Specialistul german pe brandul Mercedes, Arthur Bechtel de la Classic Motors, a anunțat de curând că va realiza la comandă o replică a modelului Mercedes 300 SEL 6.8 AMG, celebrul sedan roșu de competiție care s-a clasat pe locul doi în cursa de 24 h de la Spa din anul 1971. Prețul solicitat de acesta pentru o astfel de replică se ridică la circa 350.000 de euro.
În zilele noastre, AMG reprezintă un brand global care desemnează modelele cele mai performante de la Mercedes-Benz. În anul 1970, sigla era cunoscută doar de puțini entuziaști cărora le plăcea să vadă modelele Mercedes concurând în diferite competiții. Atelierul AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft care se ocupa de îmbunătățirea performanțelor motoarelor modelelor Mercedes, a fost fondat în anul 1967 de foștii tehnicieni de la Mercedes, Hans Werner Aufrecht și Erhard Melcher la Affalterbach în apropiere de orașul Stuttgart. Ambii au câștigat experiență în dezvoltarea motoarelor mai performante începând cu modelul 300 SE din seriile W109 și W112. La debut, AMG și-a construit reputația în rândul piloților de turisme privați, obținând cele mai bune valori de putere și cuplu din motoarele standard ale producătorului german.
În anul 1969, AMG a decis să facă un pas important și să construiască o variantă proprie de competițe, dar nu de la zero. Ca bază a fost ales modelul 300 SEL pe care a fost montat motorul V8 M100 de 6,3 litri și 250 CP al limuzinei luxuase 600 (Seria W100) în compartimentul care găzduia în mod normal un motor cu 6 cilindri în linie al seriei W109. Tehnicienii de la AMG au mărit capacitatea cilindrică a motorului la 6,8 litri în timp ce puterea maximă dezvoltată era de 422 CP iar cuplul maxim de 620 Nm. Mulțumită acestor valori, Mercedes-ul 300 SEL 6.8 AMG era capabil să atingă o viteză maximă de 265 km/h. A fost primul pas în transformarea opulentei berline reprezentative într-o variantă cu adevărat sportivă. Într-adevăr, a fost cel mai rapid model din segmentul său, cu un pedigree sportiv discret, dar suficient de semnificativ pentru a face din model, un protagonist pentru cursele din capionatele de turisme și cele de anduranță.
Mercedes-ul AMG 300 SEL 6.8 a câștigat încă de la debutul său în competiții, cu ocazia cursei de 24 h de la Spa din Belgia în anul 1971 și unde și-a căpătat polecla de „Red Pig” (Porcul Roșu). Acesta a obținut victoria la clasa sa și s-a clasat pe locul al doilea la general, în urma unui Ford Capri. Debutul său atât de excepțional a făcut ca, cotațiile versiunilor AMG să crească și să devină principalul specialist pe tuning al lui Mercedes. Mai târziu, AMG a devenit inclusiv principalul furnizor al lui Mercedes de motoare pentru competiții la toate clasele.
Mercedes-ul 300 SEL 6.8 AMG a concurat în campionatul de turisme doar un an după ce la Hockenheim a fost implicat într-un accident în timpul cursei. După ce a fost reparat a concurat pentru a patra și ultima oară la Nürburgring în cursa de anduranță de 24 h din 1972, fără însă a trece de linia de sosire. Motorul său V8 dezvolta o putere respectabilă de 422 CP dar problema cea mare a fost găsirea pneurilor potrivite pentru un rulaj optim.
Conceptual depășit inclusiv sub aspect regulamentar, cel mai rapid Mercedes din lume și câștigător la Spa, a fost vândut de AMG la firma franceză Matra care, în mod bizar, l-a folosit pentru a măsura coeficientul de frecare al pneurilor avioanelor de luptă militare la decolare și aterizare. Dintre cele cinci exemplare construite, două prototipuri și trei modele de competiție, doar unul singur din 1969 a supraviețuit și este în prezent expus la Mobilia Automotive Museum din Finlanda. O replica al acestui model a fost realizată de Mercedes în 2005 și este expusă chiar în muzeul acestuia.
CLASA S DE LA MERCEDES ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI
Cu aproape jumătate de secol mai târziu, Arthur Bechtel, specialistul Classic Motors pe marca Mercedes din localitatea Böblingen din apropiere de Stuttgart , a realizat o replică a Mercedes-ului de competiție dintr-un exemplar al modelului 300 SEL 6.3 fabricat între anii 1967 – 1971. Prima comandă fermă a venit de la un client sud coreean în 2019 iar rezultatul final a fost atât de apreciat încât Bechtel a fost rapid solicitat de o serie de comenzi venite din partea fanilor mărcii și a anunțat că poate onora un număr de maxim patru comenzi pe an. Văzută din exterior, replica impresionează pentru fidelitatea sa față de originalul din 1969 fiind identică din toate punctele de vedere, începând cu grila frontală și terminând cu autocolantele sponsorilor. Diferența se găsește în schimb în performanțe, având în vedere că motorul V8 de 6.3L din dotare dezvoltă în acest caz doar 250 CP. În cazul cutiei de viteze se poate opta pentru una manuală cu 5 trepte ZF sau una automată cu 3 trepte oferită în standard pe modelul original. Și în cazul suspensiei se poate opta pentru una setată rigid cu o cursă redusă pentru un comportament sportiv sau una pneumatică pentru un confort maxim.
Toretic, ca bază de pormire a proiectului se poate începe de la orice model 300 SEL (W109), indiferent în ce stare se găsește, deoarece procesul de clonare este integral. Caroseria se modifică la pasajele roților pentru a fi conformă cu originalul și vopsită în culoarea roșie originală. Interiorul este conform cu originalul, din piele neagră, incluzând scaunele pilotului și ale copilotului în timp ce bancheta din spate cu trei locuri rămâne la locul său, deși orice pasager va trebui să facă față absenței centurilor de siguranță Sparco și prezenței voluminoase a roll bar-ului. Classic Motors are nevoie de aproximativ un an pentru a face un alt exemplar nou, cu prețul oficial „la cerere”, dar estimat să înceapă la aproximativ 350.000 de euro.
MERCEDES 300 SL – O LEGENDĂ DE PESTE 60 DE ANI
În trecut, mitul lui „Red Pig” a fost revigorat de mai multe replici. Astfel, în 2006, AMG însuși a creat o replică și care a fost expusă cu ocazia Salonului Auto de la Geneva. În acest caz, exteriorul era foarte apropiat de varianta originală având inclusiv portiera față dreapta NOS și realizat cu piese de schimb originale din perioada respectivă recuperate multe țări din Europa. Pentru că timpul a fost prea scurt, motorul a rămas cel cu 6 cilindri în linie de la exemplarul care a stat la baza acelei replici dar au reușit să înlocuiască transmisia automată cu una manuală sport. Lucrările necesare de reducere a greutății au fost efectuate prin înlocuirea portierelor din oțel cu panouri din aluminiu și au fost adăugate aripi destul de evazate pentru a acoperi pneurile late montate jante de 15 inch. Interiorul a fost, de asemenea, simplificat la o pereche de scaune sport și protejate de un roll bar.
În ciuda numărului în creștere de exemplare tip replică a modelului Mercedes-ul 300 SEL 6.8 AMG, aceast lucru se pare va scădea valoarea acestor replici. Cel mai bun exemplu în acest sens, fiind chiar prima replică a modelului vândută la o licitație pentru suma 425.000 de euro de către casa de licitații RM Sotheby’s la Paris în 2020.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Arthur Bechtel – Classic Motors; Auto Retro Passion
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI