Ultimele articole

FIAT 1800/2100/2300 ANIVERSEAZA 60 DE ANI

18 ianuarie 2019
Comments off
1.262 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În luna martie al acestui an se împlinesc 60 de ani de când producătorul italian FIAT lansa seria de modele 1800/2100, primele modele postbelice echipate cu motoare cu 6 cilindri. Noua serie de modele 1800/2100 se încadra în clasa superioară europeană din acea perioadă și înlocuia în gama Fiat, seria de modele 1400/1900.

Seria de modele 1800/2100 a fost lansată cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1959 și s-a făcut remarcată datorită design-ul elegant al caroseriei cu muchii ascuțite proiectat de Dante Giacosa – autorul a numeroase modele Fiat, numeroase elemente cromate, parbrizul panoramic, habitaclul și portbagajul spațioase dar și soluțiile tehnice avansate implementate precum: cutia de viteze cu trepte sincronizate, chiulasa cu supape înclinate, camerele de ardere semisferice sau suspensia față cu bare de torsiune ultima dintre ele fiind aplicată în premieră pentru un model Fiat.

Încă de la debut, Fiat-ul 1800/2100 a fost disponibil în două variante de caroserie: berlină în trei volume cu 4 uși si break(Familiare) cu 5 uși, ambele având interiorul configurat pentru 6 locuri iar ca motorizări erau oferite două propulsoare cu 6 cilindri în linie de 1.8L(75CP) rezevat pentru modelul 1800 și 2.1L(82CP) aflat în dotarea modelului 2100, ambele având distribuție cu un ax cu came lateral și alimentate cu ajutorul unui carburator dublu corp Weber.

Concepută după soluția constructivă clasică cu motor amplasat frontal longitudinal și transmisie pe roțile din spate, seria de modele 1800/2100 era oferită în standard cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte cu schimbător la volan. Suspensia față era independentă fiind prevazută cu brațe duble transvrsale, bare de torsiune longitudinale și bară stabilizatoare în timp ce suspensia spate era prevazută cu axă rigidă, arcuri elicoidale și bară stabilizatoare. Sistemul de frânare era servoasistat și prevăzut cu tamburi la ambele punți iar sistemul de direcție era de tipul cu melc globoidal și rolă. Dimensiunile și greutatea (L x l x h – 4.485 x 1.630 x 1.470m, ampatament 2.650m respectiv 1.250 – 1.280 Kg) se încadrau în limitele clasei superioare europene din acea perioadă fiind asemănătoare cu cele ale principalelor modele concurente: Mercedes 180(W120), Opel Rekord P1 sau Peugeot 403. Performanțe: viteza maximă 142 km/h (motor 1.8L) și respectiv 150 km/h(motor 2.1L).

Către sfârșitul anului 1959 este lasată versiunea 2100 Speciale realizată de departamentul “Carozzerie Speciali FIAT” care dispunea de dotări specifice și se diferenția la exterior prin partea frontală cu cele patru faruri, grila radiatorului cu design elaborat și elemente cromate suplimentare fiind disponibilă inclusiv în varianta Limousine cu ampatament și lungime majorate cu 8 și respectiv 27 cm. În același timp carosierul Francis Lombardi lansează versiunea President realizată special pentru autoritățile italiene, diplomați și Vatican. President avea ampatamentul și lungimea majorate iar interiorul configurat pentru 7 locuri.

Începând cu anul 1960 își face debutul versiunea 2100 Saxomat dotată cu ambreiaj automat(fără pedală de ambreiaj) iar versiunea 2100 putea fi echipată opțional cu dotări premium precum: tapițeria din piele, trapa acționată manual, radioul cu tranzistori, scaunele față individuale sau antena electrică.

În perioada 1959-1961 au fost fabricate 31.174 de exemplare de Fiat 1800/2100 din care 1.174 versiuni Speciale.

La mijlocul anului 1961 este realizat un ușor facelift, modelul 1800 devine 1800B iar modelul 2100 este înlocuit cu modelul 2300 dotat cu un motor cu 6 cilindri în linie de 2.3L(105CP) având blocul motor din fontă, cilindri din aluminiu și alimentarea cu carburator dublu corp Weber. Modelul 2300 se deosebea la exterior prin grila frontală restilizată având faruri duble și blocurile optice spate cu design nou. Îmbunătățirile modelelor au fost în primul rând de ordin tehnic și constau într-o suspensie spate reproiectată(la putea spate arcurile elicoidale au fost înlocuite cu arcuri lamelare), un nou sistem de frânare cu dublu circuit și dotat cu discuri pe ambele punți(o raritate la acea vreme) în timp ce puterea motorului de 1.8L a fost majorată la 86CP. Pentru 2300 era disponibil contra cost sistemul overdrive pentru cutia de viteze. Viteza maximă pentru ambele modele era ușor superioară fiind de 145 și respectiv 160 km/h. Tot din 1961 a fost disponibilă și versiunea 2300 Speciale realizată de departamentul “Carozzerie Speciali FIAT” și care avea la exterior ca elemente distinctive: grila radiatorului cu design mai elegant, blocurile optice spate cu design personalizat și unele elemente cromate suplimentare în timp ce lungimea totală măsura 4.750m iar ampatamentul 2.730m. De asemenea versiunea 2300 Speciale putea fi echipată opțional cu o transmisie automată cu 3 trepte de producșie Smith și geamuri față acționate electric.

La ediția din 1961 a Salonului Auto de la Frankfurt are loc lansarea Fiat-ului 2300 Coupe în varianta de serie după ce cu un an în urmă la Salonul Auto de la Torino a fost prezentat sub formă de prototip. Fiat-ul 2300 Coupe beneficia de o caroserie de dimensiuni mai reduse și al cărui design original și elegant a fost realizat de studiourile Ghia. Interiorul acestuia era configurat pentru 2+2 locuri, planșa de bord avea un design personalizat iar din echipamentul de dotări făceau parte: tapițeria din piele și volanul din lemn. Motorul de 2.3L care echipa modelul 2300 Coupe era oferit în două variante: alimentat cu un carburator dublu corp(105CP) și cu două carburatoare dublu corp orizontale(136CP), în al doilea caz modelul era denumit 2300S. În cazul modelului 2300 Coupe, performanțele erau ușor superioare, viteza maximă fiind de 170 și respectiv 180 km/h.

Începând din anul 1963 demarează comercializarea versiunii de bază 1500L  echipată cu un propulsor cu 4 cilindri de 1.5L(75CP) care asigura o viteză maximă de 145 km/h și care dispunea de un echipament de dotări simplificat.

Tot în 1963 este prezentată versiunea de top denumită 2300 De Luxe ca succesoare a versiunii 2300 Speciale, care dispunea la interior de noi scaune mai confortabile, bancheta față fiind înlocuită cu scaune individuale, o nouă instalație de ventlație-încălzire iar ca dotări premium opționale: instalația de aer condiționat și direcția servoasistată. În același timp, ca noutate absolută pentru un producător auto italian este introdus alternatorul în locul dinamului și este prezentată varianta 2300 Presidenziale sub formă de limuzină inclusiv în versiune landaulette care oferea până la 8 locuri și avea inclus un echipament de dotări de lux(istalație de aer condiționat, geamuri acționate electric, tapițerie din piele, geamuri cu tentă fumurie) iar în Spania demarează producția modelului Seat 1500, versiunea spaniolă a Fiat-ului 1500L oferită în două variante de caroserie: berlină și break.

Din anul 1964, în gama modelului Coupe este păstrată doar versiunea 2300S în timp ce pentru versiunea 1500L  puterea motorului a fost majorată la 83CP și putea fi livrată și cu echipare de taxi  .

În anul 1965, seria de modele 1800/2300 beneficiază de unele îmbunătățiri de ordin stilistic la exterior(priză de aer frontală, noi elemente cromate) și interior(noi materiale pentru finisări, scaune față individuale) iar un an mai târziu, pentru modelul 2300 Lusso este disponibilă ca opțiune instalația de aer condiționat și o nouă cutie de viteze automată cu 3 trepte de producție Borg Warner în locul celei de origine Smith .

Către sfârșitul anului 1968, producția modelelor 1500L/1800B/2300 încetează, acestea fiind înlocuite în gamă cu modelul Fiat 130, lansat la Salonul Auto de la Geneva din 1969. Între anii 1961-1968 au fost fabricate peste 120.000 de exemplare din seria de modele 1500L/1800B/2300, acesta fiind unul dintre cele mai apreciate modele europene de clasa superioară din anii ’60 în timp ce producția versiunii spaniole Seat 1500 a fost de circa 135.000 de exemplare în perioada 1963-1972.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Fiat; Auto Retro Passion; Arhivă

Comments are closed.

October 24, 2019