morris 1000, Peugeot 404 Coupe si Cabrio sau Peugeot 504 Coupe si Cabrio.           O realizare reprezentativa pentru stilul promovat de Pininfarina de-a lungul celui de-al saselea deceniu ramane insa Ferrari 250 GT SWB.

In anii ’70 datorita crizei petrolului, conducerea companiei Pininfarina a demarat investitia in tehnologi noi in acest fiind inaugurat in 1972 un tunel aerodinamic, pe atunci singurul din Italia si unul din putinele existente in lume. In perioada celui de-al saptelea deceniu, Pininfarina a contribuit magistral la schimbarea infatisarii automobilelor sport. Astfel, trecerea la linii angulare, volume alungite si faruri escamotabile a facut din noile generatii de modele sport adevarate reprezentante ale stilului high-tech.

Anii ’70 au reprezentat si perioada celor mai spectaculoase creatii de modele de serie ca: Ferrari 512 Berlinetta Boxter, Ferrari 365 GTC, Ferrari 308 GTB, Fiat 130 Coupe, Lancia Beta Monte Carlo, Peugeot 604, Rolls Royce Camargue carora li se alatura numeroase prototipuri precum: Alfa Romeo P33 Cuneo, Autobianchi A112 Giovani, Ferrari Modulo 1970, Fiat 130 Opera & Maremma sau Jaguar XJ Spider.

De-a lungul anilor ’80, extinderea contractelor cu producatorii cei mai mari din lume a continuat in acest scop a fost construita o noua fabrica la San Giorgio Cavanese si inaugurat departamentul Studi e Ricerche din Cambiano langa Torino in 1982. Printre realizarile cele mai importante din acea perioda ca modele de serie merita amintite: Alfa Romeo 164, Ferrari Testarossa, Cadillac Allante, Ferrari Mondial 8, Ferrari F40, Peugeot 205, Peugeot 405, Peugeot 605 iar ca concept-car-uri: Alfa Romeo Vivace, Audi Quartz, Ferrari Pinin, Ferrari Mythos, Lancia HIT sau Pininfarina Brio.

La jumatatea anilor ’80 se putea afirma despre Pininfarina ca fiind un puternic grup industrial in plina ascensiune, actiunile firmei incepand sa fie cotate la bursa si a fost dezvoltat un departament specializat in ameliorarea calitatii care se ocupa de mentinerea nivelului tehnic si al competitivitatii tuturor celorlalte departamente componente ale grupului.

Anii ’90 au fost dominati de aparitia bio-design-ului, cu forme rotunjite si a curentului retro- design. In aceasta perioada desi a trebuit sa se conformeze formal modei, Pininfarina si-a pastrat nealterata personalitatea creatiilor sale, relevanta in acest sens este forma modelelor sport: Alfa Romeo GTV- Spider, Ferrari 456 GT, Ferrari 550 Maranello, Ferrari F50, Ferrari 360 Modena, Honda Beat sau Peugeot 406 Coupe dar si a concept-car-urilor ca: Alfa Romeo Dardo, Fiat Spunto, Honda Argento Vivo, Opel Chronos, Peugeot Nautilius, Pininfarina Ethos sau Pininfarina Metrocubo. Tot in aceasta perioada este inaugurata o noua fabrica la Bairo in regiunea Cavanese pentru a gazdui fabricatia modelului off-road Mitsubitshi Pajero Pinin.

Inceputul celui de-al treilea mileniu a insemnat si inceputul unor noi colaborari in premiera pentru Pininfarina cu constructori sud coreeni precum: Hyundai sau Daewoo dar si europeni ca: Ford sau Volvo. Cu toate ca formele rotunjite si farurile carenate specifice anilor ’60 au revenit la moda in aceasta perioada, tratarea tehnologica si stilistica este cu totul diferita. Alfa Romeo Brera – Spider, Ferrari Enzo, Ferrari 612 Scaglietti, Ferrari 599 GTB Fiorano, Ferrari 458 Italia, Maserati Quattroporte V, Maserati Gran Turismo, sunt exemplele cele mai bune ca si continuatori ilustrativi pentru tendinta respectiva. Adevarata masura a potentialului conceptual si tehnologic atins de firma Pininfarina este cel mai bine pus in lumina de catre modelul Peugeot 1007, ultra-compact care ofera un inalt grad de securitate, o excelenta conceptie ergonomica si cu un aspect estetic irezistibil. Pe langa acesta merita amintite si spectaculoasele concept-car-uri precum: Alfa Romeo 8C, Alfa Romeo 2uettotanta, Ferrari Rossa, Ferrari P4-5, Lancia Stratos 2010, Maserati Birdcage, Pininfarina Nido, Pininfarina Cambiano, Pininfarina B0 sau Rolls-Royce Hyperion.

Incepand cu anul 2001 la conducerea firmei se afla fiul lui Sergio, Andrea Pininfarina iar in 2008 ajunge la conducere celalalt fiu al lui Sergio, Paolo Pinifarina ca urmare a decesului lui Andrea Pininfarina survenit in urma unui accident de motocicleta.

In data de 3 iulie 2012, Sergio Pininfarina in varsta de 85 de ani se stinge din viata in memoria sa este prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 2013 concept-car-ul Ferrari Sergio.

In zilele noastre nu ne putem imagina universul design-ului auto fara creatiile Pininfarina si nu ne ramane decat sa multumim divinitatii ca a inzestrat pe cineva cu un asemenea talent, capabil sa materializeze adevarate capodopere pe roti.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Pininfarina; Producatori.

Comments are closed.

February 22, 2018