Ultimele articole

CELE MAI SCUMPE 10 AUTOMOBILE ALE ANULUI 2017

12 ianuarie 2018
Comments off
634 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În anul 2017 ca și în anii trecuți s-a observat o creștere a numărului de automobile clasice și supercar-uri exclusive vândute prin cele mai mari case de licitații din lume, concomitent cu o creștere lejeră a prețurilor licitate pentru acestea și înregistrarea de noi recorduri la tranzacționarea acestora. Un Aston Martin DBR1 model 1956 este cel mai scump automobil clasic al anului 2017, achiziționat în urma unei licitații oficiale contra sumei de 22.55 milioane $.  În Top 10 al celor mai scumpe automobile vândute la licitații în 2017, mărcile europene ocupă toate cele 10 locuri, 5 dintre acestea fiind ale mărcii Ferrari.

Un Aston Martin DBR1 model 1956 având numărul de șasiu DBR1 / 1, vândut pentru suma de 22.55 milioane $ în urma unei licitații organizate de  casa de licitații RM Sotheby’s din cadrul evenimentului Monterey Week (SUA) în august  2017, este cel mai scump automobil vândut în 2017 la o licitație publică și totodată cel mai scump automobil de producție britanică. De asemenea a fost cel de-al șaptelea cel mai mare preț obținut vreodată de un automobil la o licitație publică și unul dintre cele doar opt automobile vândute vreodată pentru o sumă de peste 20 de milioane de dolari.

Acest Aston Martin DBR1 din 1956 este cel mai scump automobil de producție britanică vândut la o licitație și care a depășit recordul precedent înregistrat de un Jaguar D-Type din 1955, care a câștigat cursa de la Le Mans din 1956 și care a fost achiziționat în urma unei licitații RM Sotheby’s  la Monterey Week în 2016 pentru suma de 21.780.000 de dolari, în timp ce recordul anterior pentru un model Aston Martin a fost înregistrat în 2015 cu un DB4 GT Zagato fabricat în 1962 și adjudecat pentru un preț de 14.300.000 de dolari la o licitație RM Sotheby’s la New York.

Exemplarul din 1956 de Aston Martin DBR1 a fost primul din cele cinci exemplare de DBR 1 construite special sub conducerea managerului Sir David Brown, pentru a concura în celebra cursă de anduranță de 24h de la Le Mans. Acest valoros exemplar DBR1 / 1, a participat la edițiile din anii 1956, 1957 și 1958 ale celebrei curse franceze însă fără să reușească să treacă linia de sosire. Totuși merită menționat că exemplarul DBR1 / 2 din seria de cinci unități al acestui model a reușit să câștige cursa franceză de anduranță din 1959. În schimb, la volanul acestui exemplar DBR1 / 1, legendarii piloți britanici Stirlig Moss și Jack Fairman au reușit să câștige în 1959 cursa de  1000 KM de la Nürburgring, Moss stabilind în acea cursă numai puțin de 16 recorduri. Între anii 1956 și 1959, exemplarul a concurat în numai puțin de 16 curse celebre din perioada respectivă, la volanunul acestuia aflându-se piloți celebri precumː Roy Salvadori, Carrol Shelby sau Jack Brabham.

Pe locul al doilea în Top 10 s-a clasat un exemplar rar în varianta de competiție de Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione din 1959  care s-a vandut pentru suma de 17.99 milioane $  la o licitație organizată de casa Sotheby’s la New York Icons. Acest foarte rar exemplar având  numărul de șasiu 1451 GT, a fost al doilea din cele doar opt exemplare construite din versiunea California Spider cu caroserie realizată din aluminiu și cu specificații de competiție complete. Exemplarul de față a fost restaurat complet în 2011 iar ultima apariție la un concurs de eleganță a fost la Palm Beach Cavallino Classic în 2011, unde a câștigat un premiu de platină.

Cu acest valoros exemplar de Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione din 1959, a concurat pentru echipa NART ( North American Racing Team) la cursa de la 24h de la Le Mans din 1959, chiar primul său proprietar, americanul Bob Grossman care avea ca afacere un dealer auto de  modele sport în Rockland Country – New York. Alături de ceilalți doi piloți ai echipeiː Luigi Chinetti și Fernand Tavano, la final cursei aceștia s-au clasat pe locul al cincilea la general și al treilea la clasa respectivă.

Casa de licitații Bonhams a stabilit un nou record pentru un brand de marcă auto cu un supercar britanic McLaren F1 model 1995 care a fost achiziționat contra sumei de 15.16 milioane $ la licitația Quail Lodge din cadrul evenimentului Monterey Week din 2017. Exemplarul de față a fost primul dintre cele doar șapte unități construite special de McLaren având caracteristici și dotări specifice pentru piața din SUA și al 44-lea dintre cele doar 64 de exemplare stradale construite din modelul F1. Acest exemplar de McLaren F1 a avut un singur proprietar anterior și se află în stare originală fără să fi suferit în trecut upgrade-uri pentru creșterea performanțelor.

Pentru acest rar exemplar de McLaren F1 model 1995, organizatorii licitației s-au așteptat încă de la început să obțină un rezultat ridicat, dar nu și să depășească recordul pentru brandul auto britanic McLaren cu aproape două milioane de dolari comparativ cu cei 13.750.000 de dolari plătiți pentru un McLaren F1 din 1998 în varianta specială de competiții pentru cursa Le Mans în cadrul unei licitații organizate de RM Sotheby’s la Monterey în 2015.

Al patrulea loc în acest clasament a fost ocupat de un fascinant exemplar de  Ferrari 275   GTB / C  LWB din 1966. Achiziționat contra sumei de 14.50 milionae $, acest exemplar a stabilit un nou record pentru acest model și totodată s-a aflat pe primul loc în topul rezultatelor licitației casei Gooding desfășurate în cadrul concursului de eleganță de la Pebble Beach din 2017. Exemplarul de față având numărul de șasiu 09051 este unul dintre cele doar 12 unități construite ale versiuni de competiție a popularului model de serie 275 GTB și a concurat cu succes în numeroase curse din Italia până în 1970 alături de primii doi proprietari ai săiː Renzi Sinibaldi și  Alberto Frederici.

Acest Ferrari 275 GTB / C din 1966, a fost complet restaurat, dispune de o caroserie tip berlinetta stilizată de Scaglietti și realizată ca și șasiul din aliaje ușoare în timp ce motorul este cel original. Cu ocazia ultimului eveniment la care a fost prezent respectiv Pebble Beach Concours d’Elegance din 2007, acest exemplar de Ferrari 275 GTB / C din 1966 a obținut un punctaj de  99 puncte la clasa pentru care a concurat.

Pe locul 5 al acestui clasament s-a poziționat un exclusiv model de competiții Porsche 917K din 1970 având șasiul cu numărul 917-024 și care a fost  vândut pentru suma de 14.08 milioane de dolari la licitația organizată de Gooding în cadrul concursului de eleganță de la Pebble Beach din 2017. Cu această sumă, acest exemplar care a fost complet restaurat de curând, a stabilit un nou record pentru brandul auto Porsche fiind totodată al doilea cel mai scump automobil de producție germană vândut în cadrul unei licitații. Precedentul record stabilit pentru un model Porsche a fost realizat  la o licitație Gooding de la Pebble Beach din 2015 de un valoros exemplar de competiții din 1982 al modelului 956 care a câștigat cursa de 24h de la LeMans din 1983 și care a fost adjudecat pentru 10.120.000 de dolari.

Porsche a folosit aceast exemplar pentru dezvoltarea modelului de competiții 917 și, deși a stabilit cel mai bun tur în timpul testelor preliminare pentru cursa de anduranță de la Le Mans, acesta  nu a concurat la această cursă. Valoarea ridicată a acestui exemplar Porsche 917K vine de la primul proprietar, pilotul de curse elvețian Jo Siffert, care a închiriat automobilul producătorului de filme Solar Productions  pentru a fi utilizat la realizarea filmului Le Mans din 1971 care l-a avut în rolul pricipal pe actorul Steve McQueen.

Locul 6 în acest top 10, a fost ocupat de un supercar Ferrari LaFerrari Aperta care, la scurt timp după ce fost construit în acest an, a fost vândut pentru suma 8.300.000 de euro (echivalentul a 10.043.000 de dolari), clasându-se totodată pe primul loc în topul achizițiilor din cadrul licitației de la RM Sotheby Ferrari Maranello Sale. Exemplarul a fost oferit într-un lot caritabil, iar suma de bani obținută în urma licitației, a fost donată de Ferrari unei fundații numită ˮ Salvați Copiiiˮ. LaFerrari este ultimul dintre cele 210 de unități construite ale variantei Aperta cu caroserie cabrio și realizată într-o combinție unică de culoare roșie cu dungi centrale albe.

Chiar și fără actul de caritate, acest exemplar de LaFerrari Aperta ar fi ajuns cu siguranță să facă parte din clasamentul celor mai scumpe 10 automobile vândute la lictații în acest an mai ales că este și primul LaFerrari Aperta oferit până acum la o licitație. Primul record pentru un model LaFerrari a fost cu o versiune Berlinetta care a fost achiziționat pentru peste 5 milioane de dolari, acesta fiind depășit de curând de ultimul exemplar produs cu numărul 500 de LaFerrari Berlinetta, vândut pentru 7 milioane de dolari într-o altă licitație de caritate Ferrari-RM Sotheby’s.

Exemplarul devenit celebru de Ferrari LaFerrari Aperta este doar cel de-al 42 automobil care a atins vreodată suma de 10 milioane de dolari la o licitatție publică și este totodată singurul automobil produs în secolul  XXI de  pe această listă și în mod evident cel mai scump automobil din secolul al XXI-lea, până în momentul de față.

Un galonat și exclusiv Ferrari 250 GT LWB California Spider din 1959  achiziționat contra sumei  de 7.855.000 de  euro (echivalentul a 9.504.550 de dolari) prin casa de licitații RM Sotheby’s  – Ferrari Maranello Sale a ocupat poziția a 7 – a în acest clasament. Restaurat în cele mai mici detalii în urmă cu câțiva ani, acest Ferrari 250 GT LWB California Spider este exemplarul cu numărul 35 din cele numai 50 de exemplare LWB California Spider construite cu caroserie realizată de Scaglietti. Între anii 1988 și 1992, exemplarul de față a câștigat numai puțin de 35  trofee la diferite concursuri de eleganță, ultima prezență importantă la un concurs de acest gen a fost în 2003 la Palm Beach Cavallino Classic, unde a câștigat un premiu de platină.

Pe poziția a 8-a s-a clasat un fascinant  Ferrari 250 GT SWB Berlinetta model 1961 care a fost adjudecat pentru suma de 8.30 milioane $ la licitația de la Monterey – Classic Car Auction din 2017 organizată de RM Sotheby’s. Acest exemplar achiziționat, este cel de-al 110 dintr-un număr de 165 construite și totodată unul din cele 90 de versiuni de echipare Lusso.

Deși a fost complet restaurat și aflat în condiții perfecte pentru un concurs de eleganță fiind certificat de divizia Ferrari Classiche și Cavallino Classic Platinum 2016,  prețul plătit pentru acesta a fost  inferior prețurilor plătite pentru un 250 GT Berlinetta aflat în condiții asemănătoare cu cel de față și vândut la alte licitații.

Un rar Jaguar E-Type Lightweight din 1963 Ex-Team Cunningham s-a clasat pe locul 9 în Top 10 și care nu a reușit să fie vândut în timpul licitației Bonhams de la Quail Lodge din 2017 cu cel mai mare preț oferit de 8.2 milioane de dolari. Bonhams a anunțat mai târziu că acest Jaguar a fost vândut  post-bloc pentru doar 8 milioane de dolari. Acceptând această ofertă după ce a refuzat oferta inițială mai mare în timpul licitației, casa de licitații a pierdut în realitate un milion de dolari.

Acest Jaguar E-Type din 1963 a concurat pentru echipa Cunningham în cursa de 24h de la   Le Mans din 1963 dar a abandonat după doar 8 tururi. Mai târziu, echipa Cunningham a concurat la Road America 500 și apoi la Bridgehampton 500, unde a terminat pe locul patru.

Locul 10 în clasament a fost ocupat de un extrem de rar Bugatti Type 57S Cabriolet Vanvooren model 1937 care s-a vândut pentru 7.700.000 de dolari la licitația organizată de RM Sotheby’s la Amelia Island din 2017, clasându-se totodată în top la licitațiile cu automobile clasice din cadrul evenimentului Florida Week Classic Car Auctions.

Singurul automobil interbelic din acest Top 10, modelul francez este unul din cele doar patru unități dotate cu caroserie cabriolet realizate de carosierul Vanvooren dintr-un total de 42 de unități construite din modelul Bugatti Type 57S. Exemplarul vândut la Amelia Island 2017 se află într-o stare perfectă, nefiind vreodată restaurat având încă șasiul, motorul, cutia de viteze și caroseria originale.

Clasament :  

  1. Aston  Martin DBR1, 1956 – 22.550.000 $; RM Sotheby’s –     Monterey.
  2.  Ferrari 250 GT LWB California Spider, 1959  – 17.990.000 $; RM Sotheby’s – New York.
  3. McLaren F1, 1995 – 15.620.000 $; RM Sotheby’s –  Quail Lodge.
  4.   Ferrari 275   GTB / C  LWB,1966  – 14.520.000 $; Gooding – Pebble Beach.
  5. Porsche 917K, 1970 – 14.080.000 $; Gooding – Pebble Beach.
  6.  Ferrari LaFerrari Aperta, 2017 – 10.043.000  $; RM Sotheby’s – Maranello.
  7.  Ferrari 250 GT LWB California Spider,  1959 – 9.504.550 $;  RM Sotheby’s – Maranello.
  8. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, 1961 – 8.305.000 $; Gooding – Monterey.
  9.  Jaguar E-Type Lightweight, 1963 – 8.000.000 $; Bonhams – Quail Lodge.
  10. Bugatti Type 57S Cabriolet by Vanvooren, 1937 – 7.770.000 $; RM Sotheby’s – Amelia Island.

Text: Auto Retro Passion
Foto
: Bonhams; RM Sotheby’s; Gooding

Comments are closed.

August 20, 2018