SOFISTICATUL VOLVO 850 A DEBUTAT IN URMA CU 30 DE ANI

23 mai 2021
Comments off
249 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Lansat în urmă cu 30 de ani, modelul 850 din clasa medie superioară de la Volvo a reușit să păstreze valorile tradiționale ale mărcii suedeze ca și modelele predecesoare, combinând stilul tradițional clasic cu un nivel ridicat de siguranță. De data aceasta, performanțele și manevrabilitatea au fost, de asemenea, demne de remarcat, dar cele mai importante inovații de ordin tehnic se găseau implementate sub caroseria robustă.

Motto-ul de prezentare la debut al lui Volvo 850 a părut într-o primă fază surprinzător: “Un automobil dinamic cu patru noutăți mondiale“. La prima vedere, modelul 850 era unul destul de tradițional pentru producătorul suedez din Göteborg respectiv o berlină în trei volume cu forme angualre, demnă de cea mai bună artă figurativă infantilă. Când vine vorba de imaginea brandului Volvo, combinația de imagini relaxante ale familiilor scandinave și pădurilor de conifere din fundal ne amintește aproape instantaneu. Și nu este poate chiar cea mai apropiată idee de conceptul de performanță sau siguranță. Totuși făcând abstracție de stereotipuri, începând cu modelul 850 la producătorul suedez Volvo, ceva a început să se schimbe cu adevărat în special din punct de vedere tehnic.

Pentru dezvoltarea modelului Volvo 850, a fost alocată cea mai mare investiție pe plan industrial din Suedia până în acel moment, pentru ca acesta să se diferențeze substanțial de modelele Volvo anterioare. Proiectul a fost coordonat de Jan Wilsgaard și a demarat în 1986 iar un prim și aproape imperceptibil indiciu al acelei “revoluții silențioase” a fost dat de liniile caroseriei care au început să fie ușor mai rotunjite. Cu toate acestea, cele patru noutăți anunțate urmau să fie căutate sub caroserie. De exemplu, toate motoarele disponibile erau montate transversal aveau 5 cilindri în linie, blocul și chiulasa realizate din aluminiu, distribuție cu 4 supape pe cilindru. alimentare cu injecție electronică multipunct și sistem VVIS adică galerie de admisie cu lungime variabilă iar tracțiunea se realiza pe roțile din față și care reprezentau soluții tehnice aplicate în premieră pentru modelele Volvo din segmentul respectiv.

Prezentat în iunie 1991, modelul 850 înlocuia glorioasa și longeviva “Serie 200” (lansată în 1974) și se poziționa în gama producătorului suedez sub recenta “Serie 900” care a debutat în 1990, fiind considerat ca un model din clasa medie superioară dar care datorită calităților sale și dimensiunilor exterioare (Lxlxh: 4.672×1.761×1.412 m, ampatament 2.665 m) putea concura inclusiv în clasa superioară devenind totodată modelul de referință a noii game Volvo. Tocmai din acest motiv, tehnicienii din Göteborg au depus toate eforturile pentru a se asigura că noul sedan, precum și nelipsita variantă break, au păstrat bunul renume al producătorului suedez.

Din punct de vedere al siguranței active și pasive oferite pasagerilor, Volvo 850 propunea noi inovații de ultimă oră. Astfel, erau implementate în premieră tetierele WHIPS care preveneau incidentele traumatice din zona cervicală în caz de impact și sistemul SIPS (Side Impact Protection System) de protecție la impact lateral prevăzut cu bare anti-intruziune montate în interiorul portierelor. Este vorba mai bine zis de un principiu pe care Volvo l-a aplicat cu seria 900 și care în 1995 a fost integrat cu airbagurile laterale ( o premieră), disponibile împreună cu airbagul pasagerului din față. Pachetul de siguranță pasivă a fost completat cu armături pe podea și pe plafon, în timp ce scaunele din față puteau conta pe mecanismul de pre-tensionare auto-reglabil pentru centurile de siguranță, ARH. Deasemenea, airbagul șoferului și dispozitivul anti-blocaj ABS erau oferite în standard. Pentru a asigura tracțiune maximă chiar și pe drumuri dificile, modelul 850 putea fi dotat opțional cu sistem de control al tracțiunii (TRACS) iar începând cu anul 1996 era disponibilă în versiunea AWD care reprezenta primul model Volvo cu tracțiune integrală.

VOLVO – O ISTORIE DE 85 DE ANI

Cu aceste prerogative, nu este dificil de înțeles de ce Volvo 850 a fost recunoscut de presa auto internațională ca fiind „Cel mai sigur automobil din lume”. În orice caz, ceea ce a fost surprinzător pentru un model Volvo, a fost manevrabilitatea sa, îmbunătățită de puntea spate delta-link, care a combinat dinamismul și confortul în conducere al suspensiei independente cu siguranța unei punți spate active. Nici confortul oferit pasagerilor nu a fost neglijat care se puteau delecta cu dotări opționale de înalt nivel precum: instalație de aer condiționat cu control automat, scaune cu reglaje elctrice și încălzite, trapă cu acționare electrică, computer de bord sau radio-casetofon stereo.

Platforma tehnică complet nouă beneficia de o suspensie independentă pe ambele punți, în față de tip McPherson iar în spate prevăzută cu brațe multiple (multilink), sistem de frânare servoasistat dotat cu discuri, cele din față fiind ventilate plus ABS și sistem de direcție cu cremalieră având sevoasistare hidraulică.

Stilul geometric al caroseriei în 3 volume, a ascuns bine un studiu aerodinamic atent elabirat și care a permis modelului de la Volvo să înregistreze un coeficient aerodinamic CX impresionant de 0,29. Acest lucru a favorizat consumul și i-a permis automobilului să obțină performanțe respectabile chiar și la motoarele mai puțin puternice aflate la baza gamei.

Modelul 850 a debutat la comercializare în versiunea GLT dotată cu un motor de 2.5 litri și 170 CP care era oferit în standard în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional de una automată cu 4 trepte. Volvo 850 GLT reușea să combine într-un mod plăcut confortul ridicat la rulare, plăcerea în conducere și performanțele remarcabile. Trebiue menționat faptul că modelul a fost la înălțimea briefing-ului „Galaxy Project”, programul cu care Volvo a vizat vedetele, așa cum a declarat conducerea de la acea vreme. Scopul a fost extinderea în segmentul „premium” ținând pasul cu rivalii săi, începând cu modelele germane care dominau încă de atunci acel segment. După aproape un an de la debut gama a fost extinsă cu versiunea GLE dotată cu un motor de 2L și 143 CP urmată de versiunea sportivă T5 lansată la Frankfurt Motor Show în 1993 și dotată cu un propulsor turbo de 2.3L care furniza 225 CP și permitea performanțe sportive: viteză maximă 240 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 7.4 secunde. Versiunea T5 avea ca elemente distincte la exterior barele de protecție integrate cu spoiler, cea din față având fante de aerisire suplimentare, eleronul spate, pragurile laterale aerodinamice și jantele de 16 țoli cu design elaborat. Din anul 1995, a fost introdus și motorul turbo diesel TDI cu 5 cilindri de 2,5 litri și 140 CP al grupului german Volkswagen.

Varianta de caroserie break a modelului suedez, cunoscută ca Station Wagon, a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1993 și a fost direct legată de tradiția cunoscută în Suedia ca „ brick wagon” care a precedat-o. Secțiunea spate trunchiată cu blocurile optice extinse de-a lungul întregului montant spate, a favorizat capacitatea maximă de încărcare. Volvo 850 Station Wagon a câștigat prestigiosul premiu japonez “Good Design Grand Prize” în anul 1994 precum și premiul italian “Vettura familiare più bella” obținut în același an. În anii 1994 și 1996 modelul 850 a fost supus la două ușoare facelifturi care au vizat îmbunătățirea unor detalii atât de la exterior cât și de la interior.

VOLVO P1800 ANIVERSEAZĂ 55 DE ANI

La Salonul Auto de la Geneva din 1994 debuta o nouă versiune sportivă denumită T-5R, disponibilă în ambele variante de caroserie și propulsată cu ajutorul unei unități turbo de 2,3 litri cu intercooler, capabilă să dezvolte o putere maximă de 240 CP și un cuplu maxim de 330 Nm. Mulțumită acesteia, versiunea T-5R reușea un sprint de la 0 la 100 km/h în 6.9 secunde și o viteză maximă de 250 km/h. Versiunea 850 T5-R a fost considerată una specială, inițial fiind planificată o producție de 2.500 unități, dar în câteva săptămâni toate unitățile vopsite în culoarea galben au fost epuizate. Același lucru a fost valabil și pentru loturile ulterioare vopsite în culorile negru și verde închis. Versiunea T-5R fost ușor de recunoscut datorită detaliilor estetice specifice, cum ar fi barele de protecție restilizate dotate cu spoiler, eleronul spate și jantele din aliaj de 17 țoli cu design specific având culoarea titanului iar la interior prin dotările specifice precum: tapițeria mixtă piele-alcantara, scaunele cu multiple posibilități de reglare, radio cd-ul și instalația audio cu 6 boxe. Alte caracteristici erau barele stabilizatoare din față și spate de 20 mm și amortizoarele cu reglaj sport.

Lansarea acestei versiuni speciale nu a fost una chiar întâmplătoare, pentru că, în anul 1994 Volvo a participat la BTCC, campionatul britanic de turisme, aliniind la start două exemplare. De aceea, pentru omologarea modelelor de competiție au fost necesare un minim de 2.500 unități. Cu toate acestea, Volvo a dorit să-și anunțe revenirea în motorsport în stil propriu și a decis să o facă în felul său cu un automobil de competiție cu caroserie break și care nu mai fusese văzută până atunci aliniată la start. Aventura varientei break de curse, în ciuda popularității sale, nu a durat mult. Anul următor, caroseriile break au fost interzise din regulament, dar Volvo 850 a continuat să concureze cu varianta berlină tradițională.

Începând din anul 1995, gama de motorizări a fost extinsă cu trei unități pe benzină de 2L (126 CP) având distribuție cu două supape pe cilindru, 2.5L aspirat (170CP) și de 2.5L turbo (193 CP) rezervată versiunii cu tracțiune integrală AWD.

În cursul anului 1996, după sistarea comercializării versiunii T5-R și, având în vedere succesul înregistrat cu aceasta, Volvo a decis să continue producția cu o nouă versiune sportivă denumită 850 R, dar de această dată produsă în serie și nu într-o ediție limitată. În acest caz, motorul a fost ușor îmbunătățit, puterea ajungând la 250 CP iar cuplul la 340 Nm care au favorizat o creștere ușoară a performanțelor (viteza maximă 255 km/h și acc. 0-100 km/h în 6.7 secunde) în timp ce echipamentul de dotări de siguranță și confort a fost substanțial îmbunătățit. În plus, versiunea R beneficia de diferențial cu alunecare limitată Torsen LSD, discuri de frână de 302 mm și jante din aliaj de 17 x 7,5 Volans cu 7 spițe. De asemenea, gama de culori al acestei versiuni a fost extinsă și egalizată cu cea a celorlalte versiuni ale modelului 850.

Modelul 850 de la Volvo a înregistrat un bun succes comercial cu cele 716.903 de exemplare (390.835 exemplare sedan și 326.068 exemplare break) până la începutul anului 1997 când a fost înlocuit în gamă cu modelul S/V70 și care era de fapt reprezenta o variantă substanțial îmbunătățită a modelului 850.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Volvo; Volvotips; Arhivă;

Comments are closed.