Fostul pilot de Formula 1, Nick Heidfeld a restaurat supercar-ul Porsche 959 S aflat în colecția sa, la divizia heritage a constructorului auto german, Porsche Classic. Exemplarul de Porsche 959 al fostului pilot german a trecut printr-un amplu proces de restaurare care a durat timp de 4 ani și jumătate.
Porsche-ul 959 este considerat unul dintre cele mai legendare supercar-uri din anii ’80. La momentul lansării în anul 1986, supercar-ul Porsche a fost cel mai rapid automobil de serie. Potrivit conducerii Porsche, modelul a fost fabricat între anii 1987 – 1988 într-un număr de 292 exemplare, 29 dintre acestea fiind în versiunea Sport, care au primit inițial un S ca sufix la numele lor. Celebritățile momentului au fost rapid atrase de performanțele și soluțiile tehnice avansate implementate ale Porsche-ului 959. Astfel, printre cumpărătorii acestuia s-au înumărat: fostul șef Microsoft – Bill Gates, fostul pilotul de raliuri (campion în 1980 și 1982) și pilot de teste la Porsche – Walter Röhrl, tenismanul Boris Becker, dirijorul Herbert von Karajan și omul de afaceri Ion Țiriac.
Până în ziua de azi, Porsche-ul 959, nu și-a pierdut deloc atractivitatea și este tranzacționat în mod regulat cu milioane de euro în cadrul licitațiilor. Unul dintre cei mai recenți proprietari ai supercar-ului german devenit între timp un model de cult este fostul pilot de Formula 1 – Nick Heidfeld, care a achiziționat un exemplar produs în anul 1987 a Porsche-ului 959 S abia în anul 2017. În vara lui 2017, fostul pilot german de Formula 1, a adus automobilul la divizia Porsche Classic pentru a fi complet restaurat. Restaurarea automobilului a durat numai puțin de 4 ani și jumătate.
Versiunea 959 S cu motorul său boxer cu 6 cilindri de 2,8 litri dezvoltă 515 CP. Tehnicienii de la Porsche au realizat creșterea puterii de la 450 CP în versiunea normală la 515 CP pentru versiunea S cu turbocompresoare mai mari și o supapă de limitare a presiunii modificată. Grazie acestor îmbunătățiri, 959 S poate demara de la la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde și poate atinge o viteză maximă de 320 km/h. În cursul anului 1988, echipele de teste ale unor publicații auto din Europa au reușit să înregistreze o viteză maximă senzațională de 330 km/h cu un exemplar de Porsche 959 S pe pista de testare de mare viteză de la Nardo din sudul Italiei.
Exemplarul din 1987 aflat în posesia lui Nick Heidfeld a parcurs doar 4.183 de kilometri la momentul achiziției sale în 2017, ceea ce reprezintă o medie de 139 kilometri pe an. Însă, modelul Porsche 959 tinde să se deterioreze rapid, tehnologia sa complexă de înaltă performanță trebuie lăsată să funcționeze în mod regulat. Uwe Makrutzki, șeful diviziei Porsche Classic, responsabilă cu restaurarea modelelor istorice, a putut, între timp, să evalueze istoricul mai multor exemplare ale modelului 959. Acesta subliniază că, Porsche-ul 959 ar trebui condus cu cel puțin 100 de kilometri pe lună aproape de limitele sale pentru a evita deteriorarea părții tehnice pe perioada staționării.
Uwe Makrutzki subliniază că o revizie completă a trenului de rulare și a transmisiei este necesaară pentru un exemplar de Porsche 959 care nu a fost condus o perioadă destul de lungă: „Experiența a arătat că un exemplar de Porsche 959 care a staționat mult timp va avea cu siguranță unele probleme de ordin tehnic”, avertizează managerul de la Porsche Classic. Departamentul clasic al lui Porsche este bine pregătit pentru mentenanța supercarului 959. Astfel, după încheierea producției, experții au asigurat toate instrumentele de testare și piesele de schimb necesare întreținerii supercar-ului german din anii ’80. În plus, nici un alt atelier de service nu are atâta experiență cu modelul 959 ca specialiștii de la Porsche Classic. Aproape fiecare exemplar al modelului Porsche a trecut cel puțin o dată prin mâinile specialiștilor de la Porsche Classic.
O examinare detaliată a exemplarului 959 S deținut de Nick Heidfeld a arătat că revizuirea motorului era absolut necesară mai ales că acesta suferise în trecut unele modificări. Cu acordul fostului pilot de Formula 1, specialiștii de la Porsche Classic au restabilit starea inițială a motorului inclusiv a modului de funcționare a injecției Bosch Motronic. Toate lucrările procesului de restaurare au fost finalizate în decembrie 2021.
În anul 1987, Nick Heidfeld, în vârstă de zece ani, a declarat că era cu entuziasmat de supercar-ul Porsche 959, fiind automobilul mult visat în copilărie. Acum, ajuns la vârsta de 45 ani, acesta a menționat că este mulțumit de al său Porsche 959 S pentru că nu se conduce ca un automobil fabricat în urmă cu mai bine de 30 de ani ci ca unul mult mai modern.
La începutul anilor ’80, campionul mondial la piloți în WRC, Walter Röhrl a fost cooptat de Porsche ca pilot de teste în dezvoltarea proiectului modelului 959. Chiar și astăzi, legendarul pilot german de raliuri apreciază comportamentul sigur chiar și la viteze foarte ridicate dar și rafinamentele sale tehnice, cum ar fi tracțiunea integrală controlată inteligent, controlul automat al amortizoarelor în funcție de viteză și monitorizarea presiunii în pneuri. Singurul punct critic al supercar-ului Porsche în opinia lui Walter Röhrl îl reprezintă poziția la volan mai puțin confortabilă pentru persoanele mai înalte, mai ales în cazul pilotului german care are înălțimea de 1,96 metri, în primul rând pentru că, volanul nu poate fi reglat.
Nick Heidfeld ar trebui să conducă acum exemplarul său de Porsche 959 S cel puțin 100 de kilometri pe lună recomandati de Porsche Classic, ceea ce reprezintă echivalentul a unui rulaj relaxant de weekend. În schimb, conducerea lui Porsche Classic nu a dezvăluit încă la cât s-au cifrat costurile pentru restaurarea complete care a durat timp de 4 ani și jumătate.
Foto: Porsche
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI