Ultimele articole

PORSCHE 911 – UN MIT DE 5 DECENII

9 noiembrie 2013
Comments off
247 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Pe data de 12 septembrie s-au implinit 50 de ani de cand productorul german Porsche lansa cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt modelul 901 care a devenit ulterior 911 si care continua sa se bucure si azi de un mare succes printre automobilele din clasa sport. Mai jos vom incerca sa punctam cele mai importante momente din istoria de 50 de ani ai Porsche-ului 911.

Dupa succesul obtinut cu modelul 356 care a fost construit in aproape 78.000 de unitati in 15  ani (1950-1965), conducerea de atunci a firmei germane Porsche cu sediul la Zuffenhausen-Stuttgart, a luat la sfarsitul anilor ’50 decizia dezvoltarii unui nou model sport pentru a continua aceasta traditie, proiectul primind denumirea Type 7. Conceptul pentru viitorul model a ramas aproape neschimbat: motor de tip boxer cu cilindri opusi avand racirea pe aer amplasat in partea din spate care garanta manevrabilitate superioara, functionare eficienta a franelor si tractiune optima. Cerintele lui Ferry Porsche, fiul fondatorului firmei Ferdinand Porsche, legate de motorizarea viitorului model au fost clare, pentru o functionare mai supla acesta a optat pentru o varianta cu 6 cilindri.

Pana in decembrie 1959 au fost proiectate 3 prototipuri denumite 695 T7. In cursul anului 1960 a fost finalizat un nou prototip denumit 754 T7 si care a fost realizat sub conducerea sefului compartimentului de design al firmei Erwin Komenda, acesta proiectand si modelul 356. Nemultumit de configuratia interiorului cu 4 locuri si linia clasica spate ale prototipului  754 T7, Ferry Porsche a impus solutia unui interior 2+2 proiectul fiind denumit T8 iar responsabil cu design-ul a fost numit fiul sau Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche care a optat pentru o caroserie tip coupe-fastback, acesta devenind ulterior seful compartimentului de design al firmei Porsche. Un prim prototip a fost finalizat in septembrie 1962 si denumit 901. Pana la sfarsitul verii anului 1963 au mai fost realizate si testate alte 5 prototipuri.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1963 este lansat modelul pentru productia de serie denumit 901. Acesta a fost apreciat atat de presa de specialiate cat si de vizitatori datorita design-ului elegant, unele inovatii tehnice si performantelor foarte bune pentru acea perioada: viteza maxima 210 km/h, accelerataia 0-100 km/h in 9.1 sec.; 0-160 km/h in 21.6 sec; 1 km cu start de pe loc in 29.9 sec. Conceput dupa solutia “totul in spate”, noul model era echipat cu un motor tip boxer cu 6 cilindri avand capacitatea de 2L, distributie cu doi arbori  cu came in chiulasa, alimentare cu doua carburatoare Solex si dezvolta 130 CP. Tansmisia era asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte sincronizate, suspensia era independenta prevazuta cu bare de torsiune iar sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri.

Productia modelului 901 a demarat pe 27 octombrie 1964, pretul de baza fiind de 21.900 marci germane. Dupa doar 82 de exemplare construite, firma Porsche este nevoita sa schimbe denumirea modelului 901 in 911, deoarece constructorul francez Peugeot avea exclusivitate pentru numerele compuse din 3 cifre avand zero in mijloc.

In primavara anului 1965 este disponibila o noua motorizare boxer cu 4 cilindri de 1.6L care dezvolta 90 CP, transmisia fiind asigurata de o cutie manuala in 4 trepte, mai tarziu fiind oferita una cu 5 trepte. In acest caz modelul purta denumirea 912. La Salonul Auto de la Frankfurt din acelasi an este prezentata sub forma de prototip varianta de caroserie cabrio. Aceasta a fost denumita Targa si dispunea de un roll-bar montat central care oferea protectie pasagerilor in caz de rasturnare in timp ce acoperisul era detasabil iar luneta pliabila. Productia variantei Targa a demarat in 1966 fiind disponibila inclusiv pentru modelul 912.

In septembrie 1966 este lansata versiunea 911 S al carui motor dezvolta 160 CP si permitea o viteza maxima de 225 km/h si o acceleratie 0-100 km/h in 8 sec. Versiunea  911 S dispunea de sistem de franare prevazut cu discuri ventilate si jante sport Fuchs din magneziu. Anul 1966 a adus cucerirea primelor patru pozitii din Campionatul Gran Turismo.

In 1967 este lansata o noua versiune de baza denumita 911 T(Touring) al carui motor dezvolta 110 CP si era oferita standard cu o cutie de viteze manuala in 4 trepte iar versiunea 911 de baza cu motor de 130 CP este inlocuita cu o noua versiune denumita 911 L(Lux) care beneficia de dotari suplimentare. Tot in acelasi an este lansata versiunea sportiva 911 R produsa in serie limitata de 20 de exemplare si al carui motor dezvolta 210 CP. In acelasi an, un Porsche 911 a castigat la clasa motoarelor de 2 litri in cursa de la Targa Florio.

In 1968 ampatamentul modelelor 911/912 a fost marit de la 2.211 la 2.268 m pentru imbunatatirea tinutei de drum si a stabilitatii iar varianta de caroserie cabrio-targa are acum luneta fixa, realizata din sticla. In acelasi an este obtinuta o victorie importanta in cursa de la Montecarlo din campionatul mondial de raliuri  cu un Porsche 911 T, succese obtinute si la editiile din anii 1969, 1970 si 1978. Tot in 1968 versiunea 911 L este inlocuita cu versiunea 911 E al carui motor alimentat cu sistem mecanic de injectie furniza 140 CP. Acelasi sistem fiind utilizat si pentru versiunea S, puterea dezvoltata fiind de 170 CP.

In 1969 este oferita optional o noua transmisie semi-automata cu 4 trepte fara ambreiaj denumita Sportomatic iar pentru 911 E este diponibilia optional suspensia hidraulica pentru puntea fata. In acelasi an este stopata productia modelului 912, acesta fiind fabricat in circa 30.000 de exemplare.

In 1970 motorul boxer cu 6 cilindri de 2L este inlocuit cu unul nou de 2.2L alimentat cu injectie mecanica de benzina si care era oferit in trei trepte de putere: 125 CP (911T); 155 CP (911E) si 180 CP (911S). Tot in acelasi an este prezentat sub forma de prototip 911 S tip 915 cu ampatamentul majorat cu 35 cm si care dispunea la interior de 4 locuri confortabile.

In 1972 la Salonul Auto de la Paris este prezentata versiunea cea mai sportiva a modelului 911, denumita, Carrera RS. Noua versiune avea echipat un motor boxer cu 6 cilindri de 2.7L (210 CP) si se diferentia la exterior prin spoilerele fata-spate si jantele din aliaj cu design sportiv. Performante: viteza maxima 245 Km/h, acc. 0-100 km/h in 5.8 sec. Au fost fabricate 1.580 exemplare. In acelasi an motorul de 2.2L este inlocuit cu unul nou de 2.4L care dezvolta 130 CP (911 T); 165 CP (911 E) si 190 CP (911 S). Pentru versiunea 911 S este oferit in standard un spoiler fata, un an mai tarziu acesta fiind oferit si la celelalte versiuni.

Pana in 1973 din prima generatie a modelui 911 au fost fabricate 81.032 de exemplare.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1973 este lansata o noua generatie a modelului 911 cunoscuta si sub denumirea de Seria G. Noua generatie a beneficiat de restilizari la exterior, interiorul a fost redesenat in timp ce partea mecanica a fost complet revizuita iar echipamentul de dotari imbunatatit. Noul 911 a fost atent studiat pentru a oferi siguranta pasiva (tetiere integrate in scaunele fata, centuri de siguranta in trei puncte retractabile, bare de protectie deformabile la impact de pana la 8 Km/h) si un confort ridicat pasagerilor (zgomot interior diminuat, dotari optionale – geamuri electrice, aer conditionat etc.) Noua generatie era oferita cu un motor boxer cu 6 cilindri de 2.7L care dezvolta 150 CP(911); 175 CP (911S) si 210 CP (911 Carrera) in timp ce transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 4 trepte (versiunea de baza) sau cu 5 trepte (S si Carrera).

La editia din 1974 a Salonului Auto de la Paris este prezentata versiunea pentru productia de serie: 911 Turbo cunoscuta si sub denumirea 930 – primul automobil sport cu motor supraalimentat cu turbocompresor produs in serie. Porsche-ul 911 Turbo avea echipat un motor boxer de 3L supraalimentat cu turbocompresor tip KKK care dezvolta 260 CP si permitea performante de top: viteza maxima de 250 Km/h si acc. 0 – 100 Km/h in 5.5 sec. Pentru aceasta versiune a fost conceputa special o noua cutie de viteze manuala cu 4 trepte. La exterior se deosebea prin spoilerele fata-spate, jantele din aliaj cu design sportiv, ecartamentul fata-spate usor majorat. In acelasi an a fost prezentata versiunea Carrera RS 3.0 dotata cu motor boxer de 3L (230 CP) fabricata in srie limitata.Un an mai tarziu, constructorul german introduce in premiera mondiala tratamentul zincat la cald pentru caroserii.

In 1976 cu modelele 935 si 936 realizate pe baza versiunii 911 Turbo si ale caror motoare turbo dezvoltau puteri de pana la 600 CP sunt obtinute doua titluri mondiale, unul la categoria sport prototip. Tot in 1976 este comercializat exclusiv pe piata din SUA modelul 912 E echipat cu motor boxer cu 4 cilindri de 2L (90CP) alimentat cu injectie mecanica.

In 1978 este lansata versiunea 911 SC care inlocuia in gama versiunile 911 S si 911 Carrera. Era echipata cu un motor boxer de 3L (180 CP) si a beneficiat de ecartamentul fata-spate usor majorat, noi jante si de dotari suplimentare. In acelasi an pentru 911 Turbo a fost oferit un nou motor boxer de 3.3L turbo care dezvolta 300 CP si permitea performante de top: viteza maxima 260 Km/h si acc. 0-100 Km/h in 5.2 sec.

In 1980 este prezentata o noua versiune 911 Turbo denumita Flatnose si fabricata in serie limitata. Aceasta se diferentia de restul gamei prin partea frontala atent studiata in punct de vedere aerodinamic fiind inspirata din cea a modelului de competitii 935.

In 1981 la Salonul Auto de la Frankfurt este prezentata sub forma de prototip varianta de caroserie cabrio. Prototipul expus dipunea de transmisie integrala si motor turbo de 3.3L. Un an mai tarziu, la Salonul Auto de la Geneva este lansata varianta pentru productia de serie.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1983 este prezentata versiunea 911Carrera 3.2 usor restilizata si care inlocuia pe 911 SC. Aceasta a beneficiat de dotari suplimentare si de un  motor boxer de 3.2L (231 CP). In 1984 este castigata cursa Paris-Dakar cu un Porsche 911 Carrera 4×4.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1985 a fost prezentat supercar-ul Porsche 959 realizat pe baza lui 911 Turbo, produs in serie limitata (284 exemplare intre 1985-1988) fiind cel mai avansat tehnologic si rapid automobil supersport din anii ’80. Acesta dispunea de un motor bi-turbo, tip boxer cu racirea pe apa, realizat din aluminiu, avand 6 cilindri, capacitatea de 3L (450 CP) si distributie cu 4 supape pe cilindru. Transmisia era integrala, cutia de viteze manuala cu 6 trepte, suspensia prevazuta cu amortizoare reglabile electronic si sistem de franare cu discuri ventilate prevazut cu ABS. Performante: viteza maxima 315km/h, acceleratie 0-100 Km/h in 3.9 sec; pret: 450.000 marci. In acelasi an este castigata cursa Paris-Dakar cu modelul 959 special preparat. In 1986 versiunea 911 Turbo este disponibila cu caroserie cabrio si cabrio-targa. In acelasi an este disponibila sonda catalitica Lambda.

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1987 este prezentata o noua versiune denumita 911 Speedster care dispunea de o caroserie roadster cu doua locuri si parbriz de dimensiuni reduse ca urmas al celebrului model 356 Speedster din anii ’50 si produsa in serie limitata. Tot in 1987 este lansata versiunea 911 Carrera Club Sport de asemenea fabricata in serie limitata.

La editia din 1988 a Salonului Auto de la Paris este lansat 911 Carrera 4 cu transmisie integrala si care inaugura in acelasi timp o noua generatie a modelului 911 cunoscuta si sub denumirea 964. Aceasta a beneficiat de o caroserie atent studiata din punct de vedere aerodinamic(Cx:0.32), un interior redesenat, o parte mecanica complet reinnoita precum si de un echipament de dotari mai complet din care faceau parte in premiera pe acest model sistemul ABS si servodirectia. Noul 911 era acum echipat cu un nou motor boxer cu 6 cilindri de 3.6L (250 CP). Pana in 1989, din seria G a modelului 911 au fost fabricate 193.605 de exemplare. La Salonul Auto de la Frankfurt din 1989 este lansata noua versiune Carrera 2 (Seria 964) oferita cu toate cele trei variante de caroserie: coupe, targa si cabrio.

In ianuarie 1990 este oferita o noua transmisie automata denumita Tiptronic in 4 trepte avand 5 programe de schimbare a vitezelor ce permitea functionarea atat in regim automat cat si prin comanda manuala. Tot in 1990 este lansata noua generatie 911 Turbo al carui motor turbo de 3.3 L dezvolta 320 CP. In februarie 1991 este oferit in standard air-bag-urile frontale.

In 1992 sunt lansate: 911Turbo 3.6 cu motor boxer de 3.6L (360 CP), 911 Carrera RS 3.8 si 911 Carrera Speedster fabricat in serie limitata. Din seria 964 s-au fabricat 63.753 de unitati.

 

In 1993 la Salonul Auto de la Frankfurt este prezentata o noua generatie a modelului 911 (seria 993). Aceasta a beneficiat de o caroserie si un interior reproiectate, o parte mecanica complet reinnoita precum si de un echipament de dotari mai complet. Tot acum a fost introdusa o noua punte spate tip LSA cu elemente din aluminiu. Motorul era un boxer cu 6 cilindri de 3.6L (272 CP). In standard era oferita o cutie manuala cu 6 trepte iar optional una automata Tiptronic in 4 trepte. Performante: viteza maxima 270 Km/h, acc. 0-100 Km/h in 5.3 sec. La Salonul Auto de la Detroit din 1994 este lansata varianta de caroserie cabrio.

La Salonul Auto de la Geneva din 1995 sunt lansate noul 911Turbo echipat cu motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.6L (408 CP) ce dispunea de tractiune integrala, cutie de viteze manuala cu 6 trepte si oferea performante de top: viteza maxima 290 Km/h si acc. 0-100 Km/h in 4.5 sec., 911 GT2 si 911 RS construite in serie limitata. La Salonul Auto de la Frankfurt din acelasi an sunt lansate 911 Carrera 4S si 911Targa cu acoperis din sticla retractabil electric.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1997 este lansata o noua generatie a modelului 911(seria 996). Noua generatie dispunea de o caroserie eleganta si atent studiata aerodinamic(Cx:0.30), o mecanica complet innoita, lista de dotari a fiind substantial imbunatatita. Motorul oferit era unul de tip boxer cu 6 cilindri avand capacitatea de 3.4L (300 CP), distributie cu 4 supape pe cilindru. In serie era oferita o cutie manuala cu 6 trepte iar optional una automata Tiptronic cu 5 trepte. Performante: viteza maxima 285 Km/h, acc. 0-100 Km/h in 4.9 sec.

La editia din 1998 a Salonului Auto de la Geneva este lansat noul 911 Cabrio (seria 996) iar pe 30.03.1998 este fabricat ultimul exemplar Porsche cu motor boxer cu racirea pe aer, acesta fiind un 911 Carerra 4 (seria 993) in total fiind fabricate 409.081 de exemplare iar din seria 993 au fost fabricate 68.839 de exemplare.Tot in 1998 este obtinuta o noua victorie (a 16-a) in cursa de 24h de la LeMans cu nodelul super sport 911 GT1 fabricat in serie redusa. In 1999 este lansat 911 GT3 si este introdus optional sistemul de franare cu discuri din materiale compozite.

La Salonul Auto de la Geneva din 2000 este lansat noul 911Turbo (seria 996) cu motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.6L (420 CP) si care dispunea de tractiune integrala si cutie de viteze manuala cu 6 trepte. Performante: viteza maxima 310 Km/h, acc. 0-100 Km/h in 3,9 sec.

In 2001 este lansata o noua versiune super sport denumita 911GT2 al carui motor boxer turbo de 3.6L dezvolta 483 CP si permitea performante de top: viteza maxima 319 Km/h si acc.     0-100 Km/h in 3,9 sec. In acelasi an modelul 911 Carrera a beneficiat de un nou motor boxer de 3.6L (320 CP). Un an mai tarziu sunt lansate versiunile 911 Carrera 4S si 911 Targa.

In 2003 sunt lansate doua noi versiuni super sport 911 GT3 si GT3 RS. Pana in 2004 din seria 996 au fost fabricate 185.843 de exemplare.

In vara anului 2004 este lansata a 6-a generatie a modelului 911 (seria 997) care dispunea de o caroserie atent studiata aerodinamic (Cx:0.28) cu un design foarte elegant, o mecanica complet noua iar lista de dotari substantial imbunatatita. Motorizarile disponibile erau, conform traditiei, de tip boxer cu 6 cilindri, avand in acest caz capacitati de 3.6L (325 CP) – Carrera si 3.8L (381CP) – Carrera S. Cutiile de viteze disponibile erau manuale cu 6 trepte sau automate Tiptromic cu 5 trepte. Performante: viteza maxima 285 Km/h (Carrera) si 293 Km/h (Carrera S), acc. 0-100 Km/h in 5 si respectiv 4.8 sec. Un an mai tarziu, sunt lansate doua noi versiuni: 911 Carrera Cabrio si 911 Carrera  4S, ambele din seria 997.

La Salonul Auto de la Geneva din 2006 sunt lansate noul 911Turbo (seria 997) care dispunea de un motor boxer biturbo cu geometrie variabila (VTG) de 3.6L dezvolta 480 CP si permitea atingerea unei viteze maxime de 315 Km/h iar acc. 0-100 Km/h era posibila in doar 3.7 sec. precum si 911GT3 (seria 997). In acelasi an sunt lansate 911Targa (seria 997) si 911GT3 RS.

In 2007 la Salonul Auto de la Frankfurt este lansat noul 911 GT2 (seria 997) al carui motor boxer biturbo cu geometrie variabila (VTG) de 3.6L dezvolta 523 CP si permitea atingerea unor performante de top: viteza maxima de 320 Km/h si acc. 0-100 Km/h in doar 3,9 sec.

In mai 2010 este lansata o noua versiune super sport denumita 911 GT2 RS al carui motor furniza 620 CP si permitea performante de top: viteza maxima de 330 Km/h si acc. 0-100 Km/h in doar 3.4 sec.

La editia din 2011 a Salonului Auto de la Frankfurt este prezentata a 7-a generatie a modelului 911 (seria 991) care dispunea de o caroserie atent studiata aerodinamic, cu un design foarte elegant, o mecanica complet noua iar lista de dotari substantial imbunatatita. Motorizarile disponibile erau, conform traditiei, de tip boxer cu 6 cilindri, avand in acest caz capacitati de 3.4L (350 CP) – Carrera si 3.8L (400 CP) – Carrera S. Cutiile de viteze erau manuale cu 6 trepte sau PDK cu dublu ambreiaj. Performante: viteza maxima 285 Km/h (Carrera) si 293 Km/h (Carrera S), acc. 0-100 Km/h in 4.9 si respectiv 4.6 sec. In 2012 au fost introduse alimentarea cu injectie directa de benzina si cutia de viteze cu dublu ambreiaj PDK.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Porsche

Comments are closed.

August 18, 2018