Ultimele articole

MERCEDES W114/115 – 50 ANI DE CLASĂ SUPERIOARĂ PREMIUM

8 martie 2018
Comments off
937 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În ianuarie s-au împlinit 50 de ani de când concernul german Daimler-Benz cu sediul la Stuttgart – Sindelfingen, prezenta modelul de clasă superioară din seria W114/115. Datorită design-ului elegant și a numeroase calități recunoscute de presa de specialiatate, modelul a devenit în scurt timp un bestseller și totodată un model de referință pentru clasa superioară de  la sfârșitul anilor ’60.

Proiectul modelului de clasă medie superioară a fost denumit W114/115 și a demarat în 1961 sub conducerea Prof. Dr. Fritz Nallinger – membru al consiliului de administrație Daimler – Benz și responsabil cu dezvoltarea modelelor de serie Mercedes, la scurt timp după lansarea seriei de modele 190-230, cunoscută în nomenclatorul concernului sub indicativul W110 sau denumirea de “coadă de rândunică”. În caietul de sarcini erau prevăzute următoarele: noul model trebuia să fie mai compact decât actualul modelul W 110, dar care să ofere același spațiu interior, un nou dip de șasiu care trebuia să ofere o manevrabilitete superioară iar gama de motorizări să cuprindă și propulsoare cu șase cilindri.

Primele schițe cu viitorul model Mercedes de clasă medie superioară au fost realizate în februarie 1962 iar primele detalii la începutul anului 1963. Primele prototipuri la scară reală au fost finalizate în cursul anului 1966 iar către sfârșitul aceluiași an au demarat primele teste cu unele prototipuri în diferite zone climatice.

În toamna anului 1967 a fost finalizat exemplarul modelului pentru producția de serie după care au fost realizate câteva exemplare de preserie. Concernul german a verificat evoluțiile în ceea ce privește siguranța pasivă prin măsuri care au inclus 26 de teste diferite de impact, de unde a rezultat că, modelul din seria W114/115 nu numai că a îndeplinit standardele americane în vigoare la acel moment pentru o coliziune de până la 30 de mile pe oră cu o acoperire de 100% ci le-a depășit în mod semnificativ.

Pe data de  9 ianuarie 1968, concernul german Daimler – Benz, prezenta în fața presei noua serie de modele 200-250, cunoscută în nomenclatorul concernului sub indicativul W114/115, în timp ce lansarea oficială a avut loc două luni mai târziu, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva. Cu această nouă serie de modele cunoscută și ca Stroke / 8 sau la noi în țară ca “bot de cal”, constructorul german inaugura o nouă clasă de automobile superioară premium. De la debut,  modelul Mercedes  a fost disponibil în 6 variante de motorizare: 4 variante cu motor în patru cilindri – 200 și 220 (pe benzină); 200D și 220D (diesel) acestea primind denumirea W115 precum și două variante cu motor în șase cilindri – 230 și 250 (pe benzină) care primesc denumirea W114. Aceste motorizari dezvoltau puteri cuprinse între 55 (versiunea 200 D) și 130 CP (versiunea 250). Conceput după soluția clasică cu motor amplasat frontal longitudinal și transmisie pe roțile din spate, Mercedes-ul  W114/115 era oferit în standard cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte iar opțional putea fi echipată cu una manuală cu 5 trepte sau automată cu 4 trepte.

Încă de la demararea comercializării, noul model a fost  apreciat de către presă și clienți, datorită: confortului la rulare, finisării de calitate, habitaclului și portbagajului spațioase, linia elegantă a caroseriei, a noutăților tehnice introduse în premieră pe un model Mercedes: suspensia față independentă prevăzută cu trei brațe, suspensia spate cu brațe triunghiulare oscilante, sistemul de frânare servoasistat dotat cu discuri pe ambele punți, frâna de staționare acționată prin pedală, planșa de bord prevazută cu consolă centrală și nu în ultimul rând lista impresionantă de dotări opționale (43 la număr) printre acestea numărându-se: instalația de aer condiționat, trapa acționată manual sau electric, tapițeria din piele, geamurile față sau toate 4 acționate electric, servodirecția, maneta cutiei de viteze amplasată “la volan”, tetierele față, închiderea centralizată pentru portiere, vopseaua bicoloră, cotierele față – spate,  radio-ul, geamurile cu tentă fumurie sau cârligul pentru remorcare. Cererea venită din partea clienților pentru acest model a fost de la inceput mare, acest lucru producând întarzieri în livrarea acestuia către clienți.

Modelul din seria W114/115 îngloba numeroase soluții tehnice noi menite să confere pasagerilor o siguranță sporită. În caz de impact, coloana volanului era deformabilă iar oglinda retrovizoare interioară se desprindea de brațul său în timp ce volanul avea în partea centrală un absorbant de șocuri.

Mercedes-ul W114/115 beneficia de o caroserie tip berlina în 3 volume cu 4 uși și 5 locuri, opțional putea fi dotat cu banchetă față, modelul fiind omologat și pentru 6 locuri. Design-ul caroseriei, considerat de majoritatea specialiștilor ca fiind unul foarte reușit având proporții armonioase, a fost realizat de  designer-ul auto francez Paul Bracq asistat de italianul Bruno Sacco, designer-ul francez fiind autor și al altor modele Mercedes printre care și celebrul model de tip limuzină 600.

Comparativ cu modelul din seria W110 pe care îl înlocuia în gamă, modelul din seria W114/115 avea un ampatament majorat cu 5 cm masurând 2.750 m, lungimea totală a fost redusă cu 5.5 cm, ajungând la 4.680 m iar lățimea cu 2.5 cm mai îngustă totalizând 1.772 m, în timp ce înălțimea era cu 5.5 cm mai redusă, ajungând la 1.441 m.

Șasiul a fost de asemenea îmbunătățit în mod considerabil comparativ cu modelul W 110. Astfel, la puntea din față, noul tip de suspensie cu brațe duble având acum pivoți de deplasare au redus efectul de “scufundare” a părții frontale în timpul frânărilor bruște. În spate, a fost introdus un nou sistem de suspensie de tip “osie oscilantă pe diagonală” care a redus variațiile traiectoriei și a înclinației caroseriei în curbele abordate cu viteză mai ridicată.

În octombrie 1968 a fost lansată o nouă variantă de caroserei tip limuzină cu 4 uși care avea ampatamentul și lungimea majorate cu 65 cm, oferea la interior spațiu pentru 8 pasageri iar motorizarea disponibilă era cu 6 cilindri de 2.3L. Ulterior pentru varianta limuzină au fost oferite și alte variante de motorizare atât pe benzină cât și diesel. Spre deosebire de varianta berlină, Mercedes-Benz a echipat această variantă tip limuzină cu jante mai mari de 15 țoli.

În noiembrie 1968 are loc lansarea variantei de caroserie de tip coupe care oferea la interior 4 locuri. Comparativ cu berlina, aceasta avea lungimea mai scurtă cu 4.5 cm iar spătarele scaunelor din față beneficiau de un sistem de rabatare automat, facilitând astfel un acces bun la bancheta din spate. Varianta coupe era oferită exclusiv cu motorizarea cu 6 cilindri de 2.5L care dezvolta 130 CP în varianta alimentată cu carburator (250 C) și 150 CP în varianta alimentată cu injecție electronică Bosch D-Jetronic (250 CE), sistem aplicat în premieră pe un model de serie dar la care s-a renunțat după 3 ani în favoarea sistemului de injecție mecanic. Varianta coupe dispunea de dotări suplimentare iar la exterior, pe lângă design-ul mai elegant, aceasta dispunea la partea frontală de bară de protecție dublă în timp ce la partea din spate bara de protecție care a fost avansată până la marginile pasajelor roților din spate.

În aprilie 1972 a fost introdusă o nouă motorizare “vârf de gamă” pe benzină cu 6 cilindri de 2.8L având distribuție cu două axe cu came în chiulasă, care dezvolta 160 CP în varianta alimentată cu carburator dublu (280) și 185 CP în varianta cu injecție mecanică (280 E). Pentru această versiune 280, disponibilă cu toate variantele de caroserie, erau oferite în standard dotări precum: servodirecția, finisările de lemn în bord, tetierele pentru locurile din față, radioul Becker și antena electrică iar ca dotări opționale: un sistem hidraulic de reglare a suspensiei spate sau ștergătoarele pentru faruri. Versiunea 280 în varianta berlină se deosebea la exterior prin bara de protecție față dublă și bara de protecție din spate care a fost avansată până la marginile pasajelor roților din spate. În același timp au fost introduse noi dotări standard precum: centurile de siguranță automate, parbriz duplex, farurile cu halogen, temporizatorul pentru ștergătoarele de parbriz iar ca dotări opționale: tetierele spate, oglinda retrovizoare exterioară dreapta, vopseaua metalizată sau jantele din aliaj pentru motorizările cu 6 cilindri.

În august 1973 a fost realizat un facelift modelului, care a inclus: restilizari la exterior, în special la partea frontală care beneficia acum de o grilă de aerisire mai lată și mai joasă precum și de o fantă de aerisire suplimentară, geamurile triunghiulare ale ușilor din față la variantele berlină și limuzină au fost eliminate în favoarea unor geamuri mai mari, retrovizoare exterioare de dimensiuni majorate, blocuri optice cu striații, iar la interior de unele retușuri la planșa de bord și scaune, un nou tip de volan cauciucat pentru siguranță la impact precum și noi materiale pentru finisare. Tot acum au fost aduse unele îmbunătățiri de ordin tehnic, cea mai importantă fiind intoducerea convertorului de cuplu în locul cuplajului hidraulic la cutiile automate. Deasemenea au fost disponibile noi dotari suplimentare oferite în standard sau opțional precum și o nouă gamă de motorizari pe benzina cu 4 cilindri de 2L (200) care dezvolta tot 95CP și 2.3L (230.4) care furniza 110CP și înlocuia motorizarea de 2.2L(220) precum și diesel cu 4 cilindri de 2.4L (240 D) care era în măsură să dezvolte 65CP.

După realizarea facelift-ului din august 1973 prețurile modelului Mercedes variau între 13.000 mărci germane pentru versiunea de baza cu motor pe benzina de 2L (200) și peste 40.000 mărci germane pentru versiunea full option cu motor pe benzină de 2.8L (280CE) în varianta de caroserie coupe.

În 1974, gama de motorizări a fost extinsă cu un nou propulsor diesel cu 5 cilindri în linie – soluție aplicată în premieră la un automobil de serie. Propulsorul avea o capacitate de 3L și dezvolta 80 CP, permițând o viteză maximă de 150 km/h iar versiunea a fost denumită 240 D 3.0.

 Modelul de clasa medie superioara a lui Mercedes s-a bucurat de un mare succes comercial, fiind construit in peste 2 milioane exemplare în perioada martie 1968 – decembrie 1976, acesta fiind înlocuit în gamă de seria W123. Cu o perioadă de fabricație de peste nouă ani acest model a devenit imaginea culturii automobilistice ai anilor ’60 – ’70 fiind cel mai construit model Mercedes de după cel de al doilea razboi mondial, fiind totodată și cel mai bine comercializat automobil nou în anul 1974 din Republica Federală Germană cu 140.127 de exemplare.

Acest model a dus compania Daimler – Benz la o revoluție constructivă care a facut să devină o tradiție pentru urmatoarele generații de modele, stabilind noi standarde pentru siguranța pasagerilor și confort în clasa superioară prin testarea și implementarea în premieră a numeroase sisteme inclusiv a cunoscutului sistem antiblocaj ABS pentru frâne care a fost introdus începând din anul 1978 pe modelele din clasa superioară iar ulterior și pe celelalte modele. Tradiția este continuată și în zilele noastre cu modelul “Clasa E” din aceeași clasă.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Daimler – Benz; Arhivă

Comments are closed.