Ultimele articole

MERCEDES 300 SL – O LEGENDA DE 60 DE ANI

9 septembrie 2014
Comments off
370 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


In urma cu 60 de ani cu ocazia Salonului Auto de la New York, constructorul german Mercedes – Benz a uimit atat presa auto cat si vizitatorii salonului prin prezentarea modelului sport denumit 300 SL. Acesta beneficia de un design spectaculos si era cel mai rapid automobil produs in serie la momentul respectiv. Numele modelului, 300 SL, codificat intern W198, provenea de la capacitatea cilindrica trei litrii – 300 si respectiv tipul de caroserie Sport Leicht “SL”.

Proiectul viitorului model sport care a fost codificat intern W198 a demarat in 1952 si a fost dezvoltat pe baza modelului de competitii 300 SL(W194) lansat in acelasi an si castigator a numeroase curse precum Mille Miglia, Targa Florio, 24h Le Mans sau Carrera Panamericana. Un prim prototip a fost finalizat in 1953 iar catre sfarsitul aceluiasi an a fost prezentat exemplarul pentru productia de serie.

In 1954 la Salonul Auto de la New York – cel mai important salon auto din SUA din acea perioada are loc lansarea oficiala a noului model sport denumit 300 SL. Proiectat de designerul sef al firmei Daimler Benz AG Rudolf Uhlenhaut noul model 300 SL beneficia de o caroserie tip coupe cu doua locuri botezata Gullwing (aripa de pescarus) datorita sistemului de deschidere a portierelor. Sasiul tubular si aerodinamicitatea excelenta(Cx:0.38) au fost special dezvoltate pentru ca modelul 300 SL sa poata fi utilizat inclusiv in competitii. Propunerea ca automobilul sa intre in productia de serie i-a apartinut lui Max Hoffman – cel mai mare dealer auto american care a intuit succesul modelului si a transmis producatorului german Mercedes o comanda ferma pentru 1000 de bucati.

Motorul cu care era echipat modelul 300 SL era „imprumutat” de la modelul varf de gama 300 S, in acest caz alimentarea se realiza prin carburator. Acesta avea 6 cilindri in linie, cilindreea de 2996 cmc si dezvolta 215 CP la 5800 rpm fiind primul motor din lume in patru timpi alimentat prin injectie mecanica Bosch. Pentru a avea loc sub caroseria joasa, realizata din otel si partial cu panouri din aluminiu, motorul a fost inclinat la 50 de grade spre stanga. Acest motor asigura performante de top pentru acea perioada: viteza maxima fiind cuprinsa intre 235 si 260 km/h in functie de raportul diferentialului iar acceleratia 0-100 km/h era posibila in 8.7 sec. Transmisia se realiza pe rotile din spate fiind asociata unei cutii de viteze manuala cu 4 trepte sincronizate si de un diferential autoblocabil ZF. Suspensia era independenta pe ambele punti fiind prevazuta cu arcuri elicoidale si bare stabilizatoare. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu tamburi iar directia era tipul cu circuit de bile. Dimensiunile caroseriei erau Lxlxh: 4.570 x 1.790 x 1300 m iar greutatea 1310 kg. Inca de la debut Mercedes-ul 300SL a fost apreciat atat de presa de specialitate cat si de clienti pentru design-ul spectaculos, performantele de top, confortul ridicat la rulare si finisarea luxoasa fiind considerat de majoritatea specialistilor primul automobil super sport de serie.

In primul an de productie a fost realizat un numar de 29 de exemplare care dispuneau de caroserie realizata complet din aluminiu si jante cu prezon central in timp ce puterea motorului a fost marita la 240 CP. Pretul pe piata americana era de 11.000 $ iar in Germania pretul de baza era de 29.000 marci germane, echivalentul a 7 Volkswagen-uri Kaffer. Intre anii 1954 – 1957 au fost construite 1400 de exemplare.

In 1957 este lansata varianta de caroserie roadster cu doua locuri care a beneficiat de o parte frontala usor restilizata, de o suspensie spate de conceptie noua iar incepand cu anul 1961 de sistem de franare prevazut cu discuri in timp ce puterea maxima dezvoltata de propulsor pentru unele versiuni putea ajunge la 225CP. Varianta roadster prezenta o serie de particularitati fata de varianta coupe: usi conventionale, lonjeroanele laterale ale sasiului au fost coborate pentru a facilita accesul, oglinda retrovizoare exterioara model Talbot, tapiterie realizata din piele perforata. Portbagajul a fost usor marit ca urmare a reducerii volumului rezervorului. Ca optiuni, clientii putea comanda un hard-top sau un radio. Productia modelului 300 SL Roadster a fost stopata in 1963 fiind de 1858 unitati, modelul fiind inlocuit in gama cu modelul 230SL(W113).

Mercedes 300 SL este cel mai important model postbelic al constructorului german fiind astazi un vehicul istoric foarte apreciat de colectionari, exemplarele exportate in S.U.A. revenind masiv pe continentul european.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Mercedes; arhiva

Comments are closed.

August 18, 2018