ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
Standul Muzeului National al Automobilului din Franta
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
Peugeot Type3 1892 la stand Muzeul Auto din Italia
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
Mercedes SLR Stirling Moss 2009 la stand RM Sotheby
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
Bugatti Chiron Profilee 2022 locul 1 la licitatiile RM Sotheby
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
Ferrari Enzo 2003 locul 2 la licitatiile RM Sotheby
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
Ferrari 643 F1 1991 locul 3 la licitatiile RM Sotheby
ARTICOLE ASEMANATOARE SALONUL RETRO CLASSICS STUTTGART 2025 SALONUL RETROMOBILE PARIS 2025 În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv […]
În mod tradițional, Salonul Retromobile Paris deschide sezonul marilor saloane dedicate vehiculelor istorice. Ediția din acest an a salonului auto moto retro francez s-a desfășurat în perioada 1 – 5 februarie având conform tradiției, numeroase tematici pregătite de organiztori pentru a marca inclusiv unele aniversări importante de la cei 100 de ani ai cursei de anduranță de 24 ore de la Le Mans și până la cei 30 de ani ai inovativului model mini Renault Twingo.
Ajuns în acest an la ediția cu numărul 47, salonul auto moto retro parizian a reunit un număr de peste 600 de expozanți și circa 1.100 dintre cele mai rare vehicule istorice, pe o suprafață totală care a însumat 71.000 metri pătrați repartizați conform tradiției în halele de la Expo Portes de Versailles.
Pe lângă producătorii auto moto, dealerii, distribuitorii de piese și accesorii, atelierele de restaurare, cluburile, casele de licitații, specialiștii în machete și editurile de specialitate, protagoniștii ediției din 2023 ai salonului Retromobile Paris, au fost tematicele speciale regătite de organizatori pentru a celebra aniversările unor evenimente, începând cu centenarul celebrei curse de anduranță de 24 ore de laLe Mans prin expunerea unor automobile celebre care au concurat la această cursă, branduri precum Dollar – 100 de ani sau Porsche – 75 de ani dar și modele iconice cum ar fi Porsche 911 – 60 de ani, Peugeot 205 – 40 de ani sau Renault Twingo – 30 de ani.
Participarea departamentelor heritage ale principalilor producători de automobile la ediția din acest an a salonului Retromobile Paris, a fost una masivă, brandurile franceze au fost, cum era de așteptat bine reprezentate, în special cele ale grupului Stellantis care s-au unit sub stindardul Aventure Peugeot – Citroen – DS, unde la marele stand au putut fi admirate zeci de modele interesante, de la prototipul Citroen SM din 1973 (ex-Michelin) până la Citroen Ami 6 din 1961, de la Peugeot 401 Eclipse model 1935 la seria de modele Peugeot cu cifra „4”, precum 401, 403, 404. Brandurile auto italiene populare cum ar fi Abarth, Alfa Romeo, Fiat și Lancia care fac parte din același grup multinațioanl Stellantis, au fost reprezentate de divizia FCA Heritage, care a prezentat la stand modelele Alfa Romeo 1900 Super Sprint din 1956, Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato) model 1989, Lancia D25 SS din 1954, Lancia Rally 037 din 1983 (campioană mondială în WRC în 1983) și Fiat Abarth 850 TC din 1964 aflat în curs de restaurare. Pentru fiecare dintre mărcile sale italiene, departamentul FCA Heritage este capabil să ofere, sub eticheta „Classiche”, întreținere a vehiculelor, piese de schimb și certificare. În acest din urmă caz, lucrând în strânsă colaborare cu departamentul de patrimoniu Stellantis, mărcile din cadrul diviziei FCA Heritage pot emite atât un certificat de origine, cât și un certificat de autenticitate.
Tematica principală a ediției din acest an de la Retromobile Paris a fost deticată centanarului cunoscutei curse de anduranță de 24 ore de la Le Mans – „24 Hours of Le Mans : a chance for the French to shine” și care a reprezentat o oportunitate de a descoperi că de-a lungul celor 90 de ediții ale sale, producătorii auto și preparatorii francezi s-au remarcat adesea în acest colț din vestul Franței. Practic, o parte importantă din istoria motorsportului mondial a fost prezentată în fața vizitatorilor salonului parizian din acest an. Istoria unei perioade de vis, scrisă în mare parte în alb și negru a putut fi revăzută în mod regulat în fotografii și filmări. Sportul cu motor era deja bine stabilit când, sub acoperișul de sticlă al Grand Palais, unde avea loc Salonul AutoParis din 1922, Georges Durand, secretarul Automobile Club de l’Ouest, Charles Faroux, jurnalist sportiv care lucra la L’Auto și Emile Coquille, directorul companiei Rudge-Whitworth, a pus bazele unui nou eveniment sub forma unei curse de 24 de ore, cunoscut sub numele de „Endurance Grand Prix”. Prima ediție a faimoasei curse franceze s-a desfășurat pe 26 mai 1923, când 33 de automobile reprezentând 17 mărci s-au prezentat la startul cursei care a avut loc pe o lungime de 17.262 km în mediul rural deschis.
Spre deosebire de ceea ce sugerează numele și logo-ul său care prezintă capul unui nativ american, marca de motociclete Dollar este de origine franceză. La Retromobile, brandul francez a sărbătorit un secol de istorie, tematica fiind intitulată „Dollar, 100 already! ”
Istoria Dollar este comparabilă cu un roman. Louis Delachanal, fondatorul mărcii de biciclete Omnium în 1890, era decedat de trei ani când Jeanne, una dintre cele două fiice ale sale, care preluase compania familiei din Charenton, a decis să intre pe piața motocicletelor. Prezentat în octombrie 1923, dar lansat în 1924, primul model de motecicletă al companiei avea echipat un motor de 125 cmc în 4 timpi furnizat de către producătorul elvețian Moser. Valorificând fascinația generală pentru America în urma primului război mondial, Jeanne Delachanal și soțul ei au botezat marca Dollar și i-au imprimat ca logo un cap nativ american. Manifestând un anumit oportunism, cei doi au inventat marketingul modern.
Nu a durat mult să prindă avânt, iar până în 1926 catalogul oferea nu mai puțin de 14 modele cu motoare de la 125 la 300 cmc, motociclete, motociclete cu ataș cu o sarcină utilă de 150 kg și sidecar-uri. Sub sloganul „călare pe aur este bine, dar călare pe un dolar este mai bine”, firma din Charenton și-a încercat norocul în curse și care nu întârziat să apară. La sfârșitul anilor ’20, marca Dollar era renumită pentru armăturile de înaltă calitate și lucrările mecanice dezvoltate de Maurice Chaise, fostul șef de producție la Gnome et Rhône. Erau cunoscuți mai ales pentru distribuția cu arbore cu came în chiulasă, un concept revoluționar pentru acea vreme în timp ce producția s-a diversificat cu motoare JAP și celebrele motoare Majestic rezultate din achiziționarea licenței de la creatorul său Georges Roy. Din cauza datoriilor excesive, compania a fost achiziționată de OMI, care deținea și producătorul de motoare Chaise. Acest lucru nu a împiedicat compania să mențină un concept de înaltă calitate: șasiu cu bară, transmisie cu cardan, suspensie spate, tablou de bord cu ceas și vitezometru și țevi de evacuare din aluminiu turnat. Cu numeroasele lor elemente cromate, modelele de la mijlocul anilor ’30 au făcut senzație. Dar producătorul Dollar a fost puternic lovit de criza din 1929 și a trebuit să-și crească constant prețurile pentru a compensa scăderea volumelor de producție. În consecință, marca de origine franceză nu a reușit să supraviețuiască după cel de-al doilea război mondial.
O altă tematică interesantă și așteptată de vizitatori a fost cea pregătită de Musée des blindés de Saumur care a prezentat două tancuri emblematice ale industriei militare franceze AMX 30 și Panhard EBR. Musée des Blindés de Saumur este una dintre cele mai importante colecții de vehicule blindate din lume de la primul război mondial până în prezent. Această instituție nu numai că reprezintă o moștenire tehnică foarte importantă, dar își îndeplinește perfect și misiunea Franței în lupte și care face parte din istoria mondială.
Fabricat în atelierele d’Issy-les-Moulineaux, modelul de tanc AMX 30 a fost dat în exploatare în anul 1957 și a servit culorile Franței timp de 50 de ani. La momentul debutului era un vehicul blindat modern cu o siluetă foarte joasă și foarte performant datorită motorului său puternic Hispano Suiza cu 12 cilindri. AMX 30 era foarte manevrabil și putea atinge rapid o viteză de 65 km/h. Datorită turelei turnate dintr-o singură piesă și carenei sale perfect impermeabile, AMX 30 ar putea rula într-un mediu contaminat și ar putea traversa râuri la 4 m adâncime. Cu o lățime de peste 3 m și o armătură de 75 mm grosime, AMX 30 rămâne un vehicul impunător chiar și în zilele noastre. Exemplarul AMX 30 prezentat în cadrul salonului parizian este una dintre cele mai recente versiuni modernizate special echipate pentru regiunile deșertice.
Panhard EBR reprezintă un vehicul de recunoaștere blindat prezentat într-o demonstrație dinamică. Chiar dacă prototipul acestuia a fost construit în 1939, acest vehicul militar adoptă soluții tehnice revoluționare precum echiparea cu 8 roți, dintre care 4 sunt în întregime metalice și pot fi ridicate pentru a facilita deplasarea pe drumurile amenajate. După cel de-al doilea război mondial, în 1948, caracteristicile tancului cu roți au fost reluate și Panhard a produs primul EBR în 1952. Acest vehicul blindat are avantajele unui vehicul blindat contemporan. Siluetă foarte joasă, 8 roți motrice, dintre care 4 pot fi ridicate și utilizate pe șosea, cele 4 roți fiind direcționale. Carcasa este simetrică, părțile din față și din spate fiind identice și fiecare este echipată cu un cockpit și un inversor de comenzi. Motorul este de tip boxer cu 12 cilindri având racire cu aer, bloc motor din aliaj usor, arbore cotit si biele montate pe rulmenti. Cei 200 CP furnizați reușesc să propulseze pe EBR cu peste 100 km/h.
„Porsche 911, eternal youth” s-a intitulat una din tematicele principale ale ediției din acest an a salonului francez pentru sărbătorirea a 60 de ani de la debutul modelului sport german. Managerul Ferry Porsche, fiul fondatorului mărcii, nu ar fi putut rezuma mai bine filosofia modelului 911: „Este singura mașină pe care o poți conduce dintr-un safari african la Le Mans, apoi la teatru iar apoi pe străzile din New York.” Modelul 911 se află în centrul atenției de aproape 60 de ani, întruchipează cel mai bine spiritul și geniul lui Ferdinand Porsche iar istoria sa este împletită cu istoria mărcii.
Datorită actualizării sistematice, modelul s-a îmbunătățit în timp, rămânând fidel siluetei sale rotunjite, motorului boxer cu 6 cilindri și conceptului său anacronic cu un motor poziționat în consola spate. De la început a fost dezvoltat ca un model sport versatil care să poată fi utilizat atât în viața de zi cu zi cât și capabilă să facă față rigorilor unei piste de curse.
Lansat ca proiect în 1957, modelul urma să ofere putere sporită, ținută de drum îmbunătățită, rulare mai silențioasă și mai mult spațiu pentru pasageri față de predecesorul model 356 și să înregistreze o carieră longevivă de șase decenii. Numit T8, acest proiect a fost dezvăluit pe 12 septembrie 1963 la Salonul Auto de la Frankfurt, sub denumirea 901. Broșurile de prezentare indicau un ampatament de 2.211 mm, o lungime de 4.163 mm și o greutate de numai 1.080 kg. Viteza maximă comunicată a fost de 200 km/h și reprezenta o performanță destul de bună având în vedere puterea motorului de 130 CP.
La prezentarea oficială, modelul a avut parte de un interes scăzut din partea publicului: „Prea scump, prea blând, prea burghez”, au declarat aceștia. În plus, modelul era foarte departe de a fi finalizat. Inginerii nu au reușit să reproducă comportamentul prototipurilor pe primele modele de producție, care sufereau de un grad ridicat de dispersie, ținută de drum incomodă și funcționare neregulată a carburatoarelor Solex. Toate acestea au condus la o întârziere de un an a lansării producției de serie. Porsche a trebuit să se ocupe și de reclamațiile lui Peugeot, care pretindea deținerea drepturilor de utilizare unor numere din trei cifre cu un zero la mijloc. Pe 22 noiembrie 1964, Ferry Porsche a decis să folosească denumirea „Tip 911”, care după cum știm a înregistrat un mare succes.
Printre numeroasele initiative ale organizatorilor de la Retromobile Paris, merită amintită prezentarea unui car mobil, respectiv un concept inspirat din popularul model francez Citroen 2CV care va fi protagonist în filmul „Asterix & Obelix – The Middle Kingdom”. Realizat în urma colaborării dintre Citroen și producătorii Pathé, Trésor Films și les Editions Albert René, acest car are suspensie mai puțin obișnuită, un acoperiș retractabil, faruri inspirate din forma căștilor galice și roți realizate cu scuturi reciclate care încorporează celebrele chevron-uri Citroen.
O secțiune specială a salonului francez a fost rezervată automobilelor de vânzare la un preț mai mic de 25.000 de euro. Aici Fiat-urile 500 au fost printre vedete, fiind un model care a fost foarte popular inclusiv în Franța, multe Mini-uri din toate seriile, numeroase Peugeot-uri 205 GTI și Volkswagen-uri Golf GTI și curiozități precum un Neckar Spider 1200 St. Trop model 1965 realizat de firma OSI (Officina Stampaggi Industriali).
Licitația Artcurial Motorcars organizată cu ocazia Retromobile pe data de 3 februarie, a scos la licitație un lot extraordinar de automobile rare și valoroase, printre care s-a remarcat Ferrari 250 LM #5901 din 1964, al zecelea exemplar produs al seriei de 32 exemplare, o colecție de Mercedes-Benz AMG din anii ’80, inclusiv un 1000 SEC Carat și un 560 SEC AMG cu motor de 6 litri, un monopost de Formula 1 Benetton B195, Ferrari 340 America Barchetta, Bugatti Type 35 C, Porsche 959 și multe alte rarități, inclusiv un Citroen 2 CV aflat în stare nouă.
În schimb, casa de licitații RM Sotheby’s, a organizat o licitație la Paris în noua locație prestigioasă din Les Salles du Carrousel din Palatul Luvru pe 1 februarie, în ziua deschiderii salonului. În catalog, au făcut parte numeroase supercar-uri old și youngtimer. Printre multele alte modele exclusive, merită menționate un Ferrari 275 GTB/4 Scaglietti din 1967 (cu o estimare inițială de peste trei milioane de euro), un Porsche 904 GTS din 1964 (estimat la peste două milioane), un Ferrari F40model1990, un Bugatti Type 55 Roadster din 1932, un Alfa Romeo Touring 6C 2300B Mille Miglia Berlinetta din 1938 sau un Alfa Romeo Giulia Tubulare Zagato din 1965.
La finalul licitației, RM Sotheby’s a obținut rezultate de peste un milion de dolari la un număr de 14 automobile. Pe primul loc în clasamentul licitației organizate de RM Sotheby’s s-a poziționat recentul supercar Bugatti Chiron Profilée fabricat în 2022 cu suma de 9.792.500 euro (echivalentul a 10.677.742 dolari) care a stabili un nou record pentru un automobil nou vândut la o licitație publică, cel mai scump Chiron și al doilea cel mai scump Bugatti vândut vreodată. Locul second al clasamentului a fost ocupat tot de un supercar, respectiv un Ferrari Enzo model 2003 cu un preț de 4.055.000 euro (4.421.572 dolari) și care a obținut al doilea cel mai mare preț pentru acest model, în timp ce locul al treilea a fost obținut de monopostul de Formula 1 Ferrari 643 din 1991 pilotat de Jean Alesi și care a fost adjudecat pentru 3.661.250 euro (3.992.227 dolari), în ciuda lipsei de succese în curse.
Foto: Retromobile; Stellantis; Case de licitații
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.