Cum s-ar putea intra cel mai ușor în posesia unuia dintre cele doar patru exemplare ale emblematicului model de competiție Ferrari 330 LMB din anii ’60? Pare aproape imposibil dar răspunsul ni-l dă firma britanică Bell Sport & Classic care a reușit să convertească un exemplar al modelului de serie Ferrari 330 GT după specificațiile originale și complete ale modelului competițional Ferrari 330 LMB.
În acest caz, complet convertit, experții de la Bell Sport & Classic cu sediul în Hertfordshire (Marea Britanie), au acordat cea mai mare atenție fiecărui detaliu prin utilizarea celor mai noi tehnici de restaurare și îmbunătățiri, pentru a crea un automobil perfect, remasterizat și cu un look specific modelelor de competiție din anii ’60. Ambițiosul proiect a fost un program comun între Bell Sport & Classic și proprietarul automobilului, cu un singur scop comun – de a construi un autentic model Ferrari 330 LMB care să arate bine și să poată fi condus inclusiv pe drumurile publice.
Acest exemplar unicat, se bazează din punct de vedere tehnic pe modelul de serie Ferrari 330 GT 2 + 2, fabricat între anii 1964 – 1967 și aduce un omagiu respectuos modelului original Ferrari 330 LMB (Le Mans Berlinetta) din 1963 construit special pentru cursa de anduranță de 24 ore de la Le Mans în doar patru exemplare.
Inginerul și pilotul britanic de la Ferrari, Mike Parkes, a fost cel care a dezvoltat emblematicul Ferrari 330 LMB (Le Mans Berlinetta) într-o încercare de a concura în cursa de 24 de ore de la Le Mans din anul 1963. La fel ca modelul 250 GTO, 330 LMB era echipat cu un motor Colombo V12 de 4,0 litri și 330 CP, dar dispunea de o caroserie reproiectată realizată din aluminiu și de un ampatament cu 20 mm mai lung.
Dintre cele patru exemplare construite, trei au fost cu volan pe partea stânga și unul singur cu volan pe partea dreapta, ceea ce face ca ilustrul 330 LMB să fie mai rar și exclusiv decât ultraperformantul 250 GTO, fabricat în 32 exemplare între anii 1962 și 1964. Un număr de trei exemplare din modelul 330 LMB au concurat în cursa de 24 h de la Le Mans din 1963. Cu toate acestea, exemplarul cu care a concurat echipa britanică Maranello Concessionaires Ltd a colonelului Ronnie Hoare a fost singurul care a reușit să termine cursa, piloții Mike Salmon și Jack Sears obținând la final un respectabil loc cinci.
FERRARI – 70 DE ANI DE LEGENDĂ
Directorul Bell Sport & Classic, Tim Kearns, explică: „Originile acestui proiect de tip remaster pot fi urmărite de mai bine de un deceniu și începe cu Edward Carter, un fermier din Essex care era un mare entuziast al brandului Ferrari. Ed a dorit să adauge un model 250 GTO de tip recreation la colecția sa, dar a fost îndepărtat de unul dintre preeminenții experți în modelul 330 LMB, Terry Hoyle. Având cunoștințe vaste despre șasiul cu numărul 4725 și LMB-ul original cu volan pe dreapta, Terry a venit cu o altă idee, respectiv un model 330 LMB de tip recreation mai ales că există multe recreații ale modelului 250 GTO”.
În urmă cu 21 de ani, un exemplar „donator” de Ferrari 330 GT 2 + 2 din 1964 cu volanul pe dreapta, fusese localizat și achiziționat ulterior de Edward Carter. În viziunea lui era să creeze un exemplar de tip recreation utilizabil și omologabil pentru competiții. Panourile RS din Nuneaton au avut sarcina de a scurta șasiul și de a crea o caroserie mai joasă. În plus față de un numeros set de fotografii pe care Terry Hoyle le-a avut despre șasiul 4725, a fost făcută chiar și o călătorie la New York pentru a studia celelalte componente ale caroseriei, măsurătorile și mai multe imagini ale exemplarului original cu numărul de șasiu 4725. În mod tragic, Ed Carter nu a văzut niciodată proiectul finalizat, pierzându-și viața într-un accident rutier în septembrie 2015, iar în următorii doi ani, mașina a rămas la stadiul de proiect.
Avansăm rapid până în 2017, când idea prinde din nou contur, pentru că managerul Tim Kearns de la Bell Sport & Classic salvează proiectul iar automobilul este mutat în atelierele companiei din Markyate, Hertfordshire. Viziunea a fost simplă – creați ceea ce probabil va fi singurul remaster de Ferrari 330 LMB din lume. Tim Kearns a fost asistat de Elliot East, restauratorul expert pe Ferrari și de Attilio Romano, fost membru al echipei tehnice a Scuderiei Ferrari din Maranello și care a condus departamentul tehnic al HR Owen Ferrari timp de 22 de ani.
Atât de rară este mașina și piesele sale, în cât multe care erau necesare pentru a completa caroseria pur și simplu nu au putut fi obținute oriunde în lume, fiind necesară fabricarea lor în atelierul firmei Bell Sport & Classic, inclusiv curele și finisajele capotei. În timp ce un parbriz Lusso disponibil la raft era perfect pentru partea din față a mașinii, luneta Perspex din spate a trebuit să fie realizată în atelierul britanic. La fel ca în cazul carenajul farurilor, echipa de tehnicieni a tăiat mai întâi aluminiul caroseriei pentru a realiza forma dorită, la fel ca și în cazul celorlalte articolele realizate din Perspex și perfect finisate.
Elliot East a ținut să menționeze: „Portierele găsite la fața șocului trebuiau să arate cât mai apropiate de cele ale originalului 330 LMB. Se simțeau foarte ușoare și le lipseau o greutate mai substanțială mai potrivită pentru automobilul care trebuia recreat. Așadar, le-am refăcut din nou, dar foarte subtil, întărind fiecare detaliu, inclusiv balamalele, fețele de la interior și ramele ferestrelor până când am obținut o greutate perfectă. Trei ani de muncă au fost concentrați pe această mașină. Și, ca și în cazul tuturor proiectelor noastre de restaurare ale clienților, am aplicat detalii minuțioase la fiecare aspect. Totul este construit manual și unic. A fost un echilibru delicat de realizat, implementând tehnici moderne de restaurare pentru a face noul Ferrari 330 LMB recreation cât mai confortabil și cât mai ușor de utilizat, fără a sacrifica niciunul dintre caracteristicile sale originale ”.
MUZEUL FERRARI DE LA MARANELLO
Restaurarea de 4500 de ore a inclus montarea tuturor elementelor de finisare, cum ar fi mânerele portierelor și ramele parbrizului și lunetei, pe corpul metalic gol, pentru a se asigura că potrivirea acestor componente ar fi perfectă după ce mașina a revenit de la atelierul de vopsitorie.
În cele din urmă, caroseria a fost vopsită în clasicul roșu Rosso Corsa într-o perioadă de zece săptămâni. În cele din urmă, au fost adăugate cercurile albe de curse rezervate numerelor de participare, așa cum fost în perioada Scuderiei Ferrari din Maranello înainte de asaltul de la Le Mans în 1963 precum și o pereche de embleme Scuderia Ferrari pictate cu grijă de mână pe fiecare aripă frontală așa cum a fost în perioada respectivă.
Întrucât modelul LMB 330 original a fost construit pentru a concura la două ediții la Le Mans, s-au făcut puține concesii pentru confort. Habitaclul lui auster a fost vopsit în culoarea argintie Hammerite și dispunea de un tablou de bord cu instrumente cromate și scaune negre Corduroy. În conformitate cu viziunea lui Ed Carter pentru o „versiune GT” a modelului 330 LMB, echipa Bell Sport & Classic s-a străduit să creeze un interior corect care să fie totuși autentic, dar să ofere o notă mai confortabilă pentru utilizarea pe drumurile publice.
Comutatorul schimbătorului de viteze din aluminiu la modă în acea perioadă având cursa la vedere clasică și maneta înaltă, arată exact așa ca atunci când a părăsit linia de montaj de la Maranello în 1963. Cu toate acestea, la fel ca multe alte componente ale mașinii, această piesă centrală a habitaclului rafinat, a fost realizată în întregime de la zero, la fața locului.
FERRARI 250 GTO – PRIMUL AUTOMOBIL CU STATUT DE OPERĂ DE ARTĂ
Îmbunătățirile de ordin tehnic implementate includ un starter de pornire cu cuplu ridicat, aprindere electronică, pompă electrică de combustibil și un ventilator de răcire electric. Proiectul 330 LMB beneficiază, de asemenea, de un regulator de tensiune modern și de un motor electric pentru ștergătoarele de parbriz, împreună cu un sistem complet anti incendiu și un rezervor de combustibil sudat, fără scurgeri, în interiorul unui rezervor extern nituit.
Tim Kearns, director general al Bell Sport & Classic, a declarant la finalizarea ambițiosului proiect: „Această remarcabilă remasterizare a modelului 330 LMB reprezintă o vitrină tehnică remarcabilă pentru talentul incredibil al echipei Bell Sport & Classic. Pasiunea și profesionalismul pe care l-au dedicat în acest proiect foarte special în ultimii trei ani este remarcabilă, fiecare componentă a fost restaurată, reconstruită sau creată de la zero, îmbinând cele mai noi tehnici de restaurare și inginerie cu o selecție de upgrade-uri simpatice. Rezultatul este un studiu de caz unic, care aduce un omagiu originalului și demonstrează noile niveluri de finisare de referință pentru restaurările Bell Sport & Classic. De asemenea, sunt mândru că am încheiat, în cele din urmă, viziunea originală a unui pasionat. Pentru noi, acest proiect de 330 LMB reprezintă ceva unic, dar reprezintă mult mai mult decât o mașină remarcabilă, este o vitrină rulantă pentru atenția la detalii și măiestria pe care am pus-o în fiecare restaurare și un lucru este sigur, vom dezvălui multe alte proiecte în lunile următoare ”.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Bell Sport & Classic
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI