Ultimele articole
VERONA LEGEND CARS 2018 (mai 11, 2018 7:28 pm)
BASELWORLD 2018 (aprilie 10, 2018 10:36 pm)
RETRO CLASSICS STUTTGART 2018 (aprilie 3, 2018 7:13 pm)
TECHNO CLASSICA ESSEN 2018 (aprilie 1, 2018 12:30 am)

Lancia Stratos – 40 de ani de legenda

6 ianuarie 2013
Comments off
188 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Dupa ce a obtinut numeroase succese in competitiile sportive din anii ’60 cu modelul Fulvia HF, in anul 1970, conducerea de atunci a firmei italiene Lancia care a fost achizitionata cu un an inainte de concernul italian FIAT, a luat decizia dezvoltarii unui nou model sport pentru a continua aceasta traditie.

La Salonul Auto de la Torino din 1970, firma Bertone a prezentat un concept car denumit Stratos Zero, dezvoltat pe platforma mecanica a Lanciei Fulvia HF 1600 si care spre deosebire de aceasta avea motorul amplasat central si transmisia pe rotile din spate. Firma Lancia a considerat oportuna solutia tehnica folosita pe prototipul Stratos Zero si impreuna cu firma Bertone au stabilit o colaborare pentru a dezvolta impreuna viitorul model sport pentru competitii pornind de la aceasta configuratie tehnica.

In 1971 la Salonul Auto de la Torino a fost prezentat sub forma de prototip Lancia Stratos HF. In alegerea numelui de Stratos, se pare ca firma Bertone s-a inspirat din era spatiala, aceasta denumire fiind derivata din cuvantul stratosfera. Lancia Stratos HF dispunea de o caroserie din fibra de sticla desenata de Marcello Gandini, oferea un habitaclu pentru doua locuri si datorita parbrizului de tip “panoramic” oferea o vizibilitate frontala maxima. Realizata pe un sasiu tubular caroseria oferea un acces facil la partile mecanice multumita deschiderii ample ale partilor frontale si posterioare. Motorul era unul de tip V6 amplasat central transversal avand capacitatea de 2.4L, fiind dezvoltat de Ferrari si care echipa modelul Dino. Inca de la prezentare, majoritatea specialistilor au considerat Lancia Stratos HF un automobil de exceptie.

In 1972 au fost testate in conditii grele cateva prototipuri in timp ce omologarea in Grupa a 4-a pentru competitiile sportive necesita producerea a minim 400 de exemplare. Productia a debutat in anul 1973 fiind realizata de firma Bertone iar omologarea a fost certificata pe 1 Octombrie 1974. Motorul pentru varianta de competitii dezvolta 280 CP iar greutatea era de numai 880 Kg.

Debutul in competitiile sportive s-a petrecut pe 4 Noiembrie 1972 in raliul Tour de Corse la categoria prototipuri, masina fiind pilotata de Sandro Munari care obtinuse pana atunci numeroase succese cu modele de competitie Lancia.
In 1973 in raliul Spaniei este obtinuta prima victorie cu acest model la volan aflandu-se Sandro Munari. In acelasi an este obtinut un important loc 2 in raliul Targa Florio cu pilotii Munari si Andruet.

In 1974 este obtinut titlul modial la constructori multumita celor doua victorii cu modelul Stratos in raliurile San Remo si Tour de Corse precum si a victoriilor realizate cu modelele Fulvia si Beta din acelasi an. Tot in acelasi an este prezentata versiunea Stratos cu motorizare Turbo. Multumita turbocompresorului de tip KKK puterea motorului se cifra intre 350 si 560 CP. Aceasta versiune a fost inscrisa in anul 1976 in Grupa a 5-a a campionatului mondial de raliuri.

Anul 1975 aduce un nou titlu modial la constructori pentru Lancia datorita victoriilor in raliuri din Monte Carlo, Suedia, Tour de Corse, Tour de France si San Remo.

Sezonul competitional din 1976 a fost dominat din nou de Lancia Stratos aceasta castigand raliurile din Monte Carlo, Portugalia, Tour de Corse si San Remo, aceste victorii aducand un nou titlu la constructori in palmaresul Lancia si doua titluri la piloti: Bernard Darniche (la raliuri) si Franz Wurz (la rally-cross).

La finele sezonului competitional din 1976, concernul FIAT din care facea parte si firma Lancia a dorit sa impuna in competitiile sportive propriul sau model Fiat 131 Abarth. Incepand cu sezonul competitional din 1977 echipa de raliuri nu s-a mai bucurat de un mare sprjin acordat de catre producator. Acest lucru nu a impiedicat obtinerea unor noi victorii precum si castigarea titlurilor la piloti: cu Darniche in 1977 si Carello in 1978.
Ultimele victorii importante obtinute cu o Lancia Stratos au fost repurtate in raliurile de la Monte Carlo in 1979 si Tour de Corse in 1981 de acelasi pilot Bernard Darniche.

In perioada 1973-1975 au fost fabricate 492 exemplare, modelul ramanand in oferta dealerilor Lancia pana in 1978. In anul lansarii in productia de serie in 1973, Lancia Stratos costa 8.47 mil. Lire iar in zilele noastre un exemplar de serie in stare impecabila este cotat la 120.000 €. Modelul a fost dezvoltat in primul rand pentru competitii fiind greu de condus in traficul zilnic.

De la debutul sau in competitii Lancia Stratos a obtinut peste 80 de victorii traditia fiind continuata pana la inceputul anilor ‘90 cu modele precum: 037, Delta S4 si Delta HF Integrale.

Date tehnice:

Motor: central, transversal 6 cilindri in V la 65°. Alesaj 92,5 mm -Cursa 60 mm. Capacitate 2418 cm³ – Putere 190 CP la 7000 rpm. Cuplu 23 kgm 4000 rpm. Raport de compresie 9:1 .Distributie cu doua axe cu came in chiulasa. Alimentare cu 3 carburatoare inversate Weber 40 DCF. Alternator 840 W.

Transmisie: tractiune spate. Cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Diferential autoblocabil. Pneuri 205/70 14.

Sasiu: tubular. Suspensie fata cu ruoti independente, puncte de reactie, brate oscilante transversale, arcuri elicoidale, bara stabilizatoare reglabila, amortizoare hidraulice. Suspensie spate: McPherson, montanti telescopici. Frane cu discuri ventilate. Directie cu cremaliera.

Dimensiuni: Ampatament 2.18 m. Lungime 3.71 m. Latime 1.75m. Inaltime 1.14m. Ecartament fata 1.43 m. Ecartament spate 1.46 m. Masa 1030 kg. Rezervor combustibil 80 l.

Performante: Viteza maxima 230km/h. Acceleratie 0-100km/h in 6.6 sec. Consum mediu: 15-17l / 100km.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Lancia; Bertone; Arhiva

 

Comments are closed.