Pe data de 18 ianuarie 2014 s-au implinit 95 de ani de cand inginerul Walter Owen Bentley a fondat firma Bentley Motors Limited. Firma britanica Bentley Motors Limited cu sediul la Crewe si aflata sub patronajul concernului german Volkswagen este specializata pe constructia manufacturiera de automobile de lux care reusesc sa combine performantele sportive cu finisarea luxoasa si design-ul elegant. Mai jos vom incerca sa prezentam cele mai importante momente din bogata istorie de 95 de ani ai constructorului britanic Bentley.
Walter Owen Bentley s-a nascut pe data de 16 septembrie 1888 la Londra in Marea Britanie si a absolvit Colegiului Clifton din Bristol in anul 1905. Fascinat din adolescenta de mecanica Walter Owen Bentley a inceput sa lucreze la varsta de 16 ani ca ucenic la uzina de locomotive Great Northern din Doncaster (Yorkshire). In aceasi timp, W.O. Bentley impreuna cu fratele sau Horace Millner, ambii fiind pasionati de motociclete, participa la numeroase competitii si curse de anduranta cu modele ale unor marci cunoscute in perioada respectiva: Rex, Quadrant si Indian.
In 1910 dupa finalizarea studiilor de inginerie feroviara la Doncaster si o studiere teoretica la Colegiul King din Londra, W.O.Bentley se angajeaza ca responsabil la compania de taxiuri londoneza National Motor Cab Company.
In 1912, W.O.Bentley impreuna cu fratele sau Horace Millner infiinteaza societatea „Bentley & Bentley Ltd” care avea ca obiect de activitate principal comercializarea de automobile ale marcii franceze DFP. Pasionat de competitiile auto, W.O.Bentley reuseste in noiembrie 1912 sa doboare recordul de viteza pe 10 tururi de pista pe circuitul de la Brooklands cu 107.44km/h la volanul unui model DPF cu motor de 2L.
In 1913 pe acelasi circuit, W.O.Bentley aflat la volanul unui revolutionar automobil de conceptie proprie denumit L8 si echipat cu un motor DPF avand pistoanele din aluminiu si camele modificate, stabileste un nou record de viteza cu 131.9km/h.
In perioada primului razboi mondial,Walter Owen Bentley devine capitan in Royal Naval Air Service unde a jucat un rol important in proiectarea, ameliorarea fiabilitatii si fabricarea motoarelor rotative Clerget ce echipau avioanele de lupta Sopwith Camel si Sopwith Snipe. Aceste motoare erau cunoscute sub denumirea de BR1(Bentley Rotary 1) si BR2(Bentley Rotary 2) si construite de firma Humber.
Dupa sfarsitul primului razboi mondial, in ciuda succesului pe plan profesional, W.O.Bentley a luat decizia sa conceapa si sa fabrice propriul sau automobil.
Pe data de 19 ianuarie 1919, Walter Owen infiinteaza propria firma Bentley Motors Limited cu sediul in Cricklewood, la nord de Londra. In acelasi an, W.O.Bentley impreuna cu Harry Varley si F.T. Burgess demareaza proiectarea si dezvoltarea primului automobil sub marca Bentley. Dupa testarea a trei prototipuri, la Salonul Auto de la Londra din octombrie 1919 este prezentat primul model Bentley pentru productia de serie. Denumit Bentley 3Litre, acesta avea echipat un motor conceput de W.O. Bentley. Amplasat frontal, longitudinal acesta avea 4 cilindri in linie, cilinreea de 2996 cmc , dezvolta intre 70 si 85 CP, era alimentat cu ajutorul a doua carburatoare dublu corp.si dispunea de solutii tehnice avansate pentru acea perioada precum: distributia cu ax cu came in chiulasa si 4 supape pe cilindru, aprinderea cu doua bujii pe cilindru. Raportul de compresie putea fii de 5,3:1 sau 6,3:1.Transmisia se realiza pe rotile din spate fiind asigurata de o cutie 4 trepte. Sistemul de franare actiona doar pe rotile din spate dupa circa 3 ani de la productie acesta putea actiona pe toate cele 4 roti. Primele comenzi pentru noul model au fost consemnate in iunie 1920 in timp ce Horace Millner Bentley cauta fonduri necesare pentru introducerea in productia de serie.
Productia modelului 3Litre a demarat in prima jumatate a anului 1921 in timp ce primele exemplare livrate catre clienti au fost consemnate in septembrie 1921. De la debut au fost disponibile trei versiuni:
Standard, Speed Model si Super Sports. Viteza maxima era cuprinsa intre 129 si 161km/h in functie de versiune. Pretul automobilului includea motorul, transmisia si sasiul in timp ce comandarea caroseriei ramanea la alegerea clientului care avea de ales din ofertele marcii sau ale unor carosieri rafinati din epoca respectiva, multi dintre clienti optand pentru carosierul Vanden Plas in varianta de caroserie tip torpedo cu acperis textil pliabil. Sasiul era oferit in trei variante de ampatament 2.743; 2.985 si 3.302m. Intre anii 1921 si 1929 au fost construite 1622 exemplare din modelul Bentley 3Litre.
La inceputul anilor ’20, un grup compus din oameni de afaceri, piloti si aristocrati au contribuit decisiv inclusiv financiar la obtinerea a 5 victorii(4 consecutive intre anii 1927-1930) in cursa de anduranta de 24h de la LeMans precum si la dezvoltarea viitoarelor modele de serie Bentley pana in 1931, acesta fiind cunoscut sun numele de „Bentley Boys”.
In 1924 este obtinuta o prima victorie in cursa de anduranta de 24h de la LeMans cu modelul 3Litre de catre pilotii: John Duff si Frank Clement. Performanta este repetata si in 1927 cu acelasi model dar in versiunea Super Sports de aceasta data cu pilotii: Sammy Davis si Dudley Benjafield, toti cei patru piloti facand parte din grupul „Bentley Boys”.
In 1926 este lansat un nou model denumit Bentley 4½ Litre. Conceput pe baza modelului 3Litre, noul model 4½ Litre dispunea de suspensii cu arcuri lamelare si sistem de franare care actiona pe toate
cele 4 roti. Motorul prevazut pentru acest model era unul cu 4 cilindri in linie de 4.4L care dezvolta 110CP in varianta standard si 130CP in varianta sport. Viteza maxima 145-160 km/h. Sasiul era oferit in doua variante de ampatament in timp ce optiunea caroseriei ramanea la alegerea clientului care putea opta pentru ofertele marcii sau pentru ale unor carosieri renumiti din acea perioada. Tot in 1926 este lansat primul model al constructorului britanic echipat cu un motor avand 6 cilindri, acesta fiind denumit Bentley 6½ Litre. Dezvoltat de W.O.Bentley si F.T.Burgess acest motor avea capacitatea de 6.6L, dezvolta 147 CP si dispunea de solutii tehnice avansate pentru acea perioada pecum: distributie cu ax cu came in chiulasa si 4 supape pe cilindru, aprindere cu doua bujii pe cilindru si alimentare cu doua
carburatoare dublu corp tip SU. Realizat pe baza unui sasiu complet revizuit al modelului 3Litre, noul model 6½ Litre beneficia de sistem de franare prevazut cu tamburi la ambele punti, cea din fata fiind asistata si erau disponibile 8 variante de ampatament, lungimea acestuia variind intre 3.353 si 3.873m in timp ce clientii puteau opta pentru diferite variante de caroserii.
In anul 1926, multimilionarul Woolf Bornato care facea parte din grupul „Bentley Boys” devine actionar principal si presedinte al firmei Bentley Motors Limited in timp ce W.O.Bentley se ocupa de dezvoltarea viitoarelor modelel de serie si de supervizarea departamentului de competitii din cadrul firmei.
In 1928 este obtinuta o noua victorie in cursa de anduranta de 24h de la LeMans de aceasta data cu modelul 4½ Litre si cu pilotii: Woolf Bornato si Bernard Rubin. Tot in 1928 este prezentata varianta sport a modelului 6½ Litre, aceasta primind denumirea Speed Six. Motorul acestei variante dezvolta intre 180 si 200 CP fiind in acelasi timp cel mai performant Bentley construit pana atunci. Din aceasta varianta au fost construite 182 de exemplare.
In 1929 este prezentata versiunea super sport a modelului 4½ Litre, acesta fiind denumita Supercharged cunoscuta si ca „Blower Bentley”. Aceasta avea un motor de 4.4Lde un motor supraalimentat cu un compresor tip Roots care reusea sa dezvolte 175CP si 242CP in varianta de competitie numita No.1, permitand viteze cuprinse intre 180 si 210km/h. Au fost construite 55 de exemplare. In 1929 si 1930 este castigata cursa de 24h de la LeMans cu modelul Speed Six pilotat de pilotii: Woolf Bornato, Tim Birkin si Glen Kidston.
In martie 1930, Woolf Bornato la volanul unui Bentley Speed Six castiga cursa „Blue Train Races”(cursa cronometrata intre automobile si trenul „Le Train Bleu”, care facea legatura dintre stramtoarea Calais si Riviera Franceza).In acelasi an este stopata productia modelelor 4½ Litre – 665
exemplare construite si 6½ Litre – 363 exemplare construite. In septembrie 1930 este lansat modelul luxos 8 Litre care era unul avansat din punct de vedere tehnic. Acesta avea echipat un motor cu 6 cilindri de 8L care dispunea de distributie cu ax cu came in chiulasa si 4 supape pe cilindru, aprindere cu doua bujii pe cilindru si era alimentat cu doua sau trei carburatoare dublu corp tip SU. Puterea maxima 200-225CP si permitea o viteza maxima de 175 km/h. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 4 trepte. Suspensia era prevazuta cu axe rigide, arcuri lamelare si amortizoare hidraulice reglabile in timp ce sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu tamburi. Erau oferite 3 variante de ampatament: 3.508; 3.658 si 3.962m. Pretul pentru versiunea de baza era de 1850£. Pana in 1931 au fost construite 100 de exemplare.
In 1931 este prezentat un nou model denumit 4Litre,ca succesor al modelului 6½ Litre.Realizat pe un sasiu usor modificat al modelului 6½ Litre, noul model avea echipat un motor de origine Ricardo cu 6 cilindri de 3.9L modificat de W.O.Bentley si care dezvolta 120CP. Datorita problemelor financiare cu care se confrunta firma Bentley Motors Ltd, modelul 4Litre a fost construit in doar 50 de exemplare. In acelasi an pe circuitul de la Brooklands cu un Bentley Blower No.1 este stabilit un record de viteza cu 137.96 mile/h (222.03km/h).
In noiembrie 1931, datorita problemelor financiare, Woolf Bornato si W.O.Bentley sunt nevoiti sa vanda firma Bentley Motors Ltd contra sumei echivalente de 125.265 $ catre compania britanica Rolls Royce Limited. Aceasta era specializata pe dezvoltarea si productia motoarelor pentru avioane dar si pe productia de automobile de lux fiind pana atunci pricipala rivala pentru firma Bentley. W.O.Bentley este instalat pe postul de inginer de dezvoltare ocupandu-se de proiectarea si dezvoltarea modelelor de serie. Dupa achizitionarea firmei Bentley Motors Ltd, Rolls Royce Ltd a inchis si vandut fabrica de la Cricklewood in care se fabricau modelele Bentley, productia fiind transferata la fabrica de la Derby detinuta de Rolls Royce.
In septembrie 1933 este prezentat un nou model, denumit 3½ Litre, fiind primul model Bentley dupa achizitionarea de catre Rolls Royce si a reprezentat o varianta mai performanta a modelului Rolls Royce 20/25. Bazat pe un proiect Rolls Royce denumit „Peregrine”, Bentley 3½ Litre beneficia de un motor cu 6 cilindri de 3.7L de origine Rolls Royce dar modificat de W.O.Bentley. In acest caz dezvolta 110CP si permitea o viteza maxima de 145km/h.Transmisia era asigurata de o cutie manuala in 4 trepte avand treptele 3 si 4 sincronizate. Suspensia era prevazuta cu axe rigide si arcuri lamelare in timp ce sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu tamburi. Pretul versiunii de baza era de 1500 £ fiind propuse diferite variante de caroserie cea mai solicitata fiind cea realizata de Park Ward. Intre 1933-1936 au fost construite circa 1177 de exemplare.
In 1935,Rolls Royce Ltd desfiinteaza divizia de competitii iar W.O.Bentley este nevoit sa paraseasca firma Bentley Motors Ltd si se angajeaza la firma britanica Lagonda in cadrul diviziei de competitii.In acelasi an este castigata cursa 24h de la LeMans cu un Lagonda MG45 Rapide echipat cu un motor V12 de 4.5L(180CP) dezvoltat si cu contributia lui W.O.Bentley.
In martie 1936 este lansat succesorul modelului 3½ Litre, acesta fiind denumit 4¼ Litre. Realizat pe o platforma revizuita a modelului 3½ Litre, noul model avea echipat un motor cu 6 cilindri de 4.3L care dezvolta estimativ 140CP(firma Rolls Royce nu mai comunica puterea maxima dezvoltata de motoarele produse). Incepand cu anul 1938 versiunile MR si MX dispuneau de directie Marces si overdrive pentru cutia de viteze. Pana in 1939 au fost construite 1234 de exemplare in diferite variante de caroserie, multe dintre ele fiind realizate de carosierul Park Ward.
In 1937 este prezentat prototipul Bentley Embiricos realizat pe baza modelului 4¼ Litre si care dispunea de caroserie coupe atent studiata din punct de vedere aerodinamic.
In octombrie 1939 are loc lansarea modelului Mark V, ca succesor al modelului 4¼ Litre. Realizat pe o baza mecanica de Rolls Royce Wraith, fiind o varianta mai performanta a acestuia, modelul Mark V beneficia de un motor cu 6 cilindri de 4.3L avand blocul si pistoanele din aluminiu, suspensie fata independenta cu arcuri elicoidale, cutie de viteze manuala in 4 trepte avand treptele 2; 3 si 4 sincronizate precum si sistem de franare servoasistat prevazut cu tamburi. In acelasi an a fost prezentata o versiune denumita Corniche bazata pe modelul Mark V care dispunea de o caroserie atent studiata din punct de vedere aerodinamic. Datorita izbucnirii celui de al doilea razboi mondial, intre anii 1939-1941 au fost construite doar 16 exemplare din care 4 in versiunea Corniche.
In 1946, dupa finele celui de al doilea razboi mondial si in urma distrugerii fabricii de la Derby ca urmare a bombardarii acesteia, productia modelelor Rolls Royce/Bentley a fost transferata la Crewe-Cheshire intr-o fosta fabrica de motoare. In mai 1946 este prezentat un nou model denumit Mark VI si care se baza
din punct de vedere mecanic pe modelul Rolls Royce Silver Wraith fiind totodata si primul model Bentley oferit din fabrica cu caroserie, in acelasi timp existand si posibilitatea optarii de catre clienti pentru caroserii realizate de carosieri independenti precum Mulliner sau Park Ward. Motorul disponibil era un 6 ”in linie” de 4.3L care dezvolta estimativ 140CP si permitea atingerea unei viteze maxime de 150km/h. Transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 4 trepte sincronizate, suspensia fata era independenta cu arcuri elicoidale iar suspensia spate cu axa rigida si arcuri lamelare, amortizoarele fiind hidraulice in timp ce sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu tamburi.In 1951 este disponibila o noua motorizare cu 6 cilindri de 4.6L care dezvolta estimativ 150CP si permitea atingerea unei viteze maxime de 160km/h in timp ce acceleratia 0-60mile/h(0-97km/h) se putea realiza in 15 sec. Intre anii 1946-1952 au fost construite 5208 exemplare in variante de caroserie coupe, saloon si cabrio drophead fiind cel mai de succes model Bentley de pana atunci.
In 1947, firma britanica Aston Martin achizitioneaza firma Lagonda pentru care lucra W.O.Bentley acesta ocupandu-se de dezvoltarea unui nou motor cu 6 cilindri de 2.6L avand distributie cu doi arbori cu came in chiulasa ce va echipa modelul Aston Martin DB2.
In 1952 este lansat modelul R-Type ca succesor al modelului Mark VI. Realizat pe o platforma usor modernizata a modelului Mark VI, noul model R-Type era echipat cu un motor cu 6 cilindri de 4.6L avand blocul si pistoanele din aluminiu si era alimentat cu ajutorul a doua carburatoare dublu corp SU. Puterea maxima fiind estimata la 160CP si permitea atingerea unei viteze maxime de 165 km/h si acc. 0-60 mile/h (0-97km/h) in 13.5 sec. Ca si predecesorul Mark VI, R-Type era oferit din fabrica cu o caroserie tip saloon cu 4 usi si 5 locuri existand si posibilitatea optarii de catre clienti pentru caroserii realizate de carosieri independenti In standard era oferita o cutie de viteze manuala cu 4 trepte sincronizate iar optional era oferita in premiera o cutie automata in 4 trepte. In acelasi an este lansata o noua varianta de caroserie tip coupe-fastback cu 4 locuri denumita Continental si care era realizata din aluminiu de carosierul H.J.Mulliner. In iulie 1954 este disponibil un nou motor cu blocul din aluminiu avand 6 cilindri si capacitatea de 4.9 L fiind in masura sa dezvolte o putere estimativa de 165CP si permitea lui R-Type Continental performante de inalt nivel pentru acea perioada: viteza maxima 185km/h si acc.0-60mile/h (0-97km/h) in 13 sec. fiind considerat in acea perioada cel mai performant automobil cu 4 locuri produs in serie. Pretul de baza era si el unul pe masura exclusivitatii si performantelor, fiind de 7608 £. In perioada 1952-1955 au fost construite 2528 exemplare din care 208 exemplare R-type Continental si 253 exemplare cu caroserii in diferite variante realizate de carosieri independenti precum: Park Ward, Hooper, HJ Mulliner & Co sau James Young.
In aprilie 1955 este prezentat succesorul modelului R-Type, acesta fiind denumit S1. Noul Bentley S1 dispunea de o caroserie cu un design elegant si care oferea un habitaclu spatios pentru 6 pasageri in varianta de caroserie saloon si 4 pasageri in varianta coupe-fastback denumita Continental sau cabrio drophead. Modelul Bentley S1 era conceput pe platforma modelului Rolls Royce Silver Cloud si se dorea o varianta mai performanta a acestuia fiind disponibil cu acelasi propulsor cu 6 cilindri de 4.9L care echipa modelul precedent R-Type si care multumita unor modificari se estima ca dezvolta 180CP. Performante: viteza maxima 165km/h si acc. 0-60mile/h(0-97km/h) in 13.5 sec. Suspensia fata era independenta cu arcuri elicoidale iar suspensia spate cu axa rigida si arcuri lamelare,amortizoarele fiind hidraulice cele din spate avand reglaj electric in timp ce sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu tamburi.In standard era oferita o cutie de viteze automata cu 4 trepte iar optional era oferita in premiera servodirectia. Sasiul era oferit in doua variante de ampatament: 3.100 si 3.225m. Intre anii 1955-1959 au fost construite in total 3538 exemplare din care 431 exemplare S1 Continental / Flying Spur si 145 exemplare cu caroserii in diferite variante realizate de carosieri independenti.
In octombrie 1959 este lansat modelul S2 care inlocuia in gama modelul S1, fiind o evolutie a acstuia. Bentley S2 beneficia de un un nou motor realizat din aluminiu avand 8 cilindri in V,capacitatea de 6.2L, alimentat cu ajutorul a doua carburatoare dublu corp tip SU si se estima ca dezvolta 230CP, permitand obtinerea performante destul de bune pentru acea perioada tinand cont de masa ridicata: viteza maxima 185km/h si acc. 0-60mile/h (0-97km/h) in 10.8 sec. In standard erau oferite transmisia automata in 4 trepte si servodirectia iar ca optionale erau propuse in premiera instalatia de aer conditionat si geamurile actionate electric. Au fost disponibile doua variante de ampatament: 3.124 si 3.225m. Pana in anul 1962 au fost construite in total 2308 exemplare dintre acestea 388 exemplare S2 Continental si 72 exemplare in diferite variante de caroserii realizate de carosieri independenti precum Park Ward, H.J.Mulliner & Co, James Young sau Hooper. Tot in anul 1959, W.O.Bentley paraseste firma Aston Martin si se angajeaza la firma Armstrong-Siddeley pentru care va dezvolta un motor de 3L avand distributie cu doi arbori cu came in chiulasa. Fiind incurajat de Stanley Sedgwick, W.O.Bentley ramane in relatii stranse cu Bentley Drivers Club.
Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1968 este lansat modelul S3, acesta fiind o evolutie a modelului S2. La exterior,S3 se diferentia prin partea frontala cu cele 4 faruri si semnalizatoarele pentru schimbarea directiei cu design nou montate in lateral iar la interior se remarca plansa de bord cu un design nou si scaunele de conceptie noua, cele din fata fiind acum individuale.Partea mecanica era identica cu cea de pe modelul S2 si Rolls Royce Silver Cloud III inclusiv motorul V8 de 6.2L usor modificat.Erau oferite doua variante de ampatament: 3.124 si 3.225m.Variantele de caroserie disponibile au fost: sedan-saloon cu 4 usi, sedan-fastback cu 4 usi denumit Continental Flying Spur, coupe cu doua usi si cabrio drophead – ultimele 3 variante fiind cunoscute si sub denumirea Continental si erau realizate de carosieri independenti precum Park Ward, H.J.Mulliner, James Young sau Hooper. Pretul pentru varainta de baza era de 2500 £. Intre anii 1962-1965 au fost fabricate in total 1630 de exemplare.
In octombrie 1965, dupa o pauza de mai multi ani este lansat un model complet nou. Acesta a fost denumit T1 si a reprezentat o varianta mai sportiva a Rolls Royce-ului Silver Shadow, beneficiind in premiera pentru un model Bentley de: sasiu autoportant, suspensie spate independenta si sistem de franare servoasistat prevazut cu discuri la ambele punti iar ca dotari standard: geamuri actionate electric si scaunele din fata cu reglaj electric in timp ce instalatia de aer conditionat si suspensia reglabila erau oferite optional. Comparativ cu Rolls Royce-ul Silver Shadow,Bentley-ul T1 avea suspensia usor rigidizata si o dinamica mai buna. Disponibil de la lansare intr-o singura varianta de caroserie tip sedan cu 4 usi care oferea 5 locuri, noul model T2 era echipat cu motorul V8 de 6.2L realizat din aluminiu si care se estima ca dezvolta 190CP. Transmisia era asigurata de o cutie automata in 4 trepte de tip Turbo Hydramatic 400 de origine General Motors. Perfornante: viteza maxima 195 km/h, acc.0-100km/h in circa 11 sec. Pret de baza 5375 £.
In 1966 este oferita o noua varianta de caroserie tip coupe cu doua usi si 4 locuri pentru modelul T1, aceasta fiind realizata de carosierii Mulliner Park Ward si James Young. La Salonul Auto de la Frankfurt din 1967 este prezentata varianta de caroserie cabrio a modelului T1 aceasta dispunea de 4 locuri si era realizata de carosierul Mulliner Park Ward. In acest caz modelul a fost denumit Bentley Convertible.
In 1968 este prezentat sub forma de prototip Bentley T1 Coupe Speciale. Realizat pe o baza mecanica a modelului T1 acesta dispunea de o foarte eleganta caroserie de tip coupe realizata de carosierul italian Pininfarina si care prefigura un posibil model de serie.
In 1970, motorul V8 de 6.2L este inlocuit cu unul nou tot V8 de 6.8L care se estima ca dezvolta 220CP si care a fost cuplat la o noua transmisie automata cu 3 trepte tip Turbo Hydramatic de origine General Motors. In acelasi an a fost oferita si o varianta cu ampatament alungit.
In martie 1971, Bentley T1 Coupe si Convertible au fost rebotezate Bentley Corniche fiind cu exceptia unor mici detalii specifice aproape identice cu Rolls Royce-ul Corniche. In data de 2 august 1971, fondatorul firmei Bentley, Walter Owen Bentley in varsta de 82 de ani a decedat.
In anii ’70 productia si vanzarea modelelor Bentley au scazut foarte mult, l-a un moment dat acestea nu reprezentau decat 5% din intreaga productie realizata de compania Rolls Royce Limited si mai tarziu de divizia auto Rolls Royce Motors Ltd.
In 1972 datorita problemelor financiare pe care le avea ca urmare a investitiilor facute pentru dezvoltarea unor motoare foarte avansate precum RB211 utilizate pentru aeronave, compania Rolls Royce Limited din care facea parte si firma Bentley Motors Limited este nationalizata iar in 1973 divizia auto din cadrul companiei se separa si devine Rolls Royce Motors Ltd. In acelasi an este introdus sistemul de franare cu discuri ventilate la puntea fata.
In 1977 este realizat un prim facelift modelului T1 care a fost fabricat intre anii 1965-1977 in 1712 exemplare in varianta de caroserie sedan cu 4 usi. Acesta devine Bentley T2 si a beneficiat de o parte mecanica imbunatatita si un nou sistem de directie cu cremaliera iar la exterior si interior au fost realizate mici retusuri in timp ce echipamentul standard de dotari a fost imbunatatit printre acestea facand parte si instalatia de aer conditionat, Intre anii 1977-1980 au fost fabricate 568 exemplare din modelul T2.
In august 1980 Rolls Royce Motors Ltd este achizitionat de catre grupul britanic Vickers iar Bentley devine o divizie separata, reinoindu-si din nou imaginea sportiva cu care erau obisnuiti clientii fideli ai marcii Bentley pana la inceputul celui de al doilea razboi mondial. Productia si vanzarile modelelor Bentley au crescut si ele ajungandu-se la sfarsitul anilor ’80 la o proportie de 50% din intreaga productie realizata de Rolls Royce Motors Ltd.
La Salonul Auto de la Paris din 1980 este lansat un nou model denumit Mulsanne si care inlocuia in gama modelul T2. Numele Mulsanne provine din perioada de glorie ai anilor ’20 in care modelele Bentley au castigat de cinci ori cursa de 24h de la LeMans, Mulsanne Straight fiind portiunea dreapta si cea mai lunga a circuitului de la LeMans pe care se atingeau vitezele cele mai mari din cursa. Noul model Mulsanne reprezenta o varianta mai sportiva a Rolls Royce-ului Silver Sprint si beneficia de o suspensie usor rigidizata si o dinamica mai buna. De la debut a fost oferita o singura varianta de caroserie tip sedan cu 4 usi care oferea 5 locuri. Motorul disponibil era un V8 de 6.8L realizat din aluminiu si cu unele imbunatatiri aduse se estima ca dezvolta 240CP.Transmisia era asigurata de o cutie automata cu 3 trepte tip Turbo Hydramatic de origine General Motors. Suspensia era independenta si era prevazuta cu arcuri elicoidale, amortizoare hidraulice si un sistem hidraulic de reglare pe inaltime pe puntea spate. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri ventilate in fata si discuri pline in spate in timp ce directia era servoasistata fiind de tipul cu cremaliera. Performante: viteza maxima 208km/h, acc. 0-100km/h in 10.5 sec.
La editia din 1982 a Salonului Auto de la Geneva sunt lansate doua noi versiuni: Mulsanne Turbo si Mulsanne L. Prima reprezenta versiunea sportiva a modelului Mulsanne fiind echipata cu motorul V8 de 6.8L dar supaalimentat cu turbocompresor tip Garett si care dezvolta circa 300CP, permitand atingerea unei viteze maxime de 220km/h in timp ce acc. 0-100km/h era posibila in circa 7 sec. iar acc. 0-1000m in 29.9 sec.Comparativ cu Mulsanne-ul de baza beneficia de o suspensie mai rigida si de un echipament de dotari specific iar la exterior se diferentia prin grila radiatorului cu design specific avand marginea vopsita in culoarea caroseriei, spoilerul anterior si jantele din aliaj cu design specific. Intre anii 1982–1985 au fost fabricate 516 de exemplare. A doua noutate, Mulsanne L reprezenta varianta cu amptament majorat al modelului de baza. In acelasi an este stopata productia modelului Corniche in varianta de caroserie coupe cu doua usi in timp ce productia variantei de caroserie cabrio a continuat,modelul fiind denumit Bentley Continental.
Cu ocazia Salonului de la Geneva din 1984 este prezentat prototipul Bentley Project 90 ce prefigura un model de serie cu caroserie coupe.
La Salonul Auto de la Birmingham din 1984 este lansat modelul Eight ca si model de baza in gama Bentley. Realizat pe baza modelului Mulsanne, noul model se diferentia la exterior prin grila radiatorului cu design specific inspirat din cel al modelelor Bentley de competitie din perioada interbelica. Bentley Eight beneficia de o suspensie mai ferma, o plansa de bord cu design specific si de un echipament de dotari simplificat. In perioada 1984-1992 au fost fabricate 1736 exemplare.
In 1985 modelul Mulsanne Turbo devine Turbo R, motorul acestuia beneficiind in premiera de injectie electronica tip Bosch MK Motronic puterea fiind estimata la 330CP in timp ce suspensia a fost prevazuta cu bare antiruliu. Performante: viteza maxima 238km/h si acc. 0-100km/h in 6.8 sec. Incepand cu anul 1992, gratie unor modificari, puterea motorului modelului Turbo R dezvolta 360CP iar transmisia era asigurata de o cutie automata in 4 trepte de productie General Motors. In anul 1995 este inregistrata o ultima evolutie a motorului modelului Turbo R acesta furnizand 389CP. In perioada 1985-1997 au fost produse 7230 exemplare.
In 1986 este realizat un prim facelift la exterior si interior la toate modelele din gama si este introdus sistemul de injectie electronic tip Bosch K-Jetronic pentru cunoscutul motor V8 de 6.8L cu ajutorul caruia puterea a fost marita cu circa 20%, performantele crescand in timp ce consumul de carburant a scazut. Tot acum, pentru sistemul de franare a fost introdus in standard pentru toate modelele dispozitivul anti-blocaj ABS.
In 1987 este lansata varianta Mulsanne S care dispunea de unele detalii la extrior si interior similare cu ale modelului Turbo R inclusiv reglarea mai rigida a suspensiei.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1989 este prezentata varianta restilizata a tuturor modelelor din gama Bentley, aceastea beneficiind de unele retusuri la extrior, partea frontala avand o noua grila si 4 faruri rotunde iar la interior o noua plasa de bord si un nou design pentru scaune. In acelasi timp a fost introdus un nou sistem complet automat de reglare a suspensiei pe ambele punti si sistemul de protectie la impact tip airbag pentru locurile di fata. Pentru imbunatatirea comfortului au fost oferite noi dotari.
La editia din 1991 a Salonului Auto de la Geneva are loc lansarea unui nou model denumit Continental R.Inspirat din design-ul prototipului Bentley Project 90, noul Continental R beneficia de o caroserie de tip coupe cu doua usi si 4 locuri foarte eleganta si atent studiata din punct de aerodinamic. Dezvoltat pe baza mecanicii modelului Turbo R, Continental R avea echipat un motor V8 de 6.8L supraalimentat care se estima ca dezvolta 325CP si permitea obtinerea unor performante de inalt nivel pentru clasa de lux: viteza maxima 235km/h, acc.0-100 km/h in 6.6 sec. In standard era oferita o cutie automata in 4 trepte tip 4L80E de origine General Motors si care a fost introdusa din 1992 si pe celelalte modele Bentley. Sistemul de franare era prevazut cu discuri ventilate la ambele punti. Pana in 2002 au fost fabricate 1504 exemplare.
In 1992 este lansat succesorul modelelor Mulsanne/Eight,denumit Brooklands. Acesta a beneficiat de unele retusuri la exterior si interior, de o parte mecanica imbunatatita, de dotari suplimentare si era disponibil in varianta de caroserie sedan cu 4 usi si 5 locuri oferita in doua versiuni de ampatament. Propulsorul oferit era un V8 de 6.8L aspirat care dezvolta 248CP. Transmisia era asigurata de o cutie automata cu 4 trepte. Performante: viteza maxima 215 km/h,acc. 0-100 km/h in 9.5 sec.
Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1994 este prezentat concept car-ul Bentley Java cu caroserie cabrio avand 4 locuri si echipat cu un motor V8 de 3.5L din aluminiu avand supraalimentare cu dublu turbo si distributie cu 4 supape pe cilindru, realizat in colaborare cu firma Cosworth.
La Salonul Auto de la Geneva din 1995 are loc lansrea modelului Azure care reprezenta varianta cu caroserie cabrio a modelului Continental R si in acelasi timp succesor al modelului Bentley Continental fabricat intre anii 1967-1995. Avand un design semnat de Pininfarina, noul Azure era echipat cu motor-ul V8 de 6.8L supraalimentat care dezvolta 389CP. Performante: viteza maxima 240 km/h,acc.0-100km/h in 6.1 sec. Un an mai tarziu este lansata varianta sportiva a modelului Continental R, aceasta fiind denumita Continental T si beneficia de un ampatament mai scurt cu 10 cm, o plansa de bord cu elemente cromate si din aluminiu iar motorul V8 de 6.8L turbo dezvolta 400CP. Manevrabilitatea si dinamica erau superioare modelului Continental R. Performante: viteza maxima 270 km/h, acc.0-100km/h in 5.9 sec.
In aprilie 1998 dupa o pauza de mai multi ani este lansat un model complet nou. Acesta a fost denumit Arnage si inlocuia in gama modelele Brooklands si Turbo R. Noul Arnage a reprezentat varianta mai sportiva a Rolls Royce-ului Silver Seraph cu care impartea aceeasi platforma mecanica. Disponibil inca de la debut in varianta de caroserie tip sedan cu 4 usi si 5 locuri, modelul Arnage era echipat un motor V8 de 4.4L cu dublu turbo de origine BMW dar dezvoltat de Cosworth si care era in masura sa dezvolte 354CP spre deosebire de modelul Rolls Royce Silver Seraph care avea echipat un motor V12 de 5.4L de origine BMW. Bentley-ul Arnage dispunea de o cutie de viteze automata in 5 trepte de productie ZF, suspensie independenta cu brate triunghiulare, arcuri elicoidale si amortizoare gestionate electronic si sistem de franare cu discuri ventilate. Performante: viteza maxima 240km/h, acc.0-100km/h in 6.5 sec. In premiera pentru un Bentley, pretul de baza era mai mare decat cel al Rolls Royce-ului Silver Seraph.
In august 1998 concernul german Volkswagen achizitioneaza de la grupul britanic Vickers, compania Rolls Royce Motors Ltd din care facea parte si Bentley Motors Ltd contra sumei de 430 milioane £, in timp ce numele si emblema marcii britanice apartineau firmei Rolls Royce PLC acestea fiind achizitionate la scurt timp de catre compania germana BMW. In cele din urma s-a ajuns la urmatorul acord: Volkswagen va fabrica in uzina de la Crewe in continuare modelele Bentley si Rolls Royce cu motoare BMW pana in anul 2003, dupa care Volkswagen va ramane cu firma Bentley Motors Ltd iar BMW de la 1 ianuarie 2003 va produce singura modele Rolls Royce intr-o noua fabrica pe care o va construi in Marea Britanie.
La Salonul de la Geneva din 1999 este prezentat concept car-ul Bentley Hunaudieres. Acest supercar dispunea de o caroserie din fibra de carbon avand doua locuri si avea echipat un revolutionar motor din aluminiu dezvoltat de Volkswagen tip W16(16 cilindri in configuratie W) de 8L care dezvolta 630CP si permitea atingerea unei viteze maxime de peste 350km/h.Transmisia era integrala fiind asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte. Suspensia era prevazuta cu brate triunghiulare suprapuse si amortizoare reglabile electronic.
In 2001 este realizat un prim facelift modelului Arnage concretizat prin mici retusuri la exterior si interior, introducerea motorizarii V8 de 6.8L turbo (400CP) in locul celei V8 de 4.4L biturbo (354CP) precum si prin oferta de noi dotari in echipamentul standard. Au fost propuse doua noi versiuni pentru modelul Arnage: Red Label si Green Label. Tot in 2001 este prezentat modelul Bentley EXP Speed 8 special dezvoltat pentru competitii, acesta fiind echipat cu un motor V8 de 4L biturbo de origine Audi .Acest model a concurat in 2001 si 2003 in cursa de24h de la LeMans obtinand locul 3 si locul 4 precum si in 2003 in cursa de 12h de la Sebring unde a obtinut locurile 3 si 4.
In 2002 este prezentata limuzina super luxoasa Bentley State Limousine realizata in doua exemplare special pentru Casa Regala din Marea Britanie care dispunea de motorul V8 de 6.8L turbo capabil sa dezvolte 400CP. In acelasi an este prezentat Arnage T al carui motor V8 de 6.8L biturbo dezvolta 462 CP si permitea atingerea unei viteza maxime de 270km/h in timp ce acceleratia 0-100km/h era posibila in 5.5 sec.
In primavara anului 2003 este lansat un nou model denumit Continental GT ca succesor al modelului Continental R. Realizat pe o baza mecanica de Audi A8, noul Continental GT dispunea de o caroserie coupe cu doua usi si 2+2 locuri foarte eleganta si atent studiata din punct de vedere aerodinamic si era echipat cu un motor W12 de 6L cu dublu turbo care dezvolta 560CP si permitea atingerea unor performante de top demne de un super car: viteza maxima 318km/h, acc.0-100km/h in 4.8 sec. Transmisia era integrala permanenta – o premiera pentru Bentley si era asigurata de o cutie automata tiptronic cu 6 trepte. Suspensia fata era independenta prevazuta cu brate triungiulare suprapuse iar suspensia spate era de tip multilink in timp ce amortizoarele erau gestionate electronic. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri ventilate.
La Salonul Auto de la Geneva din 2005 este prezentat un nou model denumit Continental Flying Spur si care reprezenta varianta de caroserie sedan cu 4 usi si 5 locuri al modelului Continental GT. In toamna aceluiasi an la Salonul Auto de la Frankfurt este prezentata varianta de caroserie cabrio a modelului Continental GT, aceasta purtand denumirea Continental GTC in timp ce comercializarea a debutat in toamna anului 2006.
In primavara anului 2006 este lansata o noua generatie a modelului Azure al carui design a fost inspirat din concept car-ul Arnage Convertible prezentat la Salonul Auto de la Los Angeles din 2005. Realizat pe baza modelului Arnage, noul model dispunea de o caroserie cabrio cu 4 locuri si era echipat cu motorul V8 de 6.8L turbo care dezvolta in acest caz 450CP.Transmisia era asigurata de o cutie automata cu 6 trepte. Performante: viteza maxima 270km/h, acc.0-100km/h in 5.8 sec.
In 2007 modelul Arnage a beneficiat de unele restilizari la exterior si interior precum si de dotari suplimentare. Cu unele imbunatatiri, cunoscutul motor V8 de 6.8L turbo dezvolta acum 452CP(Arnage R) si 507CP(Arnage T).Tot acum a fost disponibila o noua cutie de viteze automata cu 6 trepte de productie ZF si a fost oferita o noua varianta de caroserie tip limuzina. In acelasi an este prezentata versiunea sportiva a modelului Continental GT,denumita GT Speed si care beneficia de o grila si de jante cu design specific iar ca motorizare un W12 de 6L dezvolta 610CP si permitea atingerea unor performante de top demne de un super car: viteza maxima 325km/h, acc.0-100km/h in 4.5 sec. Pretul era si el unul pe masura luxului, perfomantelor si exclusivitatii: 137.000 £.
Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 2008 este prezentat Bentley Continental GTZ sub forma de concept-car avand o caroserie coupe cu un design usor agresiv realizat de carosierul italian Zagato. In acelasi an este lansat un nou model super luxos denumit Brooklands si fabricat intr-o serie limitata de 550 de exemplare. Acesta dispunea de o caroserie coupe cu 2+2 locuri. Realizat pe o baza mecanica a modelului Arnage, noul Brooklands avea echipat un motor V8 de 6.8L dublu turbo care dezvolta 550CP care era asociat unei cutii de viteze automate cu 6 trepte de productie ZF. Optional sistemul de franare putea fi dotat cu discuri realizate din material ceramic. Performante: viteza maxima 296km/h, acc.0-100 km/h in 5.3 sec. In acelasi an este lansata versiunea sportiva a modelelor Continental GT si Continental Flying Spur denumita Speed si al carui motor dezvolta 610CP.
La Salonul Auto de la Geneva din 2009 este prezentat sub forma de concept-car Bentley Continental Supersports al carui motor W12 de 6L cu dublu turbo dezvolta 630CP si putea folosi drept combustibil: bioetanolul E85. Performante: viteza maxima 329km/h, acc.0-100km/h in 3.9 sec. Pe data de 16 august 2009 cu ocazia concursului “Pebble Beach Concours d’Elegance” este lansat un nou model complet nou super luxos denumit Mulsanne si care inlocuia in gama modelul Arnage. Noul Mulsanne dispunea de o eleganta caroserie tip sedan cu 4 usi si 5 locuri si avea echipat un motor V8 de 6.7L biturbo care furniza 512CP. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze automata cu 8 trepte de conceptie ZF. Performante: viteza maxima 296km/h, acc.0-100km/h in 5.3 sec. Tot in 2009, Bentley Azure beneficiaza de un usor facelift, de un motor V8 de 6.7L biturbo care furniza 507CP si de noi dotari. Productia modelului Azure a incetat in 2011.
La inceputul anului 2010 este lansata in productie versiunea super sport pentru Continental GT si GTC: denumita Supersports si echipata cu motorul W12 de 6L biturbo care dezvolta 630CP. In acelasi la Salonul Auto de la Paris este lansata a doua generatie a modelului Continental GT. Acesta a beneficiat de o caroserie si un interior complet restilizate, de o parte mecanica imbunatatita si de noi dotari pentru siguranta si confort. Gama de motorizari cuprindea doua propulsoare biturbo V8 de 4L si W12 de 6L care dezvoltau 507 si 575CP. Ambele erau cuplate la o transmisie automata cu 8 trepte. Performante: viteza maxima 308-318km/h, acc.0-100 km/h in 4.8 si respectiv 4.6 sec.
Incepand cu anul 2011 toate modelele Continental echipate cu propulsorul W12 pot functiona si cu bioetanol E85. Tot in 2011 este prezentata versiunea super sport pentru Continental GTC denumita Supersports ISR fabricata in serie limitata de 100 exemplare. Motorul furniza in acest caz 640CP iar sistenul de franare dispunea de discuri ceramice. La editia din 2011 a Salonlui Auto de la Frankfurt este prezentata varianta cabrio Continental GTC a celei dea doua generatie a modelului Continental GT.
La Salonul Auto de la Geneva din 2012, Bentley prezinta concept-car-ul unui SUV(Sport Utility Vehicle) de lux, denumit EXP9 F. Realizat pe o platforma comuna cu Audi Q7, Porsche Cayenne si Volkswagen Tuareg, Bentley EXP9 F avea echipat un motor W12 twin turbo de 6L care dezvolta 600CP, transmisie integrala asigurata de o cutie automata tiptronic in 8 trepte si prefigura un viitor model de serie. La editia din 2012 a Salonului Auto de la Paris sunt prezentate noul Continental GT Speed si concept-car-ul Continental GT3 Concept Racer.
Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 2013 este lansata a doua generatie a modelului Continental Flying Spur. Acesta a beneficiat de o caroserie si un interior complet restilizate, de o parte mecanica imbunatatita si de noi dotari pentru siguranta si confort. Ca motorizare a fost oferit un W12 twin turbo de 6L care era in masura sa dezvolte 625 CP si permitea performante demne de un supercar: viteza maxima 320km/h, acc.0-100km/h in 4.6 sec. Transmisia era integrala si era asigurata de o cutie automata in 8 trepte.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Bentley; arhiva
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI