Topul celor mai scumpe automobile de colecție vândute în urma desfășurării tuturor licitațiilor din cadrul Monterey Week Auctions, Pebble Beach, Quail Lodge (SUA) din 2023, este condus de către un model clasic italian de competiție – Ferrari 412P din 1967 care a fost tranzacționat pentru o sumă de peste 30 milioane dolari prin intermediul casei de licitații Bonhams.
Deși modelele Ferrari au dominat primele rezultate la diferitele licitații de automobile clasice din cadrul evenimentului american tradițional din luna august – Monterey / Pebble Beach Motor Week, primele zece automobile din clasament putem spune că reprezintă un grup mixt. Cel mai scump automobil tranzacționat la Monterey Motor Week 2023 a fost un model Ferrari 412P Berlinetta by Fantuzzi model 1967 care a fost adjudecat pentru suma de 30.255.000 dolari în cadrul licitației Bonhams Quail Lodge. Al doilea cel mai scump automobil a fost un Jaguar XKSS din 1957 care a fost achiziționat cu suma de 13.205.000 dolari la licitația RM Sotheby’s Monterey. Acestea au fost urmate de un Ferrari 250 GT SWB Berlinetta din 1962 care a obținut 9.465.000 de dolari la licitația Gooding Pebble Beach. Surpiza în acest Top Ten putem spune că o reprezintă modelul american antebelic Mercer Type 35-J Raceabout din 1914, care s-a vândut cu un record de 4.790.000 dolari la licitația Gooding Pebble Beach.
Un Ferrari 412P construit în 1967 carosat de Fantuzzi având numărul de șasiu 0854 și tranzacționat contra sumei de 30.255.000 dolari prin licitația Bonhams The Quail Auction, reprezintă cel mai mare rezultat obținut de un automobil de colecție la toate licitațiile auto din cadrul Monterey – Pebble Beach 2023. În termeni nominali în dolari, Ferrari 412P a fost a cincea cea mai scumpă mașină vândută vreodată într-o licitație publică. În același timp reprezintă a cincea mașină care a obținut peste 30 de milioane dolari la o licitație și este al patrulea cel mai scump model Ferrari de până acum.
Acest Ferrari 412P cu șasiul 0854, a fost livrat de nou dealerului Ferrari britanic Colonel Ronnie Hoare’s prin intermediul Maranello Concessionaires Ltd și vopsit în culoarea roșu Ferrari de curse în combinație cu culoarea bleu Cambridge pentru partea frontală. Acesta fost condus în acea perioadă de către piloți precum Richard Attwood, Piers Courage, Lucien Bianchi, Jo Siffert și David Piper. La prima sa participare în cursele oficiale, respectiv în cursa de anduranță de 1000 km Spa (Belgia), acest Ferrari 412P a terminat pe locul 3 în clasamentul general.
De asemenea, acest exemplar, a concurat la cursele de 24 de ore Le Mans din 1967 și la cursa de 6 ore de la Brands Hatch din Marea Britanie, înainte de a intra în posesia lui David Piper, care a terminat în acel an cursa de 1000 km de la Paris, cursa de 9 ore de la Kyalami și cursa de 3 ore de la Cape Town. David Piper a făcut campanie cu acest exemplar în Europa și Africa de Sud în perioada 1968-1969, câștigând cursele de 200 km de la Nurnberg din 1968, la Norisring, la Solituderennen, la Hockenheim și în Marele Premiu al Suediei.
Conform specialiștilor, acest exemplar de Ferrari 412P din 1967 având șasiul cu numărul 0854, este singurul din clasa prototipuri din acea perioadă care își păstrează șasiul, motorul, cutia de viteze și caroseria originale.
Pe poziția secundă în acest clasament, s-a poziționat un Jaguar XKSS din 1957 având șasiul cu numărul 707, care a fost vândut cu suma record pentru acest model de 13.205.000 dolari și în același timp ca rezultat de top la licitația de automobile de colecție RM Sotheby’s Monterey, după ce un Ferrari 250 LM model 1964 nu a reușit să fie vândut, în ciuda celei mai mari oferte de 17 milioane dolari. Acesta reprezintă primul Jaguar XKSS care a obținut peste 10 milioane de dolari în urma unei vânzări și doar al treilea exemplar de Jaguar din acest grup exclusiv.
Jaguar-ul XKSS este unul dintre cele 16 exemplare produse de constructorul britanic pentru a putea fi utilizate pe drumurile publice și care se bazează pe șasiul modelului D-Type și care inițial a purtat denumirea XKD 564. Cu un rulaj certificat de doar 25.535 mile, acest remarcabil exemplar de Jaguar XKSS din 1957 își păstrează originalitatea și își arată autenticitatea. Astfel, acesta are încă imprimate numărul de serie original, numărului de șasiu, cutia de viteze, blocul motor, axa cu came și puntea spate.
Un Ferrari 250 GT Berlinetta SWB fabricat în 1962, a ocupat locul al treilea în acest clasament fiind tranzacționat cu suma de 9.465.000 USD la licitația de automobile clasice Gooding Pebble Beach. Acest exemplar de Ferrari cu șasiul numărul 3507 GT, este unul dintre cele 165 de exemplare ale modelului 250 GT Berlinetta SWB din toate versiunile sale. Livrat nou industriașului italian Giovanni Renato Scalabrin, exemplarul a fost vopsit în schema de culori – gri metalizat Grigio Metallizzatto și tapițerie din piele de culoare bej.
Acest Ferrari 250 GT SWB Berlinetta GT model 1962 a avut până în acest moment doar patru proprietari. Spre deosebire de majoritatea Ferrari-urilor din seria 250, acest exemplu nu a fost niciodată restaurat, în schimb, a fost revizuit în mod regulat și menținut într-o stare originală foarte bună. Astfel, exemplarul păstrează încă tapițeria originală din piele bej, completată de vopseaua gri metalizat precum și alte detalii originale precum geamurile, centurile de siguranță Irvin de epocă și jantele cu spițe Borrani RW3690. Până în prezent, modelul sport italian a parcurs doar aproximativ 53.000 km.
Casa de licitații RM Sotheby’s, a înregistrat un rezultat bun cu suma de 6.605.000 dolari înregistrată la tranzacția unui Ferrari 410 Superamerica Coupe Seria III realizat în 1959 de carosierul Pinin Farina și care s-a clasat pe locul patru în acest clasament. Exemplarul a fost al 4-lea dintre cele 12 exemplare din Seria III construite și unul dintre cele 7 exemplare echipate din fabrică cu faruri având protecție aerodinamică. Recent restaurat, acest exemplar a fost câștigător al premiului Platinum la Cavallino Classic 2021, câștigător al clasei la Amelia Island Concours d’Elegance 2020 și cel mai bun de la evenimentele Cavallino Modena 2023 și Concours d’Elegance Suisse 2023.
Modelele Bugatti clasice au obținut sume mari în general la licitațiile Monterey 2023. Cel mai bun rezultat a fost înregistrat de casa de licitații RM Sotheby’s cu un model Bugatti Type 57SC Tourer by Corsica construit în 1937 achiziționat cu 5.395.000 dolari și care s-a poziționat pe locul cinci în Top 10. Acest Bugatti este unul dintre cele doar două unități din versiunea 57S prevăzute inițial cu caroserii Tourer cu patru locuri de către carosierul Corsica. Exemplarul a fost deținut inițial de Maurice Fox-Pitt Lubbock, care a trebuit să-l vândă când a devenit vicepreședinte la Rolls-Royce în 1947. Automobilul a fost cumpărat de la RM Sotheby’s Arizona 2021 pentru 4,7 milioane dolari și de atunci a fost complet restaurat, cu facturi în valoare totală de circa 700.000 dolari.
Locul șase în clasament a fost ocupat de un Ferrari 275 GTB/4 Scaglietti model 1967 care a aparținut celebrului actor Steve McQueen. Automobilul s-a vândut la licitația RM Sotheby’s Monterey pentru suma de 5.395.000 dolari, exact în limita estimării care era aproape dublă față de ceea ce s-ar vinde un exemplar similar fără să beneficieze de o proveniență specială. Exemplarul a fost oferit la vânzare din patrimoniul colecționarului britanic David Moore, care a plătit suma de 10.175.000 dolari în cadrul licitației RM Auctions Monterey 2014.
Casa de licitații Gooding a avut la vânzare la ediția din acest an de la Monterey Motor Week câteva automobile de top din epoca americană Brass de la începutul secolului XX și care a înregistrat câteva noi recorduri. Cel mai scump dintre acestea a fost un Mercer Type 35-J Raceabout produs în 1914, care a fost tranzacționat cu un record de 4.790.000 dolari și care s-a clasat pe locul șapte în acest clasament. Acest exemplar de Mercer având numărul de șasiu 1967, a fost unul dintre cele patru unități Raceabout din 1914 care au supraviețuit până astăzi.
Exemplarul de față, dispune de o cutie de viteze extrem de dorită și rară, cu patru trepte, spre deosebire de unitățile dotate cu cutie de viteze cu doar trei trepte produse între anii 1911-1912. Automobilul american este propulsat de o unitate cu 4 cilindri care furnizează 60 CP la 1.900 rpm, iar șasiul său coborât este prevăzut cu volanul pe partea dreapta iar caroseria este vopsită într-o nuanță de galben strălucitor cu dungi negre și tapițerie din piele neagră. Automobilul s-a aflat în colecția lui Jerry Foley în ultimii 50 de ani.
Un elegant și rarisim Alfa Romeo 8C 2300 Cabriolet Castagna model 1933 cu șasiu numărul 2311214 s-a poziționat pe locul opt în acest Top 10 cu suma de 4.515.000 USD obținută în urma vânzării de la licitația Gooding Pebble Beach. Aceast Alfa Romeo a fost comercializat de nou inițial în Italia, dar a ajuns să fie vândut în SUA în anul 1939. La începutul anului 1942, entuziastul Haig Ksayian a cumpărat automobilul și a rămas în proprietatea sa pentru 50 de ani. Automobilul a fost păstrat într-o hală timp de 40 ani, contribuind fără îndoială la starea sa de conservare impecabilă. După restaurare, acest exemplar și-a făcut debutul la Pebble Beach Concours d’Elegance 2008 iar după ce a participat inclusiv la Tour d’Elegance, a câștigat la clasa sa – European Classic Open 1922-1934.
Un supercar youngtimer Ferrari F50 fabricat în 1995 a ocupat locul al noulea în acest clasament fiind tranzacționat pentru un preț de 4.240.000 dolari și care a fost cel mai bun rezultat înregistrat în cadrul licitației Broad Arrow Monterey 2023. Aceast exemplar de Ferrari F50 cu specificații pentru piața europeană are un rulaj redus de doar 11.500 km (7.150 mile). Supercarul italian și-a petrecut cea mai mare parte a carierei în Japonia, între anii 1996 – 2023, cu doi proprietari pe termen lung, inclusiv Matsuda Collection.
Locul 10 în acest clasament a fost împărțit de către două valoroase automobile de colecție tranzacționate cu aceeași sumă de bani. În primul caz este vorba de un supercar italian – Ferrari Enzo model 2003 care a fost tranzacționat prin intermediul licitației RM Sotheby’s Monterey pentru 4.075.000 dolari și considerat de specialiști un rezultat bun pentru un model Ferrari modern. În ciuda a trei proprietari anteriori, acest exemplar de Ferrari Enzo cu specificații americane a parcurs numai 2.687 de mile. În al doilea caz este vorba despre un model antebelic american Simplex 50 HP Toy Tonneau construit în 1912 și vândut la licitația Gooding Pebble Beach Auctions și pentru care noul proprietar a plătit 4.075.000 dolari. Acest rar automobil de producție americană s-a aflat în proprietatea unei singure familii timp de 111 ani fiind achiziționat de nou de străbunicul comerciantului William Penn Snyder Jr., când acesta avea doar 24 de ani.
Trebuie menționat faptul că, pe poziția a patra în acest Top 10 se putea clasa un fascinant Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti din 1960 cu numărul de șasiu 1883 GT și având o estimare inițială cuprinsă între: 9.500.000 – 11.500.000 USD. Acesta a fost anunțat „vândut” în timpul licitației RM Sotheby’s, dar cea mai mare ofertă de 8,6 milioane USD nu a fost acceptată înainte ca ciocanul să fie căzut. Nu este clar dacă RM Sotheby’s va comunica într-un final prețul de vânzare.
Exemplarul de California Spider a fost al 2-lea dintre cele 56 exemplare construite cu ampatament scurt (SWB) și unul dintre cele 18 exemplare construite cu faruri fără protecție aerodinamică, precum și unul dintre cele trei construite fără fante de aer laterale. Exclusivitatea sa este susținută în continuare că este unul dintre cele două exemple echipate cu un motor V12 de tip 128 F. Acest exemplar a fost expus la Salonul Auto de la Torino din 1960 și deține distincția unică de a fi singurul Ferrari 250 GT California Spider care a concurat în legendara cursă Targa Florio din Sicilia unde a terminat pe locul 3 la clasa sa.
Top 10 vânzări la Monterey Car Week:
- Ferrari 412P by Fantuzzi, 1967 – 30.255.000 $; Bonhams
- Jaguar XKSS, 1957 – 13.205.000 $; RM Sotheby’s
- Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, 1962 – 9.465.000 $; Gooding
- Ferrari 410 Superamerica Coupe Series III, 1959 – 6.605.000 $; RM Sotheby’s
- Bugatti T57SC Tourer by Corsica, 1937 – 5.395.000 $; RM Sotheby’s
- Ferrari 275GT/4 (Steve McQueen), 1967 – 5.395.000 $; RM Sotheby’s
- Mercer Type 35-J Raceabout, 1914 – 4.790.000 $; Gooding
- Alfa Romeo 8C 2300 Cabriolet, 1933 – 4.515.000 $; Gooding
- Ferrari F50, 1995 – 4.240.000 $; Broad Arrow
- Ferrari Enzo, 2003 – 4.075.000 $; RM Sotheby’s
- Simplex 50 HP Toy-Tonneau, 1912 – 4.075.000 $; Gooding
Foto: Case de licitații
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI