Ultimele articole

Bertone – 100 de ani de traditie

21 ianuarie 2013
Comments off
297 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

In noiembrie 2012 s-au implinit 100 de ani de cand Giovanni Bertone infiinta la Torino in Italia propria sa firma care avea ca obiect de activitate constructia si repararea trasurilor. Acestea se distingeau prin design-ul elegant si calitatea finisarilor. Intr-un timp relativ scurt, firma Bertone si-a castigat un serios renume datorita trasurilor.

In 1914 se naste Giuseppe, cel de al doilea copil al familiei Bertone. Acesta era adesea strigat cu diminutivul Nuccio, care avea sa-l insotesca pe tot parcursul vietii devenind sinonim cu stilul de design auto italian.

Declansarea primului razboi mondial il forteaza pe Giovanni Bertone sa-si inchida atelierul. Dupa incheierea primului razboi mondial, Giovanni doreste sa-si dezvolte activitatea prin fabricarea caroseriilor pentru automobile.

In 1920 este inaugurat noul sediu din strada Via Monginevro 119 iar un an mai tarziu este consemnata si prima comanda: realizarea unei caroserii tip torpedo pe o parte mecanica de SPA 23S urmata la scurt timp de o versiune sportiva pe baza Fiat-ului 501, denumita Sport Siluro Corsa.

In perioada anilor ’20 si ’30, firma Bertone colaboreaza cu majoritatea producatorilor italieni de automobile, acesta producand caroserii pentru modele marcilor: SCAT, Fast, Aurea, Chiribiri, Diatto sau Ansaldo. Cele mai multe comenzi au venit insa din partea celor de la Fiat si Lancia pentru modele precum: Fiat 505 (1924), Fiat 527S Ardita 2500 (1934), Lancia Lambda Seria VIII (1928), Lancia Artena (1932) si Lancia Aprilia Cabriolet (1937).

In 1933, Nuccio Bertone in varsta de 19 ani se angajeaza oficial la firma tatalui sau. Tot in acea perioada firma Bertone isi extinde activitatea si in domeniul vehiculelor comerciale urmata apoi de o noua schimbare a sediului pe Corso Peschiera 225.

Catre sfarsitul anilor ’30, firma Bertone se axeaza pe automobile de competitie cel mai cunoscut fiind Fiat 500 Barchetta.

In timpul celui de al doilea razboi mondial, firma Bertone s-a reprofilat pe carosarea de vehicule militare si ambulante. Alaturi de acestea s-a mai gasit timp si pentru realizarea unei versiuni speciale de Lancia Aprilia si unui exemplar unic de Fiat 2800 Cabrio comandat de Giovanni Lurani Cernuschi, ziarist si pilot de curse. Dupa razboi, in ciuda perioadei dificile, carosierul Bertone realizeaza doua automobile de exceptie: Fiat 1100 B Cabriolet si  Fiat 1100 Stanguellini – model de competitii.

La inceputul anilor ’50, design-ul auto incepea sa capete din nou importanta o data cu dezvoltarea productiei si cu progresul tehnic, aducand un nou impuls firmei Bertone. Primele comenzi au venit in 1952 din partea firmelor britanice Bristol si MG. Un an mai tarziu, Nuccio Bertone realizeaza prototipul Alfa Romeo Giulietta Sprint care a fost expus in premiera la Salonul Auto de la Torino din 1954. Acesta fiind primul succes de mari proportii al companiei Bertone, fiind asamblate circa 40.000 de exemplare in 12 ani. Seria de 3 prototipuri BAT (Berlinetta Aerodinamica Tecnica) realizate pe o parte mecanica de Alfa Romeo 1900 a contribuit decisiv la crearea unei imagini de avangarda carosierului Bertone. In 1956 este realizat cel mai rafinat studiu aerodinamic de pana atunci: Abarth 750 Record realizat pe o baza mecanica de Fiat 600 si care a stabilit 10 recorduri mondiale pe circuitul de la Monza. In 1958, Bertone isi extinde capacitatile de productie o data cu fabricatia modelului NSU Sport Prinz.

Tot in aceasta perioada sunt realizate: Alfa Romeo Giulietta Spint Speciale, Aston Martin DB2/4 si Maserati 3500 GT. Catre sfarsitul anilor ’50 productia este transferata intr-o noua locatie mai mare la Grugliasco.

In anii  ’60, automobilele sport GT au devenit importanti vectori pentru imaginea de marca, unele dintre acestea fiind proiectate si asamblate chiar de studioul Bertone. Dintre acestea merita amintite: Alfa Romeo 2600 Sprint, Alfa Romeo Giulia GT, Aston Martin DB4 GT Jet, Ferrari 250 GT, Maserati 5000 GT, Iso  Rivolta GT 300/340, Iso Grifo, ASA 1000 GT, Fiat Dino Coupe, BMW 3200CS sau Simca 1000/1200 Coupe. In 1965 este lansat Fiat 850 Spider considerat un mare succes comercial cu cele 132.000 exemplare fabricate de Bertone pana in 1972. La finele anilor ’60 este semnata colaborarea cu Lamborghini care avea sa marcheze istoria ulterioara a automobilelor super sport. Primul model rezultat a fost Miura in 1966, urmat apoi de Espada in 1968. Ca prototipuri din acei ani merita amintite: Chevrolet Corvair Testudo in 1963, Alfa Romeo Canguro in 1964, Lamborghini Marzal din 1967, BMW Spicup in 1969, Alfa Romeo Carabo in 1968, acesta din urma lasand amprenta asupra generatiilor de modele super-sport care aveau sa fie lansate in anii ’70.

In 1970 suprafata fabricii din Grugliasco masura 267.000 mp iar numarul de angajati era de 1500. Tot in 1970 la Salonul Auto de la Torino este prezentat prototipul Stratos Zero realizat pe o baza tehnica de Lancia Fulvia HF si care inaugura o noua linie in design-ul auto. Pe baza acestui prototip este realizata Lancia Stratos, model care a obtinut numeroase victorii in raliurile auto. In 1972, Giovanni Bertone in varsta de 88 de ani inceteaza din viata iar ca un tribut sunt lansate in acelasi an: Maserati Khamsin si Fiat X1/9, acesta din urma fiind comercializat cu succes de Bertone pana in 1988 in circa 174.000 de exemplare. Colaborarea cu Lamborghini continua si in anii ’70 cu modele de serie precum: Jarama in 1970, Urraco in 1970, Countach in 1971 sau Silhouette in 1976 dar si cu prototipuri care au inspirat modelele de serie precum: Bravo din 1974. Nuccio Bertone continua traditia firmei cu realizarea unor automobile precum: Ferrari Dino 308 GT4 in 1973, Audi 50 in 1974, Innocenti Mini in 1974, Fiat 131 Abarth in 1976 sau cu proiectarea si productia lui Alfa Romeo Montreal in 1970 sau Volvo 262 C in 1977. Ca prototipuri din acei ani merita amintite: Citroen Camargue (1972), Alfa Romeo Navajo (1976), Ferrari Rainbow (1976), Jaguar Ascot (1977), Lancia Sibilo (1978) sau Volvo Tundra (1979).

In anii ’80, firma lui Nuccio Bertone continua sa fie la fel de prolifica cand sunt realizate automobile ca: Citroen BX in 1982, Alfa Romeo 90 in 1984, Skoda Favorit in 1987, Citroen XM in 1989 sau inclusiv fabricate de carosier precum: Fiat Ritmo Cabrio in 1981, Volvo 780 in 1985, Opel Kadett Cabrio in 1986  sau Bertone Freeclember in 1989 dar si modele super sport precum Cizeta Moroder sau concept car-uri de exceptie precum: Lamborghini Athon (1980), Mazda MX-81 (1981), Alfa Romeo Delfino (1983), Chevrolet Ramarro (1984), Citroen Zabrus (1986) sau Lamborghini Genesis (1988).

In anii ’90, firma Bertone a continuat activitatea in segmentul cabrio cu proiectarea si productia de modele noi precum: Opel Astra Cabrio in 1993 sau Fiat Punto Cabrio in 1994 dar si dezvoltarea unor modele de serie precum Daewoo Espero in 1990, Citroen ZX in 1991, Citroen Xantia in 1993 sau a revolutionarului scuter BMW C1 din 1998. In 1994 are loc acreditarea fabricii Bertone, conform standardului de calitate ISO 9001. In acelasi timp, Bertone a continuat sa prezinte concept-car-uri de mare rafinament precum: Columbus in 1992, ZER(Zero Emission Record) in 1994, Karisma in 1994, Kayak in 1995, Slalom in 1996, Enduro in 1996, BMW Pickster in 1998. In data de 26 februarie 1997, Nuccio Bertone se stinge din viata in memoria sa este prezentat la Salonul Auto de la Geneva concept-car-ul off-road Sportut. Dupa mortea lui Nuccio Bertone, compania Bertone Group a continuat sa se dezvolte si sa inoveze, in acelasi timp desfasurand multiple activitati de proiectare si productie.

In primavara anului 2000, firma Bertone prezinta Opel-ul Astra G Coupe urmat la un an de varianta de caroserie cabrio al acestui model, ambele fiind fabricate de carosierul italian. In primavara anului 2003, dupa o pauza de multi ani este prezentat un nou model Alfa Romeo de serie cu semnatura Bertone, modelul purtand denumirea GT. In anii ce au urmat au fost prezentate concept car-uri de exceptie precum: I-Slim in 2000, Birusa in 2003, Aston Martin Jet 2 in 2004, Villa in 2005, Alfa Romeo BAT-11 in 2008 sau Mantide in 2009.

In data de 6 august 2009, Ministerul Dezvoltarii Economice din Italia a aprobat vanzarea firmei Bertone din Grugliasco catre grupul FIAT avand acum un nou nume FGA-OAG (Officine Automobilistiche Grugliasco). Marca Bertone a ramas in schimb in proprietatea familiei, abandonand complet productia de automobile. Aceasta are acum sediul la Caprie in Valle di Susa oferind servicii complete in domeniul auto, transportului auto si ingineriei. Proiectarea si dezvoltarea de concept car-uri a ramas in continuare o activitate de baza, cele mai recente exemple fiind: Alfa Romeo Pandion in 2010, Jaguar B99 in 2011 sau Nuccio Bertone, acesta din urma fiind prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 2012 cu ocazia implinirii a 100 de ani de la infiitarea firmei Bertone.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Bertone; Producatori

Comments are closed.

August 18, 2018