PRIMUL SUPERCAR DE LA MASERATI A IMPLINIT JUMATATE DE SECOL

8 martie 2021
Comments off
530 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

La ediția din urmă cu 50 de ani a Salonului Auto de la Geneva, debuta primul model supercar al constructorului italian Maserati și care conform tradiției acestuia din acea perioadă, a fost denumit după numele unui vânt, în acest caz Bora. La momentul lansării, Bora a fost considerat un model avangardist atât din punct de vedere tehnic cât și al designului. În ciuda numeroaselor sale calități, Maserati Bora a foat pe nedrept eclipsat de modelele concurente Lamborghini Countach, Ferrari 365 GT4 BB și De Tomaso Pantera, având parte de o carieră discretă cu cele doar 564 unități comercializate.

La scurt timp după preluarea companiei italiene Maserati de către producătorul auto francez Citroen în anul 1968, conducerea firmei din Modena a demarat proiectul unui model supercar cu două locuri și motor poziționat central, similar din punct de vedere constructiv cu modelele italiene din același segment Lamborghini Miura și De Tomaso Mangusta.

Primele schițe ale proiectului viitorului model Maserati din categoria supercar cunoscut inițial sub numele de Tipo 117, au fost realizate în octombrie 1968 iar primul prototip la scară reală a fost finalizat în vara anului următor. Modelul pentru producția de serie a fost denumit Bora ( numele unui vânt din Marea Adriatică de lângă orașul italian Trieste) și prezentat cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1971 în timp ce primele livrări către clienți au demarat la sfârșitul aceluiași an.

Caroseria de dimensiuni medii (Lxlxh: 4.335×1.768×1.135 m, ampatament 2.600 m) a fost proiectată de nou înființata firmă Italdesign fondată de designerul Giorgetto Giugiaro și construită de către firma Officine Padane din Modena. Cu liniile sale întinse și un excelent coeficient aerodinamic (CX) de 0.30, Maserati Bora arăta elegant și echilibrat iar profilul său lateral masiv l-a făcut să pară mai robust decât modelele concurente Lamborghini Countach, Ferrari 365 GT4 BB și De Tomaso Pantera. Dacă partea frontală angulară cu farurile retractabile era caracteristică modelelor supercar din acea perioadă, partea din spate se evidenția prin forma trunchiată, bara de protecție de dimensiuni generoase realizată din oțel inoxidabil și cele patru evacuări. Pentru un acces facil la compartimentul motorului, partea din spate compusă din geamurile laterale și luneta care formau un corp comun era rabatabilă.

MASERATI – 100 DE ANI SUB SEMNUL TRIDENTULUI

Interiorul configurat pentru două locuri era atent studiat din punct de vedere ergonomic având planșa de bord cu consolă centrală îndreptată spre postul de conducere și reușea să combine într-un mod reușit caracteristicile unui model sport cu cele ale unuia de lux. O altă particularitate o reprezenta scaunele cu o excelentă susținere laterală inspirate din cele de competiție și care dispineau de reglaj pe verticală și o tapițerie atent finisată. La confortul ridicat din habitaclu contribuiau și dotările premium oferite în standard precum: instalația de aer condiționat, tapițeria din piele, geamurile cu acționare electrică și radioul cu două boxe, dotări care nu se regăseau la modelele din acest segment cunoscute ca având un echipament de dotări auster.

În ceea ce privește propulsia, Maserati a echipat modelul său supersport cu o versiune ușor îmbunătățită a motorului V8 de 4.719 cmc derivat din cel al modelului de competiții 450S, având blocul și chiulasa realizată din aliaj de aluminiu și camere de ardere semisferice. Montat central longitudinal, acesta beneficia de distribuție cu patru axe cu came în chiulasă, alimentare cu patru carburatoare dublu corp Weber 42 DCNF și aprindere electronică Bosch. Puterea maximă furnizată era de 310 CP la 6.000 rpm și permitea performanțe de top: viteză maximă 270 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 6.2 secunde. În acest caz, performantul motor era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală ZF cu 5 rapoarte.

Șasiul era de tip autoportant din oțel și dotat cu un cadru tubular auxiliar pe puntea spate pentru a susține motorul și transmisia. Suspensia era independentă pe ambele punți (o premieră pentru un model de serie Maserati) cu brațe trapezoidale transversale, arcuri elicoidale, amortizoare telescopice și bare stabilizatoare. Sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate iar sistemul de direcție de tipul cu cremalieră având servoasistare hidraulică. Partea hidraulică de înaltă presiune concepută de Citroen și care era una avansată tehnologic, a fost adaptată pentru a acționa frânele, servodirecția, farurile retractabile, coloana de direcție reglabilă, ambreiajul monodisc și pedalierul reglabil. Jantele din aliaj erau realizate de firma Campagnolo și aveau dimensiunea de 7,5 × 15 ” iar pneurile erau Michelin XWX sau Pirelli Cinturato CN12.

GT-UL MASERATI GHIBLI A ÎMPLINIT 50 DE ANI

Modelul Bora dispunea de o serie de caracteristici inovatoare care îl deosebeau de celelalte modele anterioare de la Maserati dar și de modelele concurente. Astfel, acesta beneficia la exterior de plafon și montanți față realizați din oțel inoxidabil iar la interior de planșă de bord, consolă centrală, panourile portierelor și peretele despărțitor din spate îmbrăcate în piele, De asemenea, modelul era și unul practic, având pedalierul reglabil hidraulic care putea fi deplasat înainte și înapoi cu aproximativ 76 mm prin simpla apăsare a unui buton ( o premieră pentru un automobil de serie) și un volan care se putea regla facilitând astfel accesul incomod la interior, o problemă cu care se confruntau toate supercarurile datorită înălțimii reduse a caroseriei.

Spre deosebire de modelele concurente din acel segment care ofereau un spațiu restrâns în habitaclu și aproape nici o facilitate pentru depozitarea unor bagaje, Masrati Bora oferea un spațiu suficient de mare în habitaclu și un portbagaj de dimensiuni generoase în partea din față. Și la capitolul confort la rulare, modelul supercar de la Maserati era cunoscut ca fiind mult mai silențios și cultivat comparativ cu modelele concurente. În acest sens, tehnicienii constructorului din Modena au montat motorul și cutia de viteze pe un cadru auxiliar atașat de șasiu cu ajutorul a patru suporturi elastice și au adoptat o soluție constructivă cu două geamuri pentru izolarea habitaclului de compartimentul motorului, precum și un capac din aluminium pentru motor, care reducea considerabil zgomotul și vibrațiile din habitaclu, sporind astfel nivelul de confort.

Din anul 1973, Maserati Bora comercializat pe piața din SUA a fost echipat cu un motor V8 de 4,9 litri, similar cu cel care a echipat precedentul model gran turismo Ghibli pentru SUA și care era în conformitate cu reglementările locale anti-poluare. În acest caz, puterea dezvoltată de acest propulsor era de 300 CP la 6.000 rpm, cu doar 10 CP mai puțin decât varianta europeană. Trei ani mai târziu, propulsorul de 4,9 litri a fost introdus și pe varianta europeană a modelului Bora în locul celui de 4,7 litri. Cu un raport de compresie de 8,75: 1, puterea motorului era acum de 330 CP la 5.500 rpm și era în măsură să asigure o viteză maximă de 285 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 5.9 secunde.

PRIMUL MASERATI PREZIDENȚIAL A SĂRBĂTORIT 40 DE ANI

La începutul anului 1974, modelul a beneficiat de mici restilizări la unele detalii de la exterior și introduse o grilă suplimentară de aerisire pe capota față și două fante de aerisire suplimentare sub grila frontală iar la interior volanul era de concepție nouă. Tot din același an, exemplarele exportate pe piața din SUA aveau implementate noi bare de protecție mai generoase și ranforsate în conformitate cu normele de siguranța introduse în SUA începând din acel an, deși mulți proprietari americani ai modelului supersport italian au montat ulterior tipul de bare de protecție ale versiunii originale pentru că erau inestetice.

În anul 1975, odată cu achiziționarea companiei Maserati de către constructorul italian De Tomaso, echipamentul de dotări al modelului Bora a fost substanțial îmbunătățit prin introducerea centurilor de siguranță în trei puncte, geamurilor cu tentă fumurie, radio casetofonului și antenei radio electrice iar pentru o vizibilitate sporită au fost introduse retrovizoare exterioare de tip nou de dimensiuni majorate.

Merită menționat faptul că, divizia de competiții Maserati a dezvoltat două exemplare de competiție pentru grupa 4 la cererea lui Thepenier, un dealer francez Maserati. Cu toate că s-au dovedit destul de performante, Maserati nu a putut produce suficient de multe exemplare din modelul Bora în variants stradală pentru a respecta regula de omologare cu cele 500 unități pentru grupa 4, astfel încât proiectul a fost abandonat.

MASERATI CLASSICHE – NOUL PROGRAM HERITAGE AL TRIDENTULUI

Pornind de la baza modelului Bora, a fost dezvoltat modelul Merak care reprezenta o variantă mai accesibilă a modelului Bora și care a fost lansat la ediția din 1972 a Salonului Auto de la Paris. Modelul Merak se deosebea la exterior prin unele elemente specifice la partea frontală, luneta care era poziționată vertical comparativ cu cea a modelului Bora care era inclinată în stil fastback iar interiorul configurat cu 2+2 locuri. Motorul disponibil, aflat inclusiv în dotarea Citroen-ului SM, era un V6 de 3L (190 CP) având distribuție cu patru axe cu came în chiulasă și alimentare cu trei carburatoare dublu corp Weber. Performanțe: viteză maximă de 240 km/h și accelerație 0-100 km/h în 7.5 secunde. Gama modelului Merak a fost completată cu versiunea mai performantă SS prezentată la Salonul Auto de la Geneva din 1975 al cărui motor V6 de 3L furniza 220 CP precum și versiunea de bază 2000 GT care a debutat la Salonul Auto de la Torino din 1976 și care era dotată cu un motor V6 de 2L (170 CP).

Producția modelului supercar de la Maserati a fost sistată în anul 1978 în total fiind construite un număr de 564 exemplare, din care 289 în versiunea 4700 și restul de 275 în versiunea 4900 în timp ce modelul Merak a fost fabricat până în anul 1982 în 1.830 de exemplare.

 Text: Auto Retro Passion

 Foto: Maserati; Arhivă

Comments are closed.