Top-ul 10 al celor mai scumpe automobile vândute la licitații publice în anul 2024, a fost dominat de modele Ferrari. Primele două locuri din clasament au fost ocupate de două exemplare rare al celebrului model Ferrari 250 GT SWB California Spider având anul de fabricație 1963 și respectiv 1960, tranzacționate fiecare pentru sume de peste 17 milioane de dolari în timp ce pe poziția a treia s-a clasat un exclusiv model interbelic Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider din 1938, vândut contra sumei de peste 14 milioane dolari.
Două exemplare din modelul sport cabrio Ferrari 250 GT SWB California Spider s-au poziționat pe primele două locuri în clasamentul celor mai scumpe automobile vândute în cadrul unor licitații publice pe parcursul anului 2024. Practic, este vorba de ultimul exemplar produs în 1963 al modelului Ferrari 250 GT SWB California Spider care a obținut aproape 18 milioane dolari la licitația Mecum Kissimmee 2024, în timp ce primul exemplar produs în 1960 al aceluiași model, s-a vândut cu puțin peste 17 milioane dolari la licitația RM Sotheby’s Monterey 2024. Cele două exemplare de Ferrari 250 GT SWB California Spider au fost urmate în clasament de un Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider model 1938 și un Ferrari 410 Spider Sport produs în 1955, în ciuda faptului că ambele automobile s-au vândut sub estimările inițiale.
Și în 2024, Top-ul 10 al celor cai scumpe automobile tranzacționate prin intermediul licitațiilor publice, a fost dominat de modele ale constructorului premium italian Ferrari, cu un număr de cinci exemplare din care trei fiind exemplare ale unor modele de competiție din care unul de tip monopost de Formula 1 iar două dintre acestea fiind de serie. De asemenea, merită menționat și că, al cincilea cel mai scump automobil vândut în 2024 este un model antebelic Mercedes-Simplex 60 HP „Roi des Belges” din 1903, care este totodată cel mai scump automobil produsă vreodată înainte de 1930. Comparativ cu anii precedenți, anul 2024 ar putea fi considerat unul mai puțin reușit în ceea ce privește sumele mari tranzacționate la licitații pentru toate vânzările de automobile de colecție, chiar dacă au existat numeroase automobile de colecție care și-au schimbat proprietarul pentru sume care au depășit 4 milioane de dolari.
Un Ferrari 250 GT SWB California Spider model 1963 care a fost tranzacționat cu 17.875.000 USD la licitația de automobile de colecție Mecum Kissimmee 2024 din Florida (SUA), reprezintă cel mai scump automobil vândut în 2024 prin intermediul unei licitații publice. Rezultatul obținut, reprezintă un record pentru casa de licitații americană Mecum care a vândut un automobil cu peste 10 milioane dolari. În același timp, este al treilea cel mai mare preț obținut pentru o versiune cu ampatament scurt (SWB) al modelului 250 GT California Spider și al 27-lea cel mai scump automobil vândut vreodată la licitație.
Acest exemplar cu un istoric cunoscut încă de nou când a fost livrat prin dealerul Charles Rezzaghi Motors din San Francisco (SUA), este ultimul dintre cele 55 exemplare ale versiunii cu ampatament scurt SWB California Spider fabricate între anii 1960 – 1963 și ste o versiune destul de rară având farurile dotate cu protecție aerodinamică din fabrică. Automobilul a fost complet restaurat în urmă cu câțiva ani în atelierele Patrick Ottis din California și dispune de șasiul, caroseria, motorul și cutia de viteze originale plus manualele de utilizare și trusa cu scule. Merită menționat faptul, că acest valoros Ferrari 250 GT SWB California Spider model 1963 vine însoțit de un certificat Ferrari Classiche și un raport Marcel Massini.
Pe locul al doilea în Top 10 s-a clasat un alt exemplar de Ferrari 250 GT SWB California Spider dar cu anul de fabricație 1960 și care s-a vândut pentru suma de 17.055.000 USD, fiind cel mai scump automobil trazacționat din cadrul licitației RM Sotheby’s Monterey 2024. A fost, de asemenea, cel mai mare rezultat obținut pentru un automobil la licitațiile de automobile clasice de la evenimentul american Monterey – Pebble Beach 2024.
Exemplarul de Ferrari 250 GT SWB California Spider din 1960 a fost primul produs și totodată reprezintă exemplarul original al modelului prezentat în premieră la Salonul Auto Geneva din 1960. Acesta fost echipat din fabrică cu un motor cu specificații pentru competiție, faruri cu protecție aerodinamică și un hardtop detașabil. Acest prim exemplar de California Spider a fost inițial vopsit în culoarea gri închis (Grigio) și cu un interior din piele roșie, care a fost ulterior schimbat după salonul elvețian într-un interior de culoare neagră înainte de a fi livrat primului proprietar din Elveția. Automobilul beneficiază de certificarea Ferrari Classiche care demonstrează că, șasiul, motorul și cutia de viteze sunt cele originale.
Locul trei în Top 10 a fost ocupat de un model exclusiv interbelic – Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider Touring din 1938, pentru care noul proprietar a plătit suma de 14.030.000 USD la licitația auto retro Gooding Pebble Beach 2024 și care a reprezentat rezultatul de top al licitației respective. Totuși, suma plătită a fost una cu mult sub estimarea inițială făcută de specialiștii casei de licitații Gooding care s-a situat între 16 și 20 de milioane de dolari fiind practic de departe față de cele aproape 20 milioane dolari obținute de un Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider Touring model 1939 prin licitația RM Sotheby’s Monterey 2016. În prezent, mai există un număr de doar cinci exemplare de Alfa Romeo 2900B cu șasiu lung.
Automobilul tranzacționat la Pebble Beach prin casa de licitații Gooding & Company, a fost furat în timp ce se afla într-o remorcă în cursul anului 2022, dar ulterior a fost recuperat. Cu toate acestea, până la acel moment, compania de asigurări a soluționat cererea pentru o sumă necunoscută. Cu numeroase premii de top castigate în cariera sa, cele mai importante fiind Best of Show la Concorso d’Eleganza Villa d’Este în 1996 și First in Class la Pebble Beach Concours d’Elegance în 2000, exclusivul automobil interbelic italian, a fost și prima dată când a fost vândut vreodată la o licitație publică.
Un model de competiții Ferrari 410 Sport Spider produs în 1955 și vândut cu un preț de 12.985.000 USD, s-a poziționat pe locul al patrulea în acest clasament și a fost cel de-al doilea cel mai scump automobil vândut la licitația de automobile de colecție RM Sotheby’s Monterey 2024. Acest Ferrari 410 Sport Spider cu numărul de șasiu 0592 CM, a obținut o valoare sub așteptări, estimarea inițială făcută de specialiștii casei de licitații RM Sotheby’s a fost de peste 15 milioane de dolari. Drept exemplu, un exemplar al aceluiași model având numărul de șasiu 0598 CM, a obținut 22.005.000 USD în cadrul licitației RM Sotheby’s Monterey 2022.
Din acest model de competiții, Ferrari a construit un număr de patru unități, fiind unul din modelele de competiție emblematice din anii ’50 ale Scuderiei Ferrari. La Palm Springs Road Races în 1956, celebrul Carroll Shelby a obținut prima dintre numeroasele victorii Ferrari cu acest model. Exemplarul de față care a suferit un amplu proces de restaurare în cursul anului 2014, este singurul care și-a păstrat motorul original, deoarece celelalte au fost avariate în curse.
Un extrem de rar Mercedes-Simplex 60 HP „Roi des Belges” din 1903 a ocupat al cincilea loc în acest Top 10. Noul colecționar a chitat suma de 12.100.000 USD la licitația auto retro Gooding Amelia Island 2024 fiind totodată și rezultatul de top al licitației americane. În același timp, a fost cel mai scump automobil vândut la toate licitațiile organizate la evenimentul Amelia Island 2024. Automobilul antebelic, a stabilit un nou record pentru un Mercedes, înainte ca Benz să fie adăugat din 1926 și este cel mai scump automobil produs înainte de 1930. Mercedes-Simplex 60 CP este al 12-lea automobil dinainte de al Doilea Război Mondial care a fost vândut cu peste 10 milioane dolari la o licitație publică.
Mercedes-ul 60 HP model 1903 a fost comandat de nou de către magnatul britanic Alfred Harmsworth, conte de Northcliffe, și a rămas în proprietatea familiei timp de 121 de ani. A fost expus la National Motor Museum din Beaulieu (Marea Britanie) timp de peste șase decenii. Inițial, a fost condus și a stabilit un record de viteză înainte de a primi caroseria denumită „Roi des Belges” pe care o poartă și astăzi fiind construită de prestigioasa firmă de carosieri J. Rothschild et Fils. Exemplarul este unul dintre cele patru aflate în proprietate privată, cu un al cincilea exemplar, care este omnibus cu ampatament lung expus la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart.
Hypercar-ul italian Pagani Zonda LM Roadster din 2014 construit într-un singur exemplar s-a poziționat pe locul șase în Top 10 cu suma de 11.086.250 USD obținută la licitația de automobile de colecție RM Sotheby’s Dubai 2024. Rezultatul obținut a stabilit un nou record pentru exclusiva marcă Pagani și a fost, de asemenea, prima dată când un exemplar de Pagani s-a vândut cu peste 10 milioane dolari. Acesta a fost al treilea cel mai scump automobil produs în secolul 21 vândut vreodată la o licitație publică.
Acest exemplar de Pagani Zonda LM Roadster este unul care face parte din seria Grandi Complicazioni de modele unicat de dip concept. Modelul este inspirat din prototipurile sportive care au concurat în cursa de anduranță de 24h de la Le Mans și a necesitat dezvoltarea unui număr de 60 componente speciale și în același timp unice, pentru care Pagani a păstrat matrițele pentru necesitățile post-vânzare. Hypercar-ul este propulsat cu o unitate V12 de 7,3 litri de origine Mercedes – AMG, se află într-o stare nouă cu un rulaj total de doar 9.604 km.
Pe locul șapte în clasament s-a poziționat un prestigios Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione Scaglietti model 1960 tranzacționat pentru 10.158.125 Euro (echivalentul a 10.989.500 USD) prin intermediul licitației RM Sotheby’s Paris 2024. Automobilul sport italian a fost cel mai scump automobil vândut în timpul licitațiilor organizate de la evenimentul auto retro Paris Rétromobile Week 2024.
Ferrari-ul 250 GT SWB Berlinetta din 1960 având numărul de șasiu 1.773 GT, este o versiune Competizione cu caroserie din aliaj, foarte rară și extrem de dorită de către piloții din perioada respectivă iar acum căutată de către colecționari. Acest exemplar are un istoric remarcabil în cursele de anduranță, care include un loc 7 la general și un loc 5 la clasa sa în cursa de anuduranță de 12h de la Sebring (SUA) ca N.A.R.T., plus patru victorii la general sau la clasă, inclusiv la celebrul Nassau Tourist Trophy în 1960 și un total de zece podiumuri în perioada 1960-1961. Automobilul a beneficiat de o restaurare completă în 2014 și dispune de un certificat Ferrari Classiche pentru autenticitate.
Locul opt în acest Top Ten a fost ocupat de un Mercedes-Benz 300 SL „Alloy” Gullwing fabricat în 1956 aflat într-o stare mai puțin bună și fără unele componente, care a fost vândut cu o sumă surprinzător de mare de 9.355.000 USD. Estimarea inițială s-a situat între 4.500.000 și 6.000.000 USD, fiind de departe cel mai scump automobil de la licitația RM Sotheby’s The Junkyard Rudi Klein Collection din Los Angeles. Rezultatul obținut, a crescut recordul modelului 300 SL Gullwing de la cei 6.825.000 USD plătiți pentru un exemplar Mercedes-Benz 300 SL „Alloy” Gullwing din 1955, perfect restaurat, cu numărul de șasiu 5500332, la licitația RM Sotheby’s Arizona 2022.
Exemplarul de față este cel de-al 26-lea din cele doar 29 exemplare construite cu caroserie realizată din aliaj și a fost cumpărat de nou de către Luigi Chinetti, imortator oficial Ferrari în SUA și câștigător al cursei de 24h de la Le Mans. Colecționarul american Rudi Klein a achiziționat automobilul sport german de la Luigi Chinetti iar ulterior acesta l-a depozitat timp de cinci decenii într-o hală fiind într-o stare deplorabilă. În calitatea sa de proprietar de depozit, Rudi Klein a vândut câteva componente de pe acest Mercedes 300 SL, printre care bara de protecție față, schimbătorul de viteze, trusa de scule, cricul și roata de rezervă. În schimb, Mercedes-ul are încă motorul, cutia de viteze, puntea spate, direcția și caroseria originale, plus documentele de livrare de la Mercedes.
Monopostul de Formula 1 Ferrari 312 T4 construit în 1979 pilotat de campionul sud-african Jody Scheckter, s-a clasat pe locul nouă în Top Ten cu suma de 8.250.800 USD. Vândut pentru suma de 7.655.000 euro (echivalentul a 8.250.800 USD), monopostul Ferrari a fost cel mai scump automobil de la licitația auto retro RM Sotheby’s Monaco 2024. Acesta a fost al patrulea cel mai mare preț plătit vreodată la o licitație pentru un monopost de Formula 1 și al doilea cel mai mare preț pentru un model Ferrari de Formula 1.
Jody Scheckter a pilotat monopostul Ferrari în nouă curse în anul câștigării Campionatului Mondial atât la piloți cât și la constructori, inclusiv în toate cele trei victorii ale sale din 1979, respectiv Grand Prix-urile Belgiei, Monaco și Italiei. Acest Ferrari 312 T4 a fost ultimul monopost câștigător al Campionatului Mondial de Formula 1 la piloți și constructori cât legendarul Enzo Ferrari s-a aflat în viață. Monopostul a fost cumpărat de către Jody Scheckter în 1982 direct de la Ferrari, el fiind unicul proprietar până la această tranzacție. Deși ar avea nevoie de unele lucrări de mentenanță ca să poată concura la curse istorice, acest Ferrari 312 T4 se prezintă exact în starea în care a părăsit fabrica cu scaunele și centurile de siguranță uzate precum și elementele specifice.
Un supercar Ford GT40 Lightweight model 1969 care a fost achiziționat cu 7.865.000 USD, a ocupat cea de-a zecea poziție în acest clasament. Supercar-ul american a fost cel mai scump automobil de la licitația de automobile de colecție Mecum Monterey 2024. De asemenea, a fost, cel de-al treilea cel mai mare rezultat obținut vreodată pentru un Ford GT40.
Acest GT40 reprezintă unul dintre cele zece exemplare cu caroserie mai ușoară produse de Ford și vândute echipelor de competiții private. Exemplarul a concurat inițial în Angola cu pilotul A.F. Pires iar ulterior cu Emilio Marta, pe care l-a dus înapoi în Portugalia în 1975. Acesta are în dotare un motor V8 Gurney Weslake de 289 cubic inch (4,7 litri) care este unul original la fel precum caroseria, șasiul și cutia de viteze. O altă caracteristică mai puțin obișnuită a acestui GT40 Lightweight a fost un set suplimentar de pneuri de curse Firestone originale, codate cu dată, pentru a fi afișate împreună cu supercar-ul și care a fost inclus în vânzarea de la licitație.
Clasament:
- Ferrari 250 GT SWB California Spider, 1963 – 17.875.000 $; Mecum – Kissimmee.
- Ferrari 250 GT SWB California Spider, 1960 – 17.055.000 $; RM Sotheby’s – Monterey.
- Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider Touring, 1938 – 14.033.000 $; Gooding – Pebble Beach.
- Ferrari 410 Sport Spider, 1955 – 12.985.000 $; RM Sotheby’s – Monterey.
- Mercedes-Simplex 60 HP „Roi des Belges”, 1903 – 12.100.000 $; Gooding – Amelia Island.
- Pagani Zonda LM Roadster, 2014 – 11.086.250 $; RM Sotheby’s – Dubai.
- Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione, 1960 – 10.989.500 $; RM Sotheby’s – Paris.
- Mercedes-Benz 300 SL „Alloy” Gullwing, 1956 – 9.355.000 $; RM Sotheby’s – Los Angeles.
- Ferrari 312 T4, 1979 – 8.250.800 $; RM Sotheby’s – Monaco.
- Ford GT40 Lightweight, 1969 – 7.865.000 $; Mecum – Monterey.
Foto: Mecum; Gooding & Company; RM Sotheby’s
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI