ROLLS ROYCE SILVER SPIRIT / SILVER SPUR CELEBREAZĂ 40 DE ANI DE LA DEBUT

27 septembrie 2020
Comments off
243 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

La ediția din 1980 a Salonului Auto de la Paris era lansată în premieră seria de modelele Silver Spirit/ Silver Spur al prestigiosului constructor britanic Rolls Royce. Conform tradiției, la partea frontală a noilor modelelor se găsea grila impunătoare în formă de templu grecesc și pe care se găsea poziționată celebra statuetă Spirit of Ecstasy dar legătura cu trecutul brandului britanic se oprește aici pentru că seria de modele Silver Spirit / Silver Spur sunt tipice atât din punct de vedere stilistic cât și tehnic pentru anii ’80.

Succesoare directe a seriei de modele Silver Shadow / Silver Wraith (1966 – 1980) comercializate cu succes în 28.476 de exemplare, modelele Silver Spirit / Silver Spur (cu ampatamentul majorat cu 10 cm) beneficiau de o parte mecanică tradițională pentru Rolls Royce și de un stil mai modern și elegant, tipic pentru anii ’80. Având dimensiuni majorate ale caroseriei, conforme cu clasa de lux, cele două modele reprezentative de la Rolls Royce marcau practic o ruptură definitivă cu trecutul brandului de lux britanic în ceea ce privește designul.

Proiectul succesorului pentru seria de modele Silver Shadow / Silver Wraith (varianta cu ampatament majorat), a demarat  în vara anului 1972. Responsabil cu dezvoltarea acestui proiect a fost numit directorului tehnic John Hollings în timp ce designul caroseriei a fost încredințat proiectantului șef Fritz Feller. Din rațiuni economice, structura șasiului, partea mecanică și motorul V8 de 6.7L au fost preluate de la modelul predecesor Silver Shadow cu excepția schemei suspensiei din spate. După numeroase teste efectuate între anii 1975 – 1979, noua serie de modele succesoare denumită Silver Spirit/ Silver Spur a fost lansată cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1980.

Spre deosebire de platforma tehnică, caroseria modelului succesor a fost complet reproiectată. Fritz Feller a proiectat o caroserie mai plată și mai lată decât cea a modelului Silver Shadow. În acest caz, designul era caracterizat de linii întinse și drepte care erau la modă în anii ’80. Partea frontală beneficia de faruri duble de dimesiuni și forme diferite care (cu excepția versiunii destinate pieței americane care avea faruri de formă pătrată de dimensiuni egale) erau amplasate în spatele unui obiectiv larg. Grupurile optice frontale de dimensiuni generoase conțineau, de asemenea, indicatoarele de schimbare a direcției și luminile de poziție și se extindeau pe partea laterală a aripilor. Grila radiatorului era redimensionată fiind cu 2.5 cm mai joasă și 9 cm mai lată decât în cazul modelului predecesor. Partea din spate se evidenția prin blocurile optice de mari dimensiuni și poziționate orizontal. Comparativ cu modelul predecesor, linia de centură era mai joasă iar suprafața vitrată era cu 30% mai mare.

O caracteristică specială a noilor Silver Spirit / Silver Spur a reprezentat-o noua statuetă Spirit of Ecstasy. Ca răspuns la noile cerințe de securitate mai stricte, aceasta de retracta grație unui mecanism în cazul unei înclinații de peste 30 de grade și a unei forțe externe, ambele provocate în cazul unui impact frontal.

Habitaclul, conform tradției era unul somptuos fiind realizat cu materiale de top precum pielea Connolly utilizată pentru scaune, plafonul imperial, montanții și panourile portierelor sau lemn de esențe prețioase sau rare alese de clienți și care se regăsea pe inserțiile de pe planșa de bord și panourile portierelor sau pe măsuțele pliabile, frigo-barul, oglinzile „de vanitate” sau oglinzile de curtoazie poziționate în montanții din spate, ultimile patru dotări fiind oferite pe modelul Silver Spur. Conform tradiției, echipamentul de dotări de lux standard era unul complet și în care erau incluse: instalația de aer condiționat cu reglaj automat al temperaturii, scaunele față cu reglaje electrice, tapițeria din piele, retrovizoarele exterioare reglabile electric, geamurile cu acționare electrică, radio casetofonul și instalația audio stereo.

Motorul aflat în dotarea modelelor Silver Spirit / Silver Spur era gloriosul V8 „Six and three quarter” de 6.750 cmc având distribuție cu un ax cu came central și alimentat cu ajutorul a două carburatoare orizontale SU. Cei 240CP dezvoltați de motor și care erau la acea dată estimați pentru că, constructorul britanic nu comunica în acea perioadă puterea dezvoltată de motor, permiteau o viteză maximă de 193 km/h și o accelerație 0-100 km/h în 10.2 secunde în ciuda unei greutăți totale de 2.245 kg. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze automată cu 3 trepte tip Turbo Hydramatic de concepție General Motors și care avea maneta clasică poziționată în spatele volanului. Suspensia era independentă pe ambele punți fiind prevăzută cu arcuri elicoidale, amortizoare hidraulice și bare stabilizatoare. Pentru putea față a fost aleasă o schemă cu brațe trapezoidale în timp ce pentru cea din spate s-a optat pentru una cu jambe elastice longitudinale. Confortul regal la rulare al celor două modele era garantat de sistemul hidraulic reglabil automat realizat de firma Girling și cu care era dotată puntea din spate. Sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri cele din față fiind ventilate iar sistemul de direcție de tipul cu cremalieră cu servoasistare.

BENTLEY – 95 DE ANI CU MODELE DE LUX PERFORMANTE

În ciuda dimensiunilor exterioare generoase (Lxlxh: 5.278 – 5.380×1.887×1.486 m, ampatament 3.061 – 3.162 m), habitaclul era spațios, dar nu excesiv de generos drept pentru care a fost propus încă de la debut modelul Silver Spur și care reprezenta varianta cu ampatament majorat de 100 mm. Pentru cei mai pretențioși dintre clienți, sunt propuse diverse versiuni de limuzină, alungite și dotate cu o partiție. Majoritatea dintre acestea dispuneau de locuri suplimentare care puteau fi rabatate dacă era necesar. Prima limuzină Rolls Royce Silver Spur a fost realizată în 1982, avea un ampatament majorat la 910 mm și a fost produsă într-un total de 16 unități. Începând cu anul 1984 au fost fabricate un număr de 84 unități în varianta limuzină având ampatamentul alungit cu 1.10 mm în configurația clasică „ stretched limousine”, în special pentru piața americană. Aceasta avea ampatamentul extins în zona centrală, între stâlpul central și ușile din spate, pentru a găzdui locuri suplimentare și dotări de înalt nivel.

În cursul anului 1987 pentru seria de modele Silver Spirit / Silver Spur sunt realizate mici restilizări la unele detalii de la exterior și interior, alimentarea motorului se realiza acum cu ajutorul unui sistem electronic de injecție Bosch MK Motronic iar sistemul de frânare era dotat acum cu dispozitiv antiblocaj ABS. În același timp au fost introduse noi dotări de top precum scaunele față cu numeroase posibilități de reglare complet electrice inclusiv memorarea poziției și retrovizoare exterioare reglabile în funcție de memorarea poziției scaunului postului de conducere.

La ediția din 1989 a Salonului Auto de la Frankfurt sunt lansate versiunile Silver Spirit II / Silver Spur II. În acest caz, îmbunătățirile de ordin stilistic erau minime și se limitau la unele ușoare restilizări. Pentru prima dată în istoria Rolls Royce, erau acum utilizate jantele din aliaj de aluminiu în locul celor tradiționale din oțel. Interiorul rămâne aproape neschimbat, cu excepția volanului restilizat și a unor butoane repoziționate pentru a garanta o mai bună accesibilitate. În cazul modelului Silver Spur II ampatamentul a fost extins cu încă 10 cm, îmbunătățind și mai mult spațiul pentru pasagerii din spate. Din punct de vedere tehnic, modificarea principală o constituia controlul suspensiei, a cărui gestionare era complet electronică. Grație noului sistem Automatic Ride Control, suspensia filtra imperfecțiunile suprafeței drumului într-un mod optim și permiteau în același timp o reducere a ruliului în viraje.

Până în anul 1991, Phantom VI reprezenta modelul de top din gama Rolls Royce, care în ciuda faptului că era unul opulent, acesta era destul de învechit conceptual, datând din 1965 și care a fost înlocuit cu modelul Silver Spur Touring Limousine. Acest model a fost proiectat de către specialistul Robert Jankel în colaborare cu carosierul londonez Mulliner-Park Ward, partener istoric al lui Rolls Royce, specializat pe realizarea celor mai luxoase limuzine. Cu o lungime majorată la 610 mm și cu un ampatament de 3770 mm, caroseria acestuia a fost extinsă până la înălțimea montantului spate, portiera din spate fiind în acest caz cu mult mai avansată decât pasajul roții și fără arcada specifică pentru portieră, asigurând adăugarea unei ferestre de tip „Opera” care a garantat mai multă intimitate pentru ocupanți. Din acest model au fost construite cu număr de 101 exemplare bazate pe Silver Spur II.

A treia serie a modelelor Spirit / Spur a fost introdusă în anul 1993 și se deosebea în principal prin modificări substanțiale aduse motorului care beneficia de noi chiulase din aliaj de aluminiu, un nou colector și un nou sistem de gestiune electronică Bosch. Cu aceste imbunătățiri aduse, motorul de 6.75 litri îndeplinea standardele de emisii Euro 1 care era acum asociat cu o nouă transmisie automată cu 4 trepte de concepție General Motors. Grație acestor update-uri aduse la motor, viteza maximă era de 209 km/h. Din punct de vedere al siguranței oferite pasagerilor, noile Silver Spirit / Silver Spur III erau echipate în standard cu airbaguri frontale și centuri de siguranță pretensionate. Printre numeroasele dotări opționale de confort, era propus în premieră și un mic monitor TV care putea fi instalat în tetiere, o dotare adoptată pe scară largă mulți ani mai târziu pe modele mai puțin prestigioase precum și scaunele spate individuale cu reglaje electrice și încălzite, ambele dotări propuse pentru modelul Siver Spur III.

În anul 1994 este introdus modelul Silver Dawn care reprezenta o variantă mai specială a modelului Silver Spur III și care era rezervată pentru piața americană. Acesta dispunea de un echipament de dotări suplimentar care includea printre multe alte opțiuni, controlul tracțiunii și scaunele spate individuale încălzite. La exterior, Silver Dawn beneficia de o grilă frontală cu o înălțime mai redusă cu 51 mm iar celebra statuetă Spirit of Ecstasy poziționată deasupra acesteia avea dimensiuni reduse cu 20%. În același an este lansat modelul Flyng Spur, o variantă mai performantă a modelului Silver Spur III dotată cu motor supraalimentat și care a fost fabricat într-o serie limitată de 134 unități.

Cea de-a patra serie Silver Spirit / Silver Spur lansată în 1996, a beneficiat de o îmbunătățire tehnică majoră la motor prin introducerea supraalimentării cu turbocompresor Garrett și înlocuirea sistemelor anterioare de gestiune electronică Bosch în favoarea unuia nou denumit Zytec. Grație acestor îmbunătățiri, motorul de 6.75L era în măsură să dezvolte 300CP și permitea o viteză maximă de 214 km/h și un demaraj de la 0 la 100 km/h în 9.7 secunde. Tot la capitolul noutăți de ordin tehnic merită menționat și introducerea în cadrul transmisiei a unui diferențial cu alunecare limitată. La exterior această serie se deosebea prin grila frontală similară cu cea a modelului Silver Down din 1994, noile bare de protecție integrate cu spoiler și vopsite în culoarea caroseriei, jantele cromate de 16 țoli din aliaj, retrovizoarele exterioare cu carcase aerodinamice și absența geamurilor triunghiulare de la portierele din față. Interiorul se evidenția prin planșa de bord dotată cu o nouă consolă centrală și care dispunea de unele comenzi poziționate sub un capac rabatabil realizat din lemn, soluție care se va regăsi și pe modelul succesor Silver Seraph din 1998. În ceea ce privește echipamentul de dotări de confort, merită menționat introducerea în premieră a volanului reglabil electric și ajustabil la intrarea sau ieșirea șoferului din postul de conducere.

UN ADEVARAT LORD – JAGUAR XJ ANIVERSEAZA 50 DE ANI

Varianta Silver Spur Touring Limousine a fost înlocuită în anul 1996 cu varianta Park Ward Limousine, care oferea același ampatament extins de 610 mm, o înălțime majorată cu 51 mm și realizată după schema clasică cu alungirea părții centrale dintre portierele din față și cele din spate. Limuzina Park Ward a fost ultima variantă extinsă propusă oficial de Rolls-Royce și care a fost realizată în 70 de unități între anii 1996 și 1999. Începând cu anul 1998 numele acestei variante a fost schimbat în Silver Spur Park Ward iar echipamentul standard de dotări a inclus barul mobil cu decantor și pahare de cristal, interfon, perete despărțitor acționat electric și trapă electrică pentru compartimentul din spate. Aceste limuzine au fost realizate la comandă, conform cerințelor clienților excentrici și bogați, specialiștii de la Rolls Royce fiind capabili să îndeplinească orice capriciu.

Începând cu anul 1997, modelele sunt denumite New Silver Sprint și New Silver Spur sunt oferite doar în varianta cu ampatament lung. În schimb configurațiile limuzinei Park Ward cu ampatament extra lung rămân neschimbate.

Producția modelelor Silver Spirit / Silver Spur se încheie oficial la finalul anului 1997, dar ultimele modele sunt finalizate la începutul anului 1999 datorită caroseriilor și părților mecanice rămase pe stoc după lansarea modelului succesor Silver Seraph din 1998, numărul total de exemplare construite fiind de 18.989 unități. Seria de modele Silver Spirit / Silver Spur sunt ultimele dezvoltate în întregime de către Rolls Royce, întrucât din iunie ​​1998 constructorul britanic este deținut de către producătorul german BMW.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Rolls Royce; Arhivă

Comments are closed.

October 28, 2020