ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
Prototipuri Fiat X1/9 din colectia ASI Bertone (2)
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut […]
În urmă cu jumătate de secol debuta modelul sport Fiat X1/9, primul și singurul model al producătorului italian dotat cu motor poziționat central. Datorită conceptului său original, modelul italian s-a făcut repede remarcat, înregistrînd încă de la debut, un mare succes comercial într-un segment de nișă, în special pe piața din SUA unde au fost comercializate un număr de peste 100.000 de exemplare dintr-un număr total de circa 174.000, fabricate pe parcursul a 18 ani.
Modelul sport Fiat X1/9 a fost conceput mulțumită unei serii de circumstanțe norocoase, dar mai ales pentru că idea conceptului i-a plăcut destul de mult unei persoane care a contat foarte mult pentru istoria FIAT și anume președintele Giovanni Agnelli care s-a aflat la conducere între anii 1966 – 1978. Însuși Gianni Agnelli a fost cel care a decis să demareze acest proiect și să introducă în producție acest model sport mai deosebit, împotriva sfaturilor tehnicienilor de top ai companiei Fiat de la acea dată, care practic aleseseră deja cea mai convenabilă soluție tehnică „totul în față” pentru modelul destinat înlocuirii modelului 850 Sport Spider.
Viitorul model sport compact X1/9, derivat din modelul compact de succes 128, primul model Fiat cu tracțiune față, din motive de sinergii de cost și de producție, ar fi trebuit, în mod logic, să repropună abordarea tehnică, și de ce nu, abordarea stilistică adoptată de 128 Berlina care a debutat în 1969 și de 128 Sport Coupe lansat în 1971. Însă, după cum vom vedea, viitorul model sport va fi rezultatul unui proiect destul de diferit de canoanele tehnice tradiționale ale producătorului auto italian din Torino.
Pe lângă Gianni Agnelli, modelul sport X1/9 se poate lăuda cu mai mulți autori celebri, începând cu designerul Nuccio Bertone care l-a dezvoltat până la capăt pentru al realiza, de la stilistul Marcello Grandini care l-a proiectat și până la inginerii Gian Paolo Dallara și Paolo Stanzani autori ai proiectului revoluționar Lamborghini Miura echipat cu motor central. Cei doi din urmă, i-au încredințat lui Nuccio Bertone conceptele tehnice din care au fost dezvoltate atât Lancia Stratos, cât și Fiat X1/9, destul de mult de apropiate din punct de vedere conceptual unul de celălalt decât s-ar putea crede.
Dar în spatele conceptului Fiat-ului X1/9 se află și un episod mai puțin cunoscut care i-a avut protagoniști pe Alejandro de Tomaso, fondatorul și managerul companiei italiene De Tomaso și conceptul Ghia De Tomaso 1600 Spider, proiectat de stilistul Tom Tjaarda și construit de carosierul Ghia din Torino. Acest prototip, prezentat la Salonul Auto de la Torino în noiembrie 1971, tot cu o caroserie de tip cabrio targa, era similară ca stil și concept cu cea a Fiat-ului X1/9 care a avut premiera un an mai târziu. Această coincidență a stârnit în mod firesc discuții și a creat destul de multe nemulțumiri, dar nu a fost doar un fel de rivalitate între de Tomaso și Bertone, cei doi avuseseră anterior unele neînțelegeri asupra unor proiecte comune nefinalizate, așa că atunci când Alejandro de Tomaso, se afla la conducerea carosierului Ghia, a avut ocazia să vadă un desen finalizat al lui X1/9 în 1971 și a decis să anticipeze liniile pentru a putea atribui ideea stilistică caroseriei și a cere lui Bertone drepturi de autor pentru designul noului Fiat. De Tomaso i-a solicitat stilistului Tom Tjaarda angajat la Ghia, să realizeze designul prototipului De Tomaso 1600 Spider cu exact un an înainte de lansarea Fiat-ului X1/9, care a ajuns în mod firesc în mass-media și doar fotografiile unui prototip cabrio spider Fiat publicate de o revistă auto cu mult înainte de debutul modelului lui de Tomaso l-au salvat pe Bertone de tragerea la răspundere pe care i-o pregătise argentinianul.
În realitate, conceptul viitorului Fiat X1/9 a demarat la sfârșitul anului 1968 când, în Ajunul Crăciunului, stilistul Marcello Gandini a realizat primele schițe din conceptele lui Bertone, inspirate din Lamborghini Miura, dar în special de prototipul Autobianchi G31 creat de Centro Stile Fiat și prezentat la Salonul Auto de la Torino în noiembrie 1968.
Pe lângă modelul de serie, Marcello Gandini a proiectat inclusiv Autobianchi Runabout, un concept car cu caroserie tip barchetta cu două locuri și soluții stilistice avangardiste care anticipa conceptul tehnic cu motor amplasat central și liniile stilistice ale Fiat-lui X1/9. Autobianchi Runabout a fost creat pentru a testa reacția publicului și mass-mediei și avea echipat un motor cu 4 cilindri de 1,1 litri aflat în dotarea modelului Fiat 128 și poziționat central. Acesta a fost expus în premieră la Salonul Auto de la Torino în 1969 și fost folosit ca sursă de inspirație inclusiv pentru viitoarea Lancia Stratos HF. Dar să ne întoarcem la X1/9 și la această denumire ciudată care reprezintă de fapt codul proiectului utilizat de Fiat încă de la mijlocul anilor ’60 pentru modelele sale inovatoare, începând cu X1/1, care mai târziu a devenit Fiat 128. Acel cod a fost păstrat inclusiv la modelul de serie tocmai pentru că X1/9 era considerat prea revoluționar de conceptele tehnice tradiționale ale lui Fiat și chiar de restul gamei modelului 128.
Pe data de 22 decembrie 1972, modelul sport spider Fiat X1/9, care se afla deja în producție de câteva săptămâni la fabrica Lingotto din Torino și avusese premiera la Salonul AutoTorino din noiembrie 1972, a fost prezentat oficial presei internaționale pentru teste în Parco delle Madonie (Sicilia), pe traseul de desfășurare a cursei Targa Florio, în același timp cu modelul de competiție 124 Abarth Rally.
Spre deosebire de modelul predecesor 850 Sport Spider care dispunea de o caroserie cabrio cu soft textil complet detașabil, noul spider de la Fiat beneficia de o caroserie de tip cabrio-targa de dimensiuni și gabarit compacte (Lxlxh: 3,836×1,570×1,143 m, ampatament 2,200 m, greutate 880 kg) dotată cu un roll bar central robust și un acoperiș rigid detașabil care putea fi depozitat în compartimentul din față. Design-ul său personalizat era unul ușor agresiv și în același timp avangardist având linia laterală cuneiformă, partea frontală înclinată dotată cu faruri retractabile și partea din spate trunchiată și care prefigura pe undeva noua tendință de stil întâlnită la majoritatea modelelor din clasa sport din anii ’70 și ’80. Interiorul, configurat pentru două locuri, era caracterizat de scaunele sport cu tetiere integrate și o planșă de bord simetrică care dispunea de un tablou de bord cu o configurație tipic sportivă și de soluții moderne precum consola centrală în care erau poziționate comenzile sistemului de ventilație-încălzire și cele secundare.
Cu toate că, utiliza o parte mecanică derivată din cea a modelului Fiat 128 Coupe care avea motor poziționat frontal transversal și tracțiune pe roțile din față, Fiat-ul X1/9 avea motorul amplasat central transversal și tracțiune pe roțile din spate. Deasemenea, spider-ul de la Fiat beneficia de o suspensie independentă pe ambele punți cu o schemă McPherson, brațe oscilante, arcuri elicoidale și amortizoare hidraulice telescopice, sistem de frânare cu discuri pe ambele punți și direcție cu cremalieră.
Motorul aflat în dotare era similar cu cel utilizat pe modelul 128 Rally, având 4 cilindri în linie, cilindreea de 1.290 cmc, distribuție cu un ax cu came în chiulasă și alimentare cu un carburator dublu corp inversat Weber. Acesta dezvolta o putere de 75 CP la 6.000 rpm, era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte și permitea o viteză maximă de 170 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 10,5 secunde.
Încă de la debut, modelul sport italian s-a făcut repede remarcat datorită conceptului său original, design-ului personalizat, manevrabilității excelente, comportamentului cu un pronunțat caracter sportiv și a unui excelent raport preț-performanțe, înregistrând un mare succes comercial pentru un automobil din acest segment, în special pe piața din SUA, acolo unde mare parte din producție a fost exportată.
La începutul anilor ’70, Gino Macaluso, pilot în cadrul departamentului de curse Fiat, a fost însărcinat de către acesta să supervizeze dezvoltarea variantei de competiții X1/9 Abarth. Realizat în 1974 pentru a înlocui modelul 124 Abarth Rally, X1/9 Abarth Prototipo avea în echipare propulsorul de 1.840 cmc al modelului 124 Abarth Rally, având distribuție cu două axe și 4 supape pe cilindru și alimentat cu două caburatoare dublu corp Weber. Acesta dezvolta 200 CP la 7.600 rpm și asociat cu o cutie de viteze manuală în 5 trepte plus diferențial autoblocant. Modelul, cu o greutate de doar 750 kg, era caracterizată de o aerodinamică sofisticată, fiind dotat cu prize de aer pe capota și de tip periscop pe motorul central, faruri dreptunghiulare fixe, proiectoare circulare suplimentare și jante din aliaj Cromodora.
În anul 1975, X1/9 a fost dezvoltat special de firma preparatorului italian Dallara pentru a concura în campionatul mondial pentru constructori la Grupa 5. Dallara Icsunonove (pronunția italiană a lui X1/9) prezenta un motor modificat, cu o chiulasă îmbunătățită cu 16 supape și injecție mecanică Kugelfischer, suspensie modificată dar și ample modificări ale structurii și caroseriei, dintre care cele mai evidente erau partea frontală complet reproiectată, roțile și aripile puternic evazate precum și eleronul spate supradimensionat. Prima versiune a lui Icsunonove avea un motor de 1,3 litri și 192 CP care a fost urmată de o versiune cu motor mai mare de 1,6 litri cu peste 200 CP.
Tot în anul 1975 sunt introduse noi bare de protecție din aluminiu și sunt efectuate îmbunătățiri la unele detalii de la exterior. Anul următor este lansată versiunea Serie Speciale realizată într-un număr limitat de exemplare și care se deosebea prin unele ornamente suplimentare și autocolante la exterior, noi culori și materiale pentru tapițerie precum și printr-un echipament de dotări suplimentare în care erau incluse jantele din aliaj cu design elaborat, proiectoarele suplimentare și radio-ul. Pe aripa din dreapta era aplicată plăcuța de identificare cu steagul italian, un număr de serie din patru cifre și semnătura lui Nuccio Bertone.
În octombrie 1978, modelul sport italian a suferit primul și singurul restyling din lunga sa carieră de 18 ani când a fost introdusă și versiunea Five Speed care a anunțat de fapt, schimbarea majoră a modelului chiar de la denumire, prin adoptarea cutiei de viteze manuale cu 5 trepte. Din punct de vedere stilistic, modelul a fost practic „americanizat” odată cu adoptarea unor bare de protecție mai generoase realizate din aluminiu, cea din față cu spoiler integrat și extins pe lateral, care absorb mai bine șocurile în caz de accident, în conformitate cu normele de siguranță din SUA de la acea dată. Partea frontală beneficia acum de un spoiler și o fantă de aerisire de dimensiuni mai mari iar luminile pentru faza scurtă și indicatoatele de schimbare a direcției erau integrate în bara de protecție. La baza părții din spate a fost introdus un deflector aerodinamic iar capota centrală de deasupra motorului a suferit, de asemenea, o modificare vizibilă pentru a găzdui noul motor. În urma acestor modificări, lungimea a crescut, ajungând la 3,960 m, înălțimea la 1,180 m iar greutatea la 920 kg. Interiorul a fost complet reproiectat și beneficia de noi scaune ergonomice cu o susținere laterală mai bună și o planșă de bord de concepție nouă. În același timp, lista de dotări standard a fost suplimentată cu radio casetofonul, antena radio și ceasul digital.
În urma acestui restyling, capacitatea motorului crește la 1.498 cmc iar puterea maximă dezvoltată ajungea la 85 CP. Oferit cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, noul motor permitea în acest caz performanțe ușor superioare: viteză maximă 185 km/h și accelerație de la 0 la 100 km/h în 9,5 secunde. Începând din anul 1979, în cazul versiunii comercializată pe piața din SUA, motorul acesteia ara alimentat cu injecție electronică Bosch L-Jetronic iar puterea dezvoltată era de doar 76 CP.
Începând din vara anului 1982, producția compactului model sport italian, aproape în întregime destinată pe piață din Statele Unite, a fost transferată la fabrica Bertone din Grugliasco din apropiere de Torino. În același timp modelul a cunoscut și un rebadging oficial trecând de la Fiat la Bertone iar în lista de dotări erau incluse în standard retrovizoarele exterioare reglabile din interior sau opțional instalația de aer condiționat, tapițeria din piele și geamurile acționate electric. Tot din 1982, Bertone X1/9 a fost propus cu o variantă de vopsea în două tonuri, cu linia de vopsea cu culoare neagră până la jumătatea pasajului roților. Deasemenea, Bertone X1/9 a fost realizat într-o serie de versiuni speciale, cea mai cunoscută fiind IN cu o caroserie în două culori, tapițerie din piele și jante din aliaj cu design personalizat având insignă Abarth.
La începutul anului 1985 sunt realizate îmbunătățiri de ordin stilistic la unele detalii atât de la exterior cât și de la interior și sunt introduse ca dotări opționale jantele din aliaj Cromodora CD-179 și eleronul posterior.
În cursul anului 1987 sunt introduse la exterior jante cu un nou design și protecții laterale iar la interior un volan de concepție nouă cu trei brațe imbrăcat în piele, noi panouri pentru portiere, o nouă grafică pentru instrumentarul de bord și modificări ale comenzilor pentru sistemul de încălzire – ventilație la versiunile echipate cu aer condiționat. Ca dotări opționale au fost introduse jantele Speedline „phone dial” și care erau echipate cu pneuri Pirelli P3 185/60-R13.
Înainte de încetarea fabricației în vara anului 1989, este lansată versiunea specială Gran Finale care se deosebea la exterior prin vopseaua metalizată, jantele din aliaj cu design eleborat și un mic spoiler spate poziționat sub deflectorul de aer iar la interior prin tapițeria din material textil în două nuanțe. Numărul total de exemplare fabricate pe parcursul longevivei cariere de 18 ani a fost de aproximativ 174.000 unități din care mai mult de 100.000 au fost comercializate pe piața din SUA.
De la începutul anilor ’80, carosierul Bertone a realizat cel puțin cinci studii de design și soluții tehnice cu modelul X1/9 sub forma unor prototipuri. Alături de câteva exemplare X1/9 din producția serie, un număr de trei prototipuri sunt acum expuse în Muzeul Volandia de lângă aeroportul Malpensa de lângă Milano și care fac parte din colecția ASI Bertone care a fost achiziționată în urmă cu câțva ani de clubul auto-moto retro italian ASI, după ce compania iatliană a trecut printr-o procedură finală de faliment. Aceste trei prototipuri sunt: Fiat X1/9 “Passo Lungo” din 1981 cu ampatamentul și lungimea extinse la 2,450 și respectiv 4,210 m și care beneficia de un interior configurat după schema cu 2+2 locuri, Bertone X1/9 Superlight din 1984 dotat cu o caroserie realizată din aluminiu și BertoneX1/9 Spider din 1985 care dispunea de o caroserie cabrio cu roll bar central metalic și soft top confecționat din material textil.
Foto: Fiat; Arhivă; Auto Retro Passion
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.