COMPACTUL MODEL RENAULT 14 A IMPLINIT 45 DE ANI

12 mai 2021
Comments off
300 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În urmă cu 45 de ani, în luna mai, își făcea debutul primul model din clasa compactă al producătorului francez Renault. Denumit R14, acesta beneficia de o caroserie în două volume tip hatchback cu 4 uși plus hayon al cărui concept și design au reușit să mai scoată din anonimat stilul tradițional Renault. Cu toate că avea înglobate unele soluții tehnice moderne (tracțiune față, motor și cutie de viteze amplasate transversal, suspensie spate independentă) dar și atu-uri precum: spațiul interior generos, portbagajul cu volum variabil și un excelent raport preț/calitate, modelul francez nu a avut o carieră prea ușoară.

La începutul anilor ’70, conducerea Renault a renunțat la canoanele stilistice tradiționale și a propus proiectul unui nou model în două volume de tip hatchback în segmentul compact. După lansarea inovativului model Renault 16 tip hatchback din clasa medie superioară, nu a mai fost lansat nici un alt model inovativ ca design și concept dotat cu o astfel de caroserie hatchback cu 4 uși plus hayon. Modelul Renault 12 lansat în 1969, deși apreciat, nu a fost cu adevărat un exemplu al modernității din punct de vedere stilistic la care aspira producătorul francez. Cel care a reușit până la urmă să mai scoată din anonimat stilul tradițional Renault a fost modelul Renault 14 din clasa compactă dar care nu înregistrat succesul estimat inițial de conducerea regiei franceze de la acea dată.

Primele studii pentru viitorul model de clasă compactă care trebuia să succeadă în gamă modelul Renault 6 datează din anul 1971. Cu acest proiect denumit “Project 121”, conducerea producătorului francez a avut ca prim obiectiv renunțarea la configurația tradițională a caroseriei cu al treilea volum în favoarea uneia mai practice în două volume cu hayon. Chiar și modelele de acces din gama Renault precum R4 și R5 au adoptat deja această soluție mai practică. În acest caz, viitorul model compact Renault putea umple golul între R5 din clasa mică și R12 din clasa medie superioară.

Noul model compact de la Renault putem spune că a introdus un limbaj stilistic fără precedent, printr-o serie de canoane care au caracterizat stilul automobilelor din deceniul următor. Un prim exemplu de design pentru cei din conducerea Renault pentru viitorul model compact îl reprezenta modelul compact francez de succes Simca 1100, apoi centrul de stil al companiei de stat franceze s-a îndreptat spre un stil mai original. Pentru dezvoltarea designului modelului R14, proiectanții Renault au decis să utilizeze proiecția virtuală CAD și au acordat mai multă atenție spațiului interior și siguranței pasagerilor. Aerodinamica a jucat, de asemenea, un rol decisiv în definitivarea stilului, caracterizat prin suprafețe cât mai simple și esențiale ale caroseriei, fără elemente decorative care ar fi putut penaliza eficiența aerodinamică.

Partea frontală era caracterizată printr-o grilă dreptunghiulară din material plastic de culoare neagră și faruri de formă pătrată care nu favorizau prea mult personalitatea automobilului. În schimb, partea din spate înaltă și rotunjită se evidenția mai bine prin blocurile optice dreptunghiulare de mari dimensiuni și un hayon de dimensiuni generoase. Mânerele portierelor erau profilate cu linia laterală a portierelor pentru a îmbunătăți rezistența aerodinamică. Renault 14 a fost, de asemenea, una dintre primele automobile l-a care s-a renunțat la marginile din jurul plafonului și montanților, abandonate definitiv în anii ’80.

RENAULT 16 – 50 DE ANI DE LA PRIMUL AUTOMOBIL HATCHBACK

Campania publicitară folosită pentru lansarea automobilului a fost însoțită de o serie de “teasere” care au dezvăluit treptat caracteristicile noului model compact francez. În campania de publicitate, departamentul de marketing de la Renault a comparat formele rotunjite Renault-ului 14 cu cele ale unei pere și care s-a dovedit la acel moment, una neobișnuită și mai puțin inspirată. Modelul nu a fost primit de piață așa cum ar fi trebuit iar campania de publicitate a ajuns să penalizeze imaginea modelului compact Renault, care pentru toată lumea a devenit automobilul cu formă de pară. Renault 14 a fost prezentat oficial la Paris pe data de 25 mai 1976 în Piazza des Invalides în timp ce comercializarea a demarat în luna iunie al aceluiași an.

Fără a excela la capitolul performanțe, compactul Renault 14 avea ca atu principal practicitatea, necunoscută până în acel moment modelelor din același segment. Astfel, în ciuda dimensiunilor compacte (Lxlxh: 4.025×1,624×1.405 m, ampatament 2.530 m), spațiul din habitaclu era comparabil cu cel al modelului R16 dintr-o clasă superioară în timp ce portbagajul în configurația standard, avea o capacitate de 335 dmc iar cu spătarul banchetei spate rabatabil ajungea la 950 dmc, valori nemaintâlnite până atunci în clasa compactă. Poziționarea roții de rezervă în compartimentul motorului a fost, de asemenea, o soluție, tipic franceză, care a permis utilizarea la maxim a spațiului rezervat bagajelor. În anii ’70, schema tehnică cu motorul poziționat transversal și tracțiunea pe roțile din față implementată pe multe modele compacte, permitea pe lângă o extindere mai bună a spațiului interior și o manvrabilitate mai bună în special pe drumurile cu o aderență scăzută.

Motorul modelului R14 avea la origine o unitate Peugeot din familia XZ, cu 4 cilindri în linie, o cilindree de 1.218 cmc, distribuție cu un ax came în chiulasă și alimentare cu carburator inversat Solex. Cei 57 CP dezvoltați de motor erau suficienți pentru atingerea unei viteze maxime 143 km /h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 15.7 secunde. Cutia de viteze oferită în standard era una manuală cu 4 rapoarte dezvoltată și fabricată în regie proprie. Compactul R14 a fost primul Renault care a adoptat un lanț cinematic, această soluție făcând parte din măsurile de proiectare luate pentru a garanta cât mai mult spațiu la bord posibil. Liniaritatea interiorului a favorizat apoi accesibilitatea și vizibilitatea. În proiectarea postului de conducere s-a acordat, de asemenea, o atenție deosebită lizibilității instrumentației de bord și accesibilității comenzilor. Un bun exemplu în acest sens fiind comenzile sistemului de ventilație – încălzire care au fost integrate în grupul tabloului de bord.

În plus față de motor, Renault 14 avea implementată o suspensie față de tip McPherson cu brațe transversale și arcuri elicoidale, sistem de frânare mixt (discuri în față și tamburi în spate), direcție cu cremalieră și sistemul de evacuare similar cu cele ale modelului Peugeot 104, toate acestea făcând parte din parteneriatul stabilit între Renault și Peugeot în anul 1966 și care consta în utilizarea comună a motoarelor și a altor componente mecanice. În schimb, suspensia spate independentă prevăzută cu bare de torsiune și brațe longitudinale era de concepție proprie Renault.

Producția modelului compact de la Renault a demarat concomitent la fabricile din Douai (Franța), Haren (Belgia) și Palencia (Spania) iar la debutul comercializării a fost propus în două versiuni de echipare: L și TL, ultima fiind echipată în standard de servofrână și capace pentru jante iar opțional putea fi dotată cu: acoperiș detașabil din material textil sau imitație de piele, lunetă cu sistem de degivrare și vopsea metalizată.

La începutul anului 1978, gama este extinsă cu versiunea GTL, mai rafinată din punct de vedere al finisărilor (material textil pentru tapițerie) mai bine echipată în standard (consolă centrală, ceas analog, jante cu design personalizat) și propusă cu o listă de dotări opționale suplimentare: oglindă retrovizoare exterioară dreapta, tetiere față, radio și antenă radio. În vara aceluiași an debutează versiunea de top denumită TS al cărui motor dezvolta 69 CP mulțumită alimentării cu carburator dublu corp și care se deosebea la exterior prin benzile adezive de culoare neagră de pe aripile față și bara de protecție față dotată cu spoiler. Versiunea TS dispunea de un echipament de dotări standard considerate premium la acea dată: cutia de viteze cu 5 trepte, geamurile față cu acționare electrică, închiderea centralizată a portierelor și scaunele față sport, dotări introduse în premieră pe un un model din clasa compactă.

RENAULT 15/17 SERBEAZĂ ÎN ACEST AN 50 DE ANI

La finalul anului 1979, modelul de clasă compactă de la Renault beneficiază de un ușor restyling ce a vizat în special exteriorul prin îmbunătățirea unor detalii precum: grila frontală restilizată, indicatoarele frontale de schimbare a direcție poziționate pe părțile laterale și barele de protecție de concepție nouă de culoare neagră. în loc de gri. În același timp la interior au fost introduse noi materiale pentru finisare precum și noi dotări suplimentare opționale: centuri de siguranță pentru locurile din spate și banchetă spate fracționabilă. Odată cu aceste îmbunătățiri aduse, gama modelului R14 a fost redusă la trei versiuni: TL, GTL și TS.

În cursul anului 1980, pe versiunea TS a fost introdusă o nouă motorizare de origine Peugeot de 1.360 cmc cu 71 CP și alimentată cu carburator dublu corp care era asociată cu o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte și permitea o viteză maximă de 160 km/h.

Din anul 1982, versiunea GTL a fost echipată cu propulsorul de 1.4L aflat în dotarea versiunii TS dar care în acest caz dezvolta o putere redusă la 60 CP și care era alimentat cu ajutorul unui carburator monocorp.

La începutul anului 1983 odată cu lansarea modelului R11, cariera modelului compact R14 i-a sfârșit după o producție totală de 999.903 exemplare, un rezultat sub estimarile conducerii regiei franceze dar în același timp considerat bun pentru un model compact european chiar dacă inferior principalelor modele concurente precum: Volkswagen Golf, Opel Kadett D sau Fiat Ritmo.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Renault; Arhivă

 

Comments are closed.