Ultimele articole
SALONUL MILANO AUTOCLASSICA 2018 (decembrie 4, 2018 11:27 pm)
GALERIA ȚIRIAC COLLECTION ÎMPLINEȘTE 5 ANI (noiembrie 16, 2018 5:39 pm)
SALONUL AUTO E MOTO D’EPOCA PADOVA 2018 (noiembrie 6, 2018 11:33 am)

Vizionarul Henry Ford

27 decembrie 2014
Comments off
898 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Nu a inventat automobilul, dar a fost cel care l-a transformat intr-un produs de masa. A creat bazele mijloacelor moderne de productie care sunt folosite in toate ramurile industriale din zilele noastre si a creat „middle class-ul” american.

Henry Ford s-a nascut pe 30 iulie 1863 in Greenfield din statul american Michigan devenind ulterior Dearborn, cartierul general al lui Ford Motor Company. Henry a fost al saselea copil al lui William Ford si Mary Litogot O’Hern, o familie de irlandezi care au sosit in America in jurul anului 1840.

In 1879, la varsta de 16 ani, Henry Ford se muta la Detroit unde se angajeaza si isi perfectioneaza pregatirea tehnica. Initial a lucrat ca mecanic de intretinere la firma Michigan Car Works pentru un salariu de 1.1 $ pe zi iar mai tarziu se muta la firma Dry Dock Engine Company, unde timp de 2 ani se ocupa de motoarele cu ardere interna. Dupa 6 ani o intalneste la o petrecere din Greenfield pe Clara Jane Bryant cu care se va casatori pe 11 aprilie 1888.

In 1891, Henry Ford il cunoaste pe celebrul inventator Thomas Edison si se angajeaza inginer la compania acestuia Edison Iluminating Company. Thomas Edison l-a incurajat permanent pe Henry Ford in experimentele sale mecanice care vizau imbunatatirea functionarii motoarelor cu ardere interna.

In 1893 se naste singurul copil al familiei Ford, acesta fiind botezat Edsel.

In 1896, Ford construieste primul sau automobil, un fel de trasura autopropulsata cu un singur loc, echipat cu roti de bicicleta si pe care l-a denumit Quadricycle. Pana in 1899, Ford a mai construit inca doua exemplare pe baza comenzilor unor clienti.

La inceputul secolului XX, Henry se asociaza cu un grup de oameni de afaceri condus de Alexander Malcomson iar pe data de 13 iunie 1903 i-a fiinta in mod oficial Ford Motor Company. In luna iunie al aceluiasi an este prezentat primul model sub marca Ford, acesta a fost denumit Model A, primul exemplar fiind achizitionat de doctorul Eduard Pfenning contra sumei de 850 $. Dupa acest model, a urmat Model B, Model C si urmate de celelalte modele in ordine alfabetica pana in data de 1 octombrie 1908 cand a fost prezentat celebrul Model T. Acest model a inregistrat un mare succes comercial datorita pretului foarte atractiv de achizitie – 260 $ in versiunea standard si 400$ cu optionale si a costurilor reduse de exploatare marcand momentul in care automobilul a dobandit statultul de bun de larg consum precum ziarul, frigiderul sau telefonul.

Henry Ford a ramas celebru in istoria automobilului nu numai pentru modelul T ci pentru linia de asamblare mobila introdusa in 1913 si care a reprezentat prima automatizare industriala de proportii, descriind conceptul de banda de asamblare mobila drept „reducerea la minim a gandirii muncitorului precum si a miscarilor sale”.

Profiturile au crescut relativ repede in timp ce Ford a mai luat o masura revolutionara pentru acea perioada si anume introducerea notiunii de „venit minim”. In 1914, Henry a stabilit ca in uzinele Ford venitul minim al angajatilor sai este de cel putin 5 $ pentru o zi de 8 ore, o suma destul de mare comparativ cu celelalte companii auto Detroit care plateau in medie 2 – 2.5 $ pe zi.

In 1918 este inaugurata fabrica de la River Rouge pe care presa vremii a numit-o „catedrala industriala” iar venitul minim a fost ridicat la 6 $ pentru ziua de lucru de 8 ore.

Henry Ford a decedat pe data de 7 aprilie 1947 la varsta de 83 de ani la proprietatea sa din Fair Lane.

Relaţiile dintre Ford şi România au început în 1928 cu o întâlnire la Washington între secreta­rul de stat Andre Popovici şi Henry Ford. Activitatea firmei americane in Romania a debutat in 1931 cand a fost inaugurata prima reprezentanţă Ford cu sediul in Bucuresti pe strada Grigore Alexandrescu nr.59, urmata apoi si de alte reprezentante in orasele: Craiova, Timisoara sau Constanta.

La mijlocul anilor ’30, guvernul Romaniei comunica filialei Ford Anglia – responsabilă cu vânzările în România, posibilitatea de a deschide la Bucuresti o linie de asamblare.

În 1935, nou formata Ford Româna SAR a început construi­rea unei uzine moderne in cartierul bucurestean Floreasca dotata in mai 1936 cu prima linie de asamblare din Europa de Est si care putea asambla anual 2500 de au­tomobile si camioane. Primul model asamblat a fost Ford V8-60 cu caroserie berlina avand şase locuri urmat apoi si de vehicu­le comerciale. Planurile de dezvoltare ambiţioa­se includeau inclusiv fabricarea modelului Lincoln Zephyr. Ulterior, proiectul a fost stopat, firma Ford Romania obtinand doar dreptul de distributie. Pietele din Iugoslavia, Bulgaria si Albania erau de asemenea deservite de firma din Romania.

Inca de la debut, Ford Romania s-a implicat in sportul cu motor, oferind sasiuri echipate cu motoare Ford V8 pilotilor: Petre Cristea, Alexandru Berlescu si Mihai Sontag. Petre Cristea obtine pentru Ford in 1936 prima victorie in Raliul Monte Carlo.

Datorita declansarii celui de al doilea razboi mondial in martie 1940 este stopata asamblarea de automobile si vehicule comerciale, activitatea firmei concentrandu-se exclusiv pe comenzi ale armatei romane. Din 1941 in fabrica Ford se lucra exclusiv pentru echiparea si repararea vehiculelor din parcul auto-moto al armatei romane. Ulterior datorita intrarii in razboi a Romaniei alaturi de Germania, fabrica a fost condusa efectiv de la Koln, onorand cererile armatei romane si germane.

Din august 1944 fabrica care se afla in continuare sub control militar, avea ca activitate principala repararea vehiculelor detinute de armatele romana si rusa.

In septembrie 1946, firma Ford a luat decizia suspendarii activitatii din Romania.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Ford; arhiva

 

Comments are closed.

December 14, 2018