LAMBORGHINI LM002 A DEBUTAT IN URMA CU 35 DE ANI

24 februarie 2021
Comments off
346 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Puțin cunosc faptul că, actualul SUV premium italian Lamborghini Urus a avut în anii ’80 – ’90 ca predecesor un model off road cu aspect militar și destul de exclusiv, numit Lamborghini LM002 și care datorită faptului că a fost construit în puține exemplare, este tot mai căutat în zilel noastre de către colecționari.

La începutul anilor ’70, divizia Militaria din cadrul companiei italiene Lamborghini, a demarat proiectul unui model off road militar care să poată fi ulterior vândut armatei Statelor Unite ale Americii dar și companiilor din industria exploatării petrolului. Încă de la debut, de acest proiect a fost interesată firma Mobility Technology International (MTI) care la rândul său, avea încheiat un contract cu armata SUA pentru proiectarea și construirea unui nou vehicul off-road. După semnarea unui contract de parteneriat între Lamborghini Militaria și MTI, bazele proiectului viitorului model off road militar au fost modificate după unele specificații tehnice venite din partea armatei americane. Astfel, acesta urma să fie proiectat la San Jose în California (SUA), construit la Sant’Agata Bolgnese în apropiere de Bologna (Italia), trebuia să dispună de tracțiune integrală permanentă, să ofere un spațiu generos pentru 5 sau 6 persone cu tot cu echipamentul din dotare și să utilizeze un motor V8 și o cutie de viteze automată fabricate de către un producător auto american.

Un prim prototip a fost expus cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1977 și denumit Ceetah. Acesta dispunea de o caroserie ″deschisă″ de dimensiuni generoase realizată din fibră de sticlă, motor V8 de 5.9L (180CP) și cutie de viteze automată cu 3 rapoarte, ambele de concepție Chrysler și amplasate pe putea din spate iar transmisia era integrală.

La primele teste efectuate cu două prototipuri Ceetah de către conducerea armatei americane asistată de responsabilul proiectului, Rodney Pharis, aceasta au fost dezamăgită de manevrabilitatea scăzută datorată în primul rând motorului poziționat pe puntea din spate și care nu era suficient de puternic pentru greutatea proprie de 2.042 kg având ca rezultat un randament global scăzut.

LAMBORGHINI – 50 DE ANI CU MODELE SUPER SPORT

Proiectul și prototipul au fost vândute de MTI către firma Teeledyne Continental Motors, care a construit încă trei șasiuri, care au rămas incomplete iar în absența unui cumpărător ferm al vehiculului militar, a detrminat firma Lamborghini să se retragă din proiect și să demareze cu o echipă condusă de inginerul Giulio Alfieri dezvoltarea propriului său model off road, proiectul fiind denumit LM001 (Lamborghini Militaria 001) și având ca și concept de bază prototipul Cheetah.

Prototipul final LM001 a fost prezentat de către Lamborghini la Salonul Auto de la Geneva din 1981 și dispunea de o caroserie tip pick-up cu 4 uși și 4 locuri iar motorul amplasat tot pe puntea spate era un V8 de 5.9L(180CP) de origine AMC (American Motors Corporation) și care în acea perioadă fabrica inclusiv vehicule militare. Motorul era asociat cu o cutie de viteze automată în 3 trepte de producție Chrysler iar transmisia era integrală permanentă în timp ce viteza maximă era de 160 km/h. Pentru că motorul amplasat în spate cauza unele probleme de manevrabilitate în special în off road și la accelerări de pe loc, inginerii Lamborghini au luat hotărârea de a dezvolta un nou șasiu cu motorul amplasat frontal longitudinal, de data aceasta optându-se pentru unul din producția proprie.

La ediția din 1982 a Salonului Auto de la Geneva este prezentat prototipul Lamborghini LM002 care, comparativ cu precedentul prototip LM001 beneficia de o caroserie complet redesenată și avea echipat un motor V12 de 4.8L (375CP) același care echipa și modelul super sport Countach și care era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte.

După alte numeroase teste efectuate în condiții climatice extreme și unele modificări de design, modelul pentru producția de serie denumit LM002 a fost prezentat în premieră cu ocazia Salonului Auto de la Bruxelles din 1986 și poreclit de presa de specialitate Rambo – Lambo.

MUZEUL AUTO LAMBORGHINI

Modelul LM 002 dispunea de o caroserie de tip pick-up cu 4 uși și 4 sau 6 locuri cu un design ușor agresiv care era realizată din panouri de aluminiu și montată pe un șasiu tubular. Mulțumită transmisiei integrale permanente și a gărzii la sol generoase, LM 002 avea capacități de trecere impresionante în off-road cu mult peste ce putea oferi oricare alt model similar. Motorul disponibil era același cu cel de pe modelul Countach Quattrovalvole, un V12 de 5.2L care dispunea de distribuție cu 4 supape pe cilindru și era alimentat cu 6 carburatoare dublu corp verticale Weber. Puterea maximă dezvoltată era de 455 CP și în ciuda unui gabarit impozant (Lxlxh: 4.90×2.00×1.85 m, ampatament 3.00 m și masa proprie 2.700 kg), modelul off road italian reușea performanțe excelente: viteza maximă 210 km/h și accelerație 0-100 km/h în 7.8 secunde. Cu aceste performanțe, la momentul lansării și pe o perioadă de peste 10 ani, Lamborghini LM002 era cel mai rapid model off road de serie. Tracțiunea era integrală permanentă fiind asigurată de o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte de producție ZF plus o cutie de transfer și trei diferențiale. Suspensia era independentă pe ambele punți fiind prevăzută cu brațe transversale oscilante tip paralelogram, arcuri elicoidale și amortizoare telescopice. Sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate iar direcția era de tipul cu recirculare de bile prevăzută cu servoasistare.

Pentru varianta civilă, modelul oferea în standard un echipament de dotări premium, printre care: instalația de aer condiționat, tapițeria din piele, finisările din lemn, geamurile cu tentă fumurie acționate electric, radio casetofonul, instalația audio stereo montată într-un locaș în plafon, volanul tip Nardi, scaunele sport cu tetiere integrate, consolă față – spate și pneuri run-flat.

Pentru pneuri, cei de la Lamborghini au apelat la firma italiană Pirelli, care a creat modelul Pirelli Scorpion, cu proiectare run-flat. Acestea aveau dimensiuni generoase – 345/65 pe jante de 17 țoli fiind create special pentru modelul LM și oferite în două variante: una pentru utilizare mixtă și una creată special pentru a fi folosită doar pe nisip. Pneurile puteau rula run-flat fără probleme și puteau circula prin desert la temperaturi foarte ridicate cu automobilul încărcat și la o viteză moderată.

LM002 avea un consum destul de ridicat cuprins între 20 și 40L / 100 km iar rezervorul de combustibil avea o capacitate de 290 litri. Pentru cei care doreau mai multa putere, LM002 putea fi echipat la cerere cu motorul L804, V12 de 7.2L motor dezvoltat special de Lamborghini pentru bărcile de curse din Clasa 1 și care a fost testat inițial pe prototipul Lamborghini LM004 în anul 1984. La capitolul exclusivități merită menționat și exemplarul unic LM002 Estate cu caroserie break realizat de atelierul din Torino al lui Salvatore Diomante pentru Sultanul Bruneiului.

SUPERCARUL LAMBORGHINI DIABLO A DEBUTAT ACUM 30 DE ANI

Începând din anul 1990, motorul modelului LM002 a beneficiat de alimentare cu sistem de injecție electronic multipunct. Până în anul 1993 au fost construite un număr de 328 exemplare iar la momentul lansării la vânzare prețul versiunii de bază era unul pe măsura exclusivității fiind echivalentul a 120.000 de dolari. Unul dintre aceste exemplare a fost vândut pe data de   6 decembrie 2017 la o licitație organizată de casa RM Sotheby’s la New York (SUA).

Exemplarul respectiv a fost livrat de nou în 1990 pentru suma de 158.000 de dolari iar recent a fost supus unui amplu proces de restaurare. Investiția s-a ridicat la nu mai puțin de 325.000 de dolari, iar aceasta operațiune a inclus și propulsorul V12. Potrivit casei de licitații, off road-ul italian se afla într-o stare ireproșabila și dispunea de toate documentele originale, cu trusa de scule din fabrică, cu toate facturile de service și cu imagini din timpul restaurarii. Oportunitatea de a deține asemenea raritate în colecție costă destul de mult. Inițial, specialiștii casei de licitații au estimat corect că acest exemplar de Lamborghini LM002 o să fie vândut pentru o sumă cuprinsă între 400.000 și 500.000 de dolari. La final, noul proprietar l-a achiziționat pentru 467.000 de dolari.

Datorită caracteristicilor sale, Lamborghini LM002 a fost atractiv pentru unii clienți care nu au intrat în istorie pentru sobrietatea lor, precum staruri rock ca Eddie Van Halen și Tina Turner, boxeri ca Mike Tyson și traficanți de droguri ca Pablo Escobar. Modelul off road Lamborghini și-a găsit mulți admiratori și în țările africane sau cele din Orientul Mijlociu, precum regele Marocului Hassan al II-lea și Uday Hussein, fiul dictatorului irakian Saddam Hussein, cunoscuți pentru colecțiile lor de automobile exclusive.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Lamborghini; LamboCars; Auto Retro Passion; 

Comments are closed.