FIAT 1300-1500 ANIVERSEAZA 60 DE ANI DE LA DEBUT

30 ianuarie 2021
Comments off
258 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În urmă cu exact 60 de ani, producătorul auto italian FIAT făcea pubice primele fotografii oficiale cu noul său model din clasa medie 1300-1500 ca succesor al lui 1200 Granluce și care se poziționa în gamă între modelul compact 1100/ 103D și modelul superior 1800-2100. Cu acest model, Fiat intra într-o nouă etapă de modernizare atât din punct de vedere tehnic (frâne cu discuri la puntea față, supapele distriuției în cap poziționate în V) cât și al designului prin abandonarea aripioarelor din spate și adoptarea unei forme mai liniare și mai potrivite pentru stilul începutului de deceniu șase. Seria de modele 1300-1500 reprezintă totodată primul mare succes Fiat în clasa medie cu peste 600.000 unități produse doar în Italia.

Proiectul viitorului model de clasă medie de la Fiat a debutat în anul 1958 cu numele de cod 116 fiind dezvoltat sub conducerea inginerului Dante Giacosa, autor și al altor modele de succes Fiat precum: Topolino, 500, 600 iar lista ar putea continua. În schimb, designul a fost încredințat lui Mario Felice Boano, care, prezent fiind la premiera europeană a Chevrolet-ului Corvair la Salonul Auto de la Paris din 1959, a fost fascinat destul de mult de designul acestuia. La întoarcerea sa la Torino, a propus un nou proiect care a fost aprobat rapid de către conducerea Fiat și care le-a înlocuit pe cele anterioare, prea legate de stilul seriei de modele 1800-2100 din clasa superioară. Merită menționat faptul că, modelul american Chevrolet Corvair a fost sursă de inspirație și pentru modelul german NSU Prinz IV din clasa mică lansat în același an cu modelul italian.

Proiectarea și testarea au fost realizate cu rigurozitate, fiind construite un număr de 19 prototipuri, fiecare testat între 60.000 și 120.000 de kilometri, în condiții climatice extreme din Africa și Europa și care erau dotate cu echipamente de verificare și caroserie camuflată.   Transmisiile și cutiile de viteze au fost testate la viteze și cupluri maxime mult mai mari decât cele de funcționare normală iar suspensiile și piesele mecanice au fost supuse unor teste severe. De asemenea, departamentul aeronautic al companiei Fiat Aviazione și-a adus contribuția, în special pentru a studia vibrațiile și rigiditatea torsională a caroseriei. Acest lucru a dus, de exemplu, la o reducere de opt până la zece ori a vibrațiilor capotei și a scutului de protecție în jurul compartimentului motorului prin consolidarea bazei podelei.

Motorul de bază al modelelor 1300-1500 a fost derivat din cel care echipa modelele 1800-2100, deja stabilit de la început pentru a putea reduce cilindreea și numărul de cilindri, care a fost redus de la șase la patru. Datorită unui număr mare de componente comune cu motorul aflat în dotarea modelelor 1800-2100 și mai ales echipamentul de producție în sine, motorul din echiparea Fiat-ului 1300-1500 a fost unul dintre primele exemple de „motoare modulare”.

FIAT – O TRADIȚIE DE 120 DE ANI

Alte detalii tehnice includ arborele cotit cu trei paliere, arborele lateral cu came, distribuția cu lanț, supapele în cap înclinate în V, carburatorul cu două corpuri inversate Weber, transmisia pe roțile din spate, suspensia față independentă cu brațe transversale, montanți telescopici și arcuri elicoidale, suspensia spate cu axă rigidă și arcuri lamelare, sistemul de frânare cu discuri în față (o premieră pentru Fiat) și tamburi în spate iar direcția de tip melc globoidal și rolă. În cazul modelului 1300, motorul avea cilindreea de 1.295 cmc și dezvolta 60 CP iar în cazul lui 1500 capacitatea era de 1.481 cmc iar puterea dezvoltată 72 CP. Asociate cu o cutie de viteze manuală cu 4 rapoarte sincronizate, cele două propulsoare asigurau viteze maxime de 145 și respectiv 150 km/h și o accelerație 0-100 km/h în 16.6 și respectiv 15.2 secunde.

Lansat la comercializare în aprilie 1961 în varianta de caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși, modelul de clasă medie de la Fiat beneficia de un design inspirat din cel al Chevrolet-ului Corvair contemporan, care adopta o soluție stilistică cu două muchii suprapuse atât la partea din față cât și la cea din spate, unite la nivelul liniei de centură și evidențiate printr-un profil perimetral cromat continuu. Alte similitudini evidente erau luneta panoramică dominată de capătul plafonului proeminent și adoptarea celor patru faruri circulare, identice cu cele adoptate de modelul contemporan Fiat 2300. Sub blocurile optice spate de formă ovală, au fost poziționate pe dreapta lampa de mers înapoi iar pe stânga bușonul de alimentare a rezervorului de combustibil. Singurele diferențe între 1300 și 1500 erau inscripționările de identificare și cadrul geamurilor laterale, cromate în cazul lui 1500. Printre dotările opționale propuse se înumărau: tapițeria din piele, radioul și pneurile cu contur alb.

Interiorul era luminos grație unei suprafețe vitrate generoase și spațios având scaune individuale în față și beneficia de un tablou de bord cu vitezometru de tip cursor. Acesta era de asemenea, caracterizat de o atenție mai mare la detalii și finisaje decât chiar la modelele Fiat de categorie superioară, cum ar fi Fiat 1800, atât de mult încât chiar și începând de la versiunea de bază, tapițeria din material textil fin a fost utilizată în loc de cea tradițională realizată din vinil oferită în acest caz doar opțional. Atât volanul semi-oscilant de mari dimensiuni dotat cu o coroană pentru claxon, cât și schimbătorul de viteze având pârghie cu unghi variabil amplasat pe coloana volanului, au fost caracterizate printr-un design decisiv mai modern decât modelele anterioare, cum ar fi Fiat 1100.

Modelul din clasa medie de la Fiat s-a făcut repede remarcat încă de la începutul carierei în ciuda unei concurențe destul de vaste (Alfa Romeo Giulietta, Ford Taunus 17M, Lancia Flavia, Opel Rekord P2, Peugeot 404) având de partea sa numeroase atu-uri precum: prețul atractiv (1.190.000 lire pentru 1300 și 1.265.000 lire pentru 1500), designul elegant, habitaclul spațios, performanțele bune și unele soluții tehnice avansate.

După câteva luni de la debutul comercializării variantei de caroserie berlină, la Salonul Auto de la Torino era lansată varianta de caroserie break cu 5 uși denumită Familiare și caracterizată prin menținerea dimensiunilor externe ale berlinei (Lxlxh: 4.030×1.540×1.360 m, ampatament 2.425 m) dar în același timp cu un plafon alungit și dotată cu un hayon de mari dimensiuni care facilita accesul la portbagaj.

FIAT 1800/2100/2300 ANIVERSEAZĂ 60 DE ANI

În cursul anului 1962, modelul din clasa medie de la Fiat a intrat într-un număr mare în dotarea instituțiilor de stat din Italia și în special varianta 1500 mai performantă, apreciată de către poliție și carabinieri. În același an, motorul de 1.5L a intrat în dotarea unei versiuni de taxi cu caroseria modelului Fiat 1800 B și care în acest caz a purtat denumirea de 1500L.

Între timp, s-a constatat că cele două variante 1300 și 1500 sunt identice din punct de vedere estetic, fiind în detrimentul imaginii și vânzărilor motorului cu capacitate mai mare. Din acest motiv, în cursul anului 1964, a fost introdus modelul 1500 C, al cărui motor avea puterea majorată la 75 CP care permitea o viteză maximă de 156 km / h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 14.8 secunde. Modelul 1500 C dispunea de servofrână și un ampatament extins la 2.505 m cu beneficii evidente în privința spațiului și accesului pentru pasagerii din spate. Modificările de ordin stilistic au vizat în special partea din spate acolo unde grupurile optice au fost redimensionate având câte trei indicatoare liniare suprapuse vertical într-un bloc compact, bușonul rezervorului de benzină poziționat într-o clapetă pe partea stângă laterală și adoptarea unui profil cromat care se întindea pe întreaga lățime a grilei frontale care a fost restilizată.

Modificările aduse interiorului au vizat în principal tabloul de bord și volanul, cu design mai modern, caracterizat prin linii întinse și esențiale. Caracteristic era profilul negru căptușit de la baza tabloului de bord pe toată lungimea sa, pentru a asigura protecție în caz de accident, precum și cu rol estetic. De asemenea, au fost introduse noi panouri de portiere dotate cu cotiere capitonate și cotiera centrală pentru bancheta spate, împrumutate de la modelele din gama superioară. Mecanismul scaunelor din față era acum mai precis având reglare dublă a înclinației și posibilitatea de pliere completă a spătarului pentru a crea o singură suprafață aproape plană cu șezutul banchetei din spate. În același timp au fost introduse ca dotări opționale trapa, centurile de siguranță față și oglinda retrovizoare exterioară. Prețul de bază a fost stabilit la 1.250.000 lire.

Berlina 1500 cu ampatament normal a fost scoasă de la comercializare, în timp ce în gamă a rămas varianta break cu ambele motorizări. Fiat-ul 1300 a rămas în producție până în anul 1966 când a fost înlocuit în segmentul său de modelul Fiat 124, dezvoltat pe o platformă complet nouă, în timp ce versiunea 1500 C a fost retrasă de la vânzare aproximativ un an mai târziu, fiind înlocuită de Fiat-ul 125.

FIAT 125 ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI

În ciuda ieșirii din producție la fabrica Mirafiori din Italia, după mai puțin de șapte ani de carieră și peste 600.000 de exemplare comercializate, unele producții ale Fiat-ului 1300/1500 sub licență în alte țări au continuat mult timp, exemplul cel mai bun fiind Zastava 1300 asamblat în Yugoslavia până în 1979 în peste 200.000 de unități. Alte construcții licențiate, ale modelului italian și cu adaptări minore, au avut loc în Germania (Fiat – Neckar), Spania (Seat) și Argentina (Fiat Concord).

În anul 1962, carosierul Ghia a propus propria sa variantă a Fiat-ului 1500, denumită Fiat 1500 GT, un coupe cu două locuri având un design ușor avangardist, un ampatament ușor scurtat la 2.345 m și un tub metalic Gilco la partea din față. Grila frontală specifică amintește foarte mult de modelele anterioare stilizate de Ghia. Din anul 1964, acest model a fost comercializat sub numele de Ghia 1500 GT. Nu este clar dacă modelul a fost construit de către Ghia sau OSI. Numărul declarat de 846 de unități fabricate pare să indice o producție realizată la OSI.

Începând din anul 1963, motorul modelului 1500 (mai întâi în versiunea de 72 CP și mai târziu în versiunea de 75 CP) s-a aflat în echiparea variantelor 1500 Coupe și 1500 Cabriolet realizate de carosierul Pininfarina și care reprezentau succesoarele modelelor Fiat 1200 Coupe/ Cabriolet lansate în 1959 concepute de același carosier și care s-au droit a fi variante sportive ale modelului Fiat 1100. Modelele 1500 Coupe și Cabriolet beneficiau la interior de o plașă de bord și volan cu design specific și scaune de concepție nouă.

FIAT 124 SPORT SPIDER – 50 DE ANI DE LA LANSARE

Pe lângă 1500 Cabriolet, în gamă s-a alăturat în 1964 versiunea 1600 S Coupe/Cabriolet dotată cu un motor de 1.6L (90CP) având distribuție cu două axe cu came în chiulasă modificat de firma italiană OSCA și care beneficia de dotări suplimentare: proiectoare suplimentare, volan din lemn și turometru. Acestea au rămas în producție până în anul 1966, totalizând un număr de aproximativ 22.000 unități. Aceste două modele în variantele cabrio și coupe, începând de la finalul aceluiași an, au fost înlocuite în gama Fiat cu modelele 124 Sport Spider și 124 Sport Coupe.

Aceste modele au fost, de asemenea, fabricate și în Germania, pe baza unui acord comercial încheiat de compania NSU, iar șasiul și motorul au fost utilizate și pentru producția unei variante coupe proiectate de firma italiană Siata. Unii carosieri precum: Francis Lombardi, Fissore, Moretti, Vignale și Viotti au realizat variante coupe, cabrio și break personalizate, construite în serii mici și derivate din modelul 1300/1500.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Fiat; Arhivă; Auto Retro Passion

 

Comments are closed.