In data de 24 iunie 2015 s-au implinit 105 de ani de cand un grup de antrepenori italieni au fondat firma Anonima Lombarda Fabrica Automobili abreviata A.L.F.A. dupa ce acestia preluasera anterior firma Societa Italiana Automobili Daracq – o firma de origine franceza ce asambla automobile Darracq pentru Italia avand sediul la Portello in Milano. In cele ce urmeaza vom incerca sa prezentam in partea a doua cele mai importante momente ale prestigiosului producator italian Alfa Romeo intre anii 1966 – 2015.
Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1966 este lansat modelul Spider, cunoscut la inceput de cariera si ca Duetto. Realizat pe o parte mecanica usor modernizata a Giuliei Sprint GT, noul model dispunea de o caroserie tip cabrio cu doua locuri avand un design elegant si rafinat semnat de Pininfarina, acesta fiind responsabil inclusiv cu productia. Motorul oferit era acelasi cu cel de la Giulia Sprint GT Veloce si permitea o viteza maxima de 185 km/h iar acceleratia de la 0-100 km/h era posibila in circa 10.5 sec. Inca de la debut, modelul Spider s-a bucurat de succes comercial fiind apreciat pentru design, dinamica, performantele sportive si tinuta de drum sigura fiind inclusiv star de cinema in filmul The Graduate din 1967 cu Dustin Hoffmann. In primii 2 ani au fost comercializate 6325 exemplare. Tot in 1966 sunt lansate: GT Junior – o varianta mai accesbila a Giuliei GT Sprint, aceasta avand un motor de 1.3L(90CP) si un echipament de dotari simplificat si Giulia Berlina 1300TI al carui motor de 1.3L furniza 82CP.

In 1966 este prezentat modelul de competitii Tipo 33. Dezvoltat de divizia Autodelta sub conducerea lui Carlo Chiti, noul model beneficia de un motor cu 8 cilindri in V avand capacitatea de 2L si care dezvolta 270CP permitand atingerea unei viteze maxime de 300 km/h. Modelul a concurat la clasa Sport Prototip obtinand doar rezultate discrete. Doi ani mai tarziu este prezentata o varianta imbunatatita, denumita Tipo 33/2 si disponibila cu un motor V8 de 2.5L care furniza 315CP. Multumita unor rezultate bune precum victoria din cursa de la Daytona, la sfarsitul sezonului din 1968, Alfa Romeo obtine locul 3 in campionatul mondial la constructori.

La Salonul Auto de la Torino din 1967 este lansat modelul super-sport 33 Stradale fabricat in serie limitata. Modelul a impresionat prin designul spectaculos si avangardist semnat de Franco Scaglione, partea mecanica derivata din cea a modelelor de competitie cat si prin solutiile tehnice avansate,unele aplicate in premiera precum: caroserie realizata cu tehnologie folosita in aeronautica, sasiu tubular realizat din aliaje, motor realizat din aluminiu si magnaziu, distributie cu 4 axe cu came in chiulasa, aprindere cu doua bujii pe cilindru, alimentare cu injectie mecanica SPICA, cutie de viteze manuala cu 6 trepte sau portiere cu deschidere pe verticala. Alfa Romeo 33 Stradale beneficia de o caroserie de tip berlinetta cu doua locuri realizata de carosierul Marazzi si avea echipat un motor V8 amplasat central, cu cilindreea de 1995 cmc si dezvolta 230CP. Multumita acestui motor si a unei greutati reduse de 800kg, modelul 33 reusea performante de top: viteza maxima 260 km/h, acc. 0-100 km/h in 5.6 sec. Pretul de achizitie era si el pe masura performantelor si exclusivitatii, fiind de 9.750.000 lire, echivalentul a 7 exemplare noi de Alfa Romeo Giulia TI. Pana in anul 1969 au fost construite 18 exemplare. Tot in 1967 este lansat modelul de clasa medie superioara denumit 1750. Noul model a fost disponibil in doua variante de caroserie: berlina cu 4 usi si 5 locuri denumita Berlina si coupe cu 4 locuri denumita GTV, ambele proiectate de carosierul Bertone. Realizat pe o platforma modernizata a modelului de succes Giulia, Alfa 1750 beneficia de un motor cu 4 cilindri avand cilindreea de 1779 cmc, distributie cu doua axe cu came in chiulasa si doua supape pe cilindru si alimentare cu doua carburatore dublu corp Weber. Motorul dezvolta 118CP (Berlina) si 122CP(GTV) si permitea o viteza maxima de 180 km/h (Berlina) si 190 km/h (GTV). In standard era oferita o cutie manuala cu 5 trepte, iar optional o cutie automata cu 3 trepte. In 1969, modelul Alfa 1750 a beneficiat de mici restiliizari la exterior si interior, dotari suplimentare iar versiunile exportate in SUA beneficiau de injectie mecanica SPICA.Intre 1967 – 1972 au fost fabricate 101.883 unitati in varianta Berlina si 44.289 in varianta GTV.
![]() |
![]() |
In aprilie 1968 demareaza constructia celei de a doua fabrici la Pomigliano D’Arco – Napoli iar in iunie acelasi an sunt lansate doua noi versiuni ale modelului Spider: 1300 Junior si 1750 Veloce. Prima era echipata cu un un motor de 1.3L (89CP) si permitea o viteza maxima de 172 km/h iar a doua un motor de 1.8L(118CP) si permitea o viteza maxima de 190 km/h.Tot in 1968, responsabil cu dezvoltarea modelelor de serie este numit inginerul austriac Rudolf Hruska. In acelasi an este lansata o noua generatie de modele utilitare denumita F11/F12 si A11/A12 fiind oferita in diferite variante si motorizari, fabricatatia acestora continuand pana in 1983.


La Salonul Auto de la Torino din 1969 sunt lansate Spider Fastback si GT Junior Zagato. Primul reprezenta un facelift al modelului Spider care se deosebea de seria precedenta prin partea din spate complet redesenata si atent studiata aerodinamic iar ca motorizare o singura varianta de 1.8L(118CP). A doua,reprezenta o versiune mai sportiva al lui Alfa GT Junior beneficiind de o caroserie tip coupe cu doua usi si hayon avand un design original si usor agresiv realizat de carosierul Zagato. Motorizarile diponibile pentru GT Junior Zagato erau de 1.3 si 1.6L. Intre anii 1969-1975 au fost fabricate 1519 exemplare. In acelasi an este stopata productia modelului Giulia Sprint GT, acesta fiind fabricat in 35.782 exemplare. Tot in 1969 este prezentata o noua evolutie a modelului de competitie Tipo 33 denumita 33/3. Acesta beneficia acum de un sasiu autoportant si de un motor V8 de 3L care dezvolta 425CP si permitea o viteza maxima de 310 km/h. Dupa ce a castigat doua curse, la sfarsitul sezonului din 1969, Alfa Romeo obtine locul 3 in campionatul mondial la constructori. Anul urmator, multumita unor rezultate bune precum victoria din cursa de 1000km de Zeltweg sau locul secund in cursa de la Sebring,la sfarsitul sezonului din 1970, Alfa Romeo obtine locul 2 in campionatul mondial la constructori.

La editia din 1970 a Salonului Auto de la Geneva are loc lansarea unui nou model din clasa sport, denumit Montreal.Noul model beneficia de o caroserie tip coupe cu doua usi plus hayon si doua locuri al carui design spectaculos si agresiv a fost semnat de Marcello Gandini angajat atunci la firma Bertone care se ocupa inclusiv de productie. Dezvoltat pe o platforma modernizata a modelului Giulia Sprint GT, Alfa Montreal avea echipat un motor V8 de 2.6L derivat din cel al modelului 33 Stradale avand distributie cu doua axe cu came in chiulasa si doua supape pe cilindru iar alimentarea cu injectie mecanica SPICA. Puterea dezvolta era de 200CP si permitea performante ridicate: viteza maxima 220 km/h, acc. 0-100 km/h in 7.4 sec. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala tip ZF in 5 trepte plus un diferential autoblocabil. Suspensia fata era prevazuta cu brate trapezoidale duble, arcuri elicoidale si bara antiruliu iar cea din spate cu axa rigida, brate longitudinale, elemente de ghidaj transversale si bara antiruliu. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri ventilate. Pretul de baza era de 5.700.000 lire iar ca dotari de confort se putea opta pentru: aer conditionat, geamuri cu tenta fumurie sau tapiterie din piele. Pana in anul 1977 au fost fabricate 3917 exemplare.


Cu ocazia Salonului Auto de la Torino din 1970 este lansata a doua serie a variantei GT Junior care a beneficiat de o parte frontala restilizata si de un interior redesenat. Tot in 1970 este prezentata versiunea Giulia Berlina 1300 Super al carui motor de 1.3L furniza 88CP si beneficia de dotari suplimentare.
In 1971 este lansat modelul 2000 care inlocuia in gama modelul 1750 si reprezenta o evolutie al acestuia. Alfa Romeo 2000 era disponibil in doua variante de caroserie: berlina cu 4 usi si 5 locuri denumita Berlina si coupe cu 4 locuri denumita GTV. Motorul disponibil era unul cu 4 cilindri avand cilindreea de 1962 cmc, distributia cu doua axe cu came in chiulasa si doua supape pe cilindru iar alimentarea cu doua carburatore dublu corp Dell’Orto sau Solex iar pentru versiunile exportate in SUA cu injectie mecanica. Motorul dezvolta 132CP(Berlina) si 150CP(GTV) si permitea o viteza maxima de 190 km/h(Berlina) si 205 km/h(GTV) in timp ce acc. 0-100 km/h era posibila in 9.5 si respectiv 8.7 sec. Transmisia era asigurata in standard de o cutie manuala cu 5 trepte iar optional de una automata cu 3 trepte. Printre dotarile oferite optional se inumarau: instalatia de aer conditionat, tapiteria din piele, diferentialul autoblocabil sau jantele din aluminiu. Inre anii 1971 – 1977 au fost fabricate 89.840 exemplare in varianta Berlina si 37.459 in varianta GTV. Tot in 1971 modelul Spider beneficiaza de o noua motorizare cu 4 cilindri de 2L care dezvolta 132CP modelul devenind acum Spider Veloce.In acelasi an este prezentata o noua evolutie a modelului de competitie Tipo 33 denumita 33 TT3 si al carui motor dezvolta 440CP.Dupa obtinerea unor victorii in curse precum: Targa Florio, 1000km Buenos Aires, 1000km Brands Hatch, Monza sau Spa, la sfarsitul sezonului din 1971, Alfa Romeo obtine locul 2 in campionatul mondial la constructori.

In aprilie 1972 demareaza comercializarea noului model de clasa compacta denumit Alfasud, dupa denumirea noii societati si fabrici Alfasud S.p.a de la Pomigliano D’Arco – Napoli, prezentarea oficiala avand loc la Salonul Auto de la Torino din 1971. Alfasud a fost primul model din istoria constructorului italian care a beneficiat de transmisie pe rotile din fata, remarcandu-se inca de la debut prin solutiile tehnice avansate, unele aplicate in premiera precum: motor tip boxer cu racire pe apa, sistem de franare prevazut cu discuri, cele din fata fiind ”in board”, suspensia fata tip McPherson, suspensia spate cu axa si bare Panhard, volan reglabil pe inaltime sau rezervorul de combustibil amplasat sub bancheta spate pentru siguranta in caz de impact. Modelul dispunea de o caroserie berlina in doua volume cu 4 usi si 5 locuri si al carui design a fost semnat de firma Italdesign fondata de Giorgetto Giugiaro. Motorul disponibil avea 4 cilindri, cilindreea de 1186 cmc, distributia cu un ax cu came in chiulasa si alimentare cu carburator dublu corp. Puterea dezvolta era de 63CP si permitea o viteza maxima de 155 km/h. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 4 trepte. Alfasud s-a impus repede pe piata, ziaristii si clientii apreciind: solutiile tehnice avansate, tinuta de drum sigura, manevrabilitatea, habitaclul si portbagajul spatioase precum si pretul accesibil.

In mai 1972 este lansat modelul Alfetta care se situa in gama intre modelele Giulia si 2000. Considerat cel mai inovativ model Alfa Romeo de dupa cel de al doilea Razboi Mondial, Alfetta dispunea de o eleganta caroserie tip berlina cu 4 usi si 5 locuri si beneficia de unele solutii tehnice avansate,folosite inclusiv pe unele modele proprii de competitie precum: transmisia tip transaxle cu cutia de viteze, ambreajul si diferentialul formau un bloc comun pe puntea spate imbunatatind distributia pe fiecare osie, motorul realizat din aluminiu, suspensia spate tip DeDion, franele spate cu discuri tip ”in board” sau directia cu cremaliera. Motorul oferit era unul cu 4 cilindri de 1.8L avand distributia cu doua axe cu came in chiulasa si alimentare cu doua carburatoare dublu corp Weber sau injectie mecanica Spica. Puterea dezvoltata era de 122CP, permitand o viteza maxima de 190 km/h si o acc. 0-100km/h in circa 10 sec. Motorul era asociat in standard cu o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Suspensia fata era prevazuta cu brate triunghiulare,bare de torsiune si bara antiruliu iar cea din spate cu axa DeDion, timonierie Watt, arcuri elicoidale si bara antiruliu. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri. Modelul Alfetta a devenit in scurt timp un best-seller fiind apreciat pentru: manevrabilitatea excelenta, performantele sportive, tinuta de drum sigura, sistemul de franare eficace, habitaclul si portbagajul spatiose, in primul an fiind comercializate circa 28.000 unitati. Tot in 1972 este realizat un facelift modelului Giulia care devine Giulia Super beneficind de un echipament de dotari suplimentar si doua motorizari: 1.3(89CP) si 1.6L(102CP). In acelasi an, modelul Spider a fost disponibil in doua noi versiuni: Junior 1300 si Junior 1600. iar modelul GT Junior a beneficiat de un usor facelift acum fiind disponibil inclusiv cu motorul de 1.6L(106CP).
In 1973 este prezentat modelul de competitii 33TT/12 dezvoltat de Autodelta sub conducerea lui Carlo Chitti. Realizat pe un sasiu tubular, model 33TT/12 era echipat un motor boxer cu 12 cilindri de 3L (500CP) amplasat central. Anul urmator este obtinuta o importanta victorie in cursa de 1000km de la Monza si multumita unor rezultate bune la sfarsitul sezonului din acel an, Alfa Romeo se pozitiona pe locul 2 la constructori. La sfarsitul anului 1973 este lansata versiunea sportiva Alfasud TI oferita cu o caroserie cu doua portiere. Motorul furniza in acest caz 68CP fiind asociat cu o cutie de viteze cu 5 trepte.


In iunie 1974 este lansata Alfetta GT– varianta de caroserie coupe a modelului Alfetta. Aceasta dispunea de o caroserie cu doua usi plus hayon si 4 locuri al carui design original si elegant a fost semnat de Giorgetto Giugiaro. Propulsorul disponibil era cel de 1.8L(122CP) montat pe berlina, fiind inlocuit dupa doi ani cu doua noi propulsoare de 1.6L(109CP) si 2.0L(130CP), in acest ultim caz modelul fiind denumit Alfetta GTV. Tot in 1974 este realizat un nou facelift modelului Giulia Super care devine Giulia Nuova Super, acesta beneficiind de mici retusuri la exterior si interior precum si de dotari noi iar pentru modelul Alfasud sunt disponibile noi versiuni de echipare si este oferita pe unele versiuni cutia de viteze cu 5 trepte. In acelasi an demareaza productia la fabrica FNM din Brazilia, achizitionata de Alfa Romeo in 1968 a unui nou model denumit 2300. Acest model a fost dezvoltat special pentru pietele din America de Sud si inlocuia seria de modele 2000/2150 produse in Brazilia. Alfa 2300 dispunea de un design inspirat din cel al modelului Alfetta iar partea mecanica derivata din cea modelului 2000(1971-1977). Dimensiunile caroseriei cu 4 usi si 5 locuri se situau in clasa superioara europeana din acea perioada. Motorul disponibil era unul cu 4 cilindri de 2.3L (130CP) care permitea o viteza maxima de 180 km/h. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. A fost fabricat in diverse versiuni pana in 1988.
![]() |
![]() |
In 1975 sunt obtinute 7 victorii din 8 posibile cu modelul 33TT/12 si este castigat campionatul mondial sport-prototip la constructori.Tot in 1975 sunt lansate varianta de caroserie break a modelului Alfasud denumita Giardinetta si Alfetta 1600 echipata cu un motor de 1.6L(106CP). In acelasi an sunt realizate mici retusuri la exterior si interior la modelul Spider, acesta beneficiind de doua locuri suplimentare la interior devenind acum un 2+2.

In 1976 sunt lansate Alfasud Sprint si Giulia Nuova Super Diesel. Prima reprezenta varianta de caroserie coupe a modelului Alfasud, aceasta fiind semnata de Giorgetto Giugiaro, avea doua usi plus hayon si 4 locuri. Motorul disponibil era tip boxer cu 4 cilindri de 1.3L(76CP). A doua avea echipat un motor diesel Perkins cu 4 cilindri de 1.8L(55CP) fiind primul automobil de serie de productie italiana echipat cu motor diesel. In acelasi an pentru modelul Alfasud berlina este disponibil un nou motor boxer de 1.3L care furniza in functie de versiune intre 68 si 75CP. Tot in 1976 este stopata productia modelului Alfa Romeo GT Junior, fabricat in 105.494 exemplare.
![]() |
![]() |
La Salonul Auto de la Geneva din 1977 sunt lansate Alfetta 2000 si Alfasud facelift. Prima era echipata cu un motor de 2L(122CP) si beneficia de unele restilizari la exterior si interior, de dotari suplimentare, dimensiunile exterioare fiind usor majorate, modificari efectuate un an mai tarziu si la versiunile Alfetta 1600 si 1800. A doua a beneficiat de mici retusuri la exterior si interior, dotari suplimentare si de un nou motor boxer de 1.4L(79CP) in timp ce versiunea sportiva Alfasud TI era echipata cu un nou motor boxer de 1.5L (90CP). Tot in 1977 este lansat modelul de competitie 33SC12 al carui motor boxer cu 12 cilindri de 3L dezvolta 550CP si este castigat un nou titlu mondial la constructori la clasa sport-prototip cu acest model fiind obtinute toate victoriile posibile din acel sezon. In acelasi an este dezvoltat pentru competitii un nou propulsor boxer cu 12 cilindri de 2.2L care gratie supraalimentarii cu doua turbocompresoare dezvolta 650CP si permitea o viteza maxima de 350km/h,acesta fiind utilizat pe modelele 33SC 12,177 F1 si Brabham BT46 F1.

In noiembrie 1977 dupa succesele comerciale in clasa medie cu modelele Giulietta fabricata in circa 193.000 exemplare(1954-1965) si Giulia fabricata in circa 570.000 exemplare(1962-1977) este lansat un nou model succesor de clasa medie botezat Giulietta, cunoscut ca Nuova Giulietta si care se situa in gama intre modelele Alfasud si Alfetta. Noul Alfa Giulietta dispunea de o eleganta caroserie cu 4 usi si 5 locuri care inaugura un nou design de tip cuneiform intalnit si la unele din modelele anilor ’80 si ’90 ale constructorului italian. Dezvoltat pe o mecanica modernizata a modelului Alfetta, noul Giulietta beneficia de transmisie tip transaxle si era echipat cu motoare cu 4 cilindri de 1.3 si 1.6L, avand distributie cu doua axe cu came in chiulasa si alimentare cu doua carburatoare dublu corp. Puterea dezvoltata era de 95 si respectiv 109CP permitand viteze maxime de 170 si 180 km/h. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Giulietta s-a impus repede pe piata datorita: performantelor, manevrabilitatii excelente, tinutei de drum sigure si numeroselor dotari oferite.
In anul 1978 Alfa Romeo se pune de comun acord cu General Electric,avind ca obiectiv constructia propulsorului aeronautic CF6-32 iar un an mai tarziu este prezentat primul motor cu turbina realizat in Italia,AR 318 de 600CP. Tot in 1978 pentru Alfasud Sprint sunt disponibile doua noi propulsoare boxer de 1.3 si 1.5L.
![]() |
![]() |
La inceputul anului 1979 demareaza comercializarea modelului de clasa superioara denumit Alfa 6. Alfa 6 era disponibil cu o eleganta si spatioasa caroserie tip berlina cu 4 usi si 5 locuri, atent studiata din punct de vedere al sigurantei oferita pasagerilor in caz de impact si dispunea in standard de numeroase dotari de confort precum: directia servoasistata, geamuri electrice, inchidere centralizata pentru portiere, oglinzi exterioare cu reglare electrica, volan reglabil iar optional de: aer conditionat, scaune cu reglaj electric, tapiterie din piele sau computer de bord. Realizat pe o mecanica modernizata a modelului Alfetta, Alfa 6 avea echipat un motor conceput de ing. Giuseppe Busso si realizat din aluminiu. Acesta avea 6 cilindri in V,cilindreea de 2494 cmc, distributia cu doua axe cu came in chiulasa si alimentare cu 6 carburatoare Dell’Orto. Motorul dezvolta 158CP si permitea o viteza maxima de 205 km/h si o acc.0-100 km/h in 8.9 sec. Transmisia era de tip transaxle fiind asigurata in standard de o cutie manuala cu 5 trepte plus un diferential autoblocabil iar optional de o cutie automata cu 3 trepte in timp ce sistemul de franare era dotat in fata cu discuri ventilate. In acelasi an are loc revenirea constructorului italian in Formula 1 cu monopostul 177,urmat apoi de modelele 179,182, 183T,184T si 185T ce au concurat si inregistrat rezultate discrete pana in anul 1985 cand constructorul italian s-a retras ramanand doar furnizor de motoare pentru unele echipe de F1 pana in 1988. Tot in 1979 este lansat Alfetta 2000 Turbo diesel – primul automobil de serie de productie italiana si al doilea pe plan mondial echipat cu motor diesel supraalimentat. Acest motor dezvoltat si produs de firma VM Motori avea 4 cilindri in linie, capacitatea de 2L si dezvolta 82CP permitand o viteza maxima de 155 km/h. In acelasi an pentru Giulietta este disponibil propulsorul de 1.8L(122CP), urmat dupa un an de unul de 2L(130CP).
In primavara anului 1980 modelul Spider a beneficiat de un usor faceluft si de dotari suplimentare. In octombrie 1980 este semnat un contract intre Alfa Romeo si constructorul japonez Nissan pentru productia unui nou model de clasa compacta ce urma sa fie produs de noua societate Alfa Romeo Nissan Automobili Spa intr-o noua fabrica la Pratola Serra, in provincia Avellino. Tot in octombrie 1980 este realizat un facelift major modelului Alfasud acesta beneficiind de restilizari la exterior si interior, caroseria tip berlina dispunand acum de hayon, imbunatatiri la partea mecanica precum si de dotari suplimentare. In noiembrie 1980, modelul Alfetta GT/GTV beneficiaza de un facelift fiind operate unele restilizari la exterior si interior, imbunatatiri la partea mecanica precum franele fata cu discuri ventilate iar echipamentul de dotari a fost suplimentat. Modelul devine GTV si este disponibil cu doua motorizari: unul cu 4 cilindri de 2L(130CP) alimentat cu doua carburatoare dublu corp si unul cu 6 cilindri in V de 2.5L(160CP) alimentat cu injectie electronica. Performante: viteza maxima 190 si respectiv 210 km/h, acc. 0-100 km/h in 9.7 si respectiv 8.2 sec.
In 1981 sunt operate unele retusuri la exterior si interior modelelor Alfetta si Giulietta, in acelasi timp sunt introduse noi versiuni de echipare.
![]() |
![]() |
La Salonul Auto de la Paris din 1982 sunt lansate: Giulietta Turbo Audelta si Alfasud Quadrifoglio Verde. Prima reprezenta versiunea sportiva a modelului Giulietta fiind dezvoltata de divizia Autodelta si echipata cu un motor cu 4 cilindri de 2L supraalimentat cu turbocompresor KKK care dezvolta 170CP permitand performante ridicate: viteza maxima 210 km/h, acc. 0-100 km/h in 7.5 sec. A doua reprezenta versiunea sportiva a berlinei Alfasud aceasta fiind echipata cu motorul boxer de 1.5L care in acest caz furniza 105CP permitand o viteza maxima de 190 km/h si o acc. 0-100 km/h in 9.5 sec. La sfarsitul anului 1982 este prezentata o noua serie a modelului Spider cunoscuta ca Aerodinamica si care a beneficiat de restilizari atat la exterior cat si la interior, dotari noi precum si de o mecanica usor modernizata. Noua serie se deosebea in special prin partea din spate atent studiata aerodinamic. Motoarele oferite aveau capacitati de 1.6 si 2L. Tot in 1982 este castigat campionatul european de turisme cu modelul GTV 6, succes obtinut si la editiile din 1983,1984 si 1985.

In aprilie 1983, modelul Alfetta este disponibil cu o noua motorizare turbodiesel cu 4 cilindri de 2.4L (95CP) dezvoltat de firma italiana VM Motori iar modelul Giulietta este oferit cu motorul turbo diesel de 2L(82CP). In iunie 1983 este prezentat modelul compact Alfa 33 care inlocuia in gama modelul de mare succes Alfasud fabricat in 893.719 exemplare. Realizat pe o platforma modernizata a modelului Alfasud, Alfa 33 dispunea de o eleganta si originala caroserie tip berlina cu 4 usi plus hayon si 5 locuri. De la debut Alfa 33 a fost propus cu doua propulsoare tip boxer cu 4 cilindri de 1.3L(79CP) alimentat cu un carburator dublu corp si 1.5L(85CP) alimentat cu doua carburatoare dublu corp. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte in timp ce sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri in fata si tamburi in spate. Inca de la debut Alfa 33 s-a impus repede pe piata fiind apreciat pentru: manevrabilitate, performante, dinamica, tinuta de drum sigura si pretul accesibil.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1983 are loc lansarea unui nou model de clasa compacta denumit Arna si care se situa in gama sub modelul Alfa 33. Realizat in colaborare cu constructorul japonez Nissan si fabricat la noua uzina de la Pratola Serra, modelul Arna beneficia de o caroserie berlina cu 3 sau 5 usi, 5 locuri al carui design era derivat din cel al modelului compact Nissan Pulsar. Partea mecanica revizuita provenea de la modelul Alfasud inclusiv propulsoarele tip boxer cu 4 cilindri de 1.2L(63CP) si 1.3L(86CP). Pana in 1987 au fost fabricate 53.047 de exemplare. Tot in toamna anului 1983 sunt realizate facelift-uri modelelor Alfa 6 si Alfasud Sprint. In primul caz modelul Alfa 6 a beneficiat de unele retusuri la exterior si interior precum si de dotari suplimentare.Tot acum au fost oferite doua noi motorizari din care unul pe benzina V6 de 2L(135CP) si unul turbo diesel cu 5 cilindri in linie de 2.5L(105CP) realizat de VM Motori in timp ce motorul V6 de 2.5L(158CP) era alimentat cu injectie electronica. Pana in anul 1986 au fost fabricate 12.288 de exemplare. In al doilea caz, modelul Alfasud Sprint devine Sprint si beneficiaza de unele restilizari la exterior si interior precum si de dotari suplimentare. Partea mecanica a fost usor modernizata fiind oferite doua noi motoare boxer de 1.3L(86CP) si 1.5L(105CP).
![]() |
![]() |
La Salonul Auto de la Torino din 1984 are loc lansarea modelului Alfa 90 care inlocuia in gama modelul de succes Alfetta fabricat in 475.719 exemplare. Noul model era oferit cu o eleganta si aerodinamica caroserie tip berlina cu 4 usi si 5 locuri al carui design a fost semnat de Bertone si dispunea in standard de numeroase dotari de confort precum: directia servoasistata, geamuri electrice, inchidere centralizata, volan reglabil iar optional de: sistem antiblocaj ABS pentru frane – o premiera pentru un automobil de productie italiana, aer conditionat, oglinzi exterioare cu reglare electrica, instrumente de bord digitale, scaune fata cu reglaj electric sau computer de bord. Dezvoltat pe o platforma modernizata a modelului Alfetta, Alfa 90 era disponibil cu 6 motoare din care 5 pe benzina cu 4 cilindri de 1.8L(118CP); 2L(122-128CP); V6 de 2L(132CP) si 2.5L(158CP) precum si un turbodiesel cu 4 cilindri de 2.4L(105CP).Transmisia era de tip transaxle fiind asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte iar optional pentru motorizarile mai puternice de una automata cu 3 trepte. Intre anii 1984-1987 au fost fabricate 56.428 exemplare.

In toamna anului 1984 sunt lansate varianta de caroserie break denumita Giardinetta si versiunea cu transmisie integrala ale modelului Alfa 33, ambele echipate cu motor boxer de 1.5L (84CP). Alfa Romeo 33 Giardinetta dispunea de o caroserie originala semnata de Pininfarina si a fost considerat primul break de lifestyle. Alfa 33 4X4 dispunea de transmisie integrala nepermanenta, puntea spate fiind cuplabila de la un buton din bord. In acelasi an este lansata versiunea sportiva a modelului Alfa 33 denumita Quadrifoglio Verde si al carui motor boxer de 1.5L dezvolta 105CP si permitea o viteza maxima de 185 km/h iar acc. 0-100 km/h era posibila in 9.5 sec.

In mai 1985 cu ocazia celebrarii a 75 de ani de la infiintarea firmei milaneze este lansat modelul Alfa 75 ca succesor al modelului Giulietta fabricat in circa 380.000 exemplare. Alfa 75 dispunea de o caroserie tip berlina cu 4 usi si 5 locuri al carui design elegant si usor agresiv a fost semnat de Centro Stile Alfa Romeo. Realizat pe o mecanica modernizata a modelului Giulietta, Alfa 75 era oferit cu 5 motorizari din care 4 pe benzina cu 4 cilindri de 1.6L(110CP);1.8L(120CP);2L (128CP) si V6 de 2.5L(158CP) precum si un turbodiesel cu 4 cilindri de 2L(95CP). Transmisia era de tip transaxle fiind asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte iar optional pentru motorizarile mai puternice de o cutie automata cu 3 trepte. Inca de la debut Alfa 75 s-a bucurat de succes comercial fiind apreciat atat de jurnalisti cat si de clienti pentru: design-ul atractiv, manevrabilitate, performante, tinuta de drum sigura, sistemul de franare eficace dotat optional cu dispozitiv ABS si portbagajul spatios, in primii 3 ani de productie fiind comercializate 236.907 exemplare.
In octombrie 1986, modelul Alfa 33 beneficiaza de un usor facelift fiind operate unele retusuri la exterior si interior in acelasi timp fiind oferite noi versiuni de echipare. Oferta de motorizari a fost suplimentata cu doua noi propulsoare: pe benzina boxer cu 4 cilindri de 1.7L(118CP) oferit si pe modelul Sprint si unul turbo diesel in 3 cilindri de 1.8L(73CP). Tot in 1986 sunt lansate: Spider Quadrifoglio Verde al carui motor de 2L dezvolta 132CP si Alfa 75 1.8 Turbo echipat cu un motor de 1.8L(155CP) supraalimentat care permitea o viteza maxima de 210 km/h si o acc. 0-100 km/h in 7.6 sec.
In noiembrie 1986, grupul FIAT achizitioneaza compania Alfa Romeo care apartinea atunci Institutului pentru Reconstructie Industriala(I.R.I.) condus in acea perioada de Romano Prodi.
In primavara anului 1987 sunt disponibile pentru modelul Alfa 75 doua noi motorizari pe benzina: 4 cilindri de 2L(148CP) denumit Twin Spark datorita sistemului de apridere cu doua bujii pe cilindru – o premiera pentru un automobil de serie si V6 de 3L(188CP), ambele alimentate cu injectie electronica. Performante: viteza maxima 205 si respectiv 220 km/h, acc. 0-100 km/h in 8.2 si respectiv 7.3 sec.

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1987 este lansat noul model de clasa superioara denumit Alfa 164 si care inlocuia in gama modelele Alfa 90 si Alfa 6. Inca de la lansarea oficiala, presa a considerat noul Alfa 164 ca pe un model foarte reusit, apreciind solutiile tehnice avansate, design-ul exterior si interior avangardist, performantele sportive, habitaclul si portbagajul spatioase sau dotarile numeroase de inalt nivel precum: instalatie de aer conditionat automata, scaune fata-spate cu reglaj electric si memorarea pozitiei sau suspensie cu amortizoare reglabile automat. Conceput dupa solutia ”totul in fata”, Alfa 164 dispunea de o caroserie tip berlina cu 4 usi, eleganta si aerodinamica (CX: 0.30) semnata de Pininfarina si care oferea 5 locuri la interior. Motoarele disponibile erau amplasate transversal – o premiera pentru Alfa Romeo, pe benzina cu 4 cilindri de 2L twin spark (148CP); 2L turbo (175CP) si V6 de 3L(192CP) sau turbo diesel cu 4 cilindri de 2.5L(117CP).In standard era oferita o cutie manuala cu 5 trepte iar optional pentru motorizarile mai puternice o cutie automata cu 4 trepte. Realizat pe o platforma dezvoltata in comun de Alfa Romeo, FIAT si SAAB, Alfa 164 avea unele elemente de structura si mecanice similare cu: Fiat Croma, Lancia Thema si Saab 9000, dispunand de: suspensie fata-spate independenta, sistem de franare servoasistat prevazut cu discuri, cele din fata ventilate si sistem ABS optional, directie cu cremaliera, servoasistata. Tot in 1987 este stopata productia modelului GTV, fabricat in circa 140.000 exemplare.
In toamna anului 1988 este realizat un facelift modelului Alfa 75 fiind operate unele retusuri la exterior si interior in acelasi timp fiind introduse dotari suplimentare. Oferta de motorizari a fost suplimentata cu un nou propulsor turbo diesel de 2.4L(112CP).
Alfa Romeo Sprint Zagato
La Salonul Auto de la Geneva din 1989 este prezentat sub forma de prototip modelul sport Alfa Romeo ES 30 (Experimental Sportscar 3.0 litres) care ulterior odata cu introducerea in productie in 1990 a purtat denumirea de Sprint Zagato (SZ). Acesta dispunea de o caroserie tip coupe cu doua usi si doua locuri realizata din materiale plastice si fibra de carbon. Design-ul sau spectaculos si agresiv a fost semnat de Zagato care era responsabil si cu productia. Realizat pe o mecanica modernizata a modelului Alfa 75 de competitie, Alfa SZ era echipat cu un motor V6 de 3L avand distributie cu doua axe cu came in chiulasa iar alimentarea cu injectie electronica. Puterea furnizata era de 210CP permitand o viteza maxima de 245 km/h si o acc. 0-100 km/h in 6.9 sec. Suspensia era dotata cu amortizoare reglabile automat iar sistemul de franare dotat cu discuri ventilate. Au fost fabricate 1036 exemplare in varianta coupe si 284 exemplare in varianta cabrio, aceasta fiind lansata in 1992. Tot in 1989 este stopata productia modelului Sprint, comercializat in 121.434 exemplare.
In ianuarie 1990 este realizat un facelift major modelului Alfa 33 acesta beneficiind de restilizari atat la exterior cat si la interior, in acelasi timp fiind introduse dotari suplimentare. Partea mecanica a fost modernizata iar versiunea de top avea echipat un motor boxer de 1.7L(133CP) si beneficia de transmisie integrala permanenta. In primavara anului 1990 este lansata o noua serie a modelului Spider acesta beneficiind de restilizari atat la exterior cat si la interior realizate de Pininfarina in acelasi timp fiind introduse noi dotari. Tot in 1990 este realizat un usor facelift modelului Alfa 164 si este lansata versiunea sportiva a modelului Alfa 164 denumita Quadrifoglio Verde si dotata cu motor V6 de 3L care dezvolta 200CP permitand o viteza maxima de 237 km/h si o acc. 0-100 km/h in 7.7 sec. La exterior aceasta se deosebea prin elemente aerodinamice si jantele cu design specific iar la interior beneficia de dotari suplimentare.
![]() |
![]() |
La Salonul Auto de la Geneva din 1991 este prezentat concept car-ul Alfa Romeo 164 Proteo. Acesta dispunea de o caroserie de tip coupe-cabrio cu doua locuri semnata de Walter da Silva si al carui acoperis actionat electric era total transparent. Realizat pe o mecanica modernizata al lui Alfa 164, concept car-ul Proteo avea echipat un motor V6 de 3L(260CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru. Printre solutiile tehnice avansate folosite pe Alfa Proteo merita mentionate: transmisia integrala permanenta si cele 4 roti directoare.Tot in 1991 pentru Alfa 164 este disponibil un nou motor V6 de 2L turbo(210CP) realizat din aluminiu si care permitea o viteza maxima de 240 km/h iar pentru a accelera de la 0 la 100 km/h erau necesare 7.2 sec.
![]() |
![]() |
In ianuarie 1992 este prezentat modelul Alfa 155, ca succesor al modelului Alfa 75 fabricat in 375.257 unitati. Noul Alfa 155 dispunea de o moderna si foarte aerodinamica(CX: 0.29) caroserie tip berlina cu 4 usi si 5 locuri semnata de firma IDEA din Torino. Conceput dupa solutia ”totul in fata” si realizat pe o platforma dezvoltata de FIAT, Alfa 155 era disponibil cu 4 motorizari pe benzina din care 3 cu 4 cilindri de 1.8L twin spark (126CP); 2L twin spark (141CP) si 2L turbo (192CP) rezervat pentru versiunea sportva Quadrifoglio 4(Q4) precum si un V6 de 2.5L(163CP). Transmisia se realiza pe rotile din fata sau integral permanent pentru versiunea Q4 si era asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte. Suspensia era independenta, in fata de tip McPherson iar in spate cu roti conexe, pentru versiunile V6 2.5 si Q4 era disponibil un sistem electronic de reglare a amortizoarelor avand doua programe: confort si sport. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri, cele din fata fiind ventilate si ABS iar directia era servoasistata. Tot in 1992 este realizat un nou facelift modelului Alfa 164 concretizat prin unele reatilizari la exterior, interior precum si prin introducerea de noi dotari printre care si dispozitivul de protectie tip airbag pentru sofer in caz de impact frontal. Tot acum au fost oferite doua noi propulsoare 2L twin spark(146CP) care inlocuia mai vechiul propulsor de acelasi tip si V6 de 3L(210 – 232CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru iar propulsorul turbo diesel de 2.5L furniza acum 125CP.

Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1993 este lansata noua versiune sportiva a modelului Alfa 164, denumita Q4. Aceasta dispunea de transmisie integrala permanenta denumita Viscomatic si care era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 6 trepte. Motorul disponibil era un V6 de 3L (232CP) care permitea o viteza maxima de 240 km/h si o acc. 0-100 km/h in 7.7 sec. La exterior se diferentia prin elementele aerodinamice suplimentare si jantele cu design specific iar la interior beneficia de dotari suplimentare precum: scaune sport Recaro cu reglaj electric, climatronic sau tapiterie din piele. Tot in 1993 dupa o cariera longeviva de 27 de ani si circa 125.000 exemplare fabricate, productia modelului Alfa Spider este stopata. In acelasi an este castigat campionatul german de turisme(DTM) din 1993 cu modelul de competitii Alfa 155 V6 TI.

La Salonul Auto de la Torino din 1994 are loc lansarea modelului compact Alfa 145 ca succesor al modelului de succes Alfa 33 fabricat in 989.324 exemplare. De la debut, Alfa 145 a fost disponibil cu o originala caroserie de tip berlina cu 3 usi si 5 locuri avand un stil usor agresiv semnat de Walter de Silva. Realizat pe o platforma dezvoltata de FIAT, Alfa 145 era disponibil cu 4 motorizari din care 3 pe benzina cu 4 cilindri tip boxer de 1.3L(90CP); 1.6L(106CP) si 1.7L (129CP) precum si un turbo diesel de 1.9L(90CP). Transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte. Suspensia fata era cu roti independente iar cea din spate cu roti conexe. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri ventilate in fata si tamburi in spate, discurile pe spate si ABS-ul optional iar directia era servoasistata. Un an mai tarziu este lansat Alfa 146 care reprezenta varianta de caroserie berlina in doua volume si jumatate cu 5 usi a modelului Alfa 145.

Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1994 este lansata o noua generatie a modelelor Spider si GTV. Primul dispunea de caroserie cabrio cu doua locuri iar a doua de una coupe 2+2 locuri, ambele modele avand partea mecanica identica. Inca de la lansare, noile modele Spider si GTV au fost apreciate pentru design-ul original si spectaculos atat la exterior cat si la interior acesta fiind realizat de Pininfarina, solutiile tehnice avansate precum: suspensia spate de tip multibrat realizata din aluminiu sau caroseria care dispunea de unele elemente realizate din poliester si fibra de sticla, performantele sportive, tinuta de drum sigura precum si numeroasele dotari oferite. Dezvoltate pe platforma modelului Alfa 155, noile Spider/GTV erau oferite cu motorizari pe benzina cu 4 cilindri de 2L twin spark (150CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru si V6 de 2L turbo (202CP) disponibil pe GTV sau 3L(192CP) disponibil pe Spider. Motorizarile erau asociate cu o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. In acelasi an pentru modelul Alfa 155 sunt oferite trei noi propulsoare cu 4 cilindri din care unu pe benzina de 1.7L twin spark(118CP) si doua turbo diesel de 2L(90CP) si 2.5L(125CP).

Alfa Romeo GTV 1997
La Salonul Auto de la Geneva din 1995 este prezentata varianta facelift a modelului Alfa 155, acesta fiind oferit cu o noua motorizare cu 4 cilindri de 2L twin spark (150CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru si care o inlocuia pe cea de acelasi tip si capacitate. Tot acum au fost oferite noi dotari. In noiembrie 1995 este lansata versiunea sportiva a seriei de modele Alfa 145/146 aceasta purtand denumirea Quadrifoglio Verde si respectiv TI, motorul fiind unul cu 4 cilindri de 2L twin spark (155CP). Performante: viteza maxima 210 km/h si acc. 0-100 km/h in 9.2 sec. La exterior acestea se diferentiau prin elementele aerodinamice suplimentare si jantele cu design specific iar la interior beneficiau de dotari suplimentare.
In vara anului 1996 pentru Alfa 155 sunt oferite doua noi motorizari twin spark cu 4 cilindri de 1.6L (120 CP) si 1.8L(144CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru si care inlocuiau motorizarile de acelasi tip de 1.7L si 1.8L.
In februarie 1997 este realizat un facelift modelelor Alfa 145/146 fiind introduse noi motorizari de tip twin spark cu 4 cilindri in linie de 1.4L(103CP); 1.6L(120 CP) si 1.8L(144CP) cu distributie cu 4 supape pe cilindru si care inlocuiau motorizarile de tip boxer cu 4 cilindri. In acelasi timp au fost disponibile dotari suplimentare si noi versiuni de echipare. In martie 1997, modelul Alfa GTV este oferit cu un motor V6 de 3.2L(220CP) cu distributie cu 4 supape pe cilindru. Asociat cu o cutie de viteze manuala cu 6 trepte, motorul permitea performante de top: viteza maxima 250 km/h,acc. 0-100 km/h in 6.7 sec.

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1997 are loc lansarea modelului de clasa medie Alfa 156 care inlocuia in gama modelul Alfa 155 comercializat in 192.618 unitati. De la debut, noul model Alfa 156 a surprins atat presa cat si publicul datorita design-ului original si rafinat atat la exterior cat si la interior, solutiile tehnice avansate precum: motor turbo diesel cu sistem tip common rail – premiera mondiala, suspensia spate de tip multibrat realizata din aluminiu, caroseria care dispunea de unele elemente realizate din aluminiu, performantele sportive, tinuta de drum sigura, dinamica precum si numeroasele dotari de inalt nivel oferite. Noul Alfa 156 era realizat pe o platforma noua si dispunea de o caroserie tip berlina cu 4 usi si 5 locuri semnata de Walter de Silva. Motorizarile disponibile erau pe benzina cu 4 cilindri de tip twin spark 1.6L(120 CP); 1.8L (144CP) si 2L(155CP) sau V6 de 2.5L (190CP) precum si turbo diesel cu 4 cilindri de 1.9L JTD(105CP) si 5 cilindri de 2.4L JTD(136CP). Cutiile de viteze erau manuale cu 5 sau 6 trepte, aceasta din urma fiind rezervata pentru motorul V6 de 2.5L. Sistemul de franare era prevazut cu discuri ventilate in fata, discuri pline in spate si ABS. Datorita numeroaselor calitati recunoscute si apreciate, modelul Alfa 156 s-a impus repede pe piata, acesta castigand titlul “Car of the year 1998” in Europa – o premiera pentru un model Alfa Romeo.
In primavara anului 1998 este realizat un prim facelift modelelor Spider/GTV fiind oferita o noua motorizare e baza de 1.8L twin spark(144CP) si noi versiuni de echipare.

In septembrie 1998 este lansat modelul de clasa superioara Alfa 166 ca succesor al modelului Alfa 164 fabricat in 273.857 exemplare. De la debut, Alfa 166 s-a facut remarcat prin solutiile tehnice avansate, design-ului original, tinuta de drum sigura, manevrabilitatea excelenta, performantele sportive si numeroasele dotari de inalt nivel pentru siguranta si confort. Conceput dupa solutia ”totul in fata”, Alfa 166 dispunea de o eleganta si aerodinamica(CX: 0.30) caroserie tip berlina cu 4 usi semnata de Walter da Silva care oferea 5 locuri la interior. Motoarele disponibile erau pe benzina cu 4 cilindri de 2L twin spark (155CP) sau V6 de 2L turbo(200CP); 2.5L(192CP) si 3.2L (226CP) precum si turbo diesel cu sistem common rail cu 5 cilindri de 2.4L JTD(136CP). Pentru motorizarea de baza era oferita o cutie de viteze manuala cu 5 trepte iar pentru celelalte motorizari o cutie manuala cu 6 trepte sau optional una automata tip Sportronic in 4 trepte cu 3 programe.Suspensia era independenta in fata cu brate duble iar in spate tip multibrat in timp ce sistemul de franare era prevazut cu discuri cele din fata fiind ventilate, ABS si EBD – sistem de distributie a fortei de franare.
In ianuarie 1999 modelul Alfa 156 cu motor de 2L putea fi echipat optional cu o noua cutie de viteze robotizata denumita Selespeed si inspirata din Formula 1.Aceasta cutie permitea schimbarea vitezelor prin intermediul butoanelor de pe volan sau al levierului prin impulsie inainte-inapoi si reprezenta o solutie tehnica aplicata in premiera pentru un automobil de mare serie.


La Salonul Auto de la Geneva din 2000 este lansata varianta de caroserie break a modelului Alfa 156, denumita Sport Wagon. In acelasi an la Salonul Auto de la Torino are loc prezentarea oficiala a modelului Alfa 147 care inlocuia in gama seria de modele Alfa 145/146. Noul Alfa 147 s-a remarcat inca de la debut prin design-ului original si spectaculos creat de Walter de Silva si solutiile tehnice avansate pentru clasa compacta: suspensie spate de tip multibrat sau motor turbo diesel cu sistem tip common rail, dotorile de inalt nivel pentru clasa compacta atat pentru siguranta precum: 6 airbag-uri din care doua windowbag-uri, EBD, ASR- controlul tractiunii, VDC- controlul stabilitatii, MSR- reglare a cuplului motor sau de confort precum: ICS-control integrat al navigatiei,comenzii vocala a telefonului sau radioului, senzor de control al radiatiei solare sau senzor ploie. Realizat pe platforma lui Alfa 156, Alfa 147 era oferit cu o caroserie hatchback cu 3 sau 5 usi si 5 locuri iar ca motorizari au fost disponibile 3 propulsoare cu 4 cilindri din care doua pe benzina de 1.6L(105-120CP) si 2L (150CP) ambele tip twin spark precum si un turbo diesel de 1.9L JTD (105CP). In standard a fost oferita o cutie manuala cu 5 trepte iar optional pentru motorul de 2L a fost oferita o cutie robotizata Selespeed. Modelul Alfa 147 s-a bucurat de un mare succes comercial obtinand premiul “Car of the year 2001” in Europa. Tot in 2000 este castigat cu modelul Alfa 156 de competitii campionatul european de turisme la constructori si piloti, succes reeditat si la editiile din 2001; 2002 si 2003.
La Salonul Auto de la Frankfurt din 2001 are loc lansarea versiunii sportive a modelului Alfa 156, denumita GTA(Gran Turismo Alleggerita).Alfa 156 GTA beneficia la exterior de unele elemente aerodinamice suplimentare, jante cu design elaborat iar la interior de dotari specifice precum: climatronic, scaune sport si tapiterie din piele. Alfa 156 GTA avea echipat un nou motor V6 de 3.2L (250CP). Asociat cu o cutie de viteze manuala cu 6 trepte acest motor permitea performante de top: viteza maxima 250 km/h si acc. 0-100 km/h in 6.3 sec. Un an mai tarziu a fost propusa optional transmisia robotizata Selespeed cu 5 trepte.


In ianuarie 2002 este realizat un prim facelift modelului Alfa 156 fiind introdusa o noua motorizare cu 4 cilindri de 2L JTS(170CP) avand alimentare cu injectie directa de benzina – o premiera pentru un automobil de productie europeana. In acelasi an la Salonul Auto de la Paris are loc lansarea versiunii sportive a lui Alfa 147 denumita GTA. Aceasta dispunea la exterior de unele elemente aerodinamice specifice si jante cu design sportiv iar la interior de unele dotari specifice. Propulsorul era un V6 de 3.2L(250CP) care era asociat cu o cutie de viteze manuala cu 6 trepte si permitea performante de top: viteza maxima 246 km/h si acc. 0-100 km/h in 6.3 sec.
La Salonul Auto de la Geneva din 2003 sunt prezentatate doua noutati: concept car-ul Kamal care prefigura un viitor model de serie din clasa SUV si un nou facelift modelelor Spider/GTV realizat cu sprijinul lui Pininfarina fiind totodata oferite noi motorizari cu 4 cilindri de 2L JTS(165CP) si V6 de 3.2L (240CP), acesta din urma permitea o viteza maxima de 255 km/h.
In iunie 2003, Alfa 156 beneficiaza de un nou facelift realizat cu ajutorul lui Giugiaro. Puterea motoarelor turbo diesel JTD de 1.9 si 2.4L a fost majorata multumita si distributiei cu 4 supape pe cilindru ajungand la 140-150CP si respectiv 175CP iar pentru varianta Sport Wagon a fost oferita optional transmisia integrala aceasta purtand denumirea Q4.

La editia din 2003 a Salonului Auto de la Frankfurt sunt prezentate trei noutati: concept car-ul 8C Competizione, Alfa GT si Alfa 166 facelift. Concept car-ul 8C Competizione dispunea de o caroserie coupe cu doua locuri si un motor V8 de 4.2L(400CP) dezvoltat de Maserati prefigurand un viitor model super sport fabricat in serie limitata. Noul Alfa GT dispunea de o caroserie coupe cu doua usi plus hayon si 4 locuri al carui design elegant si usor agresiv a fost semnat de Bertone. Dezvoltat pe o parte mecanica modernizata a modelului Alfa 156, noul Alfa GT era oferit cu 4 motorizari: pe benzina cu 4 cilindri de 1.8 sau 2L JTS si V6 de 3.2L precum si turbo diesel 1.9L JTD in timp ce transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 5 sau 6 trepte sau optional de una robotizata Selespeed cu 5 trepte. Cu ocazia facelift-ului, Alfa 166 a beneficiat de doua noi motorizari pe benzina V6 de 3.2L (240CP) si turbo diesel cu 5 cilindri de 2.4L JTD(175CP) precum si de o noua transmisie Sportronic cu 5 trepte. Pentru sporirea gradului de siguranta si confort au fost introduse noi dotari.


Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 2004 este lansata varianta Alfa 156 Crosswagon. Realizat pe baza lui Alfa 156 Sport Wagon Q4, noua varianta dispunea de transmisie integrala avand 3 diferentiale din care unul central Torsen, motor turbo diesel de 1.9L JTD (150CP) si garda la sol usor majorata. In toamna aceluiasi an este realizat un fecelift modelului Alfa 147 care a beneficiat de o noua motorizare turbo diesel de 1.9L JTD care dezvolta in functie de versiune 120;140 si 150CP iar pentru motoarele mai puternice era oferit un diferential autoblocabil Torsen, versiunile purtand denumirea Q2.

La editia din 2005 a Salonului Auto de la Geneva sunt lansate doua noi modele: Alfa 159 si Alfa Brera. Primul inlocuia in gama modelul de succes Alfa 156 fabricat in circa 680.000 exemplare si beneficia de o caroserie berlina cu 4 usi si 5 locuri al carui design original, spectaculos si usor agresiv a fost realizat de Giugiaro. Realizat pe o platforma complet noua dezvoltata in colaborare cu SAAB, noul Alfa 159 era oferit cu 6 motorizari: 4 pe benzina cu 4 cilindri de 1.8L JTS(140CP); 1.9L JTS (160CP); 2.2L JTS(185CP) si V6 de 3.2L JTS(260CP) precum si turbo diesel cu 4 cilindri de 1.9L JTDm(120-150CP) sau 5 cilindri de 2.4L JTD(200CP).Transmisia se realiza pe rotile din fata sau integral pentru motorul V6 de 3.2L versiunea fiind denumita Q4 si era asigurata de cutii de viteze manuale cu 5 trepte pentru motorizarea de baza, 6 trepte sau optional de tip secvential Selespeed cu 6 trepte sau automate cu 6 trepte. Suspensia era independenta in fata cu brate duble iar in spate tip multibrat in timp ce sistemul de franare era prevazut cu discuri cele din fata fiind ventilate, ABS si EBD. Al doilea nou model, Alfa Brera inlocuia in gama modelul GTV si dispunea de o caroserie coupe cu 3 usi si 2+2 locuri al carui design spectaculos si agresiv a fost semnat de Giugiaro fiind aproape identic cu cel al concept car-ului cu acelasi nume prezentat in 2002. Conceput pe platforma modelului Alfa 159, Brera era oferit cu 3 motorizari: pe benzina cu 4 cilindri de 2.2L JTS(185CP) si V6 de 3.2L JTS(260CP) precum si turbo diesel cu 5 cilindri de 2.4L JTD(200CP).


La Salonul Auto de la Geneva din 2006 sunt lansate: noua generatie a modelului Alfa Spider realizat pe baza modelului Alfa Brera si varianta de caroserie break al lui Alfa 159. Tot in 2006 la Salonul Auto de la Paris este prezentata varianta de serie a modelului super sport denumit 8C Competizione. Acesta beneficia de o caroserie realizata din fibra de carbon si al carui design spectaculos si agresiv a fost semnat de Wolfgang Egger. Realizat pe o platforma modernizata al lui Maserati 4200, Alfa 8C Competizione avea echipat un motor V8 de 4.7L(450CP) dezvoltat de Maserati si care era capabil de performante de top: viteza maxima 292 km/h, acc. 0-100 km/h in 4.2 sec. Transmisia era de tip transaxle fiind asigurata de o cutie secventiala cu 6 trepte avand 5 programe si de un diferential autoblocabil. Din acest model au fost construite 500 exemplare.


Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 2008 este lansata varianta de caroserie cabrio a modelului super sport 8C Competizione. In acest caz modelul a purtat denumirea 8C Spider si a fost fabricat in serie limitata de 500 exemplare.

In iunie 2008 are loc debutul constructorului italian in clasa mica cu noul model botezat Alfa MiTo. Realizat pe o platforma modernizata a Fiat-ului Grande Punto, noul Alfa MiTo dispunea de o caroserie tip hatchback cu 3 usi si 5 locuri al carui design original si usor agresiv era semnat de Centro Stile Alfa Romeo. Motorizarile disponibile erau cu 4 cilindri pe benzina de 1.4L aspirat (80CP) sau turbo (120CP) sau turbo diesel de 1.3L JTDm (90CP) si 1.6L JTDm (120CP) in timp ce transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 5 sau 6 trepte.

In primavara anului 2009 este realizat un facelift modelului Alfa 159 fiind introduse noi motorizari pe benzina de 1.8L turbo(200CP) si turbo diesel de 1.9L JTDm Eco(120CP) si 2L JTDm (170CP). Aceleasi motorizari sunt oferite si pe modelele Brera si Spider care au beneficiat de un usor facelift. In noiembrie 2009 este lansata versiunea sportiva a modelului Alfa MiTo denumita Quadrifoglio Verde si echipata cu un motor pe benzina de 1.4L turbo (170CP) care dispunea in premiera mondiala de un nou sistem denumit Multiair la care supapele de admisie sunt deschise selectiv de elemente actionate hidraulic. Transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 6 trepte iar suspensia dispunea de control electronic denumit “Dynamic Suspension“. Performante: viteza maxima 219 km/h, acc. 0-100 km/h in 7.5 sec.

La editia din 2010 a Salonului Auto de la Geneva este lansat noul model de clasa compacta denumit Giulietta si care inlocuia in gama modelul de succes Alfa 147 comercializat in circa 580.000 de exemplare. Alfa Giulietta dispunea de o caroserie tip hatchback cu 5 usi si 5 locuri avand un design tipic Alfa Romeo: original, spectaculos si usor agresiv, realizat in acest caz de Centro Stile Alfa Romeo. Realizat pe o platforma complet noua, Alfa Giulietta a fost apreciat inca de la debut pentru design, dinamica, manevrabilitate, tinuta de drum sigura, performantele sportive dar si prin numarul impresionant de dotari pentru siguranta si confort oferite. De la lansare au fost propuse 4 motorizari toate cu 4 cilindri: doua pe benzina de 1.4L turbo (120CP); 1.4L turbo Multiair (170CP) si doua turbo diesel de 1.6L JTDm (105CP) si 2L JTDm (140 -170CP) in timp ce transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 6 trepte si de un diferential electronic Q2. Versiunea sportiva a modelului Giulietta purta denumirea de Quadrifoglio Verde si avea echipat un motor cu 4 cilindri de 1.8L turbo (235CP) care permitea o viteza maxima de 242 km/h si o acc. 0-100 km/h in 6.8 sec. La exterior se deosebea prin spoilere fata – spate de dimensiuni majorate, jantele de 18 toli cu design sportiv iar la interior beneficia de scaune fata sport si dotari specifice.
La sfarsitul anului 2010 este stopata productia modeluli Alfa GT in total fiind fabricate 80.832 de exemplare.
La Salonul Auto de la Geneva din 2011 este prezentat sub forma de prototip modelul super-sport Alfa Romeo 4C dezvoltat in colaborare cu constructorul italian Maserati. Tot in 2011 pentru modelul MiTo sunt disponibile doua noi motorizari: pe benzina de 1.4L(70CP) si turbo diesel de 1.3L Multijet (84CP) iar productia modelelor Alfa 159, Brera si Spider este stopata.

La Salonul Auto de la Geneva din 2013 este lansata varianta pentru productia de serie a modelului super-sport 4Competizione. Construit la uzina Maserati din Modena, noul 4C beneficia de un design realizat de Centro Stile Alfa Romeo si inspirat din modelul legendar 33 Stradale, reusind sa îmbine functionalitatea mecanica într-un design emotional, compact şi dinamic. De asemenea, coeficientul aerodinamic CX al caroseriei este extrem de scazut, atingand un nou record pentru Alfa Romeo fiind de 0.26. Pentru interior, designerii au optat sa lase la vedere celula de siguranta din fibra de carbon a habitaclului pentru a spori senzaaia de unicitate si progres tehnologic. Interiorul poate gazdui doi pasageri şi este integrat într-o caroserie cu dimensiuni compacte. Propulsia era asigurata de cunoscutul motor de 1.8L turbo amplasat central si care dezvolta 235CP. Acesta permitea o acceleratie 0-100 km/h in 4.5 secunde in timp ce viteza maxima era de 260 km/h. Motorul era asistat de o transmisie TCT cu dublu ambreiaj si 6 trepte, recunoscuta pentru masa redusa si pentru raspunsul sau. Cutia dispunea si de un mod secvential de schimbare a rapoartelor, actionabil cu ajutorul padelelor din spatele volanului.In standard era oferit selectorul modului de rulare, botezat DNA, care pune la dispozitie trei niveluri (Dynamic, Natural şi All Weather), plus inca unul, complet nou, botezat Race.
In mai 2013, modelul MiTo beneficiaza de un usor facelift concretizat prin unele retusuri la exterior si interior, noi dotari precum: sistem infotaintment de 5 sau 6.5 inch, sistem de navigatie si radio cd cu touchscreen sau dispozitiv care modifica raspunsul suspensiei denumit DNA. Tot acum este disponibila o noua motorizare pe benzina turbo cu 2 cilindri in linie de 0.9L Twinair care dezvolta 86 si respectiv 105CP.
La Salonul Auto de la Frankfurt din 2013 este lansata varianta facelift a modelului Giulietta. Aceasta dispunea de unele retusuri la exterior si interior, noi dotari precum: sistem infotaintment de 5 sau 6.5 inch, sistem de navigatie si radio cd cu touchscreen sau grupuri optice cu tehnologie led. Tot acum a fost disponibila o noua motorizare turbo diesel de 2L JTDm care furniza 150CP.

La editia din 2014 a Salonului Auto de la Geneva sunt lansate Alfa 4C Spider si o noua versiune Quadrifoglio Verde a modelului Giulietta. Alfa 4C Spider reprezenta varianta cabrio a coupe-ului Alfa 4C si dispunea de acoperis textil care putea fi înlocuit optional cu un hard-top detasabil realizat din fibra de carbon. 4C Spider a plusat cu o serie de retusuri estetice care vor fi aplicate şi coupe-ului. Este vorba despre un set de faruri noi, redesenate, de stopuri cu tehnologie LED, de un spoiler reoptimizat aerodinamic şi de prize de aer noi. Noua versiune Giulietta Quadrifoglio Verde a beneficiat de unele imbunatatiri la motorul turbo de 1.8L care dezvolta acum 240CP. Asociat cu o noua transmisie TCT cu dublu-ambreiaj cu 6 trepte, motorul permitea performante de top: viteaza maxima 245 km/h si acc. 0-100 km/h in 6 sec. In acelasi an este lansata versiunea speciala anivesara Giulietta Sprint care era echipata cu motorul cu 4 cilindri de 1.4L turbo Multiair(150CP) si dispunea la exterior de elemente aerodinamice specifice iar la interior de scaune fata sport si elemente din fibra de carbon.


Pe data de 24 iunie 2015 odata cu aniversarea a 105 ani a constructorului italian in cadrul muzeului Alfa Romeo este prezentat presei noul model de clasa medie superioara Alfa Giulia ca succesor al modelului Alfa 159. Prima variantă a lui Giulia prezentată oficial a fost versiunea de top, numită Quadrifoglio Verde. Aceasta beneficiaza de un motor V6 de 2.9L cu dublu turbo care dezvoltă 510 CP și permite o acceleratie de la 0 la 100 km/h în doar 3.9 secunde in timp ce viteza maxima era limitata electronic la 250 km/h. Motorul dispune de sistem de dezactivare a cilindrilor iar printre elementele speciale ale acestei variante se numără capota motor, plafonul și cardanul realizate din fibră de carbon. Dezvoltat in colaborare cu Maserati, Alfa Giulia dispune in standard de transmisie pe rotile din spate dar optional va fi disponibila și o versiune cu tracțiune integrala, care va fi lansată ulterior. Italienii promit cea mai precisa directie de pe piata, cea mai ridicata rigiditate torsionala din segment și cel mai bun raport putere/greutate al segmentului (sub 3kg/CP). Pachetul este completat de o distribuție a maselor între punți de 50/50 pentru Giulia QV și de folosirea de elemente din aluminiu pentru sasiu, suspensie și frane. În plus, Giulia QV are sistem torque vectoring cu doua ambreiaje la nivelul diferentialului spate, care permite un control mai precis al tractiunii fara sa fie necesara interventia sistemelor electronice convențtonale. Noul Alfa Romeo Giulia are patru moduri de rulare la nivelul sistemului DNA: Dynamic, Natural, Advanced Efficient și Racing.Cel din urmă ar putea să fie disponibil doar pentru varianta QV a lui Giulia. În orice caz, aceasta varianta se bucură de o altă noutate în segmentul D: aerodinamică activă. Vorbim despre un splitter activ integrat la nivelul barei de protecțte fata, care se inchide și deschide în functie de necesitati, în baza unui program pregatit de constructor. Deși a fost prezentat pentru public la editia din 2015 a Salonului Auto de la Frankfurt, lansarea comerciala a noului model de clasă medie superioara de la Alfa Romeo va avea loc în prima parte a anului 2016 cand vor fi oferite alte 6 motorizari si 3 versiuni de echipare.
Nu se poate incheia istoricul Marci Alfa Romeo, fara a aminti celebrul citat rostit de inginerul Orazio Satta Puliga in anul 1969,citat ce defineste cel mai bine imaginea Marci “Cuore Sportivo”:
“Alfa Romeo nu este o simpla fabrica de automobile:masinile sale sunt ceva mai mult decit niste automobile construite in maniera conventionala.Sunt multe marci de automobile,Intre ele Alfa ocupa un loc aparte,este un fel de boala,entuziasmul pentru un mijloc de transport.Este un mod de a trai,un mod cu totul deosebit de a concepe un vehicul cu motor.Ceva ce rezista teoriilor.Elementele sale sunt ca acele segmente irationale ale spiritului uman care nu pot fi explicate cu o terminologie logica .Se trateaza de senzati,de pasiune,toate lucruri care au de a face mai mult cu inima decit cu creierul. Normal ca unele dintre aceste elemente sunt simple lucruri mecanice,cu atit mai mult sunt destul de usor de identificat.Sunt concepte ce se nasc din activitatea curselor in care excelenta este indispensabila.”
Text: Auto Retro Passion
Foto: Alfa Romeo, arhiva
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI