Abarth 1000 SP este un model din categoria sport prototip dezvoltat în anii ’60 și construit sub conducerea proiectantului Mario Colucci. Ușor și puternic, Abarth 1000 SP a obținut numeroase victorii, începând cu cea din clasa sa în cursa de 500 km de la Nürburgring din anul 1966. Astăzi, legendarul 1000 SP este omagiat printr-un model unicat creat special de către departamentul Cento Stile Fiat-Abarth din cadrul grupului FCA sau mai nou creatul grup Stellantis.
În septembrie 1966, compactul model Abarth 1000 s-a impus la categoria modelelor cu motoare de până în 1.000 cmc în cura de 500 km de la Nürburgring. Aceasta a reprezentat una din numeroasele victorii Abarth care a consolidat prestigiul și buna reputație a formidabilelor modele ale constructorului italian.
Proiectul Abarth 1000 a rezultat initial din colaborarea companiei torineze și inginerul Mario Colucci, un proiectant milanez care s-a remarcat la sfârșitul anilor ’50 în timpul unui proiect comun între brandurile italiene Alfa Romeo și Abarth. Cu mai bine de jumătate de secol mai târziu, numele 1000 SP revine pe scenă, concretizat printr-un showcar interesant dezvoltat de către Cento Stile Fiat-Abarth. Este vorba zis de un prototip care aduce un omagiu legendarului model cu liniile sale de design esențiale și cu multe alte detalii specifice.
Parteneriatul dintre Alfa Romeo și Abarth s-a concretizat în anul 1958, odată cu producția modelului Alfa Romeo Abarth 1000 derivat din modelul preexistent Abarth 1000. Era un coupe compact echipat cu un motor cu 4 cilindri, revizuit și cu cilindreea redusă, dezvoltat din unitatea montată pe Giulietta Sprint Veloce. La fel ca majoritatea modelelor sportive și de curse ale perioadei, modelul Abarth beneficia de un șasiu tubular pe care ulterior a fost montată o caroserie realizată de atelierul Bertone și care a fost proiectată de Franco Scaglione. Modelul a rămas în exemplar unic, dar la finalul colaborării cu Abarth, impresionat de inventivitatea lui Colucci, Carlo Abarth l-a angajat ca director tehnic al companiei sale.
În anul 1966, Colucci a demarat dezvoltarea modelului Abarth 1000 SP. Numele acestuia indica caracteristicile esențiale ale noului proiect: 1000 reprezenta cilindreea motorului, de această dată derivat din motorul modelului Fiat 600, în timp ce SP era acronimul pentru Sport Prototip, categoria în care concura modelul. Sport Prototip reprezenta un tip de automobil dotat cu roți acoperite, construit în serii mici ( în acest caz 50 de unități) pentru a participa în competiții pe circuite. În cazul modelului 1000 SP, motorul era alimentat cu două carburatoare dublu corp Weber, furniza 105 CP și permitea o viteză maximă de 230 km/h. Chiar dacă Carlo Abarth nu a fost interesat într-o primă fază să concureze, modelul 1000 SP trebuia să exceleze atât în curse scurse tradiționale pe circuite cât și în curse de anduranță, ambele discipline în care brandul Abarth a câștigat o reputație solidă și un palmares sportiv bogat.
FIAT – O TRADIȚIE DE 120 DE ANI
Modelul Abarth 1000 SP se caracteriza printr-o caroserie tip barchetta de dimensiuni reduse (Lxlxh: 3.445×1.695×0.935 m) cu linii rotunjite. Ușor și performant, modelul italian s-a impus rapid pe scena competițională și a obținut victorii importante la nivel național și internațional, culminând cu un marele succes în cursa de anduranță de 500 km de la Nürburgring din 1966. Inginerul Colucci a mizat pe același concept de automobile sport cu șasiu tubular care s-a dovedit a fi unul câștigător de la debutul său la Abarth în 1958, cu Alfa Romeo Abarth 1000.
La mai bine de jumătate de secol după prezentarea sa de succes, modelul 1000 SP reprezintă o piatră de hotar în istoria Abarth, pentru stilul, performanța și pedigree sportiv important care a permis acestui model să ridice și mai mult prestigiul companiei Abarth în domeniul sportului cu motor.
Silueta modelului 1000 SP a marcat un pas fundamental în istoria brandului Abarth și, în anul 2009 i-a inspirat pe designerii de la Centro Stile Fiat și Abarth, care căutau noi soluții pentru extinderea gamei Abarth. Rezultatul a fost o reinterpretare contemporană a legendarului model din categoria Sport Prototip din anii ’60 respectiv o mașină sport compactă cu linii esențiale și captivante.
Ideea unui automobil ușor cu un raport excelent greutate / putere a devenit baza a două proiecte distincte, dezvoltate în paralel. Primul este cel pentru noul Abarth 1000 SP, în timp ce al doilea reprezenta un model care ar fi perpetuat tradiția celor mai puternice și emoționale mașini sport marca Alfa Romeo: 4C. După aprobarea obținută de showcar-ul prezentat în 2011, doi ani mai târziu, Alfa Romeo 4C a ajuns la stadiul de producție, în timp ce proiectul 1000 SP a rămas în așteptare. În 2021, pornind de la prototipului imaginat în 2009, conceptul SP a fost reluat și a devenit în cele din urmă realitate după un proces aprofundat de remastering. Astăzi, ca atunci, conceptul de automobil sport ușor este perpetuat atât prin raportul excelent greutate / putere, cât și prin liniile și volumele esențiale. Acest lucru permite showcar-ului de astăzi să fie direct legat de principiile care au inspirat Colucci și echipa Abarth în anii ’60 pentru a crea precursorul.
Tributul adus lui Abarth 1000 SP ne permite să înțelegem destul de clar derivarea din Alfa Romeo 4C, un model sport în sensul cel mai pur și autentic al termenului, care rezumă din colaborarea anterioară dintre Alfa Romeo și Abarth care întruchipează cu măiestrie aceeași filosofie de design prefigurată cu modelul din categoria Sport Prototip. Pentru a menține obiceiul întru totul, culoarea, care, conform celei mai clasice și tradiții italiene a modelelor de competiție, nu putea fi decât roșie. La partea frontală, farurile urmează schema minimalistă a istoricului 1000 SP, cu faruri circulare de dimensiuni reduse, în timp ce în spate grupurile optice circulare amplifică optic lățimea mașinii și subliniază integrarea perfectă între acestea și evacuările. Tehnologia de astăzi a făcut posibilă combinarea liniilor modelului original cu eficiența aerodinamică a celor mai avansate mașini sport contemporane. Astfel, fantele de aer caracteristice, se deschid în punctele strategice ale corpului și asigură răcirea părții mecanice. Alte elemente distinctive sunt decuparea specială a capotei spate, care integrează, de asemenea, pasajele roților, jantele din aliaj Abarth și rollbar-ul pentru a protecția habitaclului.
Cele mai mari diferențe se găsesc însă sub caroserie. Astfel, era structurilor tubulare sa încheiat de mult și, prin urmare, pe noul Abarth 1000 găsim un șasiu modern autoportant din fibră de carbon. Cadrul frontal din aluminiu este ancorat de acesta pe care este instalată suspensia rafinată cu brațe triunghiulare suprapuse iar pe puntea spate, la fel ca la modelul „donator”, există o suspensie cu schemă McPherson. Propulsia noului SP 1000 este, de asemenea, o unitate contemporană, binecunoscutul turbo cu 4 cilindri de 1750 cmc din aluminiu care echipează modelele sportive Alfa Romeo.
Exact la 55 de ani de la debutul predecesorului său, Abarth 1000 SP poate să fie vizionat în primele fotografii oficiale furnizate de grupul auto italian iar începând din toamnă va putea fi admirat pe viu unde va participa la evenimente importante dedicate automobilelor istorice.
Text: Auto Retro Passion
Foto: FCA; Arhivă; Auto Retro Passion
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI