ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
Leonardo Fioravanti & Ferrari Berlinetta Boxer 1971
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
Ferrari 365 GT4 BB 1976 la Auto e Moto D Epoca Padova 2013
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp […]
În urmă cu jumătate de secol la Paris Motor Show, era dezvăluit în premieră primul model de serie sub brandul Ferrari care dispunea de motor poziționat central și în același timp într-o configurație boxer. Încă de la prezentarea oficială, modelul 365 GT4 Berlinetta Boxer a atras atenția presei și publicului datorită performanțelor de top și a designului spectaculos înregistrând o carieră strălucită de 11 ani cu un număr total de 2.323 unități comercializate și care a inclus evoluțiile acestuia BB 512 și BB 512i.
Modelul Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer a fost dezvoltat mulțumită succeselor obținute de către Scuderia Ferrari în Formula 1 și pentru a înlocui în gamă celebrul model 365 GTB/4 cunoscut și ca Daytona. Alegerea unui nume aproape identic cu cel precedentului model a avut tendința de a minimiza diferența totală de abordare tehnică față de modelele anterioare echipate cu motor frontal. În realitate, numărul 365 exprimă de fapt capacitatea unitară a cilindrului. Cu aceast model, Enzo Ferrari a trebuit să renunțe la soluția tehnică cu motorul amplasat frontal, acesta fiind cunoscut ca un susținător al abordării tehnice care includea motorul poziționat în partea din față, chiar dacă în ultimii ani unele modele de competiție și de serie Dino (un brand fondat de către Enzo Ferrari în memoria fiului său), aveau deja implementată această configurație tehnică cu motor poziționat central.
Prezentat inițial sub formă de prototip experimental în anul 1971 la Salonul Auto de la Torino sub denumirea Berlinetta Boxer și considerat primul model de serie sub brandul Ferrari cu motorul amplasat central, 365 GT4 Berlinetta Boxer a avut premiera la ediția din 1973 a Salonului Auto de la Paris. Acest model revoluționar a reprezentat un proiect complet nou pentru constructorul italian Ferrariși în același timp o provocare tehnică majoră.
În ciuda denumirii modelului, motorul aflat în dotarea acestuia nu este un adevărat boxer cu cilindri poziționați orizolntal, ci mai degrabă un motor cu cilindri dispuși în “V” plat cu bancuri dispuse astfel încât să formeze un unghi de 180° deoarece bielele sunt montate în perechi pe același suport, o soluție constructivă tipică motoarelor în “V”, în timp ce motoarele boxer folosesc un suport pentru fiecare biela, ca la motoarele în linie. Diferența în mecanismul axelor interne se traduce în funcționarea acesteia. Astfel, dacă în cazul unui motor boxer real două pistoane opuse au o mișcare antagonistă, apropiindu-se și îndepărtându-se ciclic ca la box, la acest motor distanța dintre cele două pistoane opuse rămâne neschimbată, deoarece au mișcarea alternativă în aceeași direcție.
Cunoscut sub codificarea F102 AB 00, propulsorul din dotarea modelului 365 GT4 BB este unul complet nou cu 12 cilindri montat central longitudinal. Ungerea este cu carter umed, cutia de viteze este una manuală cu 5 trepte montată sub motor lângă radiatoarele de ulei și este asistată în transmiterea mișcării către roțile din spate de un diferențial autoblocant, completând astfel seria rafinamentelor tehnice. Schema tehnică este una tipică celor mai performante modele Ferrari, cu șasiu având cadru tubular, suspensie independentă cu brațe suprapuse, sistem de frânare servoasistat cu discuri ventilate și direcție cu cremalieră.
Stilul exterior al caroseriei a fost creat în principal de Leonardo Fioravanti pentru studiourile Pininfarina și a fost inspirat din cel al conceptului Ferrari P6 Berlinetta Speciale din 1968. Acesta a creat o linie sportivă modernă, dar în același timp foarte elegantă și spectaculoasă. Partea frontală se evidenția prin faruri duble retractabile și prin protecțiile aerodinamice din plastic alb sub care erau amplasate luminile de poziție și indicatoarele de schimbare a direcției. Barele de protecție erau perfect integrate cu linia caroseriei și erau vopsite în negru mat, cea din față având integrate grila frontală de dimensiuni generoase sub care erau amplasate proiectoarele suplimentare de ceață. În schimb, partea din spate era caracterizată în premieră pentru un model Ferrari, de prezența unui număr de șase blocuri optice de formă circulară și a unui număr de șase evacuări, acest ultim detaliu reprezintă o caracteristică unică în toată producția Ferrari.
Caroseria realizată din metal și fibră de sticlă, a fost dezvoltată aproape în întregime în jurul celor două capote mari care includ aripile și susțin barele de protecție. De fapt, caroseria cu două uși beneficiază de o celulă pentru două locuri, în timp ce totul este alcătuit din cele două capote generoase față și spate, echipate cu un sistem de deschidere amplă spre exterior. Coeficientul aerodinamic CX avea o valoare de 0,36 și care era destul de bună la acea dată pentru un automobil din această categorie. Dimensiunile (Lxlxh: 4,400×1,830×1,120 m, ampatament 2,500 m) și greutatea (1.235 kg) erau comparabile cu cele ale modelelor concurente: Lamborghini Countach, Maserati Bora și De Tomaso Pantera. Interiorul era tipic pentru Ferrari, unul sportiv și în același timp luxos datorită finisărilor cu materiale de top precum piela utilizată din abundență atât la tipețeria scaunelor cât și pe planșa de pord și la fețele portierelor. Acesta era caracterizat de volanul sport cu trei brațe îmbrăcat în piele, consola centrală dintre cele două scaune pe care erau poziționate comenzile secundare și cele pentru sistemul de încălzire/ ventilație. Ca dotări standard de confort merită menționate: instalația de aer condiționat, geamurile cu acționare electrică, scaunele cu tetiere și radioul.
Motorul cu 12 cilindri de 4.390 cmc dezvoltă o putere maximă de 380 CP la 7.700 rpm și un cuplu de 409 Nm la 3.900 rpm, are distribuție cu două axe cu came în chiulasă și este alimentat de 4 carburatoare Weber 40 IF3C. Grație acestui motor, modelul Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer putea atinge o viteză maximă de 302 km/h și reușea să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5,4 secunde iar de la 100 km/h la 200 km/h în 12,8 secunde, făcând-ul la momentul respectiv, unul dintre cele mai rapide automobile de serie din lume.
Prețul de achiziție la momentul lansării era și el unul pe măsura exclusivității și performanțelor de top, fiind de 18,290.000 lire italiene, echivalentul atunci cu aproximativ 25.000 dolari SUA.
Criza petrolului care a izbucnit la sfârșitul anului 1973, a adus cu sine multe schimbări în strategia producătorilor auto. Modelele sport au început să fie considerate imorale în noul context economico-social, unii considerând că este chiar necesar să fie limitată producția lor iar creșterea costului combustibilului i-a împins pe producători să reducă capacitatea motoarelor și să diminueze consumul de combustibil. Noile exigențe economice și politice au adus și o mai mare conștientizare a mediului și în același timp o mai mare abordare a problemelor poluării. Statele Unite ale Americii au introdus o legislație severă împotriva poluării în 1974 și pentru a o respecta, mulți producători au fost nevoiți să intervină puternic asupra motoarelor.
Chiar și Ferrari, care avea ca principală piață pentru comercializarea modelelor sale, SUA, a trebuit să se adapteze, prezentând o evoluție a modelului 365 GT4 BB (produs în 387 unități) la Salonul Auto de la Paris din 1976 și care a fost denumit BB 512. Modificările au fost introduse nu numai pentru a reduce emisiile, ci și pentru a face livrarea puterii motorului mai fluidă față de ceea de la 365 GT4 BB care se realiza într-o manieră mai brutală și bruscă precum și a caracteristicilor generale de conducere.
La nivel estetic se remarcă aparitia unui mic eleron la partea din spate, ușoara extindere a aripilor spate, adoptarea grilelor modificate pe capota motorului, aparitia a doua mici prize de aer de tip NACA în partea inferioară a părților laterale spate și eliminarea a unei perechi de blocuri optice din spate, care au scăzut de la șase la patru, evacuările care au scăzut de la șase la patru precum și protecția frontală aerodinamică din plastic de culoare galben în spatele cărora erau poziționate luminile de poziție și semnalizatoarele. Aceste schimbări nu au fost doar stilistice ci și funcționale. Astfel, extinderea aripilor a fost efectuată pentru a găzdui pneurile spate mai late, ceea ce a îmbunătățit ținuta de drum. Creșterea debitelor de aer care ies din capota motorului a permis ca mecanica și cockpitul lui BB 512 să fie mai bine răcite iar prizele de tip NACA de pe laterale au contribuit la o răcire mai bună a discurilor de frână din spate. Îmbunătățirile au vizat inclusiv interiorul acolo unde au fost introduse instrumente de bord suplimentare, guri de ventilație suplimentare precum și noi dotări de confort precum radio casetofonul sau geamurile cu tentă fumurie. Spre deosebire de 365 GT4 BB, modelul BB 512 putea fi comandat cu partea inferioară în culoarea caroseriei.
În același timp, cilindreea motorului a crescut la 4.942 cmc, dar puterea, datorită noilor reglementari, a scazut la valoarea de 360 CP la 6.800 rpm iar cuplul a crescut la 541 Nm / 4.600 rpm în timp ce viteza maximă s-a redus la 295 km/h concomitent cu un timp ușor mai mare a sprintului de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde și care au contribuit la o mai bună manevrabilitate, făcând-ul în general mai ușor de condus decât 365 GT/4 BB. Acest model Ferrari BB 512 cu șasiu îmbunătățit și motor Ferrari derivat din Formula 1, un V12 de 180° asemănător cu cel al monopostului contemporan 312T, este considerat cel mai valoros de către colecționari.
La sfârșitul anului 1980, odată cu înăsprirea reglementărilor privind emisiile, au fost realizate noi modificări și care au determinat prezentarea unei noi evoluții a modelului BB 512 care până la acel moment a fost produs în 929 unități. Varianta îmbunătățită a modelului a fost denmită BB 512i și a debutat la începutul anului 1981.
Motorul de 4,9 litri al noii variante BB 512i, dispunea acum de alimentare cu un sistem de injecție Bosch K-Jetronic. Adoptarea alimentării cu injecție, care a garantat conformitatea cu reglementările privind normele de poluare din ce în ce mai stricte, a redus puterea motorului cu 12 cilindri la 340 CP obținută la o turație de 6.000 rpm în timp ce cuplul maxim a rămas neschimbat la 451 Nm dar era obținut la o turație mai redusă, de 4.200 rpm. În acest caz, viteza maximă declarată a fost de 283 km/h. Pe lângă noua sursă de alimentare, BB 512i s-a remarcat prin adoptarea pneurilor Michelin TRX, de dimensiuni egale (240/55 VR 415) pe ambele punți, proiectoarele de ceață care erau acum separate de grila frontală ușor restilizată, mutarea luminilor de poziție în partea superioară a barei de protecție și prin restilizarea barei de protecție spate în care erau acum incluse în partea inferioară luminile de ceață. În schimb, mult controversata bandă neagră mată de la exterior a devenit opțională. La interior, se evidenția volanul revizuit, noile ornamente precum și o nouă grafică pentru instrumentele de bord. În același timp au fost introduse ca dotări standard reglajul din interior al oglinzilor retrovizoare exterioare și instalația audio stereo. Din anul 1983, clienții puteau opta pentru versiunea specială Ermenegildo Zegna dotată la interior cu materiale textile ale acestui brand italian specializat, care includea scaunele, panourile portierelor și plafonul. Această versiune a fost produsă într-un număr de 27 unități.
Către finalul anului 1984, producția modelului Ferrari BB 512i a fost sistată după un număr de 1.007 exemplare, acesta fiind înlocuit în gamă cu modelul Testarossa.
Pe plan competițional, în iarna anului 1974, echipa americană NART a dezvoltat special un model 365 GT4 BB pentru a concura în clasicele curse nord-americane de anduranță precum cele de 24 ore de la Daytona și de 12 ore de la Sebring iar din sezonul următor, a concurat la categoria IMSA GTX, foarte asemănătoare cu Grupa 5 FIA, dar cu performanțe puțin mai mari. Un al doilea model a fost dezvoltat pentru a concura la 24 h de laLe Mans din 1975, dar nu a concurat deoarece proprietarul echipei a retras toate mașinile din cursă în semn de protest față de eșecul uneia dintre mașinile echipei de a trece verificările înainte de cursă.
În anul 1978, conducerea companiei din Maranello a decis să construiască modelul de competiție 365 BB pentru Grupa 5, însă sub denumirea oficială 512 BB LM, unde LM reprezintă Le Mans și a asamblat trei exemplare pentru clienți și a oferit asistență pentru un al patrulea exemplar. Această primă serie păstrează încă o asemănare estetică puternică cu modelul de serie rutier. Nemulțumit de retragerea tuturor exemplarelor la cursa de 24 h de la Le Mans din 1978, Ferrari a intervenit puternic asupra proiectului modelului pentru ceea ce avea să aducă pe circuite în 1979, a doua serie a modelului, care dispunea de un motor alimentat cu injecție în loc de tradiționalele carburatoare și mai presus de toate o caroserie complet diferită și mult mai lungă, studiată în tunelul aerodinamic de către Pininfarina cu respectarea reglementării care permitea păstrarea doar liniilor habitaclului automobilului. Din acest model au fost construite în total nouă exemplare. În anul 1980 a fost finalizată cea de-a treia serie a modelului 512 BB LM care a fost construită în șaisprezece exemplare ți care prezentau rafinamente tehnice față de seriile anterioare. Cel mai bun rezultat a fost un loc cinci la general (primul la categoria respectivă) obținut în cursa de 24 h de la Le Mans din 1981.
Foto: Ferrari; Arhivă; Auto Retro Passion
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.