COBRA 427 EX-CARROLL SHELBY VANDUTA CU 5.5 MIL. DOLARI

31 martie 2021
Comments off
150 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Weekendul trecut, prin intermediul casei de licitații americane Barrett-Jackson, a fost vândut la licitație un exemplar extrem de rar de Cobra 427 model 1966 pentru o sumă de bani considerabilă. Acesta a avut ca prim proprietar pe faimosul Carroll Shelby și este unul dintre cele doar două exemplare construite având motor supraalimentat cu două compresoare.

Exemplarul respectiv de Shelby Cobra cunoscut și ca Super Snake a fost achiziționat pentru suma de 5.5 milioane de dolari (aproape 4.7 milioane de euro) prin casa de licitații Barrett-Jackson la licitația anuală de la Scottsdale (SUA) desfășurată weekendul trecut. Acest exemplar de Shelby Cobra 427 din 1966, pe lângă faptul că a aparținut lui Carroll Shelby (1923 – 2012), are și câteva caracteristici tehnice exclusive.

Istoria exemplarului cu numărul de șasiu CSX 3015, începe în anul 1966 ca model 427, adică dotat cu un motor aspirat Big Block V8 de 7 litri. Celebrul preparator american Carroll Shelby a dorit să obțină o putere cât mai mare din motorul Cobrei pentru a transforma celebrul roadster într-un rival pentru mult mai faimoasele modelele Ferrari iar pasionații motorsportului cunosc faptul că această poveste s-a repetat puțin mai târziu în cursa de anduranță de la Le Mans. Așadar, în 1967, Shelby a ordonat implementarea la motorul roadsterului ușor dotat cu caroserie din aluminiu, supraalimentarea cu două compresoare. Ideea a fost considerată una bună, mai ales că Shelby îl cunoștea destul de bine pe Joe Granatelli, managerul producătorului american de compresoare Paxton de la acea dată.

Compania Paxton a pus la dispoziția preparatorului american o pereche de compresoare, însă nu a fost ușor să le implementeze în compartimentul motor de la Cobra. Tehnicienii au fost nevoiți să se confrunte nu numai cu spațiul disponibil restrâns de sub capotă ocupat de monstrul Big Block V8 de 7 litri ci și cu transmisia asociată, cele două carburatoare cvadruple Holley, colectorul de admisie Crossram, sistemul de răcire al motorului și toate celelalte unități auxiliare, console, cabluri și furtunuri. Prin urmare, acest Super Snake a primit o capotă supraînălțată și care avea incorporată o fantă de aerisire generos dimensionată. De asemenea, se remarcă faptul că, nu există grilă frontală de radiator și prin urmare, acest Super Snake este recomandat a fi condus doar pe unele circuite, deoarece există posibilitatea de distrugere la unele componente ale motorului dacă se rulează pe altfel de drumuri din cauza unor pietre sau alte obiecte care pot fi adesea întâlnite pe suprafața carosabilă.

TOP 10 CELE MAI SCUMPE AUTOMOBILE DIN 2020

Constructorul american anunță o putere maximă dezvoltată de motor de peste 800 CP. De asemenea, merită menționat faptul că, motorul se face puternic simțit prin colectorul său direct și nefiltrat (adică fără o barieră de tip amortizor) prin evacuările laterale generos dimensionate. Puterea imensă este transmisă către roțile din spate prin intermediul unei transmisii automate cu 3 trepte de tip C6 care și-a dovedit robustețea pe milioane de exemplare montate pe modelele Ford pe parcursul a mai multor decenii.

Dacă cei 800 CP furnizați de motor și accelerația 0 – 60 mile/h (0-96 km/h) în 3 secunde reprezintă performanțe remarcabile în zilele noastre, acestea ar fi trebuit să fie aproape inimaginabile la mijlocul anilor ’60. Nu degeaba însuși Carroll Shelby, în mâinile căruia Super Snake a fost condus cu peste 300 km / h la evenimentele oficiale, a concluzionat: „O mașină specială. Ceva de genul acesta nu a mai fost construit niciodată”. Acest exemplar cu numărul de șasiu CSX 3015 este unul exclusiv, fiind unul dintre cele doar două exemplare de Cobra dotate cu motor V8 având supraalimentare cu dublu compresor. Celălalt exemplar având șasiul cu numărul CSX 3303 a fost distrus în mare parte într-un accident și în care, cel aflat al volan a decedat.

Roadsterul de culoare albastră a fost inițial unul dintre cele 23 de unități de competiție Cobra construite între anii 1965 – 1966. Cu toate acestea, ulterior a fost clasificată drept „Semi Competition Cobra” și, prin urmare, a fost omologată și pentru utilizarea pe drumurile publice. În consecință, exemplarul este din punct de vedere optic un hibrid, care se datorează în principal parbrizului de dimensiuni mari. Partea frontală extinsă, aripile evazate și lipsa barelor de protecție, pe de altă parte, îl caracterizează ca un model pur de competiție, la fel ca roll bar-ul cromat și alte detalii specifice. Numeroasele instrumente suplimentare, inclusiv cele două indicatoare de presiune a compresoarelor din tabloul de bord, erau caracteristice unui automobil de competiție Shelby. Un alt detaliu interesant îl reprezintă semnătura lui Carroll Shelby de la interior pe partea dreaptă a planșei de bord.

Acest exemplar de Cobra cu șasiul nr. CSX 3015 are o istorie plină de evenimente. În septembrie 1965, automobilul sport american care era încă echipat cu un motor V8 aspirat, a fost expediat în Europa pentru a participa într-un turneu promoțional pentru Ford. După revenirea în SUA la sfârșitul anului 1966 și dotarea un an mai târziu cu cele două compresoare, a continuat să servească acestui scop în jurul anului 1968, ca protagonist principal într-o poveste legendară în publicația americană de specialitate specializată Road & Track. Doi ani mai târziu, compozitorul american Jimmy Webb a cumpărat acest Shelby Cobra Super Snake pe care l-a păstrat mai mult de două decenii până a avut probleme cu Trezoreria. Fiscul american a confiscat Shelby-ul Cobra și pe care l-a scos la licitație.

De atunci, licitațiile și schimbările de proprietate urmau să determine existența acestui automobil exclusiv. La licitația Scottsdale din 2007, automobilul a fost vândut pentru suma de 5.5 milioane de dolari prin intermediul casei de licitații Barrett-Jackson. Aceeași casă de licitații a fost, de asemenea, responsabilă și pentru licitația din 2015 când, de data aceasta, noul proprietar al Shelby-ului Cobra a plătit 5.1 milioane de dolari (echivalentul a 4.3 milioane de euro). Din punct de vedere tehnic, automobilul se află încă în mare parte în starea sa inițială având blocul motor, răcitorul de ulei, pompele, galeria, evacuările laterale și frânele corespunzătoare anului 1965 când a debutat modelul. Prin urmare, CSX 3015 nu a fost niciodată complet restaurat ci doar piesele uzate au fost înlocuite cu unele noi.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Barrett-Jackson

Comments are closed.