ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
ARTICOLE ASEMANATOARE ALFA ROMEO 75 ANIVERSEAZA 40 DE ANI JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat […]
În urmă cu 50 de ani, Jaguar publica primele fotografii oficiale cu noul său model coupe XJ-S din categoria Gran Turismo de lux. Bazat pe mecanica limuzinei contemporane Jaguar XJ6/12, modelul coupe XJ-S a fost destinat să înlocuiască modelul E-Type V12, dar nu a reușit într-o primă fază să atragă clienții tradiționali Jaguar, în ciuda calităților sale care însă i-au permis să fie produs timp de peste 20 de ani într-un număr de 115.413 unități împărțite pe trei serii.
Primele desene și prototipuri de stil la scară redusă pentru înlocuitorul modelului de succes Jaguar E-Type au fost realizate în cursul anului 1966, însă proiectul modelului având numele de cod XJ27 a demarat la început anului 1969 și a fost condus de către William Heynes. Succesorul modelului E-Type trebuia să fie un model cu caroserie cabriolet, dar, pe baza noilor reglementări de siguranță din Europa și în special din SUA precum și a tendințelor pieței, s-a decis investiția într-un model cu caroserie coupe de tip Gran Turismo cu 2+2 locuri. Compania britanică intenționa lansarea modelului în cursul anului 1972, dar integrarea Jaguar în grupul auto britanic British Leyland și criza petrolului din 1973 au amânat lansarea noului model până în 1975.
Ca bază tehnică pentru viitorul model coupe a fost utilizată platforma modelului contemporan XJ6/12 MK II (ampatamentul era de 2,591 m, cu aproximativ 25 cm mai scurt decât cel al limuzinei XJ 12) având motorul poziționat frontal longitudinal și transmisie pe roțile din spate, suspensie independentă cu arcuri elicoidale și amortizoare hidraulice (duble în spate) pe puntea față cu o schemă compusă din brațe trapezoidale transversale și bară stabilizatoare iar în spate cu o soluție care utiliza brațe oscilante, brațe inferioare, jambe elastice longitudinale și bară stabilizatoare, sistem de frânare servoasistat cu dublu circuit dotat cu discuri ventilate în față și discuri pline în spate de tip „in board” poziționate la ieșirea din diferențial și sistem de direcție de tipul cu cremalieră având servoasistare hidraulică.
Premiera modelului coupe de la Jaguar denumit XJ-S a avut loc pe data de 10 septembrie 1975 la Frankfurt Motorshow, în timp ce producția sa de serie a demarat la începutul anului 1976. Forma sa, cu un coeficient aerodinamic (CX) de 0,39, era destul de bun la acea dată și cu mult îmbunătățit comparativ cu E-Type. În același timp, XJ-S era mai puternic, mai confortabil dar și mai greu decât E-Type V12 Seria III. La momentul lansării, XJ-S 5.3 a fost cel mai rapid și mai scump Jaguar din gama de modele la acea dată, iar constructorul premium britanic spera că acest model va atrage cumpărători de la alte mărci premium precum Aston Martin, Ferrari, Maserati și De Tomaso. Comparativ cu principalele modele concurente Mercedes SLC, Maserati Kyalami sau Porsche 928, Jaguar XJ-S era mai spațios (Lxlxh: 4,794 x 1,793 x 1,270 m), mai rapid, mai confortabil dar consumul său de combustibil era ceva mai mare. De asemenea, avea cu o ținută de drum excelentă și demonstra un caracter foarte distinctiv în acest segment de lux. Echipamentul de dotări standard era unul destul de generos și includea instalația de aer condiționat, tapițeria din piele, geamurile electrice, închiderea centralizată, jantele din aliaj, radio casetofonul și antena electrică. Contra cost puteau fi comandate trapa cu acționare electrică, geamurile cu tentă fumurie și vopseaua metalizată.
Motorul utilizat era un V12 de 5,3 litri având distribuție cu doi arbori cu came în chiulasă și două supape pe cilindru iar alimentarea cu injecție Bosch D-Jetronic. Puterea maximă dezvoltată era de 289 CP la 5.500 rpm iar cuplul maxim de 40,7 daNm la 3.500 rpm. Asociat în standard cu o cutie de viteze automată Borg-Warner având 3 trepte sau optional de una manuală cu 4 trepte, motorul permitea performanțe considerate sportive pentru perioada respectivă: viteză maximă 241 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 6,8 secunde (cutie de viteze manuală) și 7,9 secunde (cutie automată) în ciuda unei greutăți de 1675 kg.
Clienții tradiționali Jaguar nu au fost plăcut surprinși de noul model XJ-S pe care nu l-au considerat un succesor direct al legendarului model E-Type. Totuși, modelul XJ-S a fost unul revoluționar în ceea ce privește design-ul și raportul preț/performanțe, chiar dacă era un model tradițional din punct de vedere tehnic și mai puțin atrăgător din punct de vedere stilistic. Obiectul criticilor, pe lângă consumul excesiv, a fost linia sobră și elegantă dar nu foarte sportivă, în special cele două „aripioare” spate extravagante, și în care, în plus, nu se putea observa nici un detaliu de stil direct cu sinuosul E-Type. În interior, tradiționalele inserții din lemn de pe planșa de bord tipice pentru modelele Jaguar au fost înlocuite cu unele din aluminiu care imprimau un look mai sportiv, dar mai puțin nobil. Această alegere a fost aspru criticată de cei mai fideli clienți, întrucât caracterul mai degrabă sobru al modelului, decât unul sportiv, așa cum fusese E-Type-ul, ar fi permis acest lucru. La solicitările clienților tradiționali Jaguar, finisările din lemn au înlocuit pe cele din aluminiu începând din anul 1981 odată cu primul facelift efectuat modelului de tip Gran Turismo de la Jaguar.
Modelul Jaguar XJ-S a fost dezvoltat respectând deja reglementările stricte de siguranță și antipoluare din SUA, așadar aceste exemplare destinate pieței respective diferă de cele europene nu doar prin prezența unor accesorii exterioare specifice precum elemente cromate suplimentare și mai ales prin prezența a patru grupuri optice rotunde simple în loc de cele două ovale. Pentru că transmisia manuală cu 4 trepte nu a fost apreciată de către clienți (doar 352 unități comandate la nivel mondial), a fost eliminată din ofertă începând din 1979, iar de atunci a fost oferită doar cu transmisie automată cu 3 trepte dar de tipul General Motors Turbo Hydra-Matic 400. În același an, s-a luat în considerare adoptarea transmisiei manuale cu 5 trepte de la modelul XJ6/12 Seria III introdus în acel an dar într-o versiune ranforsată cu o treaptă primară de 84 mm în loc de 77 mm, având în vedere puterea și cuplul mai mari, fără însă a fi introdusă în producția de serie.
În iulie 1981, a fost prezentat XJ-S 5.3 HE Seria 2, echipat cu un sistem de injecție de combustibil mai modern, care permitea o putere și un cuplu ușor majorate, 295 CP și respectiv 41,4 daNm. În plus, a fost utilizată noua chiulasă HE (High Efficiency) și camere de ardere „Fireball” cu turbulență ridicată ceea ce a contribuit la o reducere a consumului de combustibil cu peste 20%. Noul XJ-S HE, așa cum a fost denumit, a fost la momentul respectiv cel mai rapid automobil dotat cu transmisie automată din lume, cu o viteză maximă de 249 km/h.
La exterior, barele de protecție au primit un nou profil superior cromat, iar jantele din aliaj au fost reproiectate cu un motiv de „stea de mare” în cinci colțuri, în timp ce la interior scaunele au fost revizuite, volanul era de concepție nouă și au fost introduse inserții de lemn pe planșa de bord și panourile portierelor. Pentru creșterea gradului de confort, echipamnetul de dotări a fost extins cu diferențialul autoblocant, regulatorul de viteză, computer-ul de bord, telefonul, instalația audio stereo, geamurile atermice și ștergătoarele la faruri. Jaguar a îmbunătățit, de asemenea, semnificativ calitatea și a modificat multe detalii ceea ce a dus imediat la o creștere semnificativă a vânzărilor.
Începând din octombrie 1983, gama modelului XJ-S a fost extinsă cu versiunea 3.6 și varianta de caroserie cabrio. Prima a fost echipată cu noul motor „AJ6” cu 6 cilindri în linie de 3,6 litri având distribuție cu doi arbori cu came în chiulasă și 4 de supape pe cilindru și alimentare cu injecție electronică. Motorul era capabil să furnizeze o putere de 225 CP și un cuplu maxim de 33,2 daNm. Oferit în cobinație cu o cutie de viteze manuală Getrag 265 cu 5 trepte, motorul asigura o viteză maximă de 227 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde. A doua, denumită oficial XJ-SC, beneficia de o caroserie de tip cabrio – targa cu două locuri, cu o lunetă rabatabilă din material plastic, care a păstrat structura de susținere a acoperișului pentru a nu reduce rigiditatea torsională a caroseriei. Inițial, a fost disponibilă doar cu motor cu 6 cilindri de 3,6 litri dar din anul 1985 a fost propusă inclusiv cu motorul V12 de 5,3 litri asociat cu transmisie automată.
Din anul 1987, au fost disponibile optional o nouă transmisie automată ZF 4HP22 cu 4 trepte pentru motorul de 3,6 litri, dispozitivul ABS pentru sistemul de frânare și scaunele cu reglaje electrice iar în standard retrovizoarele exterioare reglabile electric. Un an mai târziu, la Salonul Auto de la Geneva a fost prezentată varianta XJ-S Convertible, o adevărată variantă decapotabilă dotată cu soft top și proiectată în colaborare cu atelierul carosierului german Karmann și care a înlocuit precedentă variantă XJ-SC cu caroserie cabrio – targa. Soft top-ul realizat din material textil multistrat cu lunetă din sticlă se putea plia electric în 12 secunde. Într-o primă fază, XJ-S Convertible era oferit doar cu motorul V12 în combinație cu transmisia automată. Această configurație cabriolet fusese anticipată de unii constructori de caroserii care transformau coupe-ul Jaguar în varianta cabrio, în principal de Hess & Eisenhardt din SUA, Lynx în Marea Britanie și Arden în Germania. Odată cu noul XJ-S Convertible, la interior a fost introdus un volan de concepție nouă de dimensiuni ușor mai mari.
În primăvara anului 1988 debuta versiunea specială XJR-S 5.3 Coupe Seria 2 dezvoltată de către firma britanică TWR Group Limited în colaborare cu divizia Jaguar Sport, și comercializată doar în Marea Britanie într-un număr limitat de 326 unități. Primele 100 de unități din această ediție au fost intitulate Celebration Le Mans după ce TWR câștigase cursa de anduranță de 24h de la Le Mans în 1988 cu Jaguar XJR-9. Versiunea XJR-S 5.3 beneficia la exterior de un kit aerodinamic compus din bare de protecție integrate cu spoiler, eleron spate, praguri aerodinamice vopsite în culoarea caroseriei și jante cu design specific având pneuri mai late iar la interior de scaune sport, volan sport cu trei brațe și tapițerie din piele Connolly. Din septembrie 1989, versiunea XJR-S 5.3 a fost înlocuită cu versiunea îmbunătățită XJR-S 6.0 dotată cu un motor V12 de 6 litri (328 CP) asociat cu o cutie de viteze automată cu 3 trepte care permitea o viteză maximă de 260 km/h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 6,7 secunde. Versiunea XJR-S 6.0 era disponibilă la comercializare și pe alte piețe.
Sub noua conducere a concernului american Ford care preluase compania britanică în cursul anului 1990, în mai 1991, modelul sport Jaguar a fost restilizat atât la exterior cât și la interior, schimbându-i-se inclusiv numele în XJS (fără cratimă). Schimbările care au caracterizat cel mai puternic această nouă Serie 3, au fost la partea din spate acolo unde au fost introduse noi blocuri optice divizate având o tentă fumurie și poziționate acum orizontal. Alte detalii de la exterior modificate au fost grila frontală, jantele cu un nou design, geamurile față la care au fost eliminate cadrul de susținere și geamurile spate care au fost majorate și schimbate ca formă fiind eliminate ornamentul din material plastic. Controversatele „aripioare” spate au fost însă păstrate după îndelungi reflecții, deoarece, potrivit designerului Geoff Lawson, autorul restilizării, și conform sondajelor efectuate atât în rândul clienților Jaguar, cât și al celor Daimler din SUA și Marea Britanie, acestea erau o parte integrantă a caracterului modelului. Interiorul se evidenția prin instrumentarul de bord similar cu cel al modelului contemporan XJ6/12, volanul dotat acum cu airbag opțional dar și prin unele îmbunătățiri aduse la nivelul detaliilor (panouri de uși, consolă centrală) și finisărilor. Gama de motorizări a suferit și ea unele modificări odată cu introducerea unității cu 6 cilindri de 4 litri (222 CP) în locul celei de 3,6 litri propusă în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional cu una automată ZF cu 4 trepte. În același timp au fost introduse noi dotări standard precum instalația de aer condiționat cu control automat, scaunele cu reglaje electrice multiple inclusiv memorarea poziției și volanul reglabil pe două poziții în timp ce ABS-ul devine dotare standard. Varianta cabrio din Seria 3 a fost introdusă la comercializare în aprilie 1992, fiind propusă inclusiv cu propusorul de 4 litri.
Din martie 1993 au fost introduse modificări în gama de propulsoare, unde, unitatea V12 de 5,3 litri a fost înlocuită cu cea V12 de 6 litri litri rezervat până atunci doar versiunii XJR-S (330 CP), dar într-o versiune cu o putere scăzută la 308 CP și oferită în combinație cu o cutie de viteze automata GM 4L80-E cu 4 trepte. La exterior, au fost montate jante noi de 16 țoli, capacul rezervorului de benzină a devenit rotund, iar barele de protecție clasice din metal cromat și cauciuc au fost înlocuite cu unele profilate realizate din material compozit și vopsite în culoarea caroseriei. În interior, airbag-ul pentru șofer era oferit standard iar airbag-ul pentru pasager propus opțional, tapițeria scaunelor putea fi oferită într-o combinație de piele și Alcantara iar panourile portierelor au fost complet acoperite cu piele.
Începând cu septembrie 1993, frânele spate cu discuri au fost mutate din configurația anterioară de tip in board (lângă diferențial) la butucul roților. Tot acum, la varianta cabrio, spațiul de depozitare din spatele scaunelor a fost înlocuit în favoarea unei banchete cu două locuri, disponibilă anterior doar ca o conversie specială de la firma Arden.
În aprilie 1994, au fost introduse modificări importante, fiind propusă o actualizare a motorului „AJ6”, numit acum „AJ16”, cu o cilindree identică, dar putere crescută la 244 CP (cu 21 CP mai mult decât la precedenta versiune) datorită injecției secvențiale de combustibil și a unui profil îmbunătățit al arborelui cu came. Acest nou motor a fost cuplat la o transmisie automată ZF 4HP24E, tot cu 4 trepte de viteză, dar echipată cu un convertor de cuplu cu inerție redusă și control electronic al selecției treptelor de viteză. În acest caz viteza maximă era de 237 km/h pentru varianta coupe și respectiv 234 km/h pentru varianta cabrio. La exterior, exemplarele din această perioadă de producție pot fi recunoscute prin oglinzile exterioare și ramele farurilor în culoarea caroseriei. În plus, toate versiunile 4.0 din această perioadă de producție erau echipate doar cu jantele având cinci spițe. În același timp, tetierele au fost integrate în scaune, chiar dacă pe exemplarele destinate pieței nord americane, acestea au fost introduse mai devreme.
Din octombrie 1994, a fost introdusă echiparea specială Insignia. Pentru un cost suplimentar semnificativ, dotările interioare au fost îmbunătățite, cu o tapițerie din piele deosebit de elaborată disponibilă în 10 nuanțe diferite, furnir fin din lemn și covorașe din lână Wilton. Exemplarele cu această echipare sunt extrem de rare, se estimează că au fost construite în jur de 64 unități XJS – Insigna și se pot distinge de celelalte prin prezența insignelor Insigna pe aripile față.
Începând din iulie 1995, XJS 4.0 Seria 3 a fost oferită exclusiv în nivelul de echipare Celebration cu ocazia aniversării de 60 ani de la prima utilizare a numelui Jaguar. Această versiune avea oglinzi și rame cromate ale farurilor, benzi laterale și jante cu design nou. Toate dotările suplimentare anterioare, cu excepția computer-ului de bord și a sistemului de spălare a farurilor cu înaltă presiune, erau acum montate standard din fabrică pe această ediție specială. Interiorul a fost îmbunătățit cu un volan parțial din lemn și o manetă a schimbătorului de viteze din lemn. Motorul V12 de 6.0 litri nu mai era inclus în lista de prețuri în 1995 și era construit doar la comandă, așa că nu era disponibil oficial în nivelul de echipare Celebration.
Pe data de 4 aprilie 1996, după o carieră longevivă de 21 ani, XJS a cedat locul în gamă noului model XK8, fiind produs într-un număr total de 115.413 unități. Dintre acestea, 83.217 în versiunea V12, 9.990 unități cu motorul de 3,6 litri și 21.702 unități cu cel de 4 litri. Ultimul exemplar de XJS Cabriolet 4.0 precum și ultimul XJS Coupe V12 sunt păstrate în prezent de către divizia Jaguar Daimler Heritage Trust.
Foto: Jaguar; Aronline; Arhivă
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.