PRIMUL MASERATI PREZIDENTIAL A SARBATORIT 40 DE ANI

29 ianuarie 2020
Comments off
1.038 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Pe data de 16 decembrie 2019, constructorul auto italian Maserati a sărbătorit 40 de ani de la debutul modelului Quattroporte III și cu care a demarat colaborarea cu Președinția Italiei care continuă și în zilele noastre cu ultima generație a modelului, aflată în serviciu începând cu 2 iunie 2019.

În urmă cu 40 de ani, pe 14 decembrie la Quirinale în prezența președintelui Italiei de la acea dată, Sandro Pertini, era prezentată cea de-a treia generație a modelului Quattroporte al comapaniei italiene din Modena, disponibilă în două versiuni: 4.2 cu transmisie manuală în 5 trepte și 4.9 cu o transmisie automată în 3 trepte. În cadrul evenimentului respectiv, care a avut loc la Roma, au participat inclusiv ministrul Industriei și Comerțului, Antonio Bisaglia și CEO-ul Maserati, Alejandro De Tomaso.

Maserati Quattroporte III a reinterpretat într-un mod mai exclusivist ideea unei berline din clasa de lux cu performanțe de înalt nivel. Prezentată sub formă de prototip la Salonul Auto de la Torino din 1976, a treia generație Quattroporte a intrat în producție 3 ani mai târziu. Stilul, încredințat lui Giorgetto Giugiaro, amintea pe undeva de unele dintre ideile stilistice propuse pe concept car-urile Maserati Medici I și II realizate de același Giugiaro. Noua navă amiral de la Maserati exprima o idee de soliditate și grandoare, în ciuda faptului că dimensiunile erau mai mici decât a primelor două generații ale modelului respectiv. Design-ul său a urmat tendința anilor ’70, cu o caroserie caracterizată de prezența a numeroase linii drepte și paralele. La partea din față, elementele caracteristice erau reprezentate de grila dreptunghiulară cromată de mari dimensiuni care adăpostea logo-ul brandului Maserati, respectiv tridentul și farurile duble de formă pătrată care aminteau pe undeva de prima generație Quattroporte. Partea din spate era carecterizată de montanții spate cu dimensiuni generoase și înclinați care aveau încorporat și logo-ul Maserati.

Finisările de la interior erau realizate din materiale plastice bicolore în combinație cu inserțiile din lemn. Tapițeria disponibilă era oferită în trei variante diferite: din material textil, Alcantara sau piele. În echipamentul de dotări standard de la interior erau incluse printre altele, instalația de aer condiționat cu control manual și care dispunea de guri de ventilație inclusiv pentru locurile din spate, scaunele față cu multiple reglaje electrice, sistemul audio cu boxe integrate pentru locurile din spate, priză de 12V și intrare pentru căști. Spre deosebire de interiorul care era considerat unul nobil, la exterior, benzile largi ale barelor de protecție au făcut obiectul unor critici fiind din cauciuc nevopsit și care nu erau pretabile cu imaginea unui model de lux. Acestea au fost concepute în special pentru standardele de omologare în vigoare de la acea vreme din SUA care reprezenta piața principală pentru acest model. De asemenea, la exemplarele cu specificații pentru piața din SUA, instalația de aer condiționat era una simplificată la maxim fiind asemănătoare ca mod de utilizare cu cea a unui model din clasa compactă de producție americană. În anul 1984, sistemul de climatizare a fost complet modernizat fiind inspirat de la cel utilizat pe modelul Biturbo și care a rămas standard indiferent de piața pe care era comercializat modelul Quattroporte.

Maserati – 100 de ani sub semnul tridentului

Modelul din clasa de lux de la Maserati era propulsat la alegere de două unități V8 cu capacități de 4.2 și 4.9L care și-au făcut debutul pe modelul grand turismo Kyalami în 1976. Ambele motoare aveau o configurație a cilindrilor în V la 90 °, distribuție cu 4 axe cu came în chiulasă și două supape pe cilindru, alimentare cu 4 carburatoare dublu corp Weber și care garantau un temperament asemănător cu cel al unui model GT dar și costuri destul de ridicate. Astfel, Maserati Quattroporte III depășea cu mult limita de 2 litri a capacității motoarelor sale pentru care în Italia se plătea un TVA de 38% din prețul final de achiziție, în timp ce consumul mediu nu depășea 6 km / litrul de combustibil. Datorită acestor cauze, se estimează că în Italia nu s-au vândut mai mult de 200 unități din acest model. Primul motor V8 avea cilindreea de 4.136 cmc și dezvolta 255CP fiind asociat cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte concepută de ZF și care asigura o viteză maximă de 220 km / h. Al doilea avea o cilindree de 4.930 cmc, furniza 280CP și permitea o viteză maximă de 230 km / h. În acest caz, transmisia era asigurată în standard de o cutie automată cu 3 trepte de origine Borg Warner cu convertizor de cuplu iar ulterior ca opțiune de una manuală cu 5 trepte.

Platforma tehnică utilizată de Maserati Quattroporte III era una de concepție nouă și care a fost implementată în premieră pe modelul Kyalami, având suspensie independentă pe ambele punți, în față fiind adoptată o schemă cu brațe multiple în timp ce în spate a fost utilizată o schemă complexă cu brațe transversale oscilante, jambe elastice longitudinale și cadre auxiliare montate elastic cu arcuri elicoidale duble și amortizoare coaxiale. Sistemul de frânare era servoasistat și prevăzut cu discuri ventilate pe ambele punți cu cele din spate de tip ″inboard″ iar direcția de tipul cu cremalieră servoasistată. Jantele de 15 țoli din aliaj erau incluse în echipamentul standard și aveau montate pneuri cu mărimea de 225/70 VR15. O noutate importantă de ordin tehnic a fost introducerea diferențialului cu alunecare limitată Sensitork de concepție nouă începând din anul 1984 în locul celui de la Salisbury.

La Salonul Auto de la Torino din 1986, a fost lansată a doua serie a modelului care a fost supus unui ușor restyling și a fost numit Quattroporte Royale, numele Royale subliniind de fapt vocația pentru un lux nestrămutat. Doar cunoscătorii în domeniu au observat noile jante din aliaj cromate cu design inspirat din cel al modelului predecesor Quattroporte II, semnalizatoarele față de scimbare a direcției reproiectate și elementele din crom suplimentare. În schimb, interiorul a beneficiat de unele îmbunătățiri mai consistente, fiind introduse tapițeria din piele Pieno Fiore în timp ce planșa de bord și panourile ușilor au fost dotate cu noi inserții din lemn de nuc. Ca dotări standard, au fost oferite scaunele față cu memorarea poziției, radio telefonul auto adăpostit în compartimentul dintre scaunele din față și un mini bar poziționat în locașul cotierei spate, instalația de aer condiționat bizonală, ceasul analog Maserati cu fundal alb poziționat în centrul tabloului de bord și măsuțele pliabile de pe portierele din spate. Opțional bancheta spate putea fi configurată pentru două locuri individuale care beneficiau de reglaje electrice, sistem de climatizare individual, o instalație audio mai performantă dar și numeroase compartimente de depozitare a obiectelor.

Maserati Quattroporte Royale era echipat cu un motor V8 de 4.9L care mulțumită unor îmbunătățiri dezvolta 300 CP care era oferit doar în combinație cu o transmisie automată cu 3 trepte de concepție Borg Warner și permitea o viteză mximă de 236 km/h. Pentru un confort îmbunătățit la rulare, noul Royale avea suspensia setatată mai soft iar pentru o frânare mai eficace sistemul de frânare dispune de discuri ventilate de dimensiuni majorate. Producția modelului din clasa de lux de la Maserati a continuat până în anul 1990 cu un total de 2.155 de exemplare realizate artizanal, dintre care doar 53 de exemplare în varianta îmbunătățită Royale.

Maserati Quattroporte III a fost oferit doar în nuanțe metalice: Argento (argintiu), Blu Cielo (bleu), Blu Sera (albastru închis), Marrone Colorado (maro) și Oro Longchamp (auriu). La cererea venită din partea unor clienți pretențioși și înstăriți au fost propuse și alte nuanțe de culori. Finisajele interioare au fost disponibile în culorile Naturale (maro deschis), iar din 1985 au fost oferite și culorile „Ivory”, Panno (crem) și Bianco (alb), acestea din urmă oferită doar pentru clienții din Orientul Mijlociu.

În anul 1982, Secretariatul General al Președinției Republicii Italia a comandat constructorului auto din Modena, un exemplar Quattroporte III blindat, conform specificațiilor solicitate de către președintele Republicii Italia din acea perioadă, Sandro Pertini. Un an mai târziu, Maserati a livrat președintelui Pertini un exemplar Quattroporte III 4.9 de culoare Blu Sera în configurația „prezidențială” care dispunea de tapițerie din catifea maro și panouri de uși din piele de culoare vișinie. Având plăcuța de înmatriculare „Roma 90044D”, mașina prezidențială a intrat în serviciu începând cu data de 27 februarie 1983 și, ca de obicei pentru lucrătorii garajului din Quirinale, a primit o poreclă, în acest caz „Calliope” („cu o voce frumoasă” în limba greacă), ca un omagiu adus pentru sound-ul puternicului său propulsor V8.

Cea mai cunoscută particularitate al acestui exemplar prezidențial a fost scrumiera mare cu suportul pentru pipă poziționată în mijlocul scaunelor din spate. De fapt, întregul proiect al acestui exemplar special s-a concentrat în jurul acestui detaliu exclusiv iar pentru a îndeplini această solicitare specială a președintelui Pertini, Maserati a trebuit să modifice complet bancheta din spate. Alte dotări exclusive aflate la interior era un bar mobil, un telefon și interfonul pentru a putea vorbi la exteriorul automobilului fără a fi necesar deschiderea geamurilor. Blindajul acestui exemplar a fost realizat cu foaie de mangan de mare rezistență iar geamurile erau de tip anti-glonț și erau realizate din policarbonat și aveau 31 mm grosime. Trapa era acționată electric în partea din spate, pentru a permite președintelui să stea în picioare și să salute mulțimea. De asemenea a fost instalat un mâner special pe spatele scaunului din față dreapta pentru a face poziția mai sigură și mai confortabilă.

GT-ul Maserati a împlinit 50 de ani

Șeful statului italian din acea perioadă a utilizat acel Maserati Quattroporte III cu fiecare ocazie publică, chiar și pentru acea vizită istorică efectuată la sediul Ferrari din Maranello, pe 29 mai 1983. Potrivit protocolului, odată ce mașina a ajuns în interiorul fabricii, președintele companiei ar fi trebuit să se apropie de mașina prezidențială pentru a întâmpina oaspetele sosit din Quirinale. În schimb, Enzo Ferrari a stat nemișcat la vreo zece metri de automobilul prezindențial. În ciuda acestui moment mai puțin plăcut, președintele Pertini, ca întotdeauna, a temperat atmosfera, coborând din Maserati-ul Quattroporte și îndreptându-se spre patronul de la Ferrari. Enzo Ferrari, cunoscut pentru caracterul său ironic, și-a permis chiar să râdă de alegerea făcută de Președenția Italiei pentru modelul Maserati și nu s-a mișcat din acel loc, protestând în acest fel datorită rivalității istorice dintre cei doi constructori auto italieni, ″Cavallino Rampante″ și respectiv ″Tridentul″. Astăzi, în mod surprinzător, ambele branduri italiene aparțin aceluiași grup italo-american FCA (Fiat – Chrysler Automobile) iar modelul Granturismo echipat chiar cu un motor V8 derivat din cel al unui motor Ferrari cu aceeași configurație.

În anii ’80, Quattroporte III  a fost ales de numeroase personalități din acea perioadă printre care și tenorul de operă Luciano Pavarotti originar din Modena dar și protagonist în numeroase apariții TV, cel mai bun exemplu fiind în serialul „Miami Vice”.

Maserati Quattroporte III Limousine a fost prezentat la ediția din 1986 a Salonului Auto de la Torino și care putea fi realizat la comandă de către firma specializată Autocostruzioni din Nichelino de lângă Torino și patronată de Salvatore Diomante. Versiunea Limousine a fost destinată celor care nu erau mulțumiți de spațiul și confortul oferit Royale, având ampatamentul majorat cu 65 cm și o lungime totală de 5.56 m. Șasiul a fost revizuit iar geometria suspensiei a fost reproiectată pentru a se adapta la dimensiunile considerabile ale mașinii. Exemplarul expus la salonul torinez era vopsit în culoarea alb și avea implementate accesorii noi, precum scaunul din dreapta față care putea fi rotit până la 180 ° pentru a facilita accesul, televizorul și video-ul pentru locurile din spate, instalația de climatizare bizonală deasemenea pentru locurile din spate, o instalație audio mai performantă, priză suplimentară, geamurile cu tentă fumurie și nelipsitul mini-bar.

Maserati Quattroporte aflat acum la cea de-a șasea generație este încă automobilul oficial al Președinției Republicii Italia. Pe data de 2 iunie 2019, cu ocazia Zilei Italiei, președintele Sergio Mattarella a utilizat un exemplar special Maserati Quattroporte în culoarea Blu Istituzionale (Albastru institutional), o culoare creată exclusiv pentru Quirinale de către Maserati în timp ce interiorul a fost garnisit cu finisări speciale din lemn negru lăcuit în combinație cu piele Pieno Fiore. O atenție deosebită a fost acordată izolării fonice a habitaclului, pentru a asigura un confort excelent la bord. Partea din spate a consolei poartă steagul și însemnele de onoare ale Republicii Italiene.

Acest Quattroporte realizat special pentru Președinția Italiei a fost modificat și echipat corespunzător cu un blindaj care îndeplinește cele mai înalte standarde de siguranță pentru automobilele destinate utilizării instituționale. Motorul este binecunoscutul V8 biturbo de 3.8L capabil să dezvolte o ptere maximă de 530CP și un cuplu maxim de 650 Nm. Astfel, continuă tradiția istorică care vede brandul Maserati ca fiind furnizorul oficial al Quirinale, un privilegiu, de a însoți Președinția Republicii Italia în deplasările oficiale, rezervat pentru foarte puține modele de prestigiu care onorează industria auto italiană și cea mai înaltă instituție din stat.

Foto: Maserati; Arhivă

Comments are closed.

December 03, 2020