Ultimele articole
ABS IMPLINESTE 40 DE ANI (septembrie 13, 2018 11:19 pm)
PEBBLE BEACH CONCOURS D’ELEGANCE 2018 (august 30, 2018 9:00 pm)
MAMAIA CLASSIC SHOW 2018 (august 28, 2018 5:45 pm)
ASTON MARTIN DB5 AL LUI JAMES BOND REVINE (august 25, 2018 1:46 pm)

CONCURSUL DE ELEGANTA SINAIA EDITIA 2018

5 iulie 2018
Comments off
636 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În data de 30 iunie a avut loc o nouă ediție a Concursului de Eleganță de la Sinaia, eveniment organizat de Retromobil Club Romania sub înaltul patronaj al Casei Regale a Romaniei, în partenierat cu BMW Group România, primaria orașului Sinaia, muzeul național Peleș, Casino Sinaia și Hotel New Montana.

Concursul de eleganță de la Sinaia se află la a opta ediţie modernă, după relansarea din anul 2011 și are o valoroasă tradiţie interbelică, cu două ediţii organizate în anii 1934 şi 1935 de către Automobil Club Regal Roman (ACRR).

În ciuda vremii capricioase, au fost prezenți sute de spectactori pentru a se fotografia cu automobilele participante, a discuta cu proprietarii acestora, a asculta istoricul automobilelor și nu în ultimul rând pentru a descoperi pasiunile celor implicați în proiect.

Înscris în calendarul FIVA la clasa A (Federația Internaționala a Vehiculelor Istorice) – organism care-și desfășoară activitatea de 52 de ani sub egida UNESCO, evenimentul de la Sinaia a debutat în jurul orei 10:00 și a avut un juriu internațional compus din 9 persoane: dl. Valentin Zbynovsky (Slovacia) – stewart FIVA, președintele juriului, dl. Wolfgang Buchta (Austria) – redactor șef revista Austro Classic, dl. Peter Steinfurth (Germania) – redactor șef revista Oldtimer Markt, dl. Nebojsa Djordjevic (Serbia) – istoriograf auto, dl. Andras Noszvai (Ungaria) – organizator de evenimente cu vehicule istorice, dl. Pal Negyesi (Ungaria) – membru, dl. Bogdan Militaru (România) – din partea revistei Motor Clasic Magazin, dl. Aldo Sforza (Italia) – vicepreședinte Morgan Club Italia și dl. Dan Vardie (România) – editor șef revista Auto Pro.

La această ediție au fost selectate un număr de 30 de automobile clasice din patru ţări : Romania, Bulgaria, Germania și Serbia. Cel mai vechi automobil înscris în concurs a fost  un model Renault Type 2 Torpedo din 1921 complet restaurat și care aparține hunedoreanului Emil Mitranovici în timp ce cea mai recent a fost un Alfa Romeo 2.0 V6 Iniezione fabricat în 1987 restaurat de curând și care se află în posesia colecționarului clujan Stelian Ghile. Automobilele istorice participante au concurat la 6 categorii diferite: Antebelice Sedan, Antebelice Cabriolet, Postbelic Sedan, Postbelic Coupe, Postbelic Cabriolet și Fabricat în Romania. Dintre automobilele participante s-au remarcat în special: Fiat-ul 520 din 1928, Cadillac-ul DeVille Sedan model 1960, Ford-ul Thuderbird model 1964 și Ghia 450 SS Cabrio având anul de fabricație 1967. Cele 30 de automobile istorice selectate de juriul concursului au fost expuse pe categorii la Domeniul Regal Peleș în diferite zone din intervalul orar 10:00-16:00 și au defilat prin fața juriului și a publicului spectator în fața castelului Peleș începând cu ora 13:00, cu o oră întârziere datorită ploii torențiale.

 Alături de automobilele selectate pentru aceast concurs, în apropierea parcării Economat au putut fi admirate în cadrul expoziției Retromobil asociată concursului de eleganța alte circa 20 de automobile clasice care s-au alăturat și la paradă. Dintre acestea au atras atenția în special: BMW-ul Isetta din 1959, Rolls Royce-ul Silver Spur fabricat în 1986, Porsche-ul 911 Targa din 1978, Saab-ul 90 model 1987, Renault-ul Alpine V6 Turbo din 1987 și un Aro 240 fabricat în 1978.

În intervalul orar 17:30 – 18:30 automobilele istorice au participat la o paradă pe bulevardul principal al orașului Sinaia și au fost expuse în apropierea cazinoului din Sinaia. Începând cu ora 19:00 a avut loc festivitatea de premieră a Concursului de Eleganta în fața cazinoului din Sinaia.

Trofeul Best of Show de la această ediție a fost adjudecat de un fascinant exemplar de Mercedes 540 K Cabriolet A Sidelfingen model 1937 care aparține Țiriac Collection și care a participat în acest an și în cadrul Concursului de Eleganță de la Villa d’Este. Încă de la lansare, modelul Mercedes a intrat rapid în preferințele publicului datorită liniei elegante a caroseriei, finisărilor luxoase, performanțelor ridicate dar și numeroaselor variante de caroserie. Jack Warner fondatorul Warner Brothers Studios sau prințul Bernhard al Olandei au fost doar două dintre VIP-urile care au achiziționat acest model în varianta de caroserie cabrio. Modelul 540 are echipat un motor cu 8 cilindri în linie de 5.4L care dezvoltă 115CP în varianta aspirată și 180CP supraalimentată cu compresor Rooots. Asociat cu o cutie de viteze manuală cu 4 sau 5 trepte, modelul german permitea în funcție de variantă o viteză maximă de 140 sau 170 km/h. Exemplarul care face parte din Țiriac Collection este unul din cele doar 83 exemplare construite având caroserie cabrio din seria A și a avut ca proprietar anterior pe fostul patron al Formulei 1, britanicul Bernie Ecclestone care l-a achiziționat în urma unei licitații desfășurate la Monaco în mai 2000.

La categoria Antebelic Sedan, locul întâi a fost câștigat de un Fiat 520 fabricat în 1928 care aparține colecționarului constănțean Gabriel Bălan și care a fost de curând supus unui amplu proces de restaurare. Exemplarul expus la Sinia a participat în luna aprilie la un raid Constanța – Sanremo pentru a sărbători 90 de ani de la victoria lui Ernest Urdăreanu în chiar prima ediție a Raliului Sanremo din Italia.

Categoria Antebelic Cabriolet a fost câștigată de același fascinant Mercedes 540K Cabriolet A Sindelfingen din 1937. Modelul constructorului german a fost construit în peste 400 de exemplare, iar caroseria exemplarului de față a fost realizată și personalizată de Mercedes la Sindelfingen.

Un excelent restaurat Citroen 11 CV fabricat în 1947 și care aparține unui colecționar bulgar a fost câștigătorul categoriei Postbelic Sedan în fața unor concurenți redutabili precum: Cadillac DeVille din 1960, Alfa Romeo 90 2.0 V6 Iniezione model 1987 sau Mercedes 250 Limousine fabricat în 1981.

La categoria Postbelic Cabriolet primul loc a fost obținut de un exclusiv Ghia 450 SS din 1967 care se află în colecția bucureșteanului Nicu Bucălet. Același automobil a obținut și premiul “Cea mai bună restaurare” la categoria vechicule postbelice. Modelul italian a fost construit în doar 52 de unități între anii 1966 și 1967, iar în zilele noastre mai există un număr de circa 20 de unități. Exemplarul premiat a fost supus unui amplu proces de restaurare într-un atelier din Ungaria.

Un elegant Ford Thunderbird cu anul de fabricație 1964 s-a impus la categoria Postbelic Coupe. Acest exemplar care aparține colecționarului Angelo Nicolae a avut de înfruntat o concurență puternică venită din partea unor modele precum: Buick Riviera din 1972,  Karmann Ghia model 1969, Cadillac Eldorado fabricat în 1978 și BMW 2002 din 1971.

Pentru categoria Fabricat în România, ediția din acest an a fost una specială, marca Dacia aniversând 50 de ani de existență iar din cadrul concursului nu au lipsit unele exemplare de top. Pasionații mărcilor autohtone au putut admira un exemplar al modelului 1100 fabricat în 1971 și aflat în stare de conservare, două exemplare Dacia 1300, ambele produse în 1970 și perfect restaurate precum și un rar Oltcit Special din 1986 perfect restaurat. Primul loc a fost obținut de către Dacia 1300 aflată în proprietatea brașoveanului Mihai Zgărdan care a mai obținut și Premiul Special acordat de juriul concursului de la această ediție.

Prezenţa de anul acesta a BMW Group România la Sinaia a fost sărbătorită prin două tematici, una legată de tradiţie iar cealaltă de viitor. Referitor la tradiţie, aceasta a fost aniversată cu o jumătate de secol de la lansarea modelelor sedan E3 şi coupe E9, ambele din clasa din clasa de lux precum și cea a modelului 2002 din clasa medie, predecesorul sportiv al Seriei 3. A doua jumătate a anilor ’60 reprezintă perioada de relansare pentru producătorul bavarez, fiind momentul inițierii unei imagini sportive puternice care defineşte modelele BMW şi în zilele noastre. Aniversarea s-a realizat în colaborare cu pilotul Eduard Tonsch care a expus un model BMW E3 3.0 remorcând un model de competiție BMW E9, sub forma unei replici a legendarului BMW 3.0 CSL. Acesta reprezintă primul model al diviziei BMW Motorsport GmbH, şi cel care a inaugarat gama de modele BMW M. Tot din colecţia Eduard Tonsch și care reprezintă o prezenţă specială în istoria mărcii germane a fost modelul Isetta din 1959 care este expus în showroom-ul dealer-ului XCars Târgu Mureş. Lansat după o perioadă în care BMW producea modele doar din clasa de lux, acest model economic şi accesibil, intra pe un segment de piață neexploatat până atunci de vreun producător generalist, testând în același timp oportunităţi noi pe piaţă. BMW Isetta este considerat de unii specialițti ca fiind cel mai bun reprezentat al curentului ″bubble cars″ din anii ’50, obținând un mare succes comercial cu cele peste 150.000 de exemplare comercializate.

Pilotul Eduard Tonsch a făcut şi numeroase demonstraţii exclusive cu modelul BMW 2002 Alpina având ca și copiloți pe o parte din jurnaliștii acreditați prezenți la acest eveniment. Cu acest model Eduard Tonsch a câștigat numeroase titluri de Campion Naţional de Viteză în traseu montan la categoria automobile istorice.

Cealaltă tematică aleasă de BMW Group România, viitorul, a reprezentat-o lansarea pe piața din România a două noi modele chiar pe domeniul Castelului Peleş. Este vorba de modelul BMW X4 din clasa SUV-urilor medii şi modelul BMW i8 Roadster din clasa sport, ambele modele făcându-și debutul concomitent și pe piaţa mondială. Cele două modele pot fi deja comandate în România, BMW X4 urmând să debuteze în showroomurile din întreaga lume începând cu 16 iulie. Alături de acestea, BMW a mai prezentat pe domeniul Castelului Peleș și gama Mini compusă din cele patru variante de caroserie și care de curând a beneficiat de un facelift

″BMW Group se defineşte prin plăcerea de a conduce. Suntem unici în acest sens pentru că alăturăm ingineriei germane multă emoţie. Acesta este şi motivul pentru care ne regăsim în evenimentul de la Sinaia, avem în comun pasiunea pentru automobil″, a explicat jurnaliștilor, Alexandru Şeremet – Corporate Communication Manager, implicarea mărcii BMW Group România.

 

Lista câştigătorilor:

Best of Show  –  Mercedes 540 K Cabriolet A Sidelfingen (1937) – Ţiriac Collection

Premii acordate pe clase:

Antebelice Sedan

  1. Fiat 520 (1928) – Gabriel Bălan
  2.  Plymouth P2 deLuxe (1936) – Iulian Todirică
  3.  Ford Model A Fordor Murray (1929) – Mihai Hatisi

Antebelice Cabriolet

  1. Mercedes 540 K Cabriolet A Sidelfingen (1937) – Ţiriac Collection
  2. Adler Trumph Junior Cabriolet Karmann (1938) –  George Stoica
  3. Ford Model A Phaeton (1929) – Constantin Mincă

Postbelice Sedan

  1. Citroen 11CV (1947) – Ivaylo Kostadinov
  2.  Renault 10 Major (1967) – Călin Chirea
  3. Alfa Romeo 90 2.0 V6 Iniezione (1987) – Stelian Ghile

Postbelice Cabriolet

  1. Ghia 450 SS (1967) – Nicu Bucălet
  2. Jaguar XK120 Alloy Roadster (1949) – Cars Auto Solution
  3. Jaguar E-Type Cabrio (1970) – Cristina Ladopoulos

Postbelice Coupe

  1. Ford Thunderbird (1964) – Angelo Nicolae
  2. Buick Riviera (1972) – Mircea Muncean
  3. Volkswagen Karmann Ghia (1969) – Dan Macovei

Fabricat in Romania

  1. Dacia 1300 (1970) – Mihai Zgărdan
  2. Dacia 1100 (1971) – Alin Alexandru Ionescu
  3. Oltcit Special (1986) – Lorin Bursucanu

Premii speciale acordate:

 Premiul Publicului – Ghia 450 SS (1967)
Cel mai bine restaurat vehicul antebelic – Fiat 520 (1928)
Cel mai bine restaurat vehicul istoric postbelic – Ghia 450 SS (1971)
Premiul pentru cea mai mare distanţă parcursă (pe roţi) – Pontiac Six Model 401 (1931)
Cel mai vechi automobil participant – Renault Type 2 Torpedo (1921)
Cel mai bine conservat vehicul istoric – Buick Riviera (1972)
Premiul special al juriului – Dacia 1300 (1970)
Premiul special BMW Group România – Ford Thunderbird (1964)

 

 Text & Foto: Auto Retro Passion

Comments are closed.

September 18, 2018