Cele 135 de milioane de euro plătite recent pentru supercarul Mercedes 300 SLR din 1955 reprezintă cea mai mare sumă de bani plătită vreodată pentru un automobil vândut în cadrul unei licitații. Mai jos găsiți un top cu cele mai scumpe 13 automobile din toate timpurile tranzacționate în cadrul unor licitații publice sau private.
În ultimele două luni se vorbește frecvent despre supercarul Mercedes 300 SLR construit în anul 1955 care a fost scos la licitație și achiziționat pentru suma 135 de milioane de euro, stabilind totodată un nou record mondial pentru cel mai scump automobil din toate timpurile.
Modelul sport Mercedes dezvoltat special pentru competiții și care valorează aproape la fel de mult ca o operă de artă a lui Leonardo da Vinci, nu este însă singura capodopera pe roți vândută cu multe milioane de euro, având în vedere că în ultimii treizeci de ani mai multe modele Ferrari, Bugatti și Aston Martin au devenit adevărate „Mona Lisa” motorizate.
Să aflăm, așadar, care sunt cele mai scumpe 13 automobile din toate timpurile, dar după o actualizare a prețurilor, pentru a putea compara aceste capodopere la valoarea din zilele noastre.
- Mercedes 300 SLR „Uhlenhaut Coupé” 1955 – 135 milioane de euro
Mercedes 300 SLR „Uhlenhaut Coupé” din 1955 este o adevărată capodoperă a sporturilor cu motor transformată într-un coupe care a fost, cel mai rapid automobil stradal la momentul respectiv, capabil să atingă o viteză maximă de peste 290 km/h.
Unul dintre cele două exemple echipate cu fabulosul motor cu 8 cilindri în linie de 3 litri și 310 CP a fost vândut pe data de 5 mai 2022 în cadrul unei licitații private și restrânsă organizată de conducerea Mercedes-Benz și RM Sotheby’s pentru suma record de 135 de milioane de euro, cea mai mare plătită vreodată oficial pentru un automobil.
- Ferrari 250 GTO 1963 – 76,8 milioane de euro
Un caz aparte este cel al legendarului Ferrari 250 GTO fabricat între anii 1962 – 1964, care de mai bine de treizeci de ani se tranzacționa cu milioane de dolari în special în rândul persoanelor fizice și capabil să stabilească mai multe recorduri absolute de preț la vânzare. Una dintre cele mai cunoscute și de succes mașini de curse din toate timpurile (șasiu 3909GT) fusese deja vândută în cadrul unei licitații private în anul 1989 pentru 13,3 milioane de dolari (echivalentul azi a 29,5 milioane de euro), dar prețurile au continuat să crească până în prezent.
Un exemplar de Ferrari 250 GTO având numărul de șasiu 5095GT a fost vândut în anul 2008 pentru suma de 20 milioane de dolari (azi echivalentul a 33,5 milioane de euro). Alt exemplar cu șasiul 5111GT a ajuns la 52 de milioane euro în 2013 (echivalentul a 61,5 milioane de euro), în timp ce recordul a fost atins în 2018 cu șasiul numărul 4153GT care a fost vândut cu suma de 70 milioane dolari (în prezent echivalentul a 76,8 milioane de euro).
- Bugatti Type 57SC Atlantic 1936 – 50,5 milioane de euro
Faimosul Bugatti Type 57SC Atlantic din 1936, un model derivat din prototipul „Voiture Noir” ar putea valora în zilele noastre peste 100 de milioane de euro.
În cursul anului 2010, casa de licitații Gooding & Company, a tranzacționat un exemplar de Bugatti Type 57SC Atlantic într-o culoare spectaculoasă de albastru metalizat în cadrul unei licitații private pentru o sumă cuprinsă între 30 și 40 milioane de dolari, care în prezent ar echivala cu 37,9-50,5 milioane euro.
- Bugatti Type 41 Royale 1932 – 33 de milioane de euro
Grandiosul Bugatti Type 41 Royale din anii ’30 a fost mașina preferată a regilor și expresia maximă a geniului lui Ettore Bugatti și datorită acestui fapt valorează foarte mult. Unul din cele doar șapte exemplare construite și-a schimbat proprietarul în cursul anului 1990 în cadrul unei licitații private pentru suma de 10 milioane dolari, echivalentul în prezent a 28,5 milioane de euro.
Dar cea mai mare sumă plătită pentru un exemplar de Bugatti Royale, niciodată confirmată oficial, pare să fi fost cea de aproximativ 20 de milioane euro plătită de grupul auto Volkswagen pentru „Coupé de ville Binder”, care echivalează cu 33 milioane euro în prezent.
- Mercedes W196R 1954 – 28,2 milioane de euro
Când vine vorba de curse legendare, un loc important poate să fie ocupat de un galonat exemplar de Mercedes W196R din 1954, un model monopost de Formula 1 care a câștigat două mari premii cu multiplul campion mondial la pioți Juan Manuel Fangio.
În anul 2013, casa de licitații Bonhams a vândut una dintre cele mai prețioase „Săgeți argintii” cu 19,6 milioane de lire sterline, ceea ce reprezintă echivalentul a 28,2 milioane de euro în zilele noastre.
- Aston Martin DBR1 1956 – 25,3 milioane de euro
O bucată din istoria sportului cu motor poate valora destul de mult și confirmarea vine de la un exemplar valoros de Aston Martin DBR1 din 1956 pilotat de Stirling Moss și Jack Brabham.
În cursul anului 2017, casa de licitații RM Sotheby’s l-a vândut pentru un total de 22,5 milioane de dolari, echivalentul a 25,3 milioane euro în zilele noastre. Motorul său cu 6 cilindri în linie de 2,5 litri dezvolta numai puțin de 305 CP.
- Jaguar D-Type 1955 – 25 milioane de euro
O victorie în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans din 1956 i-a adus legendarului model sport britanic Jaguar D-Type un preț de 21,7 milioane dolari, în cursul anului 2016 în cadrul unei licitații organizate de cunoscuta casă de licitații RM Sotheby’s.
Suma respectivă reprezintă în prezent echivalentul a 25 milioane de euro și care reprezintă o valoare binemeritată pentru mașina aerodinamică a echipei Ecurie Ecosse cu un motor în 6 cilindri în linie cu capacități de 3; 3,4 și 3,8 litri capabil să dezvolte peste 250 CP.
- Rolls-Royce Boat Tail 2021 – 24,4 milioane de euro
Cel mai prețios și scump automobil a mileniului al treilea, este un Rolls-Royce Boat Tail dezvăluită în cadrul evenimentului Concorso d’Eleganza Villa d’Este din 2021 și 2022 și realizat la comandă în doar trei exemplare și care costă în jur de 28 de milioane dolari, sau 24,4 milioane euro în 2022 per exemplar.
Această versiune realizată manual a modelului Rolls-Royce Phantom Cabriolet, este inspirat din lumea nautică și are finisaje atât de unice încât decorațiunile și opțiunile personalizate pot crește prețul. Unele surse neconfirmate au afirmat că primul exemplar a fost comandat de către duo-ul Beyoncé și Jay-Z.
- Duesenberg SSJ 1935 – 24,1 milioane de euro
Aproape o anomalie într-un clasament dominat de automobile europene este ultraluxosul model american Duesenberg SSJ din 1935 și care casa de licitații Gooding & Company i-a găsit un nou proprietar în anul 2018 pentru suma de 22 milioane dolari, sau echivalentul a 24,1 milioane euro în zilele noastre.
Vorbim, evident, de o raritate absolută, unul dintre cele doar două roadstere cu ampatament scurt construite iar cel care a fost tranzacționat a aparținut actorului american Gary Cooper. Motorul cu 8 cilindri în linie de 6,9 litri supraalimentat cu compresor era capabil să dezvolte aproape 400 CP și asigura o viteză maximă de peste 225 km/h, o performață remercabilă pentru anii ’30.
- Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider 1939 – 22,7 milioane de euro
Un alt model italian prezent în aceast select clasament este primul și singurul Alfa Romeo. Este vorba despre un exemplar al spectaculosului model 8C 2900B Lungo Spider din 1939 pe care casa de licitații RM Sotheby’s l-a tranzacționat în cursul anului 2016 pentru suma de 19,8 milioane dolari.
Această cifră, actualizată în 2022 și la cursul actual, reprezintă echivalentul a 22,7 milioane euro, justificat și de faptul că este unul dintre cele doar 12 exemplare supraviețuitoare ale spider-ului interbelic dotat cu un performant motor cu 8 cilindri în linie 2,9 litri supraalimentat cu compresor care furniza 180 CP și putea asigura o viteză maximă de 200 km/h.
- Pagani Zonda HP Barchetta 2017 – 22,7 milioane de euro
Pagani Zonda HP Barchetta este un reprezentant al modelelor de tip hypercar ultra modern și construit în doar trei unități, din care una a rămas în colecția privată a lui Horacio Pagani, fondatorul mărcii italiene.
Prețul acestui model hypercar cu caroserie cabrio din fibră de carbon și dotat cu un motor V12 de 7,3 litri care furnizează o putere de 800 CP și un cuplu maxim de 850 Nm, nu a fost declarat oficial, dar estimările pentru anul 2017 vorbeau despre cifre orientative cuprinse între 15 și 20 milioane euro. Cu aceste prețuri înseamnă că astăzi valoarea sa este de ordinul a 22,7 milioane de euro.
- McLaren F1 „LM-Specification” 1994 – 21,3 milioane de euro
Cel mai scump automobil din anii ’90, este un exclusiv McLaren F1 „LM-Specification” model 1994, care a fost vândut prin intermediul casei de licitații RM Sotheby’s în anul 2019 pentru suma de 19,8 milioane dolari, care, la actualizarea din zilele noastre, reprezintă 21,3 milioane euro.
Această cifră, plătită pentru una dintre cele două exemplare rutiere ale modelului F1 de tip supercar produse oficial conform specificațiilor GTR cu un motor de 680 CP, este și cea mai mare plătită vreodată pentru un model McLaren.
- Porsche 917K 1970 – 15,8 milioane de euro
Ultimul automobil din acest clasament al celor mai scumpe automobile din toate timpurile, este un Porsche 917K din 1970 utilizat inclusiv în celebrul film Le Mans cu celebrul actor american Steve McQueen.
Acest exemplar special dezvoltat pentru competiții dispune de un motor cu 12 cilindri de 5 litri care dezvoltă peste 600 CP a fost tranzacționat în cursul anului 2017 în cadrul unei licitații organizate de Gooding & Company pentru suma de 14 milioane dolari, cifră care astăzi redusă pe baza inflației dolarului corespunde cu 15,8 milioane euro.
Foto: Case de licitații; Producători
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI