Pe 20 august ora 17:00, la cel mai mare eveniment auto retro din lume atât ca număr de automobile participante cât și ca vizitatori, Pebble Beach Concours d’Elegance din Monterey (California – SUA), marele premiu Best of Show a fost oferit de către juriu unui Mercedes-Benz 540K Special Roadster din 1937.
Evenimentul auto retro american a debutat duminică dimineața devreme, la ora 6.30, odată cu intrarea celor 216 automobile de colecție pe „plaja cu pietriș” în jurul porții cu numărul 18. La acea oră erau în jur de 2.000 de spectatori care aplaudau automobilele în timp ce acestea ajungeau ordonat la locul lor pe terenul de golf de la Pebble Beach. La ediția de anul trecut a Pebble Beach Concours d’Elegance marele trofeu a fost câștigat de un automobil de producție americană, respectiv Duesenberg, dar în acest an trofeul a ajuns înapoi în Europa la un model interbelic Mercedes-Benz. Până la ediția din acest an, producătorii Bugatti și Mercedes-Benz au fost la egalitate cu cele mai multe victorii ale trofeului Best of Show, însă, victoria din acest an aduce producătorul german din Stuttgart în frunte cu zece trofee câștigate.
Dintre cele 216 automobile de colecție selectate pentru ediția din 2023 a concursului de eleganță auto retro american de la Pebble Beach (cu doar 4 mai puține decât la ediția de anul trecut), doar unul singur a obținut marele trofeu Best of Show. Acesta i-a revenit unui Mercedes-Benz 540K Special Roadster fabricat în 1937 și aflat în colecția lui Jim Patterson din Louisville – Kentucky (SUA). Trebuie menționat că, colecționarul american a triumfat pentru a treia oară pe gazonul verde californian și, prin urmare, aceasta reprezintă o performanță greu de egalat în cadrul concursului de eleganță american.
Multe dintre punctele obținute pentru roadsterul interbelic Mercedes au fost obținute și la cel de-al 25-lea Pebble Beach Tour d’Elegance. Este vorba despre un tur de aproximativ 100 de kilometri care a avut loc joi, înainte de marele eveniment, și care i-a surprins pe participanți prin reluarea celebrelor 17 mile, ajungând în Big Sur și după care s-a revenit la Pebble Beach.
Excelent restaurat și frumos conservat, acest exemplar este unul important din punct de vedere istoric, mai ales că primul proprietar a fost șahul Afganistanului – Mohammed Zahir Shah care l-a comandat în urmă cu 86 de ani. Pe lângă acest fascinant exemplar, pe mapamond, mai există doar două exemplare din acest model Mercedes 540K Special Roadster. Președintele competiției, Sandra Button, îl descrie astfel: „ Acest 540K echilibrează puterea cu liniile întinse și stilul, iar istoria sa este unică. Vorbind cu Jim despre acest automobil, am fost impresionat de timpul și munca investite în această restaurare. Fiecare piesă a acestui frumos Mercedes-Benz a fost proiectată cu atenție pentru a onora istoria acestuia.” În schimb, Jim Patterson, proprietarul automobilului câștigător a declarat: „ În Kentucky se vorbește deja despre câștigarea Derby-ului. Ei bine, există așa ceva ca să câștigi Triple Crown pentru că am câștigat acest concurs de eleganță de două ori înainte ziua de azi. Aceasta reprezintă pentru mine Triple Crown.”
Cu siguranță, colecționarului Jim Patterson nu i-a fost ușor, având în vedere concurența destul de puternică. Printre celelelte automobile de colecție candidate la obținerea marelui premiu Best of Show s-au numărat și un exclusiv Mercedes-Benz 710 SS Special Roadster model 1930 aflat în colecția germană Auriga Collection, un superb Alfa Romeo 8C 2003 Figoni Cabriolet din 1932 care aparține lui Greg Fisken și un Delahaye 165 Figoni et Falaschi Cabriolet fabricat în 1939 aflat în posesia unui alt veteran al concursului american, Peter Mullin. O confirmare suplimentară a faptului că, creațiile carosierului francez de origine italiană Figoni et Falaschi (Giuseppe Figoni & Ovidio Falaschi) au succes în fața juriului de la Pebble Beach Concours d’Elegance în ultimii ani, inclusiv caroseria Duesenberg-ului care a câștigat ediția din 2022. Pe lângă aniversarea de 100 de ani de la fondarea inițială a carosierului Figoni care i-a fost dedicată o clasă specială, merită menționată și aniversarea de 70 ani ai modelului sport spaniol Pegaso Z-102 (cel mai rapid la momentul debutului cu 150 mile/h) care de asemenea s-a bucucrat de o secțiune specială.
Chiar și organizatorii evenimentului Pebble Beach Concours d’Elegance aflat în acest la cea de-a 72 – a ediție, sunt fascinați de brandul italian Lamborghini specializat pe modele supercar, a cărui aniversare de 60 de ani este sărbătorită și aici. Pe lângă ultima creație Lanzador, expus în zona dedicată concept car-urilor în afara competiției, pentru cea de-a 60-a aniversare a mărcii din Sant’Agata Bolognese, pe gazonul californian au fost expuse o serie de modele istorice de serie, prototipuri experimentale și exemplare unicat (one-of) selectate de către CEO-ul mărcii Stephan Winkelmann și de șeful de design Mitja Borkert. Alături de constructorul italian, la ediția din acest an au fost organizate expoziții dedicate celor 75 de ani de activitate a constructorului Porsche și 60 de ani de la debutulul companiei McLaren.
Modelele Ferrari din anii ’50 și ’60 au întotdeauna un loc special la Pebble Beach Concours d’Elegance, unde în acest an, cei din componența juriului au decis să selecteze două clase diferite dedicate constructorului din Maranello: una pentru modelele de serie Gran Turismo și una pentru modelele de competiție. Un Ferrari 500 TRC Scaglietti Barchetta din colecția Andrew Pisker a triumfat la a doua categorie, fiind al șaselea exemplar dintre cele doar șaptesprezece produse. Acest exemplar cu pedigree grozav, a fost restaurat acum câțiva ani de către divizia heritage Ferrari Classiche în Maranello și a participat oficial al cinci ediții în cadrul celebrei curse Targa Florio din Sicilia.
Pe lângă farmecul incontestabil al mașinilor prezentate și stilul impecabil, dar relaxat al evenimentului, ediția din 2023 a competiției va fi amintită și pentru contribuția prețioasă la activitățile Fundației Pebble Beach, asociație dedicată sprijinirii a peste 10.000 de copii din peste 90 de organizații caritabile locale. În acest an, suma strânsă s-a cifrat la aproape 2,7 milioane de dolari.
Toate premiile Pebble Beach Concours d’Elegance 2023
BEST OF SHOW
- Mercedes-Benz 540K Special Roadster 1937
Jim Patterson/The Patterson Collection, Louisville, Kentucky (SUA)
BEST OF SHOW NOMINEES
- Mercedes-Benz 710 SS Special Roadster 1930
Auriga Collection (Germania)
- Alfa Romeo 8C 2300 Corto Figoni Cabriolet 1932
Care of Gregor Fisken, Londra (Marea Britanie)
- Delahaye 165 Figoni et Falaschi Cabriolet 1939
Peter Mullin Automotive Museum Foundation, Oxnard, California (SUA)
ELEGANCE AWARDS
Gwenn Graham Most Elegant Convertible
- Talbot-Lago T26 Grand Sport Saoutchik Cabriolet 1950
Steve & Marilee Hamilton, Washoe Valley, Nevada (SUA)
J. B. & Dorothy Nethercutt Most Elegant Closed Car
- Bugatti Type 57S Atalante 1937
William E. Connor Family (Hong Kong)
Jules Heumann Most Elegant Open Car
- Bugatti Type 57S Corsica Open Sports 1937
Lord Anthony Bamford, Rocester (Marea Britanie)
Strother MacMinn Most Elegant Sports Car
- Ferrari 250 GT SWB Competition Scaglietti Berlinetta 1960
Rob Kauffman/RK Motors, Charlotte, North Carolina (SUA)
SPECIAL AWARDS
Alec Ulmann Trophy
- Hispano-Suiza J-12 Saoutchik Cabriolet 1936
The Keller Collection at the Pyramids, Petaluma, California (SUA)
Ansel Adams Award
- Rolls-Royce Silver Ghost Pall Mall 1923
Laura & Jack Boyd Smith Jr., Elkhart, Indiana (SUA)
ArtCenter College of Design Award
- Porsche 901 Prototype “Quickblau” Karmann/Reutter Coupe 1963
Alois Ruf, Pfaffenhausen (Germania)
Briggs Cunningham Trophy
- Edwards America Convertible 1954
Gary & Cathy Edwards, Spring Branch, Texas (SUA)
Center for Automotive Research at Stanford (CARS) Award for Automotive Innovation
- Mercedes-Benz 710 SSK Sport Two Seater 1928
John Houlihan (Irlanda)
Chairman’s Trophy
- Alfa Romeo 6C 2500 SS Touring Spider 1952
Matthias Metz, Rosengarten (Germania)
Charles A. Chayne Trophy
- Lamborghini Miura P400 Bertone Coupe 1968
Raphael Gabay, Philadelphia, Pennsylvania (SUA)
Classic Car Club of America Trophy
- Cadillac 452 Fleetwood All Weather Phaeton 1930
Hans Emerén, Nadar (Malta)
Elegance in Motion Trophy
- Delahaye 135 MS Figoni et Falaschi Narval Cabriolet 1947
Dana & Patti Mecum, Geneva Lake, Wisconsin (SUA)
Enzo Ferrari Trophy
- Ferrari 166 MM Touring Barchetta 1950
Clive & Alison Beecham, Londra (SUA)
FIVA Prewar Trophy
- Duesenberg SJ Weymann Speedster 1933
The Anne Brockinton Lee/Robert M. Lee Automobile Collection, Sparks, Nevada (SUA)
FIVA Postwar Trophy
- Ferrari 410 Superamerica Pinin Farina Coupe 1956
Alex & Judy Albarian, San Clemente, California (SUA)
The French Cup
- Bugatti Type 38/49 Figoni Cabriolet Philadelphia 1927
Luc Slijpen, Maastricht (Olanda)
Gran Turismo Trophy
- Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Figoni Coupe 1933
David & Adele Cohen, West Vancouver (Canada)
Lincoln Trophy
- Lincoln KB LeBaron Convertible Roadster 1932
Larry Carter, Los Gatos, California (SUA)
Lucius Beebe Trophy
- Rolls-Royce Phantom II Brewster Special Permanent 1933 New Market
Lehrman Collection, Palm Beach, Florida (SUA)
Mercedes-Benz Star of Excellence Award
- Mercedes-Benz 540K Special Roadster 1937
Jim Patterson/The Patterson Collection, Louisville, Kentucky (SUA)
Montagu of Beaulieu Trophy
- McLaren M1A Race Car 1965
Egon & Birgit Zweimüller, Ennsdorf (Austria)
The Phil Hill Cup
- Maserati 200SI Fantuzzi Spyder 1957
Jonathan & Wendy Segal, San Diego, California (SUA)
Tony Hulman Trophy
- McLaren MP4/4-2 Formula 1 Race Car 1988
Mouse Motors, Chicago, Illinois (SUA)
CLASS AWARDS
Class A-1: Antique
- Stearns 30/60 Touring 1910, Stu Laidlaw & Kirk Bewley, Bolivia, North Carolina (SUA)
- Simplex 50 HP Quinby 5 Passenger Torpedo Tourer 1912, The Singleton Collection, Newport Beach, California (SUA)
- Pope-Hartford Model T Touring 1910, Joe & Janice Conzonire, San Marino, California (SUA)
Class A-2: Vanderbilt Cup Era Race Cars
- Fiat S61 Grand Prix 1910, William Evans, San Diego, California (SUA)
- Fiat S74 Grand Prix 1911, George F. Wingard, Eugene, Oregon (SUA)
- Benz 105 HP Prinz Heinrich Two Seat Race Car 1908, Bruce McCaw, Redmond, Washington (SUA)
Class C-1: American Classic Open
- Cord L-29 Cabriolet 1929, Greg Ornazian, Troy, Michigan (SUA)
- Cord 812 Sportsman Convertible Coupe 1937, Dr. Scott & Susy Spiro, Livingston, New Jersey (SUA)
- Cadillac 452 Fleetwood Convertible Coupe 1931, Bill & Patti Spurling, Evansville, Indiana (SUA)
Class C-2: American Classic Closed
- Pierce-Arrow 51 LeBaron Sport Coupe 1932, Ross & Beth Myers, Periomenville, Pennsylvania (SUA)
- Cadillac 452D Fleetwood Coupe 1934, Donald Ghareeb, Vestavia Hills, Alabama (SUA)
- Packard 840 Custom Eight All Weather Town Landaulet 1931, Mark & Vicki Smucker, Goshen, Indiana (SUA)
Class D: Packard
- Packard 734 Speedster Phaeton 1930, John D. Groendyke, Enid, Oklahoma (SUA)
- Packard 1106 Twelve LeBaron Runabout Speedster 1934, William Lyon Family, Coto de Caza, California (SUA)
- Packard 1005 Twelve Convertible Victoria 1933, Chuck Spielman, La Jolla, California (SUA)
Class E-1: Figoni Centennial 1923-1937
- Talbot-Lago T150 C-SS Figoni et Falaschi Teardrop Coupe 1937, Lee R. Anderson Sr., Naples, Florida (SUA)
- Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Figoni Coupe 1933, David & Adele Cohen, West Vancouver (Canada)
- Delahaye 135 MS Figoni et Falaschi Special Roadster 1937, Miles Collier Collection at Revs Institute, Naples, Florida (SUA)
Class E-2: Figoni Centennial 1938 – 1948
- Delahaye 165 Figoni et Falaschi Cabriolet 1939, Peter Mullin Automotive Museum Foundation, Oxnard, California (SUA)
- Talbot-Lago T150 C Figoni et Falaschi Coup 1938, Academy of Art University, San Francisco, California (SUA)
- Delahaye 135 MS Figoni et Falaschi Narval Cabriolet 1947, Dana & Patti Mecum, Geneva Lake, Wisconsin (SUA)
Class G: Duesenberg
- Duesenberg J Murphy Dual Cowl Phaeton 1929, Rob & Jeannie Hilarides, Visalia, California (SUA)
- Duesenberg SJN Rollston Convertible Coupe 1936, The Nethercutt Collection/Helen & Jack Nethercutt, Sylmar, California (SUA)
- Duesenberg J Murphy Convertible Sedan 1929, Thomas Maoli, Mendham, New Jersey (SUA)
Class H: Rolls-Royce Prewar
- Rolls-Royce Phantom II Barker Torpedo Sports 1930, Bradley Greene, San Carlos, California (SUA)
- Rolls-Royce Silver Ghost Pall Mall 1923, Laura & Jack Boyd Smith Jr., Elkhart, Indiana (SUA)
- Rolls-Royce Phantom II Continental Vanden Plas Torpedo 1930, John & Mary Campbell, Woodinville, Washington (SUA)
Class I-1: Mercedes-Benz S
- Mercedes-Benz 680 S Gläser Sports Tourer 1928, John Bentley, Harrogate (Marea Britanie)
- Mercedes-Benz 680 S Murphy Speedster 1928, John Rich, Gilberton, Pennsylvania (SUA)
- Mercedes-Benz 680 S Gangloff Tourer 1929, Robert Kudela, Chropynĕ (Cehia)
Class I-2: Mercedes-Benz SS & SSK
- Mercedes-Benz 710 SS Special Roadster 1930, Auriga Collection (Germania)
- Mercedes-Benz 710 SSK Barker Roadster 1929, Miles Collier Collection at Revs Institute, Naples, Florida (SUA)
- Mercedes-Benz 710 SSK Sport Two Seater 1928, John Houlihan (Irlanda)
Class J-1: European Classic Sport
- Talbot AV105 Fox and Nicholl Vanden Plas Tourer 1932, Richard Lisman, New York, New York (SUA)
- BMW 326 Erdmann & Rossi Cabriolet 1937, Karra L. Canum, San Jose, California (SUA)
- Talbot BI 105 Darracq Airline Saloon 1937, Charlie Elliott, Chelmsford (Marea Britanie)
Class J-2: European Classic Touring
- Mercedes-Benz 540K Special Roadster 1937, Jim Patterson/The Patterson Collection, Louisville, Kentucky (SUA)
- Hispano-Suiza J-12 Saoutchik Cabriolet 1936, The Keller Collection at the Pyramids, Petaluma, California (SUA)
- Horch 855 Special Roadster 1938, PS-Speicher Einbeck, Einbeck (Germania)
Class K: Bugatti Type 57
- Bugatti Type 57SC Atalante 1937, The Pearl Collection/Fritz Burkard (Elveția)
- Bugatti Type 57S Vanvooren Cabriolet 1937, Bill Pope, Scottsdale, Arizona (SUA)
- Bugatti Type 57S Atalante 1937, William E. Connor Family (Hong Kong)
Class L-1: Prewar Preservation
- Alfa Romeo 8C 2300 Corto Figoni Cabriolet 1932, Care of Gregor Fisken, Private Collection, Londra (Marea Britanie)
- Rolls-Royce Silver Ghost Barker Tourer 1924, Theodore Reimel, Wayne, Pennsylvania (SUA)
- Rolls-Royce Silver Ghost Brewster Tourer 1914, David & Dawn Gooding/Ahrens, Santa Monica, California (SUA)
Class L-2: Postwar Preservation
- Mercedes-Benz 300 SL Roadster 1962, Ann M. Fagan, Briarcliff Manor, New York (SUA)
- Ferrari 250 GT Pinin Farina Cabriolet 1958, The Anne Brockinton Lee/Robert M. Lee Automobile Collection, Sparks, Nevada (SUA)
- Shelby Cobra 427 Roadster 1967, Peter Klutt, Halton Hills (Canada)
Class M-1: Ferrari Grand Touring
- Ferrari 212 Inter Vignale Coupe 1953, Kim & Stephen Bruno, Boca Raton, Florida (SUA)
- Ferrari 400 Superamerica Pininfarina Coupe Aerodinamico 1961, Kevin Cogan/Cogan Collection, Louisville, Kentucky (SUA)
- Ferrari 330 GTC Pininfarina Coupe Speciale 1966, Lee & Joan Herrington/The Herrington Collection, Bow, New Hampshire (SUA)
Class M-2: Ferrari Competition
- Ferrari 500 TRC Scaglietti Barchetta 1957, Andrew Pisker (Monaco)
- Ferrari 225S Vignale Coupe 1952, Arnold Meier, Zollikon (Elveția)
- Ferrari 250 GT Scaglietti Berlinetta 1957, Stu Carpenter, Needham, Massachusetts (SUA)
Class N: Pegaso
- Pegaso Z-102 Tibidabo Touring Spyder 1952, Daniel Sielecki, Punta del este (Uruguay)
- Pegaso Z-102 Touring Coupe 1954, Robert Bishop, Palm Beach, Florida (SUA)
- Pegaso Z-102 Touring Coupe, Nicholas & Shelley Schorsch, Newport, Rhode Island (SUA)
Class O-1: Postwar Sports Racing
- Ford GT40 Mk I 1965, William H. & Cheryl K. Swanson, Pebble Beach, California (SUA)
- Maserati 200SI Fantuzzi Spyder 1957, Jonathan & Wendy Segal, San Diego, California (SUA)
- Jaguar D-type 1955, Bill Rooklidge, Laguna Beach, California (SUA)
Class O-2: Postwar Touring
- Aston Martin DB2/4 Bertone Coupe 1954, Alberto Gutierrez, Albuquerque, New Mexico (SUA)
- Maserati 3500 GT Bertone Coupe 1959, Jim Utaski, Skillman, New Jersey (SUA)
- Mercedes-Benz 300 SL Gullwing 1954, Dr. C.R. Bonebrake & Hon. Rebecca Crotty, Topeka, Kansas (SUA)
Class O-3: Postwar Luxury
- Imperial Convertible 1955, David & Teresa Disiere, Southlake, Texas (SUA)
- Mercedes-Benz 300 S Cabriolet 1953, McPherson College, McPherson, Kansas (SUA)
- Mercedes-Benz 300 S Cabriolet 1954, Craig Kappel & Meg McCarthy, Chatham, Massachusetts (SUA)
Class O-4: Postwar British Luxury
- Rolls-Royce Silver Cloud I “Honeymoon Express” Freestone & Webb Drophead Coupe 1958, The Anne Brockinton Lee/Robert M. Lee Automobile Collection, Sparks, Nevada (SUA)
- Bentley S1 Continental Park Ward Drophead Coupe 1956, David Wilkie, Sydney (Australia)
- Bentley R-Type Continental H.J. Mulliner Fastback Saloon 1952, Charles L. Marshall II, Dayton, Ohio (SUA)
Class P: Lamborghini 60th Anniversary
- Lamborghini Miura P400 Bertone Coupe 1968, Raphael Gabay, Philadelphia, Pennsylvania (SUA)
- Lamborghini Espada Series 2 Bertone Coupe 1971, Steve Girard, Pewaukee, Wisconsin (SUA)
- Lamborghini Diablo SE30 Coupe 1994, Robert Cleary, Elmira, New York (SUA)
Class R: McLaren 60th Anniversary
- McLaren M6A Can-Am Race Car 1967, Richard Griot, Tacoma, Washington (SUA)
- McLaren MP4/4-2 Formula 1 Race Car 1988, Mouse Motors, Chicago, Illinois (SUA)
- McLaren F1 Coupe 1995, Chris & Ann Cox, Chapel Hill, North Carolina (SUA)
Class S: Porsche 75th Anniversary
- Porsche 901 Prototype “Quickblau” Karmann/Reutter Coupe 1963, Alois Ruf, Pfaffenhausen (Germania)
- Porsche 916 Karmann Coupe 1972, Todd Blue/LAPIS, Malibu, California (SUA)
- Porsche 911 Carrera RS Touring Coupe 1973, Private Collector, Memphis, Tennessee (SUA)
Class V: American Dream Cars of the 1950s
- Kurtis Sorrell SR-100 Roadster 1953, Mark & Newie Brinker, Houston, Texas (SUA)
- Edwards America Convertible 1954, Gary & Cathy Edwards, Spring Branch, Texas (SUA)
- Fageol Pataray Roadster 1952, Mark & Newie Brinker, Houston, Texas (SUA)
Foto: Pebble Beach Concours d’Elegance
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI