Ultimele articole
SALONUL MILANO AUTOCLASSICA 2018 (decembrie 4, 2018 11:27 pm)
GALERIA ȚIRIAC COLLECTION ÎMPLINEȘTE 5 ANI (noiembrie 16, 2018 5:39 pm)
SALONUL AUTO E MOTO D’EPOCA PADOVA 2018 (noiembrie 6, 2018 11:33 am)

BATTISTA PININFARINA – MAESTRUL DESIGN-ULUI AUTO

22 februarie 2015
Comments off
888 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Fondator al uneia din cele mai mari firme de design auto din lume care a devenit ulterior si producatoare de automobile, Battista Pininfarina a adaugat in permanenta un plus de stil si rafinament automobilelor proiectate de el avand o contributie semnificativa in dezvoltarea industriei auto. La un moment dat Giovanni Agnelli – presedintele grupului FIAT(1966-1978) a spus : ”Battista Pininfarina? Este desgner-ul italian de automobile cel mai apropiat inimii noastre”.

Battista Pinin Farina s-a nascut in data de 2 noiembrie 1893 la Torino(Italia), „Pinin” insemnand „cel mic”, fiind porecla din familie a mezinului Battista. La varsta de numai 11 ani, Battista Farina incepe sa lucreze la   atelierul Stabilimenti Farina detinut de fratele sau Giovanni. In 1912, Battista la varsta de numai 19 ani este cooptat in proiectul Fiat Zero.

In perioada primului razboi mondial, Battista Farina supervizeaza constructia avionului de antrenament Aviatic, pentru care primeste o distinctie din partea Oficiului Aviatiei Militare. In 1920 calatoreste in SUA si face o vizita la Detroit unde il cunoaste pe Henry Ford. Acesta ii propune sa lucreze pentru compania sa dar Farina prefera sa lucreze incontinuare in Italia la atelerul fratelui sau. Acesta vizita din SUA il impresioneaza atat sub aspectul dezvoltarii tehnologice cat si pentru avantul initiativei private. Tot in 1920 se casatoreste cu Rosa Compasso cu care are doi copii: Gianna (1922) si Sergio (1928).

Battista Farina a manifestat in permanenta un interes sporit pentru dezvoltarea tehnologiilor era atras de automobile si in acelasi timp fascinat de aeronautica si zbor.

In 1921 concureaza in cursa Aosta Gran San Bernardo pe care a castigat-o cu automobilul proprietate personala, stabilind cel mai bun timp in clasamentul general, record care a ramas in vigoare timp de 11 ani.

Pe 22 mai 1930, dispunand de un capital de un milion de lire italiene, Battista ”Pinin” Farina a inaugureaza atelierul de la nr.107 pe Corso Trapani din Torino, firma purtand denumirea Società Anonima Carrozzeria Pinin Farina. Noua firma care era specializata in proiectarea si constructia de caroserii auto dispunea de o linie de productie cu un ritm de 8 vehicule pe zi. Aici lucrau 90 de angajati pe o suprafata totala de 9.000 mp.

In primul an de activitate au fost realizate 42 de automobile exclusive, acestea fiind modele produse in cateva exemplare sau chiar unicate, realizate prin carosarea unor sasiuri si parti mecanice furnizate de cei mai bine cotati producatori de modele de lux din ”ginta latina” precum: Alfa Romeo, Hispano Suiza si Lancia sau americani precum Cadillac.

In anii ’30 – ’40 cele mai cunoscute creatii ale lui Battista Farina au fost: Fiat 518 Ardita, Alfa Romeo 8C 2300, Lancia Astura Cabrio Bocca, Alfa Romeo 6C 2300 Pescara Berlinetta, Lancia Aprilia Aerodinamica, Lancia Aprilia Cabrio, Alfa Romeo 8C 2900 sau Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport.

Odata cu izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial sunt intrerupte contractele stabilite cu producatorii straini ca General Motors sau Renault.

In 1946 este prezentat modelul Cisitalia 202 GT dezvoltat de Battista Pinin Farina si care a imbunatatit mult aerodinamica modelelor sport, avand aripile integrate in forma caroseriei. Solutia adaptata a fost considerata la vremea ca fiind de una de avangarda si preluata mai tarziu si de alti producatori de modele sport. Cisitalia 202 GT, un coupe sport cu o linie rafinata prin simplitate a ajuns sa fie primul automobil expus permanent in Muzeul de Arta Moderna – MOMA de la New York (SUA) si ca unul din cele mai remarcabile 8 automobile din lume si care poate fi definit ca cea mai buna expresie a simplitatii si frumusetii in design-ul automobilelor. In acelasi an sunt prezentate alte doua modele sport proiectate de Battista Farina si cu mare impact la public: Alfa Romeo 6C 2500 Super si Maserat A6 1500.

In 1952 sunt prezentate in SUA : Nash Ambassador si Nash Healey proiectate de Battista Farina si construite in serie limitata la fabrica din Torino, modele excelent primite pe piata americana. In acelasi an, Battista Farina demareaza colaborarea cu producatorii Ferrari si Peugeot care a contribuit semnificativ la dezvoltarea carosierului italian Pinin Farina.

De la mijlocul aniilor ’50, productia de caroserii personalizate realizate de Pinin Farina la comanda sau in serie redusa a fost inlocuita treptat cu productia de serie la scara larga, cel mai bun exemplu fiind: Alfa Romeo Giulietta Spider dezvoltat sub conducerea lui Battista Pinin Farina in 1955, acesta fiind totodata primul mare succes al firmei Pinin Farina cu cele 17.096 de unitati construite intre anii 1955-1965.

Tot in perioada anilor ’50 Battista Farina s-a remarcat prin proiectarea unor modele devenite celebre precum: Alfa Romeo 1900C Coupe si Cabriolet, Austin A40, Austin A 55 Cambridge, Cadillac Starlight, Ferrari 212 Inter, Ferrari 250 GT, Ferrari 250 GT Spider California, Ferrari 375 MM, Ferrari 400 Superamerica, Fiat 1100 TV Coupe, Jaguar MK VII, Lancia Aurelia Coupe si Spyder, Lancia Flaminia Berlina, Lancia Appia Coupe, MG Magnette MK III sau Peugeot 403.

In 1957 este prezentat sub forma de prototip Lancia Florida II si folosit ulterior de Battista Farina ca automobil personal. Acest model ilustreaza perfect noile tendinte in design-ul auto ale momentului respectiv.

In 1958 este finalizata dupa cele mai noi standarde constructia unei noi fabrici Pinin Farina la Grugliasco langa Torino care avea o suprafata totala de 102.500 mp. In acelasi timp sunt demarate noi contracte cu producatori europeni.

In 1961, numele Farina a fost schimbat prin Decret Prezidential in Pininfarina iar conducerea firmei este preluata de fiul sau Sergio si ginerele Renzo Carli. Dupa acest moment Battista Farina se dedica mai mult actiunilor culturale si de caritate.

In anii ’60 capacitatile de productie au fost extinse si sunt semnate noi acorduri de colaborare. De-a lungul anilor ’60 compania Pininfarina atinge dimensiuni industriale, principalii clienti Pininfarina fiind producatorii: Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia si Peugeot. Carosierul Pininfarina colaboreaza cu constructorii auto in principal in trei moduri: dezvoltarea de proiecte si prototipuri, livrarea de caroserii si asamblarea in serii limitate. Printre modelele de mare rafinament realizate de Battista Pininfarina din anii ’60 merita amintite: Alfa Romeo Duetto, Ferrari 250 GTE, Ferrari 250 GT SWB, Ferrari 275 GTB, Ferrari 330 GT, Fiat 1500 Cabrio, Fiat 124 Spider, Lancia Flaminia Coupe, Lancia Flavia Coupe, Morris 1000, Nissan Cedric 130, Peugeot 404 Coupe si Cabrio.

In martie 1966, Battista Pininfarina inaugureaza Centrul de studii si cercetari Pininfarina, eveniment onorat cu prezenta presedintelui Italiei. In acelasi an pe data de 3 aprilie, Battista Pininfarina in varsta de 73 de ani se stinge din viata in localitatea sa de domiciliu Losanna.

Printre numeroasele premii si distinctii primite de Battista Pininfarina se disting: ”Legiunea de onoare” decernata de Generalul De Gaulle, ”Medalia de aur pentru educatie, cultura si arta” decernata de presedintele Italiei, ”Marele Premiu National Compasso d’Oro”, ”Honoris Causa” in arhitectura, ”Cavaler al muncii”, membru de onoare al Societatii Regale de Arta din Londra, membru de onoare al Societatii de inginerie si arhitectura din Torino.

In final trebuie spus ca majoritatea automobilelor create de Battista Pininfarina si de succesorii la conducerea firmei Pininfarina fiul Sergio si nepotul Andrea s-au bucurat de un mare succes in cei 85 de ani de existenta ai firmei.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Pininfarina; Arhiva.

Comments are closed.

December 14, 2018