COLECTIA ASI BERTONE DE LA MUZEUL VOLANDIA

5 august 2020
Comments off
693 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Pentru suma de 3,44 milioane de euro, clubul italian ASI (Automotoclub Storico Italiano) dedicat vehiculelor istorice a devenit din anul 2015 proprietarul colecției celebrului carosier italian Bertone. După această achiziție au urmat și planurile de valorificare al acestui patrimoniu, concretizate în aprilie 2018 prin expunerea permanentă în cadrul celui mai mare muzeu aeronautic italian Volandia și la care echipa noastră a fost prezentă.

Clubul ASI, dedicat vehiculelor istorice și-a adjudecat în urma unei licitații desfășurate în cursul anului 2015, Colecția Bertone, o antologie a celor mai cunoscute creații auto realizate de către carosierul italian Bertone din Torino fondat în anul 1912 de către Giovanni Bertone. Acesta a cunoscut o dezvoltare impresionantă sub conducerea lui Nuccio Bertone (fiul fondatorului) chiar și după decesul acestuia din 1997, însă începând din al doilea deceniu al acestui secol, carosierul s-a confruntat cu o serie de probleme industriale, economice și familiale, care au determinat în cele din urmă ca Tribunalul de la Torino să decreteze falimentul în iulie 2014.

Suma cu care clubul ASI a reușit achiziționarea colecției Bertone formată din 79 de exemplare, prototipuri și modele unice care au marcat istoria designului auto, s-a ridicat la circa 3.5 milioane de euro. La această cifra s-a ajuns după un număr de 40 strigări iar creșterea, comparativ cu baza de pornire a licitației, a fost de 61%.

Printre automobilele fostului muzeu Bertone de la Caprie (lângă Torino) achiziționate de către clubul italian ASI se găsesc unele modele celebre de serie precum: Alfa Romeo Giulia Sprint, Giulia SS și Montreal, Ferrari Dino 308 GT4, Fiat 850 Sport Spider, Dino Coupe și X1 / 9, Lamborghini Miura, Espada și Countach, Lancia Stratos în varianta stradală, Simca 1200 Sport Coupe, Volvo 780  dar și numeroase concept car-uri spectaculoase precum: Aston Martin Jet2, Autobianchi Runabout, Chevrolet Ramarro, Ferrari Dino Rainbow, Fiat 128 Shopping, Jaguar B99 GT, Lamborghini Genesis, Lancia Kappa Coupe Kayak, Opel Slalom, Porsche 911 Karisma dar și exemplare unicat cum ar fi Fiat Punto Cabrio Racer cu hard top integrat sau Alfa Romeo GT Cabrio.

Este important faptul că, întreaga colecție și-a schimbat proprietarul în întregime, mai ales că automobilele aflate în Colecția Bertone și păstrate în muzeul Caprie au fost la acea vreme supuse constrângerii Ministerului Finanțelor și cel al Culturii din Italia iar prin urmare, această colecție nu trebuia fragmentată. În acest sens, conducerea clubului italian ASI a avut obligația încă de la început de a păstra integritatea acestei valoroase colecții. Cu alte cuvinte, nu va putea revinde piesele din colecție în mod individual și nu va putea să le transfere în străinătate, după cum confirmă o notificare emisă chiar de către conducerea ASI.

În aceeași notificare, conducerea ASI informează că a reușit să câștige licitația pentru suma de 3.440.000 milioane euro, datorită furnizării excedentelor de gestiune din anii trecuți, care au permis clubului Automotoclub Storico Italiano să aibă suma necesară pentru a salva Colecția Bertone.

BERTONE – 100 DE ANI DE TRATITIE

 „ O colecție precum cea a lui Bertone face parte cu siguranță din patrimoniul istoric și, având totodată posibilitatea economică, ASI a considerat că este corect și de datoria sa să participe la licitație – declara Roberto Loi, președintele Automotoclub Storico Italiano în urmă cu aproximativ patru ani. Tot el a mai adăugat: „ Știind că vânzarea unor vehicule prestigioase ale colecției era în desfășurare, am solicitat o intervenție din partea Asociației pentru a iniția o procedură care avea ca obiectiv plasarea obligațiunii de superintendent pe aceste bunuri considerate culturale, pentru a preveni transferul acestora în străinătate și vânzarea pe bucată al acestora. Apelul a fost acceptat și datorită acestuia, astăzi putem păstra o moștenire națională precum aceasta în Piemont. Cu siguranță este o operațiune pe care nicio altă asociație nu ar fi putut-o finaliza”.

Următorul pas pe care îl așteaptau pasionații îl reprezenta un proiect concret pentru îmbunătățirea patrimoniului industrial al Colecției Bertone. În acest sens, președintele ASI, Roberto Loi, a promis acestora că, într-un tip relativ scurt, va fi activat: „Un program pe care îl vom defini în următoarele ședințe ale consiliului de administrație și care va permite membrilor, entuziaști și simpli curioși să admire cele 79 de exemplare ale Colecției Bertone “.

Carrozzeria Bertone a cunoscut apogeul între anii ’50 și ’80, în perioada în care a fost condusă de către Nuccio Bertone, fiul fondatorului carosierului piemontez. Printre modelele auto care au implementată emblema în forma literei „B” stilizată asemenea unui steag inversat, merită amintete în primul rând cele din producția de serie precum: Alfa Romeo Giulietta Sprint, Giulietta SS, Giulia GT, Montreal, GT; Fiat 850 Spider, Dino Coupe, 131 Rally Abarth, Ritmo Cabrio, Punto Cabrio și Panda II; Innocenti Mini 90, 120 și De Tomaso; Iso Grifo; Lamborghini Miura, Espada, Jarama și Countach; Lancia Stratos; Citroen BX, XM, Xantia și Berlingo; Opel Kadett Cabrio și Astra Cabrio; Simca 1200 Sport Coupe; Skoda 136 Favorit sau cele două generații ale modelului off-road Bertone Freeclimber. Din categoria concept car-urilor merită menționate: Alfa Romeo Batmobile, 33 Carabo, Canguro, Bat 11 și Pandion; Autobianchi Runabout, BMW Pickster, Blitz I/II, Cadillac Villa, Chevrolet Ramarro și Nivola, Chreysler Snake, Citroen Camargue și Zabrus, Fiat Enduro și Suagna, Jaguar Ascot, Lamborghini Marzal; Lancia Stratos Zero, Sibilo și Kayak; Lotus Emotion, Opel Filo, Slim, Saab Novanta, Suzuki GO, Volvo Tundra, ZER.

Pe data de 7 aprilie 2018 în prezența președintelui celui mai mare muzeu de aeronautică italian, Volandia (aflat în apropierea aeroportului internațional Malpensa lângă Milano), Marco Reguzzoni, a președintelui clubului ASI – Maurizio Speziale și a președintelui Comitetului Științific al muzeului Volandia, Claudio Tovaglieri, a fost inaugurată Colecția ASI Bertone în cadrul muzeului Volandia. Acest important eveniment a debutat cu conferința intitulată Motors of Culture” unde au participat directorul Muzeului Național de Automobile „Giovanni Agnelli” din Torino – Rodolfo Gaffino Rossi împreună cu curatorul muzeului Davide Lorenzone și Silvia Nicolis directoarea Muzeului Nicolis din Villafranca de lângă Verona. De asemenea au mai fost prezenți și Danilo Castellarin (președinte al Comisiei Istorice și Muzee din cadrul clubului ASI), Stefano Chiminelli (președintele clubului Circolo Veneto Automoto d’Epoca), Costantino Frontalini (fondatorul Muzeului Sidecar din Cingoli), Giuseppe Valenza (La Sicilia della Targa Florio) și Roberto Vellani (directorul Muzeului Automobilului din San Martino).

PININFARINA – 85 DE ANI DE FORME DIVINE

Președintele ASI, Maurizio Speziale și președintele Volandia, Marco Reguzzoni împreună cu primarul lui Ferno Filippo Gesualdi, consilierul municipalității Somma Lombardo, Ilaria Ceriani, și prefectul adjunct al Lonatei Pozzolo, Gaetano Losa, au inaugurat oficial în fața presei expoziția Colecția Bertone compusă din 77 de automobile, o motocicletă și o bicicletă.

Colecția ASI Bertone – a spus președintele Speziale – este un exemplu important și semnificativ al spiritului ASI. După cum se precizează în articolul 1 din statut, ASI reprezintă, promovează și protejează interesele generale ale locomoției și motorizării istorice din Italia, sporind importanța sa culturală, istorică și socială. Colecția ASI Bertone este o moștenire cu o valoare indubitabilă a automobilismului istoric; Bertone cu lucrările sale a semnat momente semnificative din istoria automobilelor italiene, de neuitat de-a lungul timpului, iar ASI are datoria de a proteja, promova și spori acest patrimoniu. De astăzi, în sfârșit, toată lumea va avea ocazia să admire și să aprecieze aceste lucrări care au uimit lumea de-a lungul timpului. Și făcând acest lucru, ASI își îndeplinește poziția statutară. “

Muzeul Aeronautic Volandia dispune de o suprafață totală de 60.000 mp care cuprinde o bogată istorie industrială din toate punctele de vedere și în care sunt prezentate pe larg evoluția aeronauticii, automobilului modern prin Colecția Bertone cât și obiectele colectate de-a lungul anilor. Există numai puțin de 11 zone ale muzeului care primesc planoare, avioane, elicoptere, baloane cu aer cald, sateliți și module pentru explorarea spațiului.

Pe lângă colecția impresionantă de avioane, îm muzeu este expusă inclusiv colecția profesorului Ogliari, până de curând expusă în aer liber la Ranco, pe malul lacului Maggiore. Este vorba despre o adevărată colecție de mijloace de transport, cum ar fi telecabinele Brunate, vagoanele tramvaielor, metroul din Milano, locomotive și trăsuri din diferite perioade de timp. O întreagă aripă a muzeului Volandia este dedicată geniului din Varese, Flaminio Bertoni care a conceput și proiectat legendarele modele de la Citroen: Traction Avant, 2 CV, DS și Ami6.

Text & Foto: Auto Retro Passion

 

Comments are closed.

December 02, 2020