Ultimele articole

TOYOTA 2000GT PRIMUL GT JAPONEZ A SERBAT 50 DE ANI

28 iunie 2018
Comments off
691 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În anii ‘60, când piața automobilelor din clasa sport era dominată de producătorii auto europeni, cel mai mare producător auto japonez Toyota a surprins în momentul lansării exclusivului modelul sport 2000GT care beneficia de un stil aparte și oferea performanțe de top pentru acea perioadă.

Proiectul pentru primul model Toyota de tip Gran Turismo a demarat la scurt timp după Grand Prix-ul Japoniei din 1964. Aproximativ în același timp, Datsun(Nissan) și Yamaha lucrau în comun la proiectul unui model sport similar numit A550X. După ce au fost construite mai multe prototipuri și a fost finalizat modelul pentru producția de serie, Datsun a refuzat către sfârșitul anului 1964 ideea introducerii în producție a acestui model și a început să lucreze la propriul său model sport pe care l-a denumit Fairlady Z. Yamaha a rămas interesată în continuare de construirea unui model sport Gran Turismo cu volum mare și astfel a ajuns să-și caute un nou partener, semnând în acest sens la finele anului 1964 un parteneriat cu Toyota. Acesta din urmă a dorit încă de la început să dezvolte cu Yamaha un model propriu care să nu împrumute din stilul și componentele proiectului A550X dezvoltat în comun de Yamaha cu Datsun.

Responsabil cu proiectul a fost Shoichi Saito care a încurajat în permanență echipa de ingineri pe tot parcursul dezvoltării proiectului cu următoarea frază : “Faceți tot ce puteți nu numai pentru a produce 2000GT, dar pentru a vă asigura că este una dintre sau chiar cea mai grozavă mașina din lume.” Un an mai târziu în luna august, viziunea lui Saito a devenit o realitate când prototipul 280 A1 a fost finalizat și prezentat cu unele modificări în premieră două luni mai târziu la Salonul Auto de la Tokyo sub denumirea de Toyota 2000GT. Acesta a impresionat atât presa de specialitate cât și vizitatorii salonului datorită design-ului elegant și avangardist al caroseriei de tip coupe-fastback (o raritate pentru un model sport la acel moment) care avea linii îndrăznețe și o parte frontală atent elaborată din punct de vedere aerodinamic având faruri escanodabile. Datorită aprecierilor venite din partea publicului și a numeroaselor cereri venite din partea potențialilor clienți, conducerea din acea perioadă a hotărât introducerea în producția de serie a modeleului 2000GT.

Testele cu prototipul au continuat până în luna mai a anului 1967 când Toyota 2000GT a intrat producția de serie cu unele mici modificări de detaliu, însă pentru acei puțini clienți norocoși, așteptarea avea să merite cu siguranță. Similar cu prototipul care a fost prezentat cu un an și jumătate înainte, modelul Gran Turismo japonez dispunea de o caroserie deosebit de elegantă având o linie de centură joasă și o parte frontală lungă.

La parte din față, farurile de mari dimensiuni și acoperite cu plexiglas erau amplasate pe laturile unei grile centrale în formă de T cu amortizoarele de șocuri cromate și discrete care protejeau unghiurile conturului frontal. Capota alungită adapostește nu doar motorul, dar și farurile escamotabile care contribuiau la o iluminare suplimentară.

Habitaclul, care avea o configurație perfectă, a fost poziționat în mod voit spre spate, oferind nu doar proporții perfecte, dar și un aspect dinamic și impunator. O caracteristică unica a GT-ului japonez este reprezentată de liniile geamurilor habitaclului. Astfel, colțul geamului era poziționat  spre spate formând un unghi către vârf, în timp ce linia inferioară a geamului se curba spre spate, într-un punct în care se întâlnea cu înclinația plafonului.

Accesul la portbagajul generos dimensionat era facilitat de un hayon de mari dimesiuni în timp ce jantele erau realizate din magneziu și aveau sistem de prindere central iar design-ul retrovizoarelor exterioare era inspirat din cel al modelelor de competiție,

Deși designul general este adesea atribuit lui Albrecht Goertz, cel care a realizat design-ul prototipului A550X dezvoltat în comun de Datsun – Yamaha și anterior al modelelor BMW 503 și 507, înregistrările Toyota indică faptul că, modelul 2000GT a fost opera unui tânăr desenator japonez numit Satoru Nozaki.

La interior, 2000GT oferea un spațiu generos pentru doi pasageri și beneficiază de finisări din piele și lemn de trandafir. Tot aici merită amintite: consola centrală, scaunele tip sport cu nervuri și acoperite parțial cu piele, volanul în trei spițe are coloana reglabilă, radioul cu căutare automată a posturilor și oglinda retrovizore zi-noapte. Șoferul monitoriza viteza și turațiile motorului pe două indicatoare cu margini cromate, amplasate în spatele volanului, iar informațiile suplimentare erau furnizate pe alte cinci indicatoare mai mici.

Însă 2000GT a fost mai mult decât un model aspectuos, întrucât dincolo de caroseria somptuoasă și interiorul confortabil, se află o parte mecanică sofisticată menită să garanteze că performanțele și condusul sunt la fel de plăcute ca și aspectul. În acest sens, trebuie menționat că GT-ul lui Toyota a fost primul model de producție japoneză de serie cu sistem de frânare cu discuri pe ambele punți, suspensie intependentă ajustabilă pe puntea spate și diferențial autoblocabil . La acestea se mai adăugau și cutia de viteze manuală cu 5 rapoarte plus overdive care transmitea puterea motorului către roțile din spate.

Modelul 2000GT era propulsat de o versiune modificată a motorului cu 6 cilindri în linie de 1.988 cmc care echipa modelul sedan din clasa superioară Crown al lui Toyota. Folosind tehnologie obținută din producția motocicletelor, Yamaha a modificat unitatea respectivă cu pistoane din aluminiu, a montat o ​​chiulasă din aluminiu și a echipat cele două axe cu came de ardere semisferice. Mulțumită celor  trei carburatoare dublu corp Solex, puterea furnizată era de 150 CP la 6.600 rpm și permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 8.6 secunde în timp ce viteza maximă era de 220 km/h. Aceste cifre au transformat modelul 2000GT în cea mai rapidă mașină japoneză de serie ale epocii, iar șasiul inspirat de la modelul sport britanic Lotus Elan a ajutat la o manevrabilitate excelentă.

Gabaritul GT-ului nipon – Lxlxh : 4.175×1.600×1.160m, ampatament 2.330m și masa de 1.120 kg erau în limitele clasei sport europene din acea perioadă fiind asemanator cu cel al principalilor săi rivali: Fiat Dino Coupe, Jaguar E-Type și Porsche 911.

Modelul 2000GT a fost în mare parte construit manual, astfel încât costa de șase ori mai mult decât un model de clasă compactă Corolla și depășea cu mult prețul unui model de clasă superioară Crown . În Statele Unite a fost comercializat cu o sumă de 7.230 USD, în timp ce prețul unui Porsche 911 în versiunea de bază era de 6.190 USD, iar modelul Jaguar E-Type se putea comanda cu suma de 5.559 USD. Datorită prețului foarte ridicat, GT-ul de la Toyota nu și-a găsit prea mulți cumpărători americani cu toate că a fost foarte bine primit de public cu ocazia prezentării în premieră în SUA la Salonul Auto de la New York din 1967.

Înainte de ași face debutul la comercializare, Toyota 2000GT a concurat alături de numeroși piloți experimentați în numeroase cursele japoneze. Cele mai importante succese ale lui 2000GT fiind locul trei în Marele Premiu al Japoniei din 1967 și câștigarea ediției din 1967 a cursei de anduranță de 24 de ore de la Fuji. Pe cealaltă parte a Oceanului Pacific, în SUA, preparatorul Carroll Shelby a îmbunătățit performanțele motorului modelului 2000GT care dezvolta lejer 200 CP și care s-a impus în numeroase curse din SCCA(Sports Car Club of  America) în 1968. Printre numeroasele recorduri de viteză pe care le-a stability coupe-ul japonez, merită amintite cele trei recorduri mondiale și cele zece recorduri internaționale realizate pe parcursul a 72 de ore pe pista de la Yatabe de lângă capitala japoniei Tokyo.

Toyota a făcut câteva actualizări minore ale modelului 2000GT pe parcursul producției sale, inclusiv montarea unor mânere diferite la portiere, adăugarea tetierelor și reproiectarea panoului de bord iar printre opțiuni au fost propuse: o transmisie automată cu trei trepte, instalația de aer condiționat și un cronometru montat în consola centrală.

 Producția modelului 2000GT s-a încheiat în august 1970, după ce au fost asamblate 337 de exemplare din care un număr de 64 au fost comercializate pe piața di SUA. Dintre acestea, două exemplare au fost transformate în varianta de caroserie cabrio și dotate cu numeroase dispozitive speciale pentru filmările din “You Die Only Twice” cu James Bond din 1967. Deși inițial, producătorul filmului dorea să folosească un model de serie 2000GT în varaianta coupe, acesta trebuit să opteze pentru o variantă cabrio personalizată, ambele realizate cu două săptămâni înaintea filmărilor, deoarece actorul Sean Connery care intrepreta rolul principal era prea înalt (1.88m) pentru a se putea încadra în coupe-ul de serie.

Modelul 2000GT a rămas în umbră aproape cinzeci de ani, dar a crescut în mod constant ca  valoare. Un exemplar remarcabil din 1967 comercializat de nou în SUA a devenit cel mai scump automobil de producție japoneză, vândut vreodată la o licitație fiind tranzacționat pentru o suma de 1.155.000 de dolari la o licitație desfășurată în Statele Unite ale Americii în 2013.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Toyota; Arhivă

Comments are closed.

November 19, 2018