Ultimele articole
AUTOMOTORETRO TORINO 2018 A 36 –A EDIȚIE (februarie 7, 2018 11:09 pm)
CELE MAI SCUMPE 10 AUTOMOBILE ALE ANULUI 2017 (ianuarie 12, 2018 10:12 pm)
PORSCHE A RESTAURAT CEL MAI VECHI 911 (decembrie 29, 2017 11:27 pm)
50 DE ANI CU AVANGARDISTUL NSU RO80 (decembrie 28, 2017 12:17 am)

VOLVO P1800 ANIVERSEAZA 55 DE ANI

15 martie 2015
Comments off
135 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


In ianuarie anul acesta s-au implinit 55 de ani de cand constructorul suedez Volvo facea furori la Salonul Auto de la Bruxelles prin prezentarea primului sau model sport de tip grand tourer(GT) denumit P1800. Dezvoltat din dorinta de a cuceri piata auto americana de modele sport care se bucura in acea perioada de o popularite crescanda, modelul P1800 a fost un pariu greu pentru constructorul Volvo dar care a fost castigat, ajungand chiar „star de cinema” cand a devenit masina condusa de actorul Roger Moore in celebrul serial TV „Sfantul” din anii ’60.

 Dupa esecul comercial inregistrat cu modelul sport cabrio P1900 comercializat in doar 67 de unitati intre anii 1956-1957, in septembrie 1957, conducerea producatorului suedez Volvo in frunte cu Gunnar Engellau a hotarat demararea unui nou proiect de model sport de tip grand tourer(GT) care a fost denumit P958. Responsabil cu proiectul noului model a fost numit inginerul consultant Helmer Petterson, responsabil si cu dezvoltarea modelului PV444 iar pentru design a fost solicitat studioul de design italian Frua aflat sub patronatul firmei italiene Ghia. In perioada decembrie 1957 – martie 1958 studioul Frua a realizat trei prototipuri denumite P958-X1, P958-X2 si P958-X3 care au fost construite pe baza unor schite realizate de Pelle Petterson(fiul lui Helmer Pettersson) care lucra pentru Pietro Frua si care se deosebeau intre ele doar la unele detalii. Cele trei prototipuri au fost foarte apreciate de conducerea Volvo, astfel incat presedintele Gunnar Engellau a cerut ca prototipurile sa fie aduse la sediul Volvo cat mai repede unde urma sa fie realizate unele retusuri si demararea testelor pentru modelul de serie.

Primele fotografii pentru presa ale noului model coupe care a fost denumit P1800(P – personwagen si 1800 de la capacitatea cilindrica a motorului) au aparut in presa in mai 1959 in timp ce prezentarea oficiala a modelului P1800 de preserie pentru Europa s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Bruxelless din ianuarie 1960 iar pentru SUA la Salonul Auto de la New York din aprilie acelasi an.

Volvo P1800 a impresionat inca de la debut atat presa cat si pubicul prin design-ul foarte elegant si rafinat atat la exterior cat si la interior cu linii fluide si fine, partea frontala fiind dominata de calandrul in forma ovala inspirat din GT-urile italiene in timp ce linia joasa de centura ii confera un plus de sportivitate si dinamism. Datorita numeroaselor comenzi ferme din timpul salonului belgian si american, conducerea Volvo a hotarat sa demareze productia in serie mare a noului model, prezentarea modelului de serie avand unele detalii noi estetice s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Paris din octombrie 1961.

Pentru ca liniile de fabricatie ale constructorului scandinav din Goteborg erau ocupate integral de modelele PV 544 si 121/122, pentru productia modelului P1800 trebuia subcontrctat un alt constructor. Initial, Volvo si-a indreptat atentia catre carosierul german Karmann, insa colaborarea a cazut pentru ca producatorul german Volkswagen care era cel mai important client al celor de la Karmann s-a opus categoric. Pana la urma, suedezii au ales sa colaboreze cu firma britanica Jensen Motors pentru productia noului coupe fiind semnat un contract pentru asamblarea a 10.000 de exemplare. Pentru ca Jensen nu era o companie suficient de mare pentru productia lui Volvo P1800, a mai durat aproape un an pana cand au fost puse la punct toate detaliile necesare pentru a demara productia, asa ca primul exemplar de Volvo P1800 a parasit linia de asamblare in mai 1961. Exemplarele asamblate erau trimise in Suedia pentru controlul calitatii.

Dezvoltat pe baza platformei modelului de succes 121/122 cunoscut sub numele de Amazon, coupe-ul P1800 beneficia de o caroserie coupe cu doua usi si 2+2 locuri si se diferentia prin ampatamentul mai scurt cu 15 cm si o garda la sol redusa pentru a pastra a accentua caracterul sportiv al modelului. Sub capota lunga se gasea un un nou motor cu 4 cilindri in linie de 1.8L care avea codul B18 si era derivat dintr-un propulsor V8 care echipa camioanele Volvo. Noul motor avea distribitie cu un ax cu came lateral avand 5 paliere iar alimentarea era asigurata de doua carburatoare SU. Puterea maxima furnizate era de 100 CP la 5500 rpm si asigura performante bune pentru acea perioada: viteza maxima 170 km/h si acc. 0-100 km/h in 13.2 sec. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asociata de o cutie de viteze manuala in 4 trepte plus un overdrive comandat electric si care oferea in practica inca o treapta pentru croazierele rapide reducand consumul de combustibil, zgomotul la interior si uzura trenului de rulare. Suspensia fata era cu roti independente, brate triunghiulare oscilante si arcuri elicoidale in timp ce suspensia spate era prevazuta cu axa rigida, bara Panhard si arcuri elicoidale. Sistemul de franare si era prevazut in fata cu discuri – o premiera pentru Volvo iar in spate cu tamburi. Directia era de tipul cu melc globoidal. Dimensiunile erau in media clasei sport respective din acea perioda: Lxlxh: 4.400 × 1.700 × 1.285 m, ampatament 2.450 m, greutatea 1100 kg.

De la debut, Volvo P1800 s-a remarcat prin design-ul spectaculos, confortul la rulare, raportul pret-performante-calitate atractiv, siguranta oferita pasagerilor (centuri de siguranta cu prindere in 3 puncte), dinamica foarte buna si usurinta cu care putea parcurge distante mari fara prea mari eforturi, cele doua trasaturi din urma il recomandau ca pe un adevarat grand tourer (GT). Chiar de la inceputul comercializarii, Volvo P1800 a beneficiat de o imensa publicitate gratuita, in 1962 acesta devenind celebru prin aparitiile sale in celebrul serial TV britanic – „The Saint” (Sfantul) care l-a avut in rolul principal pe actorul Roger Moore. Initial, automobilul ales de catre producatorii serialului a fost Jaguar E-Type dar din cauza lipsei de interes si cooperare a constructorului din Coventry, acestia si-au indreptat atentia catre coupe-ul suedez care a debutat pe piata in acelasi timp cu coupe-ul britanic de la Jaguar. In serial exemplarul condus de Roger Moore alias Simon Templar era de culoare alba si avea numarul ST-1. Serialul s-a produs in 116 episoade a constituit o enorma publicitate pentru Volvo, Roger Moore fiind impresionat de calitatile coupe-ului suedez a cumparat de-a lungul timpului trei exemplare de Volvo P1800. De asemenea modelul P1800 a servit ca „Peace Car” in cursa de anduranta de 24h de la Sebring in 1963 si 1964.

Volvo a intampinat probleme inca de la inceput in colaborarea cu Jensen, fiind consemnate de la primele exemplare livrate unele deficiente la detalii si calitatea slaba a fabricatiei. Aceste defecte nu au fost rezolvate odata cu trecerea timpului iar dupa 6000 de unitati produse in Marea Britanie, Volvo a reziliat contractul cu Jensen in 1963 si a transferat productia in Suedia la uzina din Goteborg, modelul P1800 devenind 1800 S(S de la Suedia), puterea motorului in acest caz fiind de 108 CP, permitand o viteza maxima de 175 km/h.

In 1965, au fost realizate unele modificari la partea frontala care a primit un nou calandrul cu un design mai elegant realizat din metal usor si un parasoc dintr-o singura bucata ornat cu cauciuc. Un an mai tarziu puterea motorului este majorata la 115 CP iar viteza maxima creste la 180 km/h. Tot acum sunt aduse unele imbunatatiri la suspensia spate si sistemul de franare care este acum servoasistat si sunt intoduse dotari noi.

In 1967, calandrul frontal este usor redesenat iar ornamentul lateral care era curbat pe portiere este inlocuit cu unul orizontal care se prelungeste si pe aripa din spate.

In 1968, la interior plansa de bord si scaunele sunt usor redesenate si este adoptat un nou volan „de securitate” cu trei brate.

In primavara anului 1969, motorul de 1.8L este inlocuit cu unul de 2L avand codul B20B si care dezvolta 118CP. Tot acum modelul beneficiaza de o axa spate de conceptie noua, de un nou model de overdrive si dotari suplimentare.

In august 1969, modelul primeste denumirea 1800 E iar motorul sau de 2L era alimentat acum cu sistem de injectie electronica D-Jetronic produs de Bosch. Puterea maxima furnizata era de 130 CP si asigura o viteza maxima de 190 km/h iar acc. 0-100 km/h era posibila in 9 sec. La exterior se deosebea prin noul calandru de culoare neagra realizat di material plstic, fantele de aerisire de pe aripile spate si jantele din aluminiu cu design specific. La interior sunt aduse unele modificari plansa de bord fiind redesenata avand acum elemente din imitatie de lemn iar scaunele de conceptie noua erau dotate cu tetiere. Din punct de vedere tehnic este introdusa in standard o noua cutie de viteze manuala in 4 trpte de productie ZF iar optional era oferita una automata in 3 trepte de productie Borg-Warner. Tot acum sistemul de franare avea dublu circuit si prevazut cu discuri in spate. Pentru cresterea confortului au fost introduse dotari noi.

In septembrie 1971 este lansata varianta 1800 ES care beneficia de o caroserie tip shooting break semnata de Jan Willsgaard. La exterior, forma aripilor posterioare a ramas aproape neschimbata, hayonul era integral din sticla iar jantele au acum elemente cromate. La interor, spatiul a fost majorat iar scaunele au fost reproiectate, cele din fata avand tetiere incorporate.

In 1972 este stopata productia varientei coupe 1800 E.

In data de 27 iunie 1973 la ora 14, ultimul Volvo 1800 paraseste linia de productie, in total fiind fabricate 47.491 de exemplare din care 8077 de exemplare in varianta break 1800 ES.

Nu este mai putin importanta includerea acestui model in Cartea Recordurilor, Volvo 1800 este singurul automobil care a parcurs impresionanta distanta de peste 3 milioane de mile (4.8 milioane de kilometri) cu acelasi detinator. Americanul Irv Gorden din New York care este detinatorul recordului a achizitionat de nou acest exemplar in 1966 a atins 1 milion de mile parcurse in 1987, 2 milioane mile in 2002 si 3 milioane de mile in septembrie 2013. Motorul a fost schimbat de doua ori in 1976 si 2012, Irv Gorden acum in varsta de 74 de ani parcurge anual circa 160.000 km si are in vizor recordul de 5 milioane de mile! Schimbul de ulei il face la fiecare 5000 km si nu are garaj.

Text: Auto Retro Passion

 Foto: Volvo; Arhiva

Comments are closed.

February 22, 2018