PEUGEOT SERBEAZA 60 DE ANI DE LA DEBUTUL MODELULUI 404

27 august 2020
Comments off
500 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Prezentat în urmă cu 60 de ani, modelul 404 din clasa medie superioară de la Peugeot inaugura “Seria 04”, care se afla în denumirea modelelor și care alcătuiau gama producătorului auto francez din anii ’60 și ’70. Mulțumită numeroaselor sale calități precum și a unei vaste game de caroserii, modelul francez s-a bucurat de o carieră longevivă și un mare succes comercial cu cele 2.885.267 de exemplare.

În anul 1955, Peugeot a introdus în gama sa modelul din clasa medie superioară 403 care s-a impus repede pe piață și care a marcat începutul longevivei colaborări între producătorul auto francez din Sochaux și carosierul italian Pininfarina din Torino. La scurt timp după lansarea sa, conducerea producătorului francez a demarat proiectul pentru realizarea modelului succesor. De fapt, cei de la Peugeot și-au dorit un model care să se detașeze mai mult de modelele din segmentele inferioare pentru că modelul 403 a fost dezvoltat, de fapt, pe o platformă a modelului compact 203 care a fost prezentat în 1948. Prin urmare, din punct de vedere tehnic, platforma aceastuia era în unele detalii învechită și din acest motiv s-a dorit un model mai modern, mai ales din punct de vedere tehnologic, un model care să reprezinte o evoluție conceptuală a modelului 403 tocmai introdus.

În realitate, nimeni din conducerea Peugeot nu avea încă idei clare cu privire la caracteristicile modelului care urma să înlocuiască la începutul anilor ’60 modelul 403. De fapt, timp de câteva luni, a existat un fel de dispută între ideile conducerii de la Peugeot și cele ale departamentului de proiectare. În timp ce primii s-au orientat către un model de lux, cu puține compromisuri, cei din cadrul departamentului de proiectare veneau cu propunerea proiectării unui model care să reprezinte o evoluție simplă și mai rezonabilă a modelului 403. Acest lucru a afectat și alegerile tehnologice ipotezate de fiecare dintre părți, de vreme ce liderii Peugeot doreau adoptarea unei transmisii automate Borg-Warner cu trei rapoarte plus overdrive, un sistem de suspensie oleo-pneumatică și chiar crearea unui motor V8.

În practică, conducerea a dorit un model mai mare, confortabil și rapid, capabil să rivalizeze cu Citroen DS, la acel moment un adevărat exemplu de avangardă tehnologică, dar și stilistică. Toate aceste soluții tehnologice au fost însă abandonate din cauza construcției costisitoare și complicate (motor V8 și suspensie) sau dificil de adaptat la primele prototipuri realizate (transmisia automată). În cele din urmă, a trebuit să se opteze pentru implementarea unor soluții mai puțin complicate, cum ar fi cutia de viteze manuală cu 4 trepte, motorul cu 4 cilindri în linie și suspensia mai convențională.

Au fost inclusiv unele probleme în ceea ce privește proiectarea caroseriei. Astfel, demararea proiectului pentru viitorul model 404 a avut loc într-un climat de nemulțumire la Centrul de stil al companiei franceze, din moment ce aceasta din urmă a susținut apelarea la carosierul italian Pininfarina, autor și al stilului modelului 403. Acest lucru a fost accentuat și mai mult de ideea că, chiar și pentru noul model, liderii de la Peugeot să solicite carosierul din Torino. În orice caz, aceasta a fost alegerea finală a conducerii din Sochaux iar Pininfarina a început să propună modele bazate pe ultimele tendințe stilistice ale vremii și cu care francezii au fost de acord, de exemplu, partea din spate echipată cu aripi înălțate sau faruri semi-încastrate în aripile frontale. În 1956, la scurt timp după demararea proiectului, un prim prototip finalizat preconiza îndeaproape modelul final care urma să fie lansat în 1960.

AVANGARDISTUL CITROEN SM A ANIVERSAT JUNMĂTATE DE SECOL

Prezentarea modelului 404 pentru presă a avut loc pe data de 13 mai 1960, la sala sporturilor din Paris, în zona Porte de Versailles. Aici au fost expuse un număr de trei exemplare în culorile gri, albastru și portocaliu pastelat numită „rouge tango“ și care erau propuse într-un singur nivel echipare, numit Grand Tourisme. În schimb, prezentarea oficială în fața publicului a avut loc în luna octombrie al aceluiași an, la Salonul Auto de la Paris, unde în prim plan s-a aflat un exemplar de culoare albă expus pe o scenă rotativă. Încă de la debut, modelul francez s-a facut repede remarcat datorită: designului elegant, habitaclului și portbagajului spațioase, confortului la rulare și unui raport preț/calitate foarte bun.

Peugeot-ul 404 dispunea de o caroserie în 3 volume cu 4 uși și 5 locuri și care avea ca elemente distinctive montanții subțiri, părțile laterale înalte, aripile spate și portbagajul ușor accentuate, un stil foarte popular la acea vreme și care se regăsea la automobilele de producție americană dar care în acest caz prezentau mai puține elemente realizate din crom, îmbunătățind astfel profilul și detaliile fără prea multă ostentație. Dacă exteriorul Peugeot-ului 404 exprima un stil modern marcat de sobrietate, paleta de vopsele disponibile i-a permis să facă față gusturilor celor mai diverse, oferind culori vii și atrăgătoare, începând de la griul clasic până la albastru laguna și un portocaliu intens.

Interiorul era de concepție modernă și bine finisate iar planșa de bord oferea un instrumentar de bord orizontal în cazul versiunii de bază sau cu trei alveole în cazul versiunilor mai performante. Materialele disponibile pentru finisare erau de culoare gri deschis, roșu și verde-albastru. Dimensiunile și masa modelului francez (Lxlxh: 4450x1630x 1.450m, ampatament 2.650m, 1.060 kg) erau conforme cu clasa medie superioară europeană de la acea dată fiind compoarabile cu cele ale pricipalelor modele concurente: Austin Cambridge A60, Fiat 1800/2100, Ford Taunus P3 17M, Lancia Flavia și Opel Rekord P2.

Dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a modelului predecesor, Peugeot-ul 404 dispunea de o suspensie față de tip Mc Pherson cu arcuri elicoidale care înlocuia tradiționala schema cu roți independente și resort monolamelar transversal. Pentru puntea spate a fost păstrată soluția clasică cu axă rigidă dar dotată cu bare Panhard și arcuri elicoidale în locul arcurilor lamelare. Sistemul de frânare era prevăzut cu tamburi la ambele punți în timp ce sistemul de direcție era de tipul cu cremalieră.

De la debut, modelul din clasa medie superioară de la Peugeot a fost disponibil cu o motorizare cu 4 cilindri în linie din seria XC cu capacitatea de 1.618 cmc, distribuție cu un ax cu came lateral și alimentat cu un carburator monocorp Solex. Motorul dezvolta o viteză maximă de 72CP la 5.400 rpm și permitea o viteză maximă de 152 km/h. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 4 trepte sincronizate. Opțional era oferit un ambreiaj semi automat furnizat de Jaeger.

La ediția din 1961 a Salonului Auto de la Geneva este lansată versiunea de echipare SL (Super Luxe) care beneficia de elemente cromate suplimentare la exterior și un echipament de dotări extins în care erau incluse: cotiera față, radioul, torpedoul și trapa. În același timp își face debutul o nouă motorizare de 1.6L alimentată cu injecție mecanică tip Kugelfischer ( o soluție destul de rară în acea perioadă) care creștea purerea motorului până la 86CP și asigura o viteză maximă de 160 km/h.

Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1961 își facea debutul varianta 404 Cabriolet proiectată și fabricată de către carosierul italian Pininfarina. Această variantă dispunea de 4 locuri la interior, opțional de hard top în culoarea caroseriei și era oferită într-o primă fază doar cu motorizarea de 1.6L cu injecție.

Salonul Auto de la Geneva din 1962 aduce lansarea variantelor Coupe (dezvoltată și produsă de Pininfarina) propusă la debut doar cu motorul de 1.6L cu injecție, Familiale (break) disponibilă cu până la 7 sau 8 locuri, Commerciale și Pick-up, toate trei având ampatamentul majorat cu 19 cm și propuse inclusiv cu un motor pe benzină de 1.468 cmc și 66CP. În același timp, gama de motorizări pentru variantele Berlina, Familiale, Commerciale și Pick-up este extinsă cu o nouă unitate diesel de 1.8L care furniza 55CP.

În octombrie 1963, motorul diesel de 1.8L este înlocuit cu unul de 1.9L care dezvolta 68CP în timp ce motorul pe benzină de 1.6L alimentat cu carburator reușea să dezvolte 76CP grație unor îmbunătățiri. Un an mai târziu, sunt realizate unele îmbunătățiriri la interior la nivelul finisărilor, motorul pe benzină de 1.6L alimentat cu injecție furniza acum 96CP, varianta Familiale este oferită și în versiunea de echipare SL și este introdusă servoasistarea Hydrovac la sistemul de frânare pentru puntea față. Tot acum motorizarea pe benzină de 1.5L(66CP) se găsea și în oferta variantei berlină.

La începutul anului 1966, pentru motorizarea pe benzină de 1.6L este propusă opțional o cutie de viteze automată cu 3 rapoarte de producție ZF. În același an, în luna septembrie sunt realizate unele îmbunătățiri atât de ordin stilistic (restilizări la unele detalii de la exterior și interior) cât și tehnic ( creșterea puterii motorului de 1.6L cu carburator la 80CP, înlocurea dinamului cu un alternator care era deja prezent pe motorul de 1.6L cu injecție) iar echipamentul de dotări extins (faruri cu iod, oglindă retrovizoare interioară zi/noapte, centuri de siguranță față).

PININFARINA – 85 DE ANI DE FORME DIVINE

În septembrie 1968, odată cu prezentarea modelului succesor 504, gama modelului 404 este redusă fiind scoase din producție variantele Cabriolet și Coupe, motorizarea de 1.6L alimentată cu injecție și versiunea de echipare SL. În același timp, sistemul de frânare beneficia acum de discuri la puntea față.

Începând din anul 1969 puterea motorului pe benzină de 1.6L este redusă la 73CP iar doi ani mai târziu este stopată producția variantelor Familale și Commerciale.

Din 1973 este oprită de la comercializare versiunea cu motorizare diesel iar din 1975 și celelalte versiuni ale variantei de caroserie berlină, singura variantă rămasă în producție fiind cea Pick-up până în anul 1978. În schimb, în Argentina care reprezenta a doua țară principală în care era fabricat Peugeot-ul 404 producția a continuat până în anul 1981 în timp ce în Kenya – principala țară producătoare din Africa pentru Peugeot, fabricația modelulului a fost stopată în anul 1991.

Motorul alimentat cu injecție, a marcat, de asemenea, începutul unei serii lungi de succese sportive care au făcut ca modelul francez să strălucească chiar și în competiții majore. În 1961, modelul 404 au ocupat locul 1, 3 și 4 la categoria cu motoare sub 2.000 cmc a istoricului raliu Safari din Africa de Est. Un an mai târziu, în 1962, Peugeot s-a aflat pe primul loc în clasamentul pe echipe și pe locul doi în clasamentul general. Consacrarea finală a venit în 1963, când piloții Cliff și Nowicki au câștigat East African Safari pentru prima dată. Dar cel mai mare succes a venit odată cu tripleta de victorii consecutive la Raliul East African Safari la edițiile din 1966, 1967 și 1968. Peugeot-ul 404 a triumfat și pe continentul sud american obținând două victorii la edițiile dificilului Grand Prix al Argentinei în 1963 și 1965.

La performanțe merită menționat și prototipul 404 Diesel Record, adică un 404 cu motor pregătit să doboare recordul de viteză pentru motoarele diesel. Bazat pe caroseria variantei Cabriolet, 404 Diesel Record era un monopost cu profil specific, cu o cupolă pe partea stângă, pentru a permite șoferului să se acomodeze și să nu compromită aerodinamica vehiculului. În primul test din 1965, Peugeot 404 Diesel Record a fost echipat cu un motor diesel „Indenor” de 2.163 cmc. Pentru o a doua sesiune, motorul din 1.948 cmc (tip XD88) a fost montat în perioada 11-14 iunie 1965. În prima probă, 404 Diesel Record a rulat pe circuitul Monthléry pe o distanță de 5.000 km cu o viteză medie de 160 km / h timp de 31 de ore consecutive. În cea de-a doua sesiune, cu 72 de ore, a reușit să facă și mai bine, respectiv 11.000 km în 72 de ore cu o medie de 161 km / h. La baza acestor teste, au existat în mod clar scopuri de publicitare pentru a demonstra calitățile eficiente ale motoarelor diesel Peugeot, la acea vreme printre cele mai bune disponibile pe piață.

Peugeot-ul 404 poate fi considerat un adevărat „automobil mondial”, fiind fabricat în numeroase țări de pe continente diferite precum: Argentina de către firma Sevel cu subsidiare și în Australia, Belgia, Canada (în uzina SoMA în colaborare cu Renault), Chile, Irlanda, Kenya, Madagascar, Malaezia, Nigeria, Noua Zeelandă, Portugalia, Peru (din Braillard), Rhodesia (acum Zimbabwe) , Africa de Sud și Uruguay.

 Text: Auto Retro Passion

 Foto: Peugeot; Arhivă

 

Comments are closed.

December 02, 2020