Ultimele articole
ABS IMPLINESTE 40 DE ANI (septembrie 13, 2018 11:19 pm)
PEBBLE BEACH CONCOURS D’ELEGANCE 2018 (august 30, 2018 9:00 pm)
MAMAIA CLASSIC SHOW 2018 (august 28, 2018 5:45 pm)
ASTON MARTIN DB5 AL LUI JAMES BOND REVINE (august 25, 2018 1:46 pm)

ABS IMPLINESTE 40 DE ANI

13 septembrie 2018
Comments off
373 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În urmă cu 40 de ani, între 22-25 august 1978, producătorul auto german Mercedes-Benz și partenerul său de dezvoltare, Bosch au prezentat în premieră mondială pe pista de testare din Unterturkheim care aparținea concernului Daimler-Benz, modul de funcționare a noului dispozitiv ABS implementat pe modelul S-Class (Seria W116). Dispozitivul anti blocaj ABS poate fi considerat unul revoluționar, care mulțumită tehnologiei digitale a putut fi implementat destul de repede în industria auto.

Chiar și cu o frânare completă, cel aflat la volan poate menține controlul total al direcției automobilului deoarece roțile nu se blochează. Acestă situație este întâlnită în cazul în care sistemul de frânare al automobulului este dotat cu dispozitivul anti blocaj ABS (în engleză Anti-lock Braking System sau germană Antiblockiersystem). Acest dispozitiv prezintă două avantaje: permite șoferului să păstreze controlul direcției în timpul frânării și scurtează distanța de frânare.

În urmă cu 40 de ani, într-o broșură publicitară, Mercedes-Benz explica funcția dispozitivului anti blocaj ABS de la sistemul de frânare, astfel: ″Dispozitivul de frânare antiblocaj ABS asistat fiind de un calculator, monitorizează schimbarea vitezei fiecărei roți în timpul frânării. Dacă viteza scade prea repede, de exemplu când se frânează pe o suprafață alunecoasă iar roata se blochează, calculatorul reduce automat presiunea de frânare. Roata accelerează din nou, presiunea frânei crește din nou și prin urmare, roata frânează din nou. Acest proces se repetă în câteva secunde de mai multe ori.″

Într-o epocă în plină ascensiune a electronicii, era destul de simplu de demostrat, în practică modul de funcționare. Astfel, mulțumită ABS-ului din dotare, vehiculul rămâne stabil la cea mai mare forță de frânare fizică posibilă chiar și atunci când se rulează pe suprafețe umede, alunecoase sau inegale pentru că roțile nu se blochează iar vehiculul rămâne ușor de controlat. În acest caz, șoferul observă doar o ușoară pulsație a pedalei de frână în timpul unei frânări totale.

La scurt timp de la prezentare, dispozitivul ABS intră în producția de serie iar la sfârșitul anului 1978, clienții modelului S-Class (seria W 116) puteau comanda pentru suma de  2.217,60 mărci germane, dispozitivul ABS de securitate din lista de opționale. Doi ani mai târziu, dispozitivul ABS este disponibil la cerere pe toate modelele din gama Mercedes-Benz. Tot din 1980, dispozitivul ABS a fost oferit opțional și de producătorii germani BMW și Porsche pe modelele Seria 7 și respectiv 928 în timp ce primul model dotat în serie cu ABS a fost Ford Scorpio în anul 1985. În zilele noastre, ABS-ul este implementat în standard pe modelele de la majoritatea producătorilor auto din întreaga lume.

Noul dispozitiv ABS prezentat în premieră la demonstrația oferită de Mercedes-Benz de acum 40 de ani, poate fi considerat ca o noutate absolută cu toate că, anterior mai multe companii au experimentat diferite sisteme pentru a preveni complet blocarea roților la frânare. Mai ales în domeniul căilor ferate și al aviației a existat o nevoie deosebită de dezvoltare în această privință. Din domeniul auto merită amintit și dispozitivul mecanic Dunlop Maxaret ABS, disponibil deja în 1966 pe versiunea Jensen FF cu tracțiune integrală a modelului britanic Jensen Interceptor. Însă, până la o producție de mare serie a dispozitivului ABS a mai durat o perioadă, cu toate că producători auto precum: Ford, Chrysler, Cadillac și Nissan au încercat și ei implementarea acestui dispozitiv sub diferite denumiri pe modelele lor ″vârf de gamă″, însă fără prea mare success, unul din motive fiind prețul ridicat al acestui dispozitiv oferit opțional. Totuși, cei care au dus la perfecțiune acest dispozitiv au fost cei de la Daimler Benz care au demarat testarea ABS-ului încă de la începutul anilor ’70 cu modelul din Seria W114/115.

Dispozitivul ABS, așa cum îl știm astăzi, se bazează în continuare în mare măsură pe invenția prezentată pentru prima dată acum 40 de ani de Mercedes-Benz și Bosch.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Daimler-Benz; Arhivă

Comments are closed.

September 18, 2018