Ultimele articole
ROLLS ROYCE-UL LUI MUHAMMAD ALI SCOS LA LICITATIE (septembrie 20, 2018 10:18 am)
ABS IMPLINESTE 40 DE ANI (septembrie 13, 2018 11:19 pm)
PEBBLE BEACH CONCOURS D’ELEGANCE 2018 (august 30, 2018 9:00 pm)

MAZDA RX-7 BESTSELLERUL WANKEL SERBEAZA 40 DE ANI

3 octombrie 2018
Comments off
285 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Acum 40 de ani, a fost lansat Mazda RX-7, cel mai de succes automobil echipat cu motor tip Wankel cu pistoane rotative. Anul 1978 a fost unul crucial pentru japonezii de la Mazda, modelul sport RX-7 lansat în acel an de aceștia, a impulsionat în mare măsură vânzările producătorului din Hiroshima ca producător de modele sport, într-un context mai puțin favorabil al industriei auto mondiale din acea perioadă.

Producătorul auto japonez din Hiroshima nu era la prima experiență de acest fel, lansând încă din 1967, primul său model dotat cu motor tip Wankel cu pistoane rotative, denumit Cosmo Sport 110S, care făcea parte din categoria modelelor sport dar care nu s-a bucurat de  succes comercial datorat în primul rând prețului destul de ridicat. Acest fapt nu a descurajat producătorul japonez Mazda care a continuat să lanseze noi modele de clasă medie echipate cu motoare tip Wankel și care au înregistrat un mare succes comercial cu cele circa 900.000 de exemplare fabricate până la mijlocul anilor ’70. Cele mai bune exemple în acest sens au fost modelele R100, RX-2, Luce RX97 și RX-3, însă prima mare criză petrolieră din anii 1973-1974 a stopat această poveste de succes. Din acel moment motorul Wankel a mai fost oferit de Mazda doar opțional în gama de motorizări ale modelelor de clasă medie RX-4 și superioară Cosmo și Luce.

După acest succes răsunător, pentru inginerii Mazda dezvoltarea în continuare a motorului Wankel cu pistoane rotative dar cu o mai bună eficiență în contextul proiectului de dezvoltare Phoenix al companiei, a reprezentat o nouă provocare.

Către sfârșitul anului 1973, conducerea de la Mazda, inspirându-se din succesul commercial înregistrat pe piața din SUA al modelelor sport japoneze Datsun 240Z și Toyota Celica, demarează proiectul X605 al unui model din clasa sport dotat cu motor tip Wankel cu pistoane rotative. Responsabil cu partea tehnică pentru acest proiect a fost numit inginerul șef Sumio Mochizuki în timp ce pentru design a fost solicitat Matasaburo Maeda care ocupa atunci funcția de designer șef al firmei. Din mai 1976, proiectul modelului sport trece la faza de dezvoltare iar în noiembrie 1976 este finalizat primul prototip funcțional la scară reală și în scurt timp demarează primele teste.

Anii ’70 au pus pe toți constructorii în fața consecințelor crizei petrolului și a creșterii prețurilor la combustibili. Aceasta a schimbat filozofia clienților auto, în mod progresiv în special al celora obișnuiți cu achiziționarea de modele sport de înaltă performanță și echipate cu motoare având capacități cilindrice generoase.

Odată cu apariția unei noi filosofii în utilizarea automobilelor, orientată mai mult spre o economie mai mare, se impunea, de asemenea și o schimbare de curs în proiectarea de automobile, cu scopul de a produce modele mai eficiente și economice pentru a contracara, în plus, creșterea puternică a traficului în marile centre urbane din întreaga lume.

Răspunsul la toate aceste ″probleme″ a fost dat clienților de modele sport de către Mazda, cu modelul sport Savanna RX-7 lansat în Japonia pe 30 martie 1978 și care înlocuia în gamă modelul Savanna RX-3. Atât presa de specialitate cât și potențialii clienți au fost impresionați datorită motorului tip Wankel de dimensiuni compacte și gabarit redus (142kg) amplasat în spatele punții față, care facilita la echilibrarea distribuției greutății față – spate și permitea un centru de greutate cât mai coborât, design-ului exterior avangardist și exotic în același timp precum și de dimensiunile compacte ale caroseriei care oferea un spațiu generos la interior fiind configurat după soluția cu 2+2 locuri. La momentul lansării, modelul sport Savanna RX-7 era cel de-al treilea model în gama Mazda echipat cu motor Wankel alături de modelele din clasa superioară Cosmo și Luce.

Modelul sport japonez beneficia de o caroseriei de tip coupe-liftback cu două uși plus hayon (o premieră pentru un model sport nipon la acel moment) care avea linii îndrăznețe și o suprafață vitrată generoasă care contribuia la o vizibilitate excelentă. Partea frontală era dominată de o capotă profilată și alungită care nu adăpostea doar motorul, ci și farurile escamotabile (o raritae pentru un model sport nipon) care facilitau la obținerea unui coeficient aerodinamic CX de 0.36, considerat bun pentru acea perioadă. La partea din spate RX-7 dispunea de o lunetă de mari dimensiuni în formă de cupolă și compusă din trei părți iar accesul la portbagaj se realiza cu ajutorul unui hayon generos dimensionat. Jantele erau realizate din magneziu și aveau un design atent elaborat iar design-ul retrovizoarelor exterioare pentru exemplarele vândute pe piețele asiatice era inspirat din cel al modelelor de competiție și erau poziționate pe aripile față.

Habitaclul avea o configurație perfectă, oferind nu doar proporții execelente, dar și impresia de transparență, prospețime și dinamism mulțumită unor materiale și combinații de culori foarte atractive . Tot aici merită amintite: scaunele din față cu tetiere integrate reglabile care ofereau o bună susținere laterală, cotiera față cu spațiu de depozitare integrat dar și numeroasele compartimente pentru depozitarea obiectelor. Luneta generos dimensionată în formă de cupolă și care înlocuia tradiționalii montanți laterali spate C, contribuia la o excelentă iluminare a habitaclului creând totodată un senzație remarcabilă de spațiu. Planșa de bord avea un design tipic pentru anii ’70 fiind realizată din material plastic având la partea superioară o culoare mai închisă și comutatoare liniare – culisante pentru sistemul de încălzire și ventilație în timp ce comenzile principale și cele secundare erau amplasate intuitiv iar instrumentarul de bord cu cele trei cadrane era perfect lizibil.

Modelul sport japonez de la Mazda codificat intern SA22C, era animat de un motor tip Wankel cu două pistoane rotative fiecare cu volumul camerei de 573 cmc, echivalentul unei cilindree de 1.146 cmc având distribuție cu canale fără supape și alimentare cu un carburator inversat Hitachi cu 4 corpuri. Motor dezvolta o putere maximă de 105CP la 6.000 rpm și un cuplu maxim de 147Nm la 4.000 rpm, permițând un sprint de la 0 la 100 km/h în 9.2 secunde și o viteză maximă de peste 190 km/h. Puterea motorului era transmisă roților din spate prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu 4 trepte.

Dacă caroseria era una avangardistă iar interiorul unul confortabil, partea mecanică era una mai puțin sofisticată. Astfel, pentru puntea față s-a optat pentru o suspensie cu schemă McPherson și brațe transversale iar pentru cea din spate pentru o axă rigidă cu brațe longitudinale și schemă Watt, ambele punți fiind prevăzute cu arcuri elicoidale, bare stabilizatoare și amortizoare hidraulice în timp ce sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate în față și tamburi în spate iar direcția cu circuit de bile. Gabaritul modelului sport nipon – Lxlxh : 4.290×1.650×1.260m, ampatamentul 2.420m și masa de 1.045 kg erau în mare similare cu cele ale modelelor concurente principale din clasa sport din acea perioadă: Alfa Romeo Alfetta GTV, Datsun(Nissan) 260Z, Opel Manta B și Porsche 924.

La scurt timp după lansarea în producție a modelului Savanna RX-7, Mazda celebrează fabricarea exemplarului cu numărul 1 milion echipat cu motor Wankel cu pistoane rotative, acesta fiind un exemplar al modelului RX-7 de culoare roșie.

Mazda Savanna RX-7, care era exportată sub denumirea simplificată RX-7, a cunoscut încă de la debut un mare success commercial datorat în special caroseriei cu un ″aer″ dinamic, manevrabilității excelente grație unei repartiții foarte bune a maselor, aproape egale (52% pe față și 48% pe spate) și a unui centru de greutate coborât, a postului de conducere atent studiat din punct de vedere ergonomic și nu în ultimul rând a unui raport preț/calitate /performanțe excelent – 7.195 $ comparativ cu cei 11.995 $ ai Porsche-ului 924 (pe piața din SUA) iar ca puncte mai puțin reușite au fost consemnate: consumul de combustibil încă ridicat chiar dacă acesta era mai scăzut comparativ cu predecesorul model Savanna RX-3 și echipamentul de dotări standard redus. În SUA, Mazda RX-7 și-a făcut debutul în showroom-uri pe 26 aprilie 1978 iar vânzările au fost peste așteptări cu o medie de 4.000 unități pe lună. Datorită acestui fapt, producătorul nipon nu a putut să facă față cererii, înregistrând întârzieri mari la livrare.

În mai 1980 sunt introduse în premieră pe acest model dotări opționale de confort precum: instalația de aer condiționat, transmisia automată cu 3 trepte și radio casetofonul.

În primăvara anului 1981, modelul sport RX-7 beneficiază de un facelift fiind realizate unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic, seria modelului fiind cunoscută sub codul FB2. Din punct de vedere stilistic au fost operate unele restilizări la exterior în special la partea frontală iar din punct de vedere tehnic au fost implementate noi elemente la suspensia față, sistemul de frânare dispunea acum de discuri în spate iar direcția beneficia opțional de servoasistare. În același timp a fost introdusă cutia de viteze manuală cu 5 trepte, puterea motorului a fost majorată la 115CP iar echipamentul de dotări substanțial îmbunătățit prin introducerea retrovizoarelor exterioare cu reglaj electric, geamurilor cu acționare electrică, închiderii centralizate a portierelor, eleronului posterior, antenei electrice sau a ștergătorului pentru lunetă. Performanțele erau și ele ușor superioare: viteza maximă 200 km/h și accelerație 0-100 km/h în 8.8 secunde.

În septembrie 1983 este lansată versiunea RX-7 Turbo al cărui motor era alimentat cu injecție electronică și supraalimentat cu turbocompresor Garrett, puterea maximă dezvoltată fiind de 160CP. Această versiune a fost dezvoltată de firma Elford și comercializată doar pe piețele din Japonia și SUA într-o serie limitată de 540 de unități.

Până la sfârșitul anului 1985 au fost fabricate un număr total de 474.565 de exemplare din care 377.878 au fost comercializate pe piața din SUA.

La ediția din 1985 a Salonului Auto de la Tokyo are loc lansarea celei de-a doua generație a modelului Savanna RX-7 (seria FC3S) care dispunea de o caroserie restilizată cu dimensiuni ușor majorate având un design avangardist și un excelent coeficient aerodinamic (CX:32) precum și de o parte mecanică complet înnoită. Ca și generația precedentă, elementele distinctive de la exterior erau capota profilată, farurile escamotabile și luneta de mari dimensiuni în formă de cupolă cu funcție de hayon iar la interior planșa de bord restilizată, scaunele de concepție nouă și materialele noi pentru finisări lăsau o impresie de dinamism. În același timp în echipamentul standard au fost incluse dotări noi precum: computerul de bord, coloana volanului reglabilă pe înălțime, instalația audio stereo și jantele de 15 țoli din aliaj.

În cazul celei de-a doua generație, cele două pistoane rotative ale motorului tip Wankel aveau fiecare un volum al camerei majorat la 655 cmc, echivalentul unei cilindree de 1.310 cmc. Distribuția era cu canale fără supape iar alimentarea cu injecție electronică. Puterea maximă dezvoltată era de 146CP care permitea o viteză maximă de 215 km/h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8.5 secunde. Pentru piațele din Japonia și SUA era disponibilă și o variantă supraalimentată cu turbocompresor Hitachi HT18 cu intercooler a motorului respectiv care furniza în acest caz 185CP iar la exterior aceasta se deosebea prin fanta de aerisire incorporată în capota motorului. Performanțele erau și ele ușor superioare: viteza maximă 225 km/h și accelerație 0-100 km/h în 7.7 secunde. Motorul era oferit în standard în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional cu una automată cu 4 trepte plus un diferențial autoblocant oferit opțional. Alte noutăți de ordin tehnic introduse pe a doua generație au fost: suspensia spate independentă, sistemele Dynamic Tracking Suspension System (DTSS) și Auto Adjusting Suspension (AAS) precum și direcția cu cremalieră servoasistată.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1987 are loc lansarea variantei de caroserie cabrio a modelului RX7 oferea două locuri la interior și al cărui soft top era acționat electric. Varianta cabrio era oferită în combinație cu motorizarea turbo.

În martie 1989, modelul sport de la Mazda beneficiază de un ușor facelift fiind operate unele restilizări la exterior și interior precum și unele îmbunătățiri de ordin tehnic. În același timp motorul a dispus de unele update-uri ce a inclus un un raport de compresie ușor mărit la 9.7:1 pentru varianta aspirată și 9.0:1 pentru cea turbo precum și o putere majorată la 160CP în cazul variantei aspirate și 205CP în cazul celei turbo. Performanțe: viteza maximă 220 și respectiv 240 km/h iar accelerația 0-100 km/h în 8 și respectiv 7 secunde. Până în anul 1992 au fost comercializate un număr de 272.027 de exemplare.

În octombrie 1991 își face debutul cea de-a treia generație a modelului RX-7 (seria FD3S) care beneficia de o caroserie coupe cu un design avangardist cu linii rotunjite și atent studiat din punct de vedere aerodinamic (CX:0.31) și care oferea doar două locuri la interior. La exterior elemente specifice precum farurile escamotabile și luneta de mari dimensiuni cu funcție de hayon au fost păstrate în timp ce la interior ca și la exterior dominau liniile rotunjite care imprimau o notă de elegență și în același timp de dinamism. Dezvoltat pe o platformă complet nouă, a treia generație avea echipat un propulsor Wankel cu două pistoane rotative fiecare cu volumul camerei de 654 cmc având o cilindree totală de 1.308 cmc, distribuție cu canale fără supape și alimentare cu injecție electronică MAP (Manifold Absolute Pressure) L-Jetronic Bosch. Propulsorul reprezenta o premieră absolută fiind primul supraalimentat cu două turbocompresoare secvențiale. Dezvoltat în colaborare cu Hitachi, sistemul twin-turbo de pe RX-7 era compus din două turbocompresoare mici – unul pentru turaţii joase iar celălalt pentru nivelul superior de turații. Putera maximă furnizată era de 255CP și permitea atingerea unor performațe de top: accelerație de la 0 la 100 km/h în 5.5 secunde și viteză maximă 250 km/h. Motorul era asociat în standard cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional cu una automată cu 4 trepte cu control electronic plus un diferențial autoblocant Torsen oferit standard. Pentru suspensia față s-a optat pentru o soluție tehnică cu brațe triunghiulare duble transversale iar pentru cea din spate pentru o schemă de tip multibraț, ambele punți fiind revăzute cu arcuri elicoidale, bare stabilizatoare și amortizoare telescopice. Sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate și ABS în standard iar direcția beneficia de asistare variabilă în funcție de viteză(Servotronic). Ca dotări noi introduse în premieră pe modelul sport nipon, merită menționate: coloana volanului reglabilă pe două direcții, centurile de siguranță pretensionate reglabile pe înălțime sau farurile cu reglare automată. Până la încetarea producției în august 2002, a treia generație a modelului sport RX-7 a fost fabricată în șase serii în 68.589 exemplare cu diferite versiuni speciale inclusiv sub marca Efini din 1996 care aprținea de Mazda. Cele mai importante update-uri au fost cele din seria a patra în 1996 și a șasea în 2000 când au fost realizate unele retușuri și introduse unele dotări de siguranță (airbag-uri frontale și laterale, controlul tracțiunii) și confort( faruri cu xenon, radio CD, volan Nardi, scaune sport) iar puterea motorului a fost majorată la 265 și 280CP, versiunile fiind denumite Type R și Type RS iar ediția finală Spirit R.

Pe lângă succesul comercial înregistrat, Mazda RX-7 și-a lăsat amprenta și în competiții, câștigând cursa de 24h de la Spa în 1981 cu piloții Tom Walkinshaw și Pierre Dieudonne, două titluri britanice în Touring Car Championship precum și participări la mai multe ediții ale cursei de 24h de la Le Mans și raliuri la grupa B, puterea motoarelor Wankel ajungeau în acest caz să dezvolte până la 500CP. Ultimul mare success înregistrat în competiții de modelul sport de la Mazda a fost câștigarea clasei GT3 la ediția din 2010 a campionatului nord american SCCA National Championship Runoffs.

Tradiția producției de modele sport echipate cu motoare Wankel cu pistoane rotative a continuat cu revoluționarul model RX-8 lansat în 2003 și dotat cu o nouă generație de motoare denumită Renesis ca succesor al modelului RX-7 cunoscut şi în present ca fiind unul dintre cele mai dinamice şi echilibrate modele sport din istorie.

Cotația actuală pentru prima generație a modelului sport japonez RX-7 (SA22C) a publicației italiene de specialitate Ruoteclassiche se situează în funcție de stare și dotări între 2.500 și 11.300 Euro.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Mazda; Arhivă

Comments are closed.

October 19, 2018