AVANGARDISTUL CITROEN SM A ANIVERSAT JUMATATE DE SECOL

12 aprilie 2020
Comments off
394 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

La ediția din urmă cu jumătate de secol a Salonului Auto de la Geneva, producătorul auto francez Citroen s-a aflat în centrul atenței cu prezentarea în premieră a senzaționalului său model SM din categoria „Gran Tourisme Coupé cu patru locuri” după cum chiar Citroen a denumit-o. Impresionante au fost inclusiv ambianța de tip Art Deco de la standul Citroen și sloganul cu care Citroen a lansat exclusivul său model SM„Una dintre cele mai rapide metode de a arăta noua tendință”.

În anul 1961, Citroen a demarat proiectul unui model din clasa superioară denumit Project S și care inițial se dorea o variantă mai sportivă a revoluționarului model DS lansat în 1955. Conform tradiției, Citroen a dezvoltat numeroase prototipuri care erau din ce în ce mai complexe din punct de vedere tehnic și superioare la toate capitolele comparativ cu modelul de serie DS și pe care le-a expus la diferite saloane auto din anii ’60 pentru a testa reacția publicului și aș forma potențiali clienți.

Un prim prototip pentru efectuarea de teste a fost finalizat în anul 1964 și dispunea de o caroserie cabrio cu ampatament scurtat derivată din cea a modelului DS. La o anumită etapă de dezvoltare din a doua jumătate ai anilor ’60, proiectul a evoluat de la dezvoltarea unei variante mai performante a modelului DS la dezvoltarea unui model complet nou și care a presupus un efort cu mult mai mare din partea echipei de tehnicieni. Primul prototip realizat într-o nouă configurație a fost finalizat către finalul anului 1967 iar în acest caz acesta beneficia de o caroserie coupe derivată din modelul DS21.

Odată cu achiziționarea constructorului auto italian Maserati în martie 1968, Citroen a valorificat din plin tehnologia de înaltă performanță întâlnită la motoarele modelelor Maserati pentru a produce un adevărat model Gran Turismo, combinând confortul de înalt nivel oferit de suspensia sofisticată proiectată de Citroen cu performanțele sportive ale motorului V6 de concepție Maserati. Un nou prototip de stil a fost finalizat și aprobat de conducerea Citroen în a doua parte a anului 1968 iar la scurt timp au demarat și testele de anduranță.

Acest proiect de model GT, a reprezentat practic obiectivul Citroen de a demonstra cât de multă putere și performanță poate fi asigurată într-un proiect al unui model cu tracțiune pe roțile din față. Acest lucru a fost considerat ceva inedit la acel moment iar unele probleme tehnice trebuiau înlăturate, în special în legătură cu cuplul motor, în momentu în care feedback-ul excesiv al direcției afecta controlul automobilului.

În primele luni ale anului 1969 ultimele teste cu prototipul viitorului model au fost realizate în special pe circuitele de viteză coordonate de Jacques Né – responsabil cu testarea prototipurilor Citroen, și efectuate cu șasiuri experimentale echipate cu caroserii ale modelului DS dar transformate în variante cu două uși.

CITROEN – 95 DE ANI CARE AU REVOLUȚIONAT INDUSTRIA AUTO

Modelul pentru producția de serie a fost denumit SM (Serie Maserati) și a fost dezvăluit în premieră la Salonul Auto de la Geneva desfășurat în martie 1970. Citroen-ul SM a impresionat încă de la debut datorită soluțiilor tehnice de ultimă oră, unele implementate în premieră precum dispozitivul Diravi (direction à rappel asservi) care oferea asistare variabilă a direcției în funcție de viteză și realinierea automată a direcției sau parbizul fixat prin lipire, dar și design-ului avangardist atât la exterior cat și la interior, finisarea luxoasă și dotările de înalt nivel. La momentul lansării, datorită conceptului său inovativ și soluțiilor tehnice avansate, modelul Citroen SM a fost comparat adesea de majoritatea ziariștilor prezenți la eveniment cu revoluționarul avion supersonic Concorde prezentat cu doar un an înainte.

Stilizat de către designer-ul șef din acea perioadă de la Citroen, Robert Opron, modelul SM dispunea de o caroserie tip coupe fastback cu două uși plus hayon, excelent eleborată din punct de vedere aerodinamic (CX:0.27 – o valoare excelentă chiar și în zilele noastre) și care dispunea de un interior configurat după schema cu 2+2 locuri. La partea frontală, modelul francez SM dispunea de șase grupuri optice de mari dimensiuni, împărțite în trei secțiuni, cele exterioare având fază scurtă, cele centrale pentru fază lungă iar cele două interioare se orientau simultan cu direcția, asemeni modelului DS. În plus, întregul grup de faruri a fost dotat cu sistem de reglaj în funcție de sarcina de încărcare a automobilului. Întregul ansamblu de faruri beneficia de o protecție din sticlă pentru a îmbunătăți aerodinamica iar în locul tradițional al grilei frontale se afla carcasa plăcuței de înmatriculare, în timp ce grila de aerisire a motorului era plasată sub bara de protecție. Întreg carenajul transparent frontal beneficia de ornamente cromate. Părțile laterale erau netede iar pasajele roților din spate cu decupaj orizontal, în conformitate cu tradiția Citroen. Partea din spate, de formă trunchiată dispunea de hayon și era caracterizată de elemente cromate generos dimensionate și amplasate deasupra blocurilor optice de formă rectangulară de mari dimensiuni. Impresionantul hayon beneficia de o suprafață vitrată generoasă care asigura un nivel bun de vizibilitate și un acces facil la portbagaj. Opțional erau propuse jante de 14 țoli din aliaj ranforsate cu fibră de carbon cunoscute sub codificarea RR și care erau dezvoltate de către specialistul francez în pneuri, Michelin. Gabaritul (Lxlxh: 4.913×1.836x 1.324m; 1450kg) granturismului francez era similar modelelor europene din clasa de lux de la acea dată dar superior modelelor competitoare din clasa GT contemporane: Alfa Romeo Montreal, BMW 2.8 CS, Jensen Interceptor, Mercedes 350 SLC sau Peugeot 504 Coupe.

Interiorul, generos dimensionat și finisat cu materiale premium, era caracterizat printr-un mix plăcut de originalitate și simplitate, vizibil mai ales în designul consolei centrale care se prelungea pe tunelul median și în cel al tabloului de bord cu trei instrumente de formă ovală și a cărui margine superioară se prelungea și cobora treptat spre partea dreaptă a habitaclului până în dreptul pasagerului din față. La confortul de top oferit, contribuiau din plin dotările standard de înalt nivel precum: volanul reglabil pe două direcții (o premieră pentru un model de producție europeană), instalația de aer condiționat, tapițeria din piele, geamurile cu acționare electrică, radioul cu căutare automată a posturilor sau antena electrică. Aportul de ventilație a habitaclului era situat într-o zonă neutră pe capota compartimentului motor, ceea ce facea ca ventilatorul instalației să regleze ventilația interioară la toate vitezele de croazieră.

Modelul GT de la Citroen era propulsat de o unitate compactă (lungime 31 cm și greutate 140 kg) de origine Maserati, cu 6 cilindri dispuși în V la 90° amplasată frontal longitudinal și în care erau înglobate numeroase soluții rafinate precum: blocul și chiulasa realizate din aluminiu,  distribuția cu două axe cu came în chiulasă și șocul automat pentru alimentarea celor 3 carburatoare dublu corp Weber. Respectiva unitate avea o cilindree de 2.670 cmc, furniza o putere maximă de 170CP la 5.500 rpm și era oferită în combinație cu cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte. Cu o viteză maximă de 220 km/h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8.6 secunde, Citroen-ul SM era la momentul lansării, cel mai performant automobil de serie cu tracțiune pe roțile din față.

AVANGADISTUL CITROEN CX A ANIVERSA 45 DE ANI

Dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a modelului DS, SM-ul dispunea o suspensie independentă prevăzută cu brațe transversale duble în față și brațe longitudinale duble în spate plus sistem hidropneumatic autoreglabil, sistem de frânare hidraulic cu dublu circuit, servoasistat și prevazut cu discuri pe ambele punți, cele din față fiind de tip ″in board″ iar sistemul direcția cu cremalieră și dispozitiv Diravi cu servoasistare variabilă în funcție de viteza de rulare și realinierea automată a direcției.

La primele teste rezervate presei desfășurate în iunie 1970, jurnaliștii auto au fost plăcut surprinși în ceea ce privește calitățile dinamice ale modelului Citroen SM, care erau cu mult peste cel al oricărui model aflat în acel moment în producție și care reușea să combine la cel mai înalt nivel confortul ridicat la rulare cu siguanța în conducere și performanțele ridicate. În același timp manevrabilitatea și eficacitatea sistemului de frânare au fost evaluate de către aceștia la superlativ. Ca minusuri jurnaliștii au semnalat manevrabilitatea schimbătorului mai puțin precisă în cazul abordării unui stil de conducere mai sportiv, o supraasistare a direcției sesizată la viteze ridicate datorată dispozitivului Diravi și prețul de achiziție destul de ridicat (46.000 de franci francezi) care era aproape dublul cât al modelului vârf de gamă DS 21 Pallas.

Poducția modelului Citroen SM a demarat în februarie 1970 la fabrica Quai de Javel de lângă Paris într-o cadență de 30 de unități pe zi, în timp ce comercializarea a debutat în luna august al aceluiași an. La finalul anului 1970, modelul SM obține poziția a treia în clasamentul pentru decernarea trofeului Mașina anului 1971 în Europa și care la final este câștigat de modelul GS al aceluiași producător auto francez.

Începând din anul 1971, Citroen-ul SM este exportat pe piațele din America de Nord și se deosebea de varianta standard prin partea frontală cu 4 faruri rotunde, grupurile optice spate cu tentă ușor fumurie, luminile laterale de poziție și un echipament de dotări extins prin introducerea opțional a cutiei de viteze automate cu 3 trepte de producție Borg Werner, geamurilor cu tentă fumurie și a radio casetofonului. Mulțumită numeroaselor sale calități, modelul GT francez căștigă premiul Car of the year 1972 acordat de publicația americană de specialitate Motor Trend.

În iulie 1972, sistemul de alimentare al motorului cu cele 3 carburatoare dublu corp Weber este înlocuit cu un sistem de injecție Bosch D-Jetronic care ajuta la obținerea unei puteri de 180CP și performanțe ușor superioare ( viteză maximă 228 km/h și acc. 0 – 100 km/h în 8.3 sec.) dar și cu avantaje evidente în ceea ce privește funcționarea mai lină, pornirea la rece și consumul de combustibil ușor diminuat.

Anul 1973 aduce o scădere semnificativă a vânzărilor modelului Citroen cu doar 2.619 unități comercializate comparativ cu cele 3.992 unități înregistrate în anul precedent, datorate în primul rând operațiunilor de mentenanță dificile la partea mecanică a automobilului care era una destul de sofisticată și care necesita o întreținere mai frecventă. La acest declin a contribuit și criza petrolului din a doua jumătate a anului care a afectat în special vânzările automobilelor cu motoare de mare capacitate. Din luna octombrie al aceluiași an, pentru piața nord americană era propusă o nouă motorizare V6 de concepție Maserati. În acest caz motorul avea o cilindree de 2.965 cmc, distribuție cu 4 axe cu came în chiulasă, alimentare cu trei carburatoare dublu corp Weber și dezvolta 180CP la 5.750 rpm. Motorul era asociat în standard cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional cu una automată cu 3 trepte de concepție Borg Werner. Performanțe: viteză maximă 225 și respectiv 210 km/h, accelerație 0 – 100 km/h în 8.9 și respectiv 10.5 secunde.

Criza petrolului care a continuat pe tot parcursul anului 1974 a afectat din plin vânzările modelelor sport și implicit pe cele ale modelului SM iar producătorul Citroen confruntată cu unele probleme și care avea acționar majoritar compania Michelin încă din 1934, a fost achiziționată de către compania franceză Peugeot SA la sfârșitul anului 1974 formând împreună cu aceasta grupul PSA. În schimb, legendarul constructor italian Maserati nu a mai intrat în planurile de dezvoltare ale conducerii Peugeot și a fost vândut în anul 1975 constructorului auto italian specializat pe modele sport și de lux De Tomaso.

SALONUL RETROMOBILE PARIS 2020

Între timp, modelul SM a devenit o „victimă” a acestei preluări iar producția acestuia a fost transferată la fabrica constructorului francez de modele sport Ligier încă de la finalul anului 1974 și întreruptă complet în vara anului 1975 după un total de 12.920 exemplare. Printre clienții acestui model exclusiv de la Citroen s-au înumărat: șahul Iranului, împăratul Etiopiei Haile Selassie I, președintele URSS – Leonid Breshnev, fotbalistul Johan Cruijff, artistul Carlos Santana, basistul firmației Rolling Stones – Bill Wyman, bateristul formației Rolling Stones – Charlie Watts, compozitorul John Barry iar în prezent colecționarii Ion Țiriac și Jay Leno. Cotațiile actuale ale modelului granturismo francez au valori cuprinse între 15.000 și 45.000 Euro în funcție de stare și motorul aflat în dotare.

Pe lângă exemplarele produse în serie, au fost realizate la comandă și unele variante exclusive, în ciuda reticenței tradiționale a lui Citroen de a furniza șasiul către diverși carosieri, cât și pentru design-ul exclusiv realizat de Opron care a făcut foarte dificilă îmbunătățirea acestuia. Singurii carosieri francezi care s-au „aventurat” să realizeze unele variante speciale ale Citroen-ului SM au fost Chapron și Heuliez. Primul a realizat un număr de 9 exemplare în varianta berlină denumită Opera și 6 exemplare în varianta cabrio Mylord iar al doilea, Heuliez, a construit două unității ale versiunii botezată Espace. În schimb, în atelierele proprii Citroen au fost realizate 5 exemplare în echipare specială pentru poliția rutieră franceză, un exemplar modificat pentru competiții și două exemplare oficiale destinate Președenției Franceze, ambele în varianta de caroserie cabrio cu 4 uși și ampatament majorat. Toate aceste exemplare realizate la comandă au fost interpretări care au modificat tipologia funcțională a mașinii, lăsând în același timp abordarea stilistică a lui Opron.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Citroen; Arhivă; Auto Retro Passion

Comments are closed.