Firma germană Porsche fondată de inginerul Ferdinand Porsche în anul 1931 și având sediul la Zuffenhausen – Stuttgart și care în prezent este specializată pe producția de automobile cu caracteristici sportive, a sărbătorit pe 8 iunie 2018 – 70 de ani de la apariția primului model oficial Porsche. Cei 70 de ani de istorie se traduc prin: automobile sport de serie cu performanțe și fiabilitate ridicate având un mare impact la public, numeroase victorii obținute în competițiile sportive dar și unele momente mai puțin favorabile. În prezent, Porsche nu este doar un vis, ci reprezintă tehnologie avansată, performanțe sportive maxime și de câțiva ani a concretizat rezultate semnificative pentru reducerea emisiilor poluante. Mai jos vom incerca să prezentăm cele mai importante momente din istoria de 70 de ani ai constructorului german.
Născut pe data de 3 septembrie 1875, la Mattersdorf în fostul imperiu Austro-Ungar, azi orașul Vratislavice din Republica Cehă și absolvent al Colegiului din Reichenberg, Ferdinand Porsche s-a remarcat pentru prima oară în domeniul auto în anul 1900 atunci când împreună cu Jacob Lohner au realizat un prototip de automobil electric. Acest prototip a fost denumit Lohner- Porsche și a fost expus în același an la expoziția universală din Paris, obținând premiul întâi.
În 1906 obține diploma de onoare – titlu de doctor al Universității tehnice din Viena pentru invenția sistemului de propulsie hibridă iar mai târziu devine director tehnic la constructorului auto Austro – Daimler.
În 1910, Ferdinand Porsche aflat la volanul unui model Austro-Daimler 27/80 câștigă cea mai importantă cursă din acea perioadă – Cursa Prinz Heinrich.
În 1917 devine director general al constructorului Austro-Daimler unde a dezvoltat primul model de competiție ADS R “Sascha” în 1922 și cu care a câștigat cursa Targa Florio din 1923. Din 1923 renunță la funcție stabilindu-se în Germania. Aici colaborează cu firma Daimler-Benz și devine director tehnic, contribuind decisiv la realizarea modelelor S, SS și SSK.
În 1931 își deschide propriul cabinet de consultanță tehnică la Stuttgart sub denumirea “Dr. Ing. H.C. F. Porsche GmbH” iar din 1933 colaborează cu firma Auto Union (Audi, Horch, Wanderer și DKW) pentru realizarea unor modele de serie dar și pentru competiții cu motor central cu 16 cilindri.
În 22 iunie 1934, Ferdinand Porsche primeşte de la “Reichsverband der deutschen Autoindustrie” (RDA – Asociaţia Industriei Auto Germane) sarcina de a dezvolta proiectul unui model de serie pentru populația cu venituri medii, care va marca decisiv evoluţia ulterioară a companiei Porsche. În 1936 încep primele teste ale prototipului Porsche Type 60 iar doi ani mai târziu este finalizat modelul pentru producția de serie sub denumirea de Kdf Wagen care l-a impresionat inclusiv pe Adolf Hitler, căruia F. Porsche i-a fost ulterior și consilier pe probleme de tehnică militară. Constructorul auto Volkswagen a fost înființat din ordinul lui Hitler care a demarat la finele anului 1938 producția modelului Kdf Wagen , devenit ulterior Kaffer.
În 1939 este prezentat Porsche Type 64 cunoscut și sub numele de Volkswagen Aerocoupe. Considerat de unii specialiști primul model Porsche, modelul Type 64 era realizat pe o bază mecanică de VW Kaffer și dispunea de o caroserie atent studiată aerodinamic(CX:0.38) realizată din aluminiu care oferea două locuri la interior. Motorul era unul tip boxer (cu cilindri opuși) răcit cu aer avea 4 cilindri, capacitatea de 1.1L și dezvolta 50CP, permițând o viteză maximă de 160 km/h. Construit în doar 3 unități acest model sport a concurat în cursa Berlin-Roma desfășurată în acel an în special pentru a testa reacția publicului. Ideea lui F. Porsche de a promova și a produce acest model dotat inclusiv cu motoare cu 8 sau 10 cilindri boxer nu au mai ajuns să fie materializate. Din cele 3 exemplare doar unul singur a putut fi recuperat de către Ferry Porsche (fiul lui F. Porsche) și restaurat de Batista Pininfarina în 1947. În 1949 acesta a fost cumpărart de către pilotul austriac Otto Mathe cu care a câștigat raliul munților Alpi în 1950. Ultima oară când a fost văzut și condus acest unic exemplar a fost în cursa de la Montherey Historic Races din 1981.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, biroul de proiectare Porsche este mutat la Gmund în Karnten(Austria). Arestat după finele celui de al Doilea Război Mondial pe data de 15 decembrie 1945 și încarcerat la Boulogne-Billancourt(Franța), F.Porsche avea să se întoarcă în orașul Gmund (Austria) la sfârșitul anului 1947 în urma plății unei cauțiuni. În această perioadă, biroul inginerilor de consultanță a fost condus de către fiul acestuia, Ferry Porsche care va pune în practică o dorință mai veche a familiei de a realiza și fabrica în serie un automobil sport.
La 1 aprilie 1947, Ferry Porsche împreună cu sora lui Louise Piëch., înfiinţează compania austriacă Porsche Konstruktionen GmbH cu sediul în Gmund și având ca directori generali pe Louise Piech şi Ferry Porsche.
Pe data de 14 iulie 1947 sunt finalizate primele schițe pe hârtie ale viitorului model sport iar după circa un an pe 8 iunie 1948 este finalizat primul prototip denumit Porsche 356/1 și care obținea la scurt timp omologarea pentru circulația pe drumurile publice. Acesta era realizat pe o bază mecanică de VW Kaffer și dispunea de o caroserie tip roadster cu două locuri realizată din aluminiu, proiectată de Erwin Komenda și montată pe un șasiu tubular. Motorul era amplasat central și era unul de tip boxer (cu cilindri opuși) cu racirea pe aer. Acesta avea 4 cilindri, capacitatea de 1.1L, distribuție cu un ax cu came central, alimentare cu un carburator Zenith iar blocul și chiulasa realizate din aluminiu. Puterea furnizată era de 40CP și mulțumită unei greutăți reduse de 585kg permitea atingerea unei viteze maxime de 135 km/h. Suspensia era independentă pe ambele punți și prevăzută cu bare de torsiune iar sistemul de frânare dotat cu tamburi. Producția modelului 356 a demarat în același an la Gmund(Austria) iar spre deosebire de prototipul 356/1, versiunea de serie dispunea de caroserie coupe, motor amplasat în consola spate pentru a diminua costurile de producție și a câștiga două locuri în plus la interior iar șasiul era autoportant.
La Salonul Auto de la Geneva din 1949 are loc lansarea oficială a modelului 356, disponibil în două variante de caroserie: coupe și cabriolet, ambele cu 4 locuri, seria modelului fiind cunoscută sub denumirea ″pre-A″. De la debut modelul 356 s-a făcut remarcat prin: performanțe bune, manevrabilitatea excelentă, aerodinamica atent studiată (CX:0.40) și caliatea bună a fabricației. Tot în același an este finalizat avangardistul monopost de Formula 1, Cisitalia 360. Dezvoltat de firma Porsche acesta era considerat unul revoluționar datorită soluțiilor tehnice avansate precum: caroseria realizată din aluminiu, tracțiunea integrală și motorul boxer cu 12 cilindri supraalimentat cu turbocompresor poziționat central. Motorul dezvolta 300CP și permitea atingerea unei viteze maxime de 300 km/h, o valoare de top chiar și în zilele noastre. Datorită costurilor mari de fabricație, monopostul italian a rămas la stadiul de prototip.
După ce au fost fabricate un număr de 52 de unități din modelul 356, în 1950, atât producția cât și sediul firmei sunt transferate la Zuffenhausen – Stuttgart(Germania). Dacă primele exemplare fabricate la Gmund dispuneau de caroserie din aluminiu, acum caroseria era realizata din oțel. În același an este finalizată varianta de competitii a modelului 356 realizată în două exemplare și care a concurat anul următor în cursa de 24h de la LeMans obținând prima victorie pe clasă în competiții pentru constructorul german. Tot în anul 1950, firma Porsche a demarat producția de tractoare cu motoare diesel cu 1;2;3 și 4 cilindri în colaborare cu firma Uhingen Allgaier Werke Gmbh până în 1956, apoi cu firma MAN până în 1963.
Pe data de 30 ianuarie 1951, Dr.Ing. Ferdinad Porsche aflat la vârsta de 76 de ani a încetat din viață în urma unui atac cerebral. În același an, pentru modelul 356 este disponibil un nou motor boxer cu 4 cilindri de 1.3L care furniza 44CP iar un an mai tarziu unul de 1.5L care dezvolta în funcție de versiune 55 și 70CP. Motoarele permiteau viteze maxime de 145, 155 și 170 km/h.
Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1953 este lansat modelul 550 Spyder. Dezvoltat pe platforma lui 356, în special pentru competiții, 550 Spyder dispunea de o caroserie “deschisă” cu două locuri montată pe un șasiu tubular și era animat de un motor boxer amplasat central cu 4 cilindri de 1.5L care dezvolta puteri de 110 și 135CP(versiunea RS) dispunând de distribuție cu două axe cu came în chiulasă și alimentare cu două carburatore dublu corp Solex. Asociat cu o cutie de viteze manuală cu 4 sau 5 trepte(versiunea(RS), motorul permitea viteze maxime de 220 și respectiv 240 km/h. În 1956, modelul a devenit celebru în urma victoriei obținute în premieră pentru Porsche în cursa Targa Florio dar și ca urmare a accidentului în care a decedat actorul american James Dean aflat la volanul acestui model în data de 30 septembrie 1955. În total au fost construite 90 de unități.
În 1954 demarează comercializarea versiunii 356 Speedster în SUA care dispunea de o caroserie cabrio cu două locuri și al cărui parbriz era de dimensiuni mai reduse. Între 1954-1957 au fost construite 1.171 exemplare, aceasta fiind înlocuită în 1958 cu versiunea 356 Convertible D. Tot în 1954 este prezentat modelul militar off-road 597 Jagdwagen destinat ministerului apărării vest german și care, datorită prețului ridicat nu a fost construit decât în circa 100 unități.
În octombrie 1955, modelul 356 beneficiază de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic, acesta fiind lansat la Salonul Auto de la Frankfurt și denumit 356 A. În același timp au fost oferite noi motorizări boxer de 1.5 și 1.6L care dezvoltau între 65 și 110CP, aceasta din urmă având distribuție cu două axe și alimentare cu două carburatoare Zenith fiind rezervată versiunii Carrera 1500GT care putea accelera de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 10 secunde în timp ce viteza maximă era de 190 km/h.
Pe data de 12 martie 1956, pe linia de montaj a fabricii din Zuffenhausen este asamblat exemplarul cu nr. 10.000 al modelului 356 iar în 1958 este lansat succesorul modelului 550 Spyder, denumit 718 Spyder și conceput special pentru competiții. Modelul a fost realizat în diferite variante de caroserie și care au concurat la numeroase categorii fiind dotat cu motoare boxer cu 4 cilindri de 1.5 și 1.6L care aveau distribuție cu 4 axe și dezvoltau până la 160CP în timp ce transmisia era asigurată de o cutie manuală cu 5 trepte. Cu acest model sunt obținute două victorii importante în 1960 în cursele de la Targa Florio și cea de anduranță de 12h de la Sebring. Un an mai tarziu este obținută o victorie pe clasa în cursa de 24h de la LeMans cu piloții Masten Gregory și Bob Holbert.
În 1959 este realizat primul facelift major al modelului 356 fiind operate unele restilizări la exterior și interior precum și unele îmbunătățiri la partea mecanică. Modelul a primit denumirea de 356 B și a fost lansat la Salonul Auto de la Frankfurt din acel an. Motoarele oferite erau tip boxer de 1.6L care dezvoltau 60; 75; 90 și 115CP, ultimul rezervat versiunii Carrera 1600GT care beneficia de distribuție cu două axe și alimentare cu două carburatoare Zenith și de 2L care furniza 130CP având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și alimentare cu două carburatoare dublu corp Solex. Acesta din urmă echipa versiunea Carrera 2 GS și care permitea performanțe ridicate: viteză maximă 200 km/h, accelerație 0-100 km/h în 8.9 secunde. Pentru versiunile mai performante sistemul de frânare era dotat opțional cu discuri pe puntea față.
În 1960 este prezentat monopostul de Formula 2 – Porsche 787 care avea la bază modelul 718 – 1500 RSK pentru competiții. Modelul era propulsat de o unitate tip boxer cu 4 cilindri de 1.5L care dezvolta 190CP. În același an este câștigat titlul la constructori în campionatul mondial de F2 “Coupe des Constructeurs” cu piloții Wolfgang von Trips și Dan Gurney. Un an mai tarziu, cu unele modificări modelul 787 va concura în Formula 1 și va primi denumirea 718. Cu monopostul 718 sunt obținute 3 locuri secunde în grand prix-urile din Franța, Italia și SUA.
În 1961 este lansat Porsche 356 B Carrera Abarth GTL realizat pentru competiții în colaborare cu firma preparatorului italian Carlo Abarth. Acesta beneficia de o caroserie atent eleborată aerodinamic (CX:0.36) realizată de Franco Scaglione și avea echipat un motor boxer de 1.6L cu două axe cu came în chiulasă și care furniza între 115 și 165CP. Modelul a fost construit în 21 de unități și a obținut numeroase succese în competiții. În același an modelul 356B beneficiază de unele retușuri la exterior și interior și este prezentat prototipul 695 cunoscut și ca T7 care prefigura succesorul modelului 356.
În 1962 este prezentat monopostul de Formula 1– Porsche 804. Acesta avea echipat un motor tip boxer cu 8 cilindri de 1.4L care dezvolta 180CP și permitea o viteză maximă de 270 km/h. Deși cu acest model sunt obținute două victorii în Grand Prix-ul Franței și la Castle Solitude Stuttgart cu pilotul Dan Gurney, la sfârșitul sezonului, Porsche se retrage din campionatul mondial de Formula 1.
În iulie 1963 este prezentată o ultimă evoluție a modelului 356, aceasta beneficiind de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic modelul fiind denumit acum 356 C. Acesta era disponibil cu două motorizări boxer de 1.6L(75 și 95CP) și 2L(130CP) iar sistemul de frânare era acum prevazut cu discuri la ambele punți. Pentru versiunea mai performantă Carrera 2 era oferit opțional un diferențial autoblocant.
La Salonul Auto de la Frankfurt din 1963 este prezentat sub formă de prototip modelul 901, ca succesor al modelului 356. Acesta dispunea de o caroserie de tip coupe fastback cu 2+2 locuri cu linii simple dar elegante, desenată de Alexander “Butzi” Porsche. Conceput după soluția tehnică “totul în spate”, modelul avea echipat un motor boxer racit cu aer avand 6 cilindri, capacitatea de 2L, distribuție cu două axe cu came în chiulasă și alimentare cu două carburatoare dublu corp Solex. Cei 130CP dezvoltați de motor asigurau o viteză maximă de 210 km/h și o accelerație 0-100 km/h în 9 secunde. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte iar suspensia era independentă prevazută cu bare de torsiune. Sistemul de franare era servoasistat și dotat cu discuri iar direcția cu cremalieră. Producția modelului a demarat în septembrie 1964 dar pentru că, producătorul francez Peugeot avea exclusivitate pentru numerele compuse din trei cifre având zero în mijloc, noul model a primit ulterior denumirea 911. Încă de la debut, modelul s-a făcut repede remarcat datorită: performanțelor ridicate, manevrabilității excelente, design-ului personalizat și a finisărilor de înalt nivel.
În 1964 este lansat modelul 904 Carrera GTS dezvoltat pentru competiții și succesor al modelului 718. Modelul dispunea de o caroserie tip berlinetta cu două locuri realizată din fibră de sticlă(o premieră pentru Porsche) montată pe un șasiu tubular și al cărui design spectaculos și aerodinamic (CX:34) a fost realizat de “Butzi” Porsche. Modelul putea fi echipat cu motoare tip boxer cu 4; 6 și 8 cilindri amplasate central de 2 și 2.2L care furnizau până la 270CP și permiteau viteze maxime de până la 260 km/h. Cu acest model sunt câștigate numeroase curse, cele mai cunoscute fiind: Targa Florio, LeMans, Tour de France, Nurburgring, Monte Carlo plus două titluri de campion mondial la clasa GT cu motoare de 2L. Până în 1965 au fost construite 116 unități.
Pe data de 28 aprilie 1965, după o carieră de aproape 17 ani timp în care au fost fabricate 76.313 exemplare, producția modelului 356 a fost stopată, acesta fiind înlocuit cu modelul 912.Caroseria și partea mecanică ale modelului 912 erau identice cu ale modelului 911, în schimb, motorul oferit era tip boxer cu 4 cilindri de 1.6L (90CP). Asociat cu o cutie manuală în 4 trepte, motorul permitea o viteză maximă de 185 km/h și un demaraj de la 0 la 100 km/h în 13.5 secunde. La interior, 912 beneficia de un tablou de bord cu doar 3 instrumente circulare față de cele 5 ale modelului 911 precum și de un echipament de dotări simplificat.
La începutul anului 1966 este prezentat modelul pentru competiții Porsche 906 ca succesor al modelului 904. Acesta dispunea de o caroserie atent elaborată din punct de vedere aerodinamic, realizată din fibră de sticlă și care era montată pe un șasiu tubular. Acest model putea fi echipat cu motoare tip boxer amplasate central cu 6 sau 8 cilindri de 2 și 2.2L care mulțumită alimentării cu injecție mecanice furnizau până la 280CP. Cu acest model sunt obținute în 1966 numeroase victorii pe clase în cursele de 1000 km de la Spa și Nurburgring precum și în cea de la Targa Florio. Din acest model au fost construite pentru omologarea din grupa 4 un număr de 50 unități. În același an sunt lansate versiunile: 911S al cărui motor dezvolta 160CP și 911-912Targa care dispunea de o caroserie tip cabrio – targa având un roll-bar montat central care oferea protecție pasagerilor în caz de răsturnare în timp ce acoperișul era detașabil iar luneta pliabilă și este fabricat exemplarul cu nr.100.000 Porsche, acesta fiind un 912 Targa.
La mijlocul anului 1966 este introdus modelul de competiții 910 care reprezenta o variantă îmbunătățită a modelului și cu care este câștigată cursa de 1000 km de la Nurburgring din 1967.
În 1967 este prezentat succesorul modelelor 906 și 910 care a fost denumit 907 și care a concurat în clasa sport prototip fiind echipat cu motoare boxer cu 6 cilindri de 2L și 8 cilindri de 2 și 2.2L care erau în măsura să dezvolte până la 280CP. Pe acest model a fost introdus în premieră pentru Porsche, sistemul de frânare cu discuri ventilate. Printre cele mai importante victorii obținute, merită menționate: Targa Florio, 12h Sebring și 24h Daytona obținute în 1968. În același an sunt lansate versiunile: 911T(110CP) și 911L (130CP).
În 1968 este lansat modelul 908 ca succesor al seriei de modele 906/907/910, dezvoltat în diferite variante de caroserie și echipat cu motoare boxer cu 6 cilindri de 2.2L și 8 cilindri de 3L dezvolta puteri cuprinse între 350 și 540CP permițând viteze maxime de pâna la 330 km/h. Cu acest model sunt obținute numeroase victorii, printre acestea: 1000 km Spa (1969), 1000 km Nurburgring (1968, 1969, 1970), 1000 km Monza(1969) și Targa Florio (1969, 1970). Tot în 1968 este obținută o importantă victorie la Montecarlo în campionatul mondial de raliuri cu un model 911T, succes obținut și la edițiile din anii:1969, 1970 și 1978 iar ampatamentul modelelor 911/912 a fost majorat pentru îmbunătățirea ținutei de drum și a stabilității, sunt introduse frânele cu discuri ventilate în față și noi dotări suplimentare iar variana de caroserie cabrio-targa beneficia acum de lunetă fixă realizată din sticlă.
Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1969 este prezentat modelul 917 dezvoltat special pentru competiții la diferite categorii, în special sport prototip. Realizat în diverse variante, modelul era echipat cu motoare V12 de 4.5; 4.9; 5 și 5.4L sau V16 de 6.6L aspirate sau turbo care dezvoltau puteri cuprinse între 520 și 1100CP și permiteau viteze maxime de până la 385 km/h. În 1969, multumită victoriilor obținute în cursele de la: Targa Florio,1000km Nurburgring,1000km Monza 1000km Zeltweg și 1000km Spa, Porsche obține titlul de campioană mondială la constructori cu modelele 908 și 917. În același an este lansată versiunea 911Sportomatic care dispunea de o cutie de viteze semi-automată cu 4 trepte fără ambreiaj și este introdusă alimentarea cu sistem de injecție mecanic pentru motoarele versiunilor 911S și 911E.
La ediția din 1969 a Salonului Auto de la Frankfurt are loc lansarea modelului 914 ca succesor al modelului 912 fabricat în circa 32.500 de exemplare. Dezvoltat în colaborare cu Volkswagen, modelul dispunea de o caroserie tip cabrio-targa cu două locuri proiectată de carosierul Karmann și era echipat cu motoare de tip boxer amplasate central cu 4 cilindri de 1.7L(80CP) – de concepție Volkswagen și cu 6 cilindri de 2L(110CP) – de producție Porsche, ambele alimentate cu injecție și care asigurau viteze maxime de 177 și respectiv 201 km/h. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie manuală cu 5 trepte. Suspensia era independentă iar sistemul de frânare era servoasistat și prevăzut cu discuri în față și tamburi în spate sau cu discuri pentru motorizarea de 2L.
În 1970, motorul boxer cu 6 cilindri de 2L care echipa modelul 911 este înlocuit unul de 2.2L alimentat cu injecție mecanică și care era oferit în trei trepte de putere: 125CP(911T); 155CP (911E) și 180CP(911S). În același an, cu cele 9 victorii obținute din 10 curse, Porsche obține un nou titlul de campioană mondială la constructori. Tot în 1970 este câștigată în premieră pentru Porsche cursa de 24h de la LeMans cu modelul 917 pilotat de: Hans Hermann și Dick Attwood. Aceeași performanță a fost obținută și la ediția din 1971. Cu același model sun câștigate numeroase curse, cele mai importante fiind: 12h Sebring(1971), 24h Daytona(1970, 1971), 1000 km Monza (1970, 1971), 1000 km Spa(1970, 1971) și 1000 km Zeltweg(1970, 1971).
În 1971 este finalizat noul centru de dezvoltare de la Weissach și este obținut un nou titlul mondial la constructori.
În 1972, la Salonul Auto de la Paris este prezentată versiunea sportivă a modelului 911, denumită Carrera RS 2.7 și fabricată într-o serie limitată de 1.580 unități. Aceasta beneficia de suspensie rigidizată și sistem de frânare îmbunătățit cu discuri ventilate și avea echipat un motor boxer cu 6 cilindri de 2.7L(210CP) alimentat cu injecție care permitea performanțe de top: accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 5.8 secunde și o viteză maximă de 245 km/h. La exterior se diferenția prin spoilerul anterior, eleronul posterior, aripile spate evazate și jantele din aliaj cu design elaborat. În același an, motorul de 2.2L cu care era dotat modelul 911 este înlocuit cu unul de 2.4L care dezvolta: 130CP(911T); 165CP(911E) și 190CP(911S) și este obținut un nou titlu mondial la constructori.
În 1973, Ferry Porsche și Luise Piech aflați la conducere, împreună directorul de dezvoltare Ferdinand Piech, directorul de producție Hans Peter Porsche și designer-ul șef Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche, toți trei nepoți ai fondatorului, hotărăsc să părăsească firma Porsche care este transformată în societate pe acțiuni iar “Dr. Ing. h.c. F.Porsche AG” devine numele oficial al companiei la registrul comerțului. La conducerea firmei este numit Ernst Fuhrmann iar acțiunile firmei deținute de familiile Porsche și Piech. În același an modelul 914 beneficiază de un ușor facelift iar motorizările boxer de 1.7 și 2L sunt înlocuite cu unele de același tip de 1.8L(85CP) și 2L(100CP).
La Salonul Auto de la Frankfurt din 1973 are loc lansarea unei noi generații a modelului 911 cunoscută și ca Seria G, care înlocuia precedenta Serie F fabricată în 81.032 de exemplare. Aceasta a beneficiat de unele restilizări la exterior, interiorul a fost complet reproiectat în timp ce partea mecanică a fost complet revizuită. 911 Seria G a fost atent studiat pentru a oferii siguranță pasivă ridicată(tetiere integrate în scaunele față, centuri de siguranță în trei puncte retractabile,bare de protecție deformabile la impact de până la 8 Km/h) și un confort ridicat pasagerior (zgomot interior diminuat, dotări opționale premium: instalație de aer condiționat, geamuri acționate electric, radio-casetofon). Noua generație era oferită în două variante de caroserie (coupe și targa) și avea echipat un propulsor boxer cu 6 cilindri de 2.7L alimentat cu injecție mecanică și care dezvolta: 150CP(911);175CP(911S) și 210CP(911 Carrera) în timp ce transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 4 trepte(versiunea de bază) sau cu 5 trepte(S și Carrera). Tot în 1973 sunt obținute importante victorii în campionatul canadiano-american Can-Am cu modelul 917/30.
La Salonul Auto de la Paris din 1974 este prezentat 911 Turbo – primul automobil sport cu motor supraalimentat cu turbocompresor produs in serie. 911 Turbo avea echipat un motor boxer de 3L supraalimentat cu turbocompresor tip KKK care dezvolta 260CP și permitea performanțe de top: accelerație 0-100 km/h în doar 5.5 secunde și o viteză maximă de 250 km/h iar sistemul de frânare era prevăzut cu discuri ventilate. Pentru această versiune a fost concepută special o nouă cutie de viteze manuală cu 4 trepte și au fost disponibile dotări noi precum: scaune cu reglaj electric, spălătore pentru faruri, ștergătoare de parbriz cu temporizare sau ștergător la lunetă. 911 Turbo se deosebea la exterior prin spoilerul frontal, eleronul posterior de mari dimensiuni, jantele din aliaj cu design specific și ecartamentul față-spate majorat. În același an este prezentată versiunea sportivă Carrera RS 3.0 fabricată în serie limitată și dotată cu motor boxer de 3L(230CP).
În noiembrie 1975 este lansat modelul 924 ca succesor al modelului 914 fabricat în circa 118.000 de exemplare la fabrica carosierului Karmann. Dezvoltat în colaborare cu Volkswagen, 924 a fost primul model Porsche cu motorul amplasat frontal și transmisie transaxle (cutia de viteze, ambreiajul și diferențialul integrate într-un singur ansamblu pe puntea spate). 924 dispunea de o caroserie tip coupe 2+2 locuri atent studiată aerodinamic (CX:0.33) și era echipat cu un motor cu 4 cilindri în linie de 2L(125CP) de origine Audi, având distribuție cu un ax cu came în chiulasă și alimentat cu sistem de injectie Bosch K-Jetronic. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze cu manuală cu 4 trepte iar din 1977 se putea opta pentru una manuală cu 5 trepte sau una automată în 3 trepte. Suspensia față era independentă de tip McPherson iar cea spate cu axă torsională în timp ce sistemul de franare era servoasistat și prevazut cu discuri în față și tamburi în spate iar direcția cu cremalieră. Performanțe: viteza maximă 200 km/h și accelerație 0-100 km/h în circa 10 sec. Tot în 1975 constructorul german introduce în premieră mondială tratamentul zincat la cald pentru caroseriile modelelor sale.
În 1976 sunt introduse modelele de competiție 934, 935 (ambele având la bază modelul 911 Turbo) și 936 ca succesor al modelului 908, dezvoltate special pentru a concura la grupa 4 – modelul 934, grupa 5 – modelul 935 și grupa 6 FIA – modelul 936. Acesta din urmă beneficia de o caroserie spider și era propulsat de unități boxer turbo cu 6 cilindri de 2.1; 2.5; 2.6 și 2.8L care furnizau între 520 și 620CP imprimând viteze maxime de până la 360 km/h. În urma a numeroase victorii obținute cu modelele 935 și 936 în 1976 inclusiv în cursa de 24h de la LeMans, sunt câștigate două titluri mondiale: unul la categoria sport prototip și altul la constructori.
La Salonul Auto de la Geneva din 1977 are loc lansarea modelului 928. Conceput inițial ca succesor al lui 911, modelul 928 dispunea de o caroserie coupe 2+2 locuri cu un design ușor avangardist și care beneficia de transmisie tip transaxle. Motorul din dotare era un V8 de 4.5L (240CP) amplasat frontal, realizat din aluminiu având distribuție cu un ax came în chiulasă și alimentat cu injecție Bosch K-Jetronic. În standard era oferită o cutie manuală cu 5 trepte iar opțional a fost propusă una automată cu 3 trepte. Suspensia era independentă pe ambele punți fiind prevăzută cu brațe duble transversale și bare stabilizatoare, sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate iar direcția era cu cremalieră. Performanțe: viteza maximă 230 km/h și accelerație 0-100 Km/h în 6.8 secunde. În echipamentul standard erau incluse dotări premium precum: servodirecția, geamurile acționate electric, închiderea centralizată a portierelor, jantele din aliaj, volanul reglabil și radio-casetofonul iar ca opționale: instalația de aer condiționat, scaunele față cu reglaj electric, tapițeria din piele sau trapa electrică. Mulțumită numeroaselor calitați, modelul 928 a obținut titlul “Car of Year 1978” fiind singurul model sport care a obținut acest trofeu. În același an este obținută o importantă victorie în cursa de 24h de la LeMans cu modelul 936.
În 1978 este lansat 911 SC ca înlocuitor al versiunilor 911 S și 911 Carrera. Acesta avea echipat cu un motor boxer de 3L(180CP) și a beneficiat de unele retușuri la exterior, ecartamentul față-spate majorat, jante cu design nou și de noi dotări opționale: retrovizoare extrioare cu reglaj din interior, închidere centralizată pentru portiere sau trapă acționată electric. În același an, 911 Turbo este echipat cu un nou motor boxer turbo de 3.3L care dezvolta 300CP și permitea performanțe de top: accelerație 0-100 km/h în doar 5.2 sec. și viteză maximă 260 km/h. Tot în 1978 este lansat 924 Turbo al carui motor de 2L turbo furniza 170CP și permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în 7.8 sec. iar viteză maximă era de 225 km/h. Motorul era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, sistemul de frânare era prevăzut cu discuri în spate, direcția servoasistată și dispunea de dotări suplimentare: geamuri acționate electric, retrovizoare cu reglaj din interior sau ștergător lunetă. La exterior, elementele distinctive erau jantele din aliaj cu design specific, eleronul și capota motorului cu fante de aerisire.
Anul 1979 aduce lansarea versiunii sportive 924 Carrera GT/GTS construită într-o serie limitată de 400 unități pentru omologarea în grupa 4 conform normelor FIA și care era dotată la exterior cu un kit aerodinamic special și cu motorul turbo de 2L al versiunii 924 Turbo care în acest caz furniza 210CP și asigura performanțe de top: viteză maximă 240 km/ h și accelerație 0-100 km/h în 6.9 secunde. Un an mai târziu este prezentată versiunea îmbunătățită 928 S echipată cu un motor V8 de 4.7L(300CP) care permitea performanțe ușor superioare(viteză maximă 250 km/h și acc. 0-100 km/h în 6.5 sec.) și care dispunea opțional de: dispozitiv antiblocaj ABS pentru frâne, diferențial autoblocabil, computer de bord, regulator de viteză sau retrovizoare exterioare cu reglaj electric.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1981 sunt lansate modelele 944 și 911 SC Cabrio. Primul reprezenta o evoluție a modelului 924, care beneficia de unele restilizări la exterior și interior, spoiler, eleron, ecartamentul față-spate majorat și dotări suplimentare: sistem de aer condiționat, servodirecție, închidere centralizată sau radio casetofon. Motorul disponibil era un ″4 în linie″ de 2.5L(163CP) cu un ax cu came în chiulasă, alimentat cu injecție și asociat cu o cutie manuală cu 5 trepte sau opțional de una automată în 3 trepte. Suspensia spate era independentă iar sistemul de frânare era cu discuri, cele din față fiind ventilate. Performanțe: viteza maximă 220 km/h și accelerație 0-100 km/h în 8.5 secunde. Al doilea era prezentat sub formă de prototip pentru a testa piața modeleor cabrio, varianta de serie fiind lansată la Salonul Auto de la Geneva din 1982. Tot în 1981 este câștigată cursa de 24h de la LeMans cu modelul 936/81.
În perioada 1982-1989 sunt câștigate cinci campionate mondiale (la echipe, constructori și piloți) cu modelele 956 și 962 care au concurat la diferite grupe FIA fiind echipate cu motoare boxer turbo cu 6 cilindri de 2.6L(620-640CP) și 2.9L(680CP). În această perioadă cele mai importante succese înregistrate cu aceste două modele sunt cele șase victorii din cursa de 24h de la LeMans.
În toamna anului 1982, modelul 924 a beneficiat de unele retușuri la exterior și interior, de îmbunătățiri de ordin tehnic (suspensie față cu noi elemente, frâne cu discuri pe puntea spate, direcție servoasistată opțional) precum și de dotări opționale suplimentare(geamuri acționate electric, retrovizoare exterioare reglabile din interior, închidere centralizată pentru portiere, eleron).
La ediția din 1983 a Salonului Auto de la Frankfurt este prezentat 911Carrera 3.2 care a beneficiat de un nou propulsor boxer de 3.2L(231CP), de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic precum și de un echipament de dotări opționale suplimentare care includea și un kit aerodinamic special pentru exterior. Mulțumită noului propulsor, performanțele erau ușor superioare: viteza maximă 245 km/h și accelerație 0-100 km/h în 6.1 secunde.
Până la începutul anilor ’80, constructorul Porsche s-a afirmat cu succes pe piața automobilelor sport cu prestații ridicate, cu un număr constant de exemplare vândute pe an. Totuși, modelele 924 și 928 cu motoare amplasate frontal și lansate în a doua jumătate ai anilor ’70 nu au confirmat vânzările estimate inițial de conducerea firmei, acestea nefiind prea bine primite de clienții fideli ai mărcii Porsche care au preferat în continuare modelul tradițional 911. Până în acel moment, 911 înregistra încă vânzări bune dar care nu aduceau un profit suficient de mare firmei care să poată dezvolta noi modele. Modelele 944 și 911 Carrera 3.2 lansate ulterior și care nu erau complet noi au mai reușit să mai impulsioneze vânzările care nu erau încă suficient de mari.
În 1984, cu monopostul de Formula 1 McLaren Mp4/2 echipat cu un motor Porsche TAG V6 turbo, pilotat de Niki Lauda sunt câștigate două titluri mondiale: la constructori și piloți. Aceeași performanță este obținută în 1985 și 1986(doar la piloți) de către pilotul Alain Prost iar între anii 1984-1986 au fost câștigate 25 de Grand-prix-uri în F1. Tot în 1984 este câștigată cursa Paris-Dakar cu modelul 911 Carrera 4×4 special conceput pentru această cursă.
La Salonul Auto de la Geneva din 1985 sunt prezentate: 944 Turbo și 924 S. Primul era echipat cu un motor turbo de 2.5L(220CP) care asigura performanțe ridicate: accelerație 0 – 100 km/h în 6.3 secunde și viteză maximă 245 km/h. La exterior această versiune se diferenția prin partea frontală redesenată, deflectorul aerodinamic posterior și jantele cu design elaborat. Sistemul de frânare era dotat cu discuri ventilate în spate și opțional cu ABS iar direcția era servoasistată în standard. În același timp modelul 944 a beneficiat de un ușor facelift ce a vizat în special interiorul și de dotări noi. Al doilea reprezenta o variantă îmbunătățită beneficiind de un motor de 2.5L (150CP) și de dotări suplimentare.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1985 este lansat supercar-ul Porsche 959 produs în serie limitată (284 unități între 1985-1988) fiind cel mai avansat tehnologic și rapid automobil din anii ’80. Modelul dispunea de un motor biturbo, tip boxer realizat din aluminiu, răcit cu apă având 6 cilindri, capacitatea de 3L, distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru și alimentare cu injecție electronică multipunct. Cei 450CP dezvoltați de motor îi permiteau performanțe de top: accelerațe de la 0 la 100 km/h în doar 3.9 secunde și viteză maximă de 315 km/h. Transmisia era integrală, cutia de viteze manuală cu 6 trepte, suspensia cu amortizoare reglabile electronic, sistemul de frânare cu discuri ventilate și ABS iar direcția cu servoasistare variabilă.
În toamna anului 1986 este lansat 928 S4 care a beneficiat de un facelift ce a vizat în special partea din spate și interiorul, de dotări premium(cutie de viteze automată cu 4 trepte având control electronic, kit instalație telefon, computer de bord cu multiple funcții) și de un propulsor V8 de 5L(320CP) având distribuție cu 4 supape pe cilindru care permitea un demarj de la 0 la 100 km/h în doar 5.9 secunde și o viteză maximă de 270 km/h. În același timp este lansată versiunea 944 S al cărui motor de 2.5L având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru asigura o viteză maximă de 228 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 7.9 secunde. Tot în 1986 este câștigată cursa Paris-Dakar cu modelul 959 special preparat.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1987 sunt prezentate: 944 Cabriolet sub formă de prototip și 911 Speedster. 944 Cabriolet dispunea de o caroserie cabrio realizată de firma americană ASC (American Sunroof Company) al cărui acoperiș era acționat electric iar partea frontală era identică cu cea a versiunii 944 Turbo. 911 Speedster beneficia de o caroserie roadster cu două locuri cu un parbriz de dimensiuni reduse și care se dorea un urmaș al celebrului model 356 Speedster din anii ’50.
La sfârșitul anilor ’80, constructorul Porsche se găsea în unele dificultăți financiare, datorat în primul rând unui curs de schimb scăzut al dolarului american dar și unei game de modele care se apropiau de sfârșitul carierei și care își găseau tot mai greu cumpărători.
La ediția din 1988 a Salonului Auto de la Paris este lansat 911 Carrera 4 cu transmisie integrală și care a inaugura în același timp o nouă serie a modelului 911 cunoscută sub indicativul 964. Aceasta beneficia de o caroserie restilizată și atent eleborată din punct de vedere aerodinamic (CX:0.32) un interior restilizat, o parte mecanică complet înnoită (suspensie cu arcuri elicoidale, punte față de tip McPherson) și de dotări oferite în premieră pe acest model, precum: ABS, servodirecție, instalația automată de aer condiționat și eleron reglabil manual sau automat în funcție de viteză. 911 Carrera 4 avea echipat cu un nou motor boxer cu 6 cilindri de 3.6L (250CP) alimentat cu sistem de injecție electronică și care permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 5.7 secunde și o viteză maximă de 260 km/h. Către sfârșitul anului 1988 producția modelului 924 este stopată, după ce au fost produse circa 160.000 exemplare.
La începutul anului 1989 sunt lansate versiunile îmbunătățite 944 Turbo S și 944 S2. Prima beneficia de o putere majorată a motorului turbo de 2.5L la 250CP care permitea performanțe ridicate (viteză maximă 260 km/h și acc. 0-100 km/h în 5.9 sec.), diferențial autoblocant și amortizoare Koni reglabile. A doua era dotată cu un motor cu 4 cilindri în linie de 3L(211CP) având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru care oferea performanțe ușor superioare (viteză maximă 240 km/h și acc.0-100 km/h în 6.8 sec.), iar partea exterioară era identică cu cea a versiunii 944 Turbo. În același timp demarează producția variantei 944 Cabriolet echipată cu motorul versiunii 944 S2 și cu partea frontală similară veriunilor 944 Turbo și 944 S2.
La Salonul Auto de la Frankfurt din 1989 sunt lansate: versiunea 911 Carrera 2(Seria 964) cu transmisie pe roțile din spate și diferențial autoblocant care era oferită cu toate cele trei variante de caroserie(coupe, cabro și cabrio-targa) și versiunea îmbunătățită 928GT. Până în 1989, din seria G a modelului 911 au fost fabricate 193.605 de exemplare.
În ianuarie 1990 pentru modelul 911 este oferit un nou tip de transmisie automată denumită Tiptronic având 4 trepte și 5 programe de schimbare a treptelor de viteză și care permitea funcționarea atât în regim automat cât și prin comandă manuală cu ajutorul levierului sau a butoanelor de pe volan. Tot în 1990 la Salonul Auto din Geneva este lansat 911 Turbo (964) dotat cu motor turbo de 3.3L(320 CP) care permitea o viteză maximă 260 km/h și o acc. 0 – 100 km/h în 5.2 sec. Aceasta se deosebea la exterior prin eleronul de mari dimensiuni, aripile față – spate evazate și jantele cu design elaborat.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1991 sunt prezentate: modelul 968 ca succesor al modelului 944 fabricat în 155.613 exemplare, concept-car-ul 989 având caroserie cu 4 uși și versiunea îmbunătățită 928 GTS. Dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a modelului 944, 968 era disponibil în două variante de caroserie: coupe și cabrio, ambele în configurația cu 2+2 locuri. Propulsorul era un ″4 în linie″ de 3L(240CP) având distribuție de tip multisupape și era asociat în standard cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau opțional cu una automată Tiptronic cu 4 trepte. Sistemul de frânare era dotat în standard cu ABS iar direcția era servoasistată. Performanțe: viteza maximă 252 km/h și acc. 0-100 km/h în 6.5 sec. Versiunea 928 GTS dispunea de unele retușuri la exterior și interior, de o motorizare V8 de 5.4L (350CP) cu distribuție tip multisupape care oferea performanțe de top (viteză maximă 275 km/h și acc. 0-100 km/h în 5.7 sec.) precum și de un echipament de dotări extins. La sfârșitul aceluiași an a fost oferit în standard pentru toate modelele Porsche, sistemul de proecție de tip airbag pentru șofer și pasagerul din față.
În anul financiar 1991-1992, producătorul german a reușit să vândă doar un număr de circa 23.000 de automobile, înregistrând în anul următor o pierdere de circa 240 milioane mărci germane.
În 1992 sunt lansate: 911Turbo(964) cu motor boxer turbo de 3.6L(360CP) care permitea performanțe de top: viteza maximă 280 km/h și acc. 0 – 100 km/h în 4.9 sec., 911Carrera RS 3.8 (964) cu motor 3.8L(300CP), 911 Carrera Speedster(964) și 968CS, ultimele trei fabricate în serie limitată.
La ediția din 1993 a Salonului Auto de la Detroit este prezentat concept-car-ul Boxster cu motor amplasat central, ce prefigura un viitor model de serie. În același an la Salonul Auto de la Frankfurt are loc lansarea unei noi generații a modelului 911(seria 993) care înlocuia seria 964 fabricată în 63.753 de unități. 993 beneficia de o caroserie atent elaborată aerodinamic(CX:0.33), o parte mecanică complet înnoită și avea echipat un motor boxer cu 6 cilindri de 3.6L(272CP). În standard era oferită o cutie manuală cu 6 trepte iar opțional una automată Tiptronic cu 4 trepte. Performanțe: viteza maximă 270 km/h și acc. 0-100 km/h în 5.6 sec. Seria 993 oferea în premieră pentru acest model, dotări precum: computerul de bord, volanul reglabil sau radio CD-ul. Un an mai târziu, la Salonul Auto de la Deroit este prezentată varianta cu caroserie cabrio a seriei 993.
În 1993, Wendelin Wiedeking este ales președinte al consiliului de administrației al firmei Porsche care va rămâne în aceeași funcție până în 2009. În termen de doi ani, conducerea a fost restructurată radical iar gama de modele și versiuni a fost extinsă în următorii ani pe noi segmente de piață. Începând cu anul financiar 1994/95, Porsche a devenit cel mai profitabil producător de automobile din lume și cel mai mare contribuabil din Stuttgart, înaintea lui Daimler-Benz.
La Salonul Auto de la Geneva din 1995 sunt lansate 911Turbo(993) și 911 GT2. Primul beneficia de elemente aerodinamice suplimentare la exterior și era echipat cu motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.6L(408CP) și transmisie integrală asigurată de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Performanțe: viteză maximă 290 km/h și acc. 0-100 km/h în 4.5 sec. Al doilea reprezenta o versiune adaptată pentru circuite și care era realizată într-o serie limitată. În vara aceluiași an este stopată producția modelelor 928 și 968 în total fiind realizate un număr de 11.241 și respectiv 61.056 de exemplare. La Salonul Auto de la Frankfurt din același an sunt lansate: 911 Carrera 4S cu transmisie integrală și 911Targa cu acoperiș din sticlă retractabil electric.
În 1996 este fabricat exemplarul cu numarul 1 milion Porsche, acesta fiind un 911Carrera donat poliției germane. În același an la Salonul Auto de la Paris este lansat modelul Boxster care dispunea de o caroserie roadster cu două locuri având un eleron ajustabil automat în funcție de viteză si era echipat cu un motor boxer amplasat central, având în premieră pentru Porsche răcirea cu apă. Acesta avea 6 cilindri, capacitatea de 2.5L, distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru. Puterea dezvoltată era de 204CP care permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în 6.9 sec. și o viteză maximă de 242 km/h. Motorul era oferit în standard în combinație cu o cutie de viteze manuală în 5 trepte sau opțional cu una automată Tiptronic în 5 trepte. Suspensia era independentă de tip McPherson pe ambele punți fiind prevăzută cu brațe duble transversale și bare stabilizatoare, sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate plus ABS iar direcția servoasistată.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1997 este lansată seria 996 a modelului 911 ca succesoare a seriei 993 comercializată în 68.839 de exemplare. Noua generație dispunea de o caroserie atent studiată aerodinamic(CX:0.30), o parte mecanică înnoită ce includea și o suspensie spate de tip multibraț și de dotări opționale de ultimă oră precum: sistem de control al tracțiunii (ASR) și stabilității (ESP), sistem de navigație, airbag-uri laterale sau climatronic. Motorul oferit era de tip boxer având în premieră racirea cu apă pentru modelul 911. Acesta avea 6 cilindri, capacitatea de 3.4L, distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru și care dezvolta 300CP permițând performanțe de top: demaraj 0-100 km/h în doar 5.2 sec. și o viteză maximă de 280 km/h. În standard era oferită o cutie manuală cu 6 trepte iar opțional una automată Tiptronic cu 5 trepte.
Pe data de 27 martie 1998, ing. Ferry Porsche, fiul fondatorului, aflat la vârsta de 89 ani, a decedat la Zell am See(Austria). În același an la Salonul Auto de la Geneva este lansat 911 Cabrio(seria 996) iar în aprilie este fabricat ultimul exemplar Porsche cu motor boxer având racirea pe aer, acesta fiind un 911Carerra 4(seria 993). Tot în 1998 este obținută o nouă victorie (a 16-a) în cursa de 24h de la LeMans cu modelul 911GT1 special dezvoltat pentru competiții și construit într-o serie limitată de 25 de unități conform normelor FIA pentru omologarea la GT1. În varianta stradală de tip supercar, 911GT1 avea echipat un motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.2L care dezvolta 544CP. Asociat cu o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, motorul permitea performanțe demne de un supercar: acc. 0 – 100 km/h în numai 3.9 sec. și o viteză maximă de 310 km/h.
În 1999 sunt lansate: 911GT3 și Boxster S. Primul era dotat cu un motor boxer cu 6 cilindri de 3.6L(360CP) care permitea performanțe de top(viteză maximă 302 km/h și acc. 0-100 km/h în 4.8 sec.) și care dispunea la exterior cu un kit aerodinamic special elaborat și în premieră ca opțiune de sistem de frânare cu discuri din materiale ceramice compozite. Al doilea beneficia de un motor boxer cu 6 cilindri de 3.2L(252CP) cu distribuție de tip multisupape care era oferit în combinație cu o cutie manuală cu 6 trepte în standard sau cu una automată Tptronic S cu 5 trepte. În acest caz performanțele erau ușor superioare: viteza maximă 260 km/h și acc. 0-100 km/h în 5.9 sec.
La Salonul Auto de la Geneva din 2000 este lansat 911Turbo(seria 996) echipat cu motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.6L(420CP) care asigura performanțe de top: viteză maximă 305 km/h și acc. 0-100 km/h în 4.2 sec. Transmisia era integrală și asigurată de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. În același an, la Salonul Auto de la Paris este prezentat concept-car-ul Carrera GT și demarează lucrările la noua fabrică Porsche de la Leipzig.
În 2001 este lansată versiunea super sport 911GT2 care dispunea de un kit aerodinamic special la exterior și de un motor boxer biturbo de 3.6L(483CP) care permitea performanțe demne de un supercar: viteză maximă 315 km/h și acc. 0-100 km/h în 4.1 sec. În același an modelul 911Carrera a beneficiat de un facelift și de un nou motor boxer de 3.6L(320CP). În același timp sunt lansate versiunile 911Carrera 4S și 911Targa.
În 2002 este lansat modelul de tip SUV denumit Cayenne, realizat în colaborare cu Volkswagen și care folosea aceeași platformă cu cea al lui Volkswagen Touareg având suspensie independentă pe ambele punți, sistem de frânare cu discuri ventilate și direcție servotronic cu asistare variabilă. Cayenne era echipat cu un motor V8 de 4.5L care dezvolta 340CP în varianta aspirată și 450CP în varianta turbo, dispunea de transmisie integrală și cutii de viteze manuale sau automate cu 6 trepte. Performanțe: viteza maximă 242 și respectiv 266 km/h, acc. 0-100 km/h în 6.8 și respectiv 5.6 sec. Producția modelului Cayenne se realizeaza la noua fabrica de la Leipzig. În același an modelul Boxter beneficiază de un ușor facelift ce a vizat unele detalii de la exterior și interior, un echipament de dotări îmbunătățit precum și de o nouă motorizare boxer cu 6 cilindri de 2.7L (228CP) cu sistem de distribuție variabilă VarioCam.
În 2003 demarează producția modelului de tip supercar Carrera GT (construit într-o serie limitată de 1.270 unități) echipat cu motor V10 de 5.7L (612CP) amplasat central și care dispunea de: caroserie de tip targa-roadster cu două locuri și plafon detașabil având elementele realizate din material plastic armat cu fibră de carbon(CFK) pe un șasiu autoportant( o soluție aplicată în premieră pentru un automobil de serie), sistem de frânare cu discuri realizate din materiale ceramice, cutie de viteze manuală cu 6 trepte plus diferențial autoblocant și eleron ajustabil manual sau automat la viteze mai mari de 110 km/h. Performanțe: viteză maximă 334 km/h, acc. 0-100 km/h în 3.7 sec și 0-200 km/h în 9.3 sec. De asemena, Carrera GT mai beneficia în premieră pentru un automobil de serie de un kit ″Downforce”, compus dintr-un sistem complex de canale pentru ghidarea aerului pe sub caroserie, creând în acest fel ″efectul de sol″ pentru ca automobilul să rămână în siguranță chiar și la viteze foarte mari. Tot în 2003 sunt lansate versiunile super sport 911 GT3 și 911GT3 RS, ultima cu un un kit aerodinamic special elaborat, unele elemente de la exterior din fibră de carbon, discuri de frâne realizate din material ceramic iar puterea motorului era de 381CP.
În vara anului 2004 este lansata a 6-a generație a modelului 911(seria 997) care dispunea de o caroserie atent studiată aerodinamic (CX:0.28), o mecanică complet nouă și o listă de dotări impresionantă din care făceau parte: discurile ceramice de la sistemul de frânare, farurile cu xenon, diferențialul aublocant controlat electronic, amortizoarele cu reglare automată sau sistemul de asistență la parcare. Motorizările disponibile erau conform tradiției de tip boxer cu 6 cilindri, având în acest caz capacități de 3.6L(325CP) – Carrera și 3.8L(381CP) – Carrera S care dispuneau de sistem de distribuție variabilă VarioCam Plus. Cutiile de viteze disponibile erau manuale cu 6 trepte sau automate Tiptromic cu 5 trepte. Performanțe: viteză maximă 285 km/h(Carrera) și 293 km/h(Carrera S), acc. 0-100 km/h în 5 și respectiv 4.8 sec. Până în 2004 din seria 996 au fost fabricate 185.843 de exemplare.
La Salonul Auto de la Paris din 2004 este prezentată a doua generație a modelului Boxster (seria 987) care beneficia de o caroserie complet restilizată cu eleron ajustabil, o mecanică complet revizuită și motoare boxer cu 6 cilindri amplasate central de 2.7L(240CP) – Boxster și 3.2L (280CP) – Boxster S. În standard era oferită o cutie de viteze manuală cu 5 trepte iar opțional era propusă una manuală cu 6 trepte sau una automată Tiptronic cu 5 trepte.
Începând din 2005, familiile Porsche și Piech controlează toate acțiunile cu drept de vot ale Porsche AG. În octombrie 2005 compania Porsche AG achiziționează 18.53% din Volkswagen AG iar din iunie 2006 procentul s-a ridicat la 25.1%. Tot în 2005 sunt lansate versiunile 911 Carrera Cabrio și 911 Carrera 4S, ambele din seria 997. La Salonul Auto de la Frankfurt din același an este prezentat modelul Cayman care reprezenta varianta coupe a modelului Boxter.
La ediția din 2006 a Salonului Auto de la Geneva sunt lansate 911Turbo și 911GT3, ambele din seria 997. Primul avea echipat un motor boxer biturbo cu geometrie variabila(VTG) de 3.6L (480CP) care permitea performanțe demne de un supercar: viteză maximă 315 km/h și acc. 0-100 km/h în 3.7 sec. Al doilea beneficia de un kit aerodinamic special la exterior, de suspensie și sistem de frânare adaptate pentru circuite. În același an sunt lansate: 911Targa(seria 997), Cayenne Turbo S și 911GT3 RS, ultima cu un kit special elaborat la exterior. Tot în 2006 cu modelul Porsche RS Spyder este câștigat campionatul american sport prototip la categoria LMP2.
În iunie 2007 a fost creat Porsche SE prin redenumirea vechii firme dr. Ing. H.C. F. Porsche AG și a devenit o companie de holding prin participarea lui Porsche Zwischenholding GmbH (50,1%) (care la rândul său a deținut 100% din vechile Porsche AG) și Volkswagen AG (50,7%). În același timp, noua Porsche AG a fost creată doar pentru afacerea producției de automobile. Tot în 2007 sunt lansate: 911GT2 (seria 997) și Cayenne GTS iar spre sfârșitul aceluiași an este realizat un facelift modelului Cayenne acesta beneficiind de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic iar pentru creșterea nivelului de confort au fost introduse dotări noi.
În iulie 2008, modelul 911 beneficiază de un facelift, vizibil în special la partea din spate, sunt aduse unele îmbunătățiri la partea mecanică și introduse noi dotări. În același timp puterea motoarelor a fost majorată și sunt introduse alimentarea cu injecție directă iar ca opțiune o nouă transmisie PDK cu dublu ambreiaj și 7 trepte. În același an pentru modelele Boxter/Cayman este realizat un ușor facelift ce a viaztat în special exteriorul și partea mecanică.
Către sfârșitul anului 2008 sunt publicate primele fotografii oficiale cu un nou model din clasa de lux Panamera, fiind primul model din istoria Porsche care dispunea de caroserie cu 4 uși. Caroseria era de tip fastback cu hayon și avea un design avangardist și aerodinamic(CX:0.30) și oferea la interior 4 locuri. De la debut au fost propuse două motorizări: VR6 de 3L – 300CP (Panamera și Panamera 4) și un V8 de 4.8L- 400CP în variantă aspirată (Panamera S și Panamera 4S) și 500-550CP în varianta supraalimentată(Panamera Turbo, Turbo S), ambele alimentate cu injecție directă (DFI) și cu tehnologie Vario Cam Plus. Modelul beneficia de transmisie integrală (Panamera 4, 4S și Turbo) și care era asigurată de o cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau una automată cu dublu ambreiaj PDK cu 7 trepte. Ca soluții tehnice avansate merită menționate: Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Active Suspension Manegement (PASM), eleronul ajustabil, sistemul Auto Start-Stop și podeaua plană.
În mai 2009 este lansat Cayenne D – primul model Porsche echipat cu motor diesel. Acesta avea echipat un motor de concepție Audi de 3L în configurație V6 și care furniza 240CP. Același motor a echipat începând din 2011 și modelul Panamera.
În august 2009, Porsche SE și Volkswagen AG au ajuns la un acord conform căruia operațiunile de fabricare a automobilelor din cele două companii să formeze începând din 2011 un grup “Integrated Automotive Group”. Managementul Volkswagen AG a fost de acord ca 50,76% din acțiunile Volkswagen AG să fie deținute de Porsche SE în schimbul preluării Volkswagen AG a pozițiilor de conducere ale Porsche SE iar Volkswagen AG să achiziționeze inclusiv Porsche AG.
Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 2010 este lansată a doua generație a modelului Cayenne care dispunea de o caroserie restilizată, un interior cu design inspirat de la modelul Panamera, de soluții tehnice avansate regăsite pe modelul Panamera iar ca dotări de ultimă oră: LED daytime running ligths, climatizare automată cu patru zone, sistem de navigație cu recunoaștere vocală, sistem de asistare la parcare cu cameră video, sistem keyless fără cheie sau trapă panoramică din două segmente cu acționare electrică. Comparativ ce generația precedentă, Cayenne II era cu circa 250kg mai ușor grație utilizării unor materiale precum aluminiul și magneziu pentru caroserie și șasiu. Gama de motorizări includea în premieră pentru un model Porsche și o versiune de tip hibrid echipată cu motor pe benzină VR6 de 3L(333CP) plus un motor electric care furniza echivalentul a 47CP. Aceași versiune de tip hibrid a fost introdusă în 2011 și pe modelul Panamera. Pe lângă aceasta au mai fost disponibile alte trei propulsoare din care două pe benzină VR6 de 3.6L(300CP) și V8 de 4.8L în două variante aspirat(400-420CP) și turbo (500-550CP) precum și un turbo diesel V6 de 3L(245CP). Motoarele erau oferite în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau automată Tiptronic cu 8 trepte pentru motorizările mai performante.
La Salonul Auto de la Frankfurt din 2011 este prezentată a 7-a generație a modelului 911 (seria 991) care dispunea de o caroserie cu dimensiuni majorate cu unele elemente realizate din aluminium având un design ușor avangardist și atent studiat aerodinamic (CX:27), o parte mecanică complet nouă și o listă de dotări impresionantă. Generaţia 991 este şi mai uşoară decât generaţia 997, diferenţa fiind de circa 45 kg datorită noului aliaj aluminiu-oţel utilizat în construcţia suspensiei. Motorizările erau de tip boxer cu 6 cilindri cu capacitați de 3.4L (350 CP) – Carrera si 3.8L (400 CP) – Carrera S. Performanțe: viteză maximă 285 și respectiv 293 Km/h, accelerație 0-100 Km/h în 4.9 și respectiv 4.6 sec. Transmisia era asigurată în standard de o cutie de viteze manuală în 6 trepte iar opțional erau oferite o cutie manuală cu 7 trepte sau una automată PDK cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Pe versiunea de top Porsche 911 Carrera S este disponibil opţional sistemul PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), cu bare stabilizatoare active, care reduce ruliul şi păstrează un unghi optim al roţilor faţă de calea de rulare, pentru o aderenţă şi un control cât mai bune. Pentru un regim de conducere economic a fost inclus sistemul Automatic Start-Stop iar pentru un stil de conducere sportiv a fost introdu pachetul Sport Chrono.
Salonul Auto de la Geneva din 2012 aduce lansarea celei de-a treia generație a modelelor Boxter /Caymann(seria 981) care venea cu un design ușor avangardist și agresiv inspirat din cel al modelului 911(seria 991), o parte mecanică îmbunătățită, cu o greutate redusă cu circa 35kg comparativ cu a doua generație și oferea printre opțiuni: Porsche Torque Vectoring (PTV), Sport Chrono Package și transmisia robotizată cu dublu ambreiaj PDK cu 7 trepte. Gama de motorizări cuprindea două variante: de 2.7L(260CP) și 3.4L(300CP), ambele de tip boxer cu 6 cilindri, alimentate cu injecție directă(DFI) și asociate cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
La ediția din 2013 a Salonului Auto de la Geneva sunt lansate versiunile: 911Turbo, 911Turbo S și 911 GT3 echipate cu motorul de 3.8L twin-turbo (Turbo și Turbo S) și aspirat(GT3) care dezvoltau puteri de 520, 560 și respectiv 485 CP. Performanțe: viteza maximă 315, 318 și respectiv 310 km/h, accelerația 0 – 100 km/h în 3.4, 3.1 și respectiv 3.5 secunde. În același an modelul Panamera beneficiază de un facelift concretizat prin unele restilizări la exterior și interior precum și unele îmbunătățiri de ordin tehnic. În același tip a fost introdusă versiunea Panamera S E-Hybrid de tip plug-in hybrid dotată cu motorul pe benzină turbo VR6 de 3L(333CP) plus motor electric (97CP) având baterii cu lithium-ion reâncărcabile care asigura o autonomie cuprinsă între 18 și 36km în modul full electric. Gama de motorizări a fost îmbunătățită prin introducerea a două noi unități V6 de 3L, pe benzină cu dublu turbo (420CP) și turbo diesel(300CP).
La Salonul Auto Los Angeles din 2013 are loc lansarea modelului SUV compact Macan care avea un design exterior și o configurație interioară inspirate din cele ale modelului Cayenne. De la lansare modelul a fost disponibil în trei versiuni: Macan S, Macan S Diesel şi Macan Turbo.
Macan S vine echipat cu un propulsor pe benzină V6 biturbo de 3.0L(340 CP), Macan S Diesel, primeşte un motor turbodiesel V6 de 3.0L(258 CP) iar Macan Turbo are în dotare un V6 biturbo pe benzină de 3.6L(400 CP) și care permite un sprint de la 0 la 100 km/h în 4.8 sec. și o viteză maximă de 266 km/h. Indiferent de versiune, Macan oferă în standard tracţiune integrală şi transmisie automată cu dublu ambreiaj PDK cu 7 trepte. Cei care vor şi mai mult de la SUV-ul lor compact Porsche pot alege de pe lista de opţionale sistemul PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus) şi pachetul Sport Chrono. Macan poate fi echipat cu una dintre cele trei variante de suspensie disponibile: standard – cu arcuri din oţel şi amortizoare normale, PASM (Porsche Active Suspension Management) – care combină arcurile de oţel cu amortizoare active – şi suspensie pneumatică.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 2013 are loc lansarea modelului supersport 918 Spyder dotat cu propulsie hibridă de tip plug-in și fabricat în serie limitată de 918 unități. 918 Spyder dispunea de o caroserie tip targa cu două locuri era realizată din CFRP (polimer ranforsat cu fibră de carbon), ceea ce promite nu doar o foarte bună rigiditate, ci şi o masă extrem de redusă de doar 1.685 kg. Propulsia modelului era asigurată de o unitate V8 de 4.6L(608CP) amplasată central, un motor electric(154CP) decuplabil pe puntea spate (modul hibrid) și un motor electric (127CP) decuplabil (modul electric) pe puntea din față. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj PDK cu 7 trepte iar managementul electronic al sistemului de propulsie hibrid permite 5 moduri de condus: E-Power, Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid și Hot Lap. Suspensia beneficia de sistemul PASM (Porsche Active Suspension Management) iar puntea spate cu sistem electro-mecanic adaptiv pentru direcția individuală a roților din spate. Sistemul de frânare erau unul de înaltă performanță cu recuperare adaptivă având discuri de frână ceramice iar direcția era cu servoasistare electromecanică. Manevrabilitatea era excelentă, grație sistemului PAA (Porsche Active Aerodynamic), care constă din elemente aerodinamice ajustabile şi care permit trei moduri de condus: Race, Sport şi E (în care eleronul, spoilerul spate şi flapsurile sunt total închise). Performanțe: accelerație 0-100 km/h în 2.8 sec. și viteză maximă peste 350 km/h.
La ediția din 2014 a Salonului Auto de la Detroit sunt lansate versiunile 911Carrera 4 și 911Targa, aceasta din urmă fiind o combinație între varianta cabrio și targa având un acoperiș electric ce includea roll bar-ul și geamul spate retractabil cu funcție de lunetă. În iulie același an este lansată versiunea Cayenne S E-Hybrid de tip plug-in hybrid dotată cu același tip de propulsie ca Panamera S E-Hybrid.
La Salonul Auto de la Geneva din 2015 are loc lansarea versiunii super sport 911 GT3 RS care beneficia la exterior de un kit aerodinamic iar la interior de scaune sport cu centuri de siguranță cu 6 puncte și de inserții din fibră de carbon. Motorul era tip boxer de 4L(500CP) care permitea performanțe identice cu oricare supercar: viteză maximă de 315 km/h și acc. de la 0 la 100 km/h în 3.3 sec. În același an este realizat un ușor facelift modelului Cayenne care a vizat unele detalii de la exterior și interior iar puterea moatoarelor a fost ușor majorată. La sfârșitul anului 2015, Porsche SE deținea 52.2% din Volkswagen AG care controla la rândul său mărcile și companiile: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche AG , Ducati, VW Vehicule Comerciale, Scania, MAN, precum și Volkswagen Financial Services.
Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 2015 este prezentat conceptcar-ul Mission E dotat cu un sistem de propulsie 100% electric compus din două motoare cu baterii lithium-ion fiecare amplasat pe câte o punte, capabile să ofere 600CP și să accelereze de la 0 la 100 km/h în 3.5 secunde în timp ce autonomia maximă se situează în jurul a 500 km. Puterea celor două motoare este repartizată pe toate roţile cu ajutorul sistemului Porsche Torque Vectoring iar direcţia este integrală. Mission E Concept beneficiază de un sistem de încărcare special denumit Porsche Turbo Charging și care permite încărcarea bateriilor la 80% în doar 15 minute. La scurt timp de la prezentare, conducerea Porsche a anunțat că, Mission E va intra în producția de serie cu unele mici modificări, începând din anul 2019.
În 2016 la Salonul Auto de la Geneva este lansată a patra generație a modelelor Boxter/Cayaman care reprezenta o evoluție a precedentei generații și care a primit indicativul 718. Gama de motorizări era compusă din propulsoare boxer cu 4 cilindri turbo cu geormetrie variabilă (VTG) care aveau capacități de 2 și 2.5L și dezvoltau 300 și respectiv 350CP. Motoarele erau oferite în combinație cu o cutie de viteze manuală în 6 trepte sau una automată PDK cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Printre opțiuni erau propuse în premieră sistemul infotainment PCM 4.0 și selectorul pentru modul de conducere Sports sau Sports Plus poziționat pe volan. Performanțe: viteză maximă 275 – 285 km/h și acc. 0-100 km/h în 5.1 și respectiv 4 sec.
În iunie 2016 are loc lansarea celei de-a doua generație a modelului Panamera. Pe lângă designul complet restilizat, motoarele, transmisia şasiul şi panoul de bord au fost reproiectate și au fost introduse noi soluții tehnice distinctive, precum: sistemul de direcţie pe puntea spate, sistemul antiruliu activ şi suspensia pneumatică cu perne de aer cu trei camere. La exeterior, elementele precum: capota, portbagajul, plafonul şi aripile sunt realizate integral din aluminiu, iar în spate, linia plafonului devine linia distinctivă şi recognoscibilă Porsche, care se regăsește la toate coupe-urile brandului. Interiorul dispunea de display-uri interactive ce combină o interfaţă similară cu cea a smartphone-urilor şi tabletelor cu funcţiile practice necesare pentru controlul maşinii. Butoanele clasice şi instrumentele convenţionale au fost reduse semnificativ ca număr, acestea fiind înlocuite cu butoane tactile şi display-uri configurabile individual. Panamera II este diponibil în trei versiuni de motorizări biturbo, cu injecţie directă: Panamera 4S, Panamera Turbo şi Panamera 4S Diesel. Toate versiunile sunt echipate cu sistemul de tracţiune integrală şi cu o nouă cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj(PDK) în 8 trepte. Propulsoarele oferite erau pe benzină V6 de 3L(440CP) Panamera 4S, V8 de 4L(550CP) – Panamera Turbo și turbo diesel V8 de 4L(422CP). Cea mai performantă versiune, Panamera Turbo reușea un sprint de la 0 la 100 km/h în 3.8 sec. iar cu pachetul Sport Chrono Package în doar 3.6 sec. în timp ce viteza maximă era de 306 km/h. Din 2017, în gama modelului sunt introduse varianta de caroserie shooting break (Sport Turismo) și versiunea Panamera S E-Hybrid de tip plug-in hybrid dotată cu motorul pe benzină biturbo V8 de 4L(550CP) plus motor electric (136CP).
Text : Auto Retro Passion
Foto : Auto Retro Passion; Porsche; Arhivă
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI