ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
ARTICOLE ASEMANATOARE JUMATATE DE SECOL DE LA DEBUTUL LUI TATRA T613 TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, […]
La ediția din urmă cu 30 de ani a Salonului Auto de la Geneva era prezentat în premieră sub formă de prototip Bugatti EB112, un model cu caroserie berlină ultraluxos și ultraperformant din categoria de top, care a impresionat atât presa cât și viziatatorii, lăsându-și amprenta pentru totdeauna atât între standurile Swiss Palaexpo cât și în istoria automobilului.
După cum au demonstrat în ultimii ani modelele recente precum Citroen C5 X și Ford Evos, unii producători auto au înlocuit conceptele tradiționale de berline clasice în trei volume cu modele având caroserii de tip crossover. O idee abordată deja anterior, de exemplu de către Renault cu conceptul Vel Satis, un coupe hatchback prezentat la Paris Motor Show 1998, care se dorea o avanpremieră a modelului din top-ul gamei sale cu același nume lansat în 2001 care însă beneficia de o caroserie berlină în două volume cu 5 uși sau Volkswagen, care în 1999 a dezvăluit la Frankfurt Motor Show, Concept D, un prototip care prefigura modelul din clasa de lux Phaeton care a debutat în 2002 și care dispunea de o caroserie clasică în trei volume spre deosebire de conceptul inițial care dispunea de o caroserie cu o soluție mai puțin obișnuită în două volume.
Cu câțiva ani mai înainte, conducerea constructorului premium Bugatti își imaginase îmbinarea trecutului cu viitorul, prin modele luxoase reprezentative foarte elegante cu caroserii în două volume mai puțin tradiționale. Cel mai bun exemplu în acest sens s-a petrecut în anul 1993 cu ajutorul celebrei companii italiene Italdesign înființată de designerul Giorgetto Giugiaro care și astăzi își amintește de acel moment. Este vorba despre modelul Bugatti EB112 prezentat în premieră la Geneva Motor Show 1993, care a aniversat recent 30 de ani și care coincide cu serbarea a 85 de ani a lui Giorgetto Giugiaro.
Istoria Bugatti a fost oarecum tulbure înainte de achiziția finală de către grupul german Volkswagen în cursul anului 1998. Înainte de această achiziție, mai exact în cursul anului 1987, marca a devenit parțial italiană, reprezentată de Bugatti Automobili SpA fondată de antreprenorul italian Romano Artioli care dobândise drepturile asupra mărcii și care a creat faimosul supercar EB110 lansat la Paris în toamna anului 1991.
În această perioadă, având în vedere succesul inițial al supercarului EB110, conducerea companiei Bugatti a luat în considerare ideea de a produce un alt model ceva mai puțin extrem și a început dezvoltarea unui concept de berlină ultraperformantă din categoria celor de lux. Prezentat sub formă de prototip în martie 1993 la Salonul Auto de la Geneva sub inițialele EB112, modelul trebuia să între în producției în cursul anului 1995.
Chiar dacă acronimul ales pentru acest viitor model a reiterat omagiul adus fondatorului companiei Ettore Bugatti, a cărei aniversare de 110 ani a fost omagiată cu modelul EB110 din 1991, cele două modele erau complet diferite. Astfel, conceput ca o berlină fastback cu 4 uși, EB112 avea o lungime de 5,070 metri, o lățime de 1,960 metri și o lîțime de 1,406 metri, având o formă inspirată din caroseriile aerodinamice din anii ’30.
Stilul lui Bugatti EB 112 îi aparține lui Giorgetto Giugiaro, care avea să creeze ulterior un alte două prototipuri pentru Bugatti, EB118 și EB218 dezvăluite în 1998 la Paris Motor Show și respectiv în 1999 la Geneva Motor Show, care a primit numeroase aprecieri pentru aceast automobil, definit de revista Automobile drept „Cel mai frumos automobil din lume din 1993”.
Liniile retro și performanțele ridicate pentru un concept avangardist la vremea respectivă precum Bugatti EB112, erau specifice modelelor din clasa de lux foarte performante. Giorgetto Giugiaro a creat un amestec perfect între formele modelelo iconice Bugatti din perioada interbelică: de la partea din spate rotunjită a lui Type 57 Atlantic Coupe, până la designul jantelor lui Type 41 Royale, fără să fie omise unele elemente atemporale ale mărcii, cum ar fi luneta spate formată din două bucăți și nervura longitudinală de pe plafon.
Comparativ cu primele două exemplare realizate vopsite în culoarea roșu bordeaux și respectiv gri antrcit, cel final pentru producția de serie vopsit în culoarea albastră a beneficiat de unele îmbunătățiri aerodinamice precum restilizarea ușoară a părții din spate care a inclus bara de protecție spate, forma blocurilor optice spate care au fost poziționate mai sus și introducerea eleronului plasat chiar sub luneta dublă.
Interiorul, configurat pentru 4 persoane beneficia de un stil ușor avangardist, de finisări de top din care nu lipseau pielea Connolly și lemnul de esență rară dar și dotările de confort de ultimă oră atunci precum: instalația de aer condiționat cu control electronic, reglajele electrice cu memorarea poziției pentru scaune, regulatorul de viteză, volanul reglabil electric pe două direcții sau display-ul TV.
Motorul, derivat din V12 – ele având distribuție cu cinci supape pe cilindru și supraalimentare cu patru turbocompresoare aflat în dotarea supercar-ului EB110 dar mai puțin puternic, avea o cilindree de 6 litri, dezvolta o putere maximă de 456 CP și un cuplu maxim de 649 Nm. Acesta era montat frontal în fața punții față pentru o mai bună repartiție a maselor pe cele două punți și era oferit în combinație cu tracțiune integrală permanentă asigurată de o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte. Performanțele erau conform tradiței, de top: viteză maximă 300 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 4,4 secunde în ciuda unei greutăți totale de circa 1.800 kg.
Din păcate, în anul 1995, când producția tocmai începuse cu primele patru exemple de pre-serie, firma Bugatti atunci cu sediul la Modena (Italia) a intratat în faliment. Cele patru exemplare au fost achiziționate de Gildo Pallanca Pastor, proprietarul printre altele și al companiei franceze Venturi, înainte de achiziția de către Volkswagen, care le-a folosit pentru a crea două exemplare complete din care unul vopsit în negru iar celălalt în gri antracit. În prezent, împreună cu prototipul de culoare roșu bordeaux există trei exemplare Bugatti EB112.
Totuși, proiectul unui model sedan ultra luxos și ultra performant a rămas și prezent în cadrul conducerii Bugatti, care în anul 2009 a prezentat un concept car denumit 16C Galibier și care amintea în multe privințe de Bugatti EB112 în cea ce privește designul și care era bazat pe partea mecanică a modelului supercar Veyron și care era propulsat de unitatea W16 de 8 litri.
Astăzi, Giorgetto Giugiaro își amintește de Bugatti EB112 cu aceste cuvinte: „Se lăuda cu o serie de elemente de stil nostalgice, care făceau trimitere la modelele celebre ale legendarei mărci franceze de la sfârșitul anilor ’30, dar prezentate într-un automobil cu o mecanică inovatoare. În multe privințe, a fost un automobil de vis și a anticipat ceea ce știm astăzi ca modele fastback de înaltă performanță. A combinat perfect designul cu caracteristicile tehnologice și de inginerie care erau cu siguranță înaintea timpului său.”
Foto: Italdesign; Bugatti
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.