MERCEDES 260D PRIMUL AUTOMOBIL DE SERIE CU MOTOR DIESEL

27 februarie 2021
Comments off
268 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În această lună s-au împlinit 85 de ani de la debutul lui Mercedes-Benz 260D (W138), un model mai puțin cunoscut, dar care reprezintă un moment important în istoria automobilului fiind primul automobil de serie echipat cu un motor diesel.

La început, Rudolph Diesel a fost cel care a studiat o alternativă la motoarele cu aburi și momentul opt. Intuiția sa a fost să exploateze căldura eliberată de compresia ridicată a motorinei, pentru a declanșa explozia care acționa mișcarea cilindrilor. La început, noua descoperire s-a luptat pentru a se afirma, deoarece fiecare tehnologie trebuia rodată și perfecționată, dar, după moartea prematură a lui Rudolph Diesel în 1913, Benz & Cie. a fost una dintre primele companii care au adoptat acest sistem pe vehicule grele de transport marfă.

În noiembrie 1934, după ce au experimentat diferite tipuri de motoare diesel pe unele prototipuri, inginerii Mercedes au optat pentru o versiune modificată a motorului diesel cu 6 cilindri în linie utilizat pe unele vehicule comerciale. Rezultatul final a fost o unitate cu 4 cilindri de 2,6 litri, care a adoptat procesul de ardere lină pre-cameră cu supape în cap și cu un arbore cotit cu cinci paliere.

MUZEUL MERCEDES-BENZ

În anul 1923, firma Benz a construit primul camion de serie cu motor diesel, denumit 5K3. Vehiculul de cinci tone a fost echipat cu un motor diesel cu 4 cilindri de 8,8 litri, cu pre-cameră capabil să furnizeze între 45 și 50 CP la 1.000 rpm. Noul motor consuma cu 25% mai puțin combustibil decât un vehicul similar cu motor pe benzină. Concurența a răspuns destul de promt la această inovație. Astfel, la fabricile Berlin-Marienfelde, inginerii de la Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) au dezvoltat un motor diesel pentru camioane cu un sistem similar de injecție cu randament similar iar Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) a introdus un motor diesel pentru vehicule comerciale cu injecție directă de combustibil. Cu aceste evoluții, industria auto a avut de ales dintre cele trei tipuri diferite de motoare diesel. Mai târziu, odată cu fuziunea dintre Benz și Daimler Motoren Gesellschaft, principiul pre-cameră dezvoltat de Benz & Cie. a devenit standardul pentru camioanele noii corporații Daimler-Benz.

Înainte de a descrie evoluția gamei W138 și modelul 260D, merită amintit că, motorul diesel s-a afirmat încă de atunci în domeniul transportului rutier. Daimler și Benz au fuzionat în 1926, creând Mercedes-Benz, dar, cu aproape 20 de ani înainte, a fost Prosper L’Orange, un inginer mecanic genial angajat de Benz & Cie., care a promovat noua tehnologie dezvoltată de Rudolph Diesel. De la 1 octombrie 1908, inginerul L’Orange s-a dedicat pentru a perfecționa motoarele diesel pentru a le face mai compacte, mai rapide și mai potrivite pentru propulsia autovehiculelor. În 1909, Orange a inventat un nou sistem de injecție și a patentat motorul diesel cu pre-cameră. În următorii ani, activitatea sa de cercetare a dus la alte trei descoperiri: pre-camera cu pâlnie, duza injector cu ac și pompa de injecție reglabilă, inovații care au format baza pentru răspândirea primelor motoare diesel pe vehiculele rutiere. Producția de vehicule diesel pre-camera a fost începută de Benz & Cie. la Mannheim între 1919 și 1921.

MERCEDES 300SL – O LEGENDĂ DE 60 DE ANI

Producția modelului Mercedes 260D a demarat la sfârșitul anului 1935 iar prezentarea oficială a avut loc în februarie 1936 la Salonul Auto de la Berlin, unde s-a aflat în centrul atenției împreună cu luxosul model 540K. De fapt, în 1936, lumina reflectoarelor a fost pe capitala Reich-ului, care organiza prima sa Expoziție Internațională de Motociclete și Automobile și mai presus de toate festivitățile impresionante pentru Jocurile Olimpice, catalizând atenția mass-media din lume.

Noul model a permis economii semnificative de combustibil, deoarece consumul a fost considerabil mai mic decât cei 13 litri la 100 km îm cazul modelului pe benzină Typ 200 din clasa medie de la Mercedes la acea dată și pe care modelul 260D se baza din punct de vedere tehnic și stilistic. Denumirea 260 însoțită de “D” se referea la motorul diesel cu 4 cilindri (OM 138) cu sistem de pre-cameră și pompă de injecție Bosch, capabil să livreze 45 CP la 3.200 rpm. Mai mult decât atât, în 1936, pentru posesorii unei licențe de transport de pasageri, motorina costa doar 17 Pfennig (diviziunea mărcii germane) pe litru, mai puțin de jumătate din costul normal al benzinei de atunci. A fost destul de clar că, taximetriștii au apreciat acest model încă de la debut și care era disponibil inclusiv într-o versiune mai spațioasă Pullman cu șase locuri. Chiar și multe persoane fizice au fost atrase de acest model, realizând economii importante. Astfel, prima serie Mercedes 260D înregistra un consum mediu de motorină de 9,5 litri la 100 km, un plin de combustibil fiind suficient pentru a parcurge 400 km.

În cursul anului 1937, producătorul din Stuttgart a prezentat o versiune îmbunătățită, care se deosebea la exterior prin grila radiatorului ușor redesenată și farurile de dimensiuni mai mici și montate direct pe aripi, anterior farurile erau instalate pe un suport cromat plasat în fața grilei radiatorului. Cele două variante cu 6 și 7 locuri au beneficiat de o caroserie reproiectată, oferind mai mult spațiu și o imagine mai prestigioasă decât varianta Pullman din anul precedent. Gama 260D a inclus, de asemenea, o berlină cu 4/5 locuri cu ampatament normal și cabrioletul B cu 4 sau 5 locuri, primul automobil cabriolet de serie cu motor diesel.

MERCEDES W114-115 – 50 DE ANI DE CLASĂ SUPERIOARĂ PREMIUM

Odată cu îmbunătățirea din 1937, a crescut, de asemenea și autonomia de la 400 la 500 km, o cifră de neglijat având în vedere că, la momentul respectiv, stațiile de alimentare nu au avut o răspândire pe scară largă ca în prezent. În februarie 1938, au fost introduse noi bare de protecție, mai robuste, ecartamentele au fost ușor extinse și adoptarea unui rezervor de combustibil mai mare (50 litri în loc de 38) și amplasat într-o poziție mai sigură, din compartimentul motorului la partea din spate.

În același timp transmisia anterioară cu overdrive a fost înlocuită cu o transmisie cu 4 rapoarte complet sincronizată mai modernă având a patra treaptă de viteză cu priză directă. La fel ca modelul pe benzină 230 și 260D a fost echipat cu jante și pneuri mai late și amortizoare hidraulice cu dublă acțiune pentru puntea spate. Introducerea bujiilor încălzite electric a facilitat pornirea atunci când motorul era rece.

Între anii 1936 – 1940, Mercedes a produs un număr de 1.967 unități din modelul 260D, o cifră infimă după standardele de astăzi, dar nu neglijabile în urmă cu peste 80 de ani. 260D s-a dovedit a fi un campion absolut pe distanțe lungi, iar validitatea proiectului a fost confirmată de faptul că în Germania, în anii ’50, multe taxiuri care au supraviețuit războiului au fost exemplare ale modelului 260D. Motorul OM 138 a suferit doar câteva modificări în cei patru ani de producție până la începutul celui de-al doilea război mondial și a fost utilizat de Mercedes inclusiv pe camionetele L 1100 – L 1500.

MERCEDES CLASA S W126 A CELEBRAT 40 DE ANI

Începând cu avanpremiera senzațională a modelului 260 D, modelele Mercedes dotate cu motoare diesel au stabilit de-a lungul anilor standarde tehnice din ce în ce mai importante pentru progresul tehnologic. Astfel, după cel de-al doilea război mondial, modelul 170 D (W 136) a fost primul automobil echipat cu motor diesel de concepție nouă. Introdus în anul 1949, modelul respectiv era propulsat de o nouă unitate cu 4 cilindri de 1,7 litri având sigla OM 636. Din acel moment, dezvoltarea motoarelor diesel de la Mercedes a cunoscut o creștere treptată, care a cunoscut un val începând cu anii ’70. De la primul automobil diesel cu motor în 5 cilindri montat pe modelul 240 D 3.0 ( Seria W115) la introducerea tehnologiei cu injecție common-rail pe modelul C 220 CDI ( Seria W202) din 1997 și apoi, la mijlocul anilor 2000 cu motoare BlueTEC, la dezvoltarea de hibrizi diesel care în ultimii ani au însoțit electrificarea constantă a motoarelor Mercedes.

În gama largă de produse a grupului Daimler există un tip de motoare potrivite pentru fiecare utilizare. Cercetarea energiilor alternative se desfășoară în conformitate cu cea a motoarelor diesel, un domeniu în care Mercedes a fost întotdeauna un pionier, cu unități din ce în ce mai performante și curate în cee ace privește emisiile, motoare care, în lumina inovației, reprezentau o trăsătură aparte a brandului păstrând credința cu viziunea unui geniu care a murit prea devreme, Rudolph Diesel.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Daimler-Benz; Auto Retro Passion; Arhivă

Comments are closed.