În clasamentul al celor mai scumpe automobile vândute în cadrul unor licitații publice în anul 2018, pe primele trei locuri s-au clasat în ordine un Ferrari 250 GTO din 1962, un Ferrari 290 MM model 1956 și un Duesenberg SSJ cu anul de fabricație 1935. Jumătate din primele zece cele mai scumpe automobile din 2018 aparțin producătorilor italieni iar dintre acestea patru sunt modele Ferrari. Majoritatea automobileleor din acest Top 10 au un trecut istoric competițional.
Prețul cel mai mare plătit pentru un automobil la o licitație publică în 2018 a fost un obținut de un prestigios Ferrari 250 GTO din 1962 având numărul de șasiu 3413. Acesta a fost vândut pentru 48.405.000 de dolari în cadrul licitației RM Sotheby’s de la Monterey(SUA) din 2018 și a devenit cel mai scump automobil din lume achiziționat vreodată la o licitație publică. Acest rezultat a depășit cu 10 milioane de dolari prețul recordului mondial anterior de 38.115.000 de dolari stabilit de un Ferrari 250 GTO din 1962 la o licitație Bonhams din Quail Lodge în 2014. În mod evident, acest rezultat obținut reprezintă un record pentru marca Ferrari și în același timp pentru un model de producție italiană.
Pe acest valoros exemplar de Ferrari 250 GTO, au concurat în 1962 piloții Lualdi și Gabardi care au obținut un număr de șase victorii la general plus încă cinci victorii pe clasă câștigând la final campionatul italian din acel an. De asemenea, a mai obținut alte două victorii pe clasă la edițiile din 1963 și 1964 ale celebrei curse Targa Florio. Exemplarul se află într-o excelentă stare originală având motorul original plus un motor de rezervă cu specificațiile originale pentru a putea fi utilizat zilnic sau în curse rezervate automobileleor clasice.
Al doilea loc în acest clasament a fost ocupat de un foarte rar exemplar de Ferrari 290 MM fabricat în anul 1956, cu șasiul numărul 0628 și care a fost adjudecat pentru suma 22.000.500 dolari la prima licitație RM Sotheby’s de la Muzeul Petersen Automotive din Los Angeles fiind totodată și ultimul automobil vândut la o licitație mare în 2018. Exemplarul de față este unul din cele doar patru unități construite și unul dintre cele trei care încă mai există.
Acest Ferrari 290 MM a concurat pentru Scuderia Ferrari în sezoanele competiționale din anii 1956 și 1957 fiind pilotat de: Juan Manuel Fangio, Phil Hill, Peter Collins, Wolfgang von Trips, Olivier Gendebien și Eugenio Castellotti. Exemplarul și-a făcut debutul competițional la ediția din 1956 a celebrei curse Mille Miglia unde s-a clasat pe locul al doilea cu piloții Peter Collins și Louis Klemantaski. Un an mai târziu, la volanul acestui exemplar, pilotul britanic Stirling Moss obține câte o victorie la Bahamas Memorial Race și Nassau Trophy Race.
Pe locul al treilea în Top 10 s-a situat un exclusiv Duesenberg SSJ construit în 1935 care a dublat recordul pentru o marcă americană și a devenit cel mai scump automobil de producție americană cu suma de 22 milioane de dolari obținută la licitația Gooding de la Pebble Beach 2018. Cu această sumă a fost stabilit un nou record pentru cel mai scump automobil interbelic vândut vreodată în cadrul unei licitații publice. Duesemberg SSJ este doar al patrulea automobil de producție americană care a fost vândut cu peste 10 milioane de dolari la o licitație publică.
Din acest model Duesenberg SSJ au fost construite doar două exemplare și au avut ca primi proprietari doi actori celebri de la Hollywood: Gary Cooper și respectiv Clark Gable. Exemplarul de față care i-a aparținut lui Gary Cooper a fost ulterior achiziționat de Briggs Cunningham iar în ultimele trei decenii s-a aflat în colecția Miles Collier.
Pe poziția a patra în acest clasament se situează un Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype având șasiul DP215 și vândut pentru 21.455.000 de dolari la licitația RM Sotheby’s din Monterey 2018. Acesta a fost cel de-al treilea cel mai mare preț plătit vreodată pentru un automobil britanic la o licitație publică dar cu peste un milion de dolari mai mic decât recordul atins de un model Aston Martin.
DP215 a fost dezvoltat special de constructorul britanic pentru a concura la clasa prototip în cursa de 24h de la Le Mans din 1963 fiind primul automobil care a atins viteza maximă de 300 km / h la Le Mans, la volan aflându-se britanicul Phil Hill. Cu acest exemplar, a fost stabilit în același timp și cel mai rapid tur de circuit la Le Mans, fiind cu 6 secunde mai rapid decât Ferrari-ul 330 LMB și cu 12 secunde mai rapid decât Ferrari-ul 250 GTO. Cu toate acestea, DP215 a abandonat după doar două ore de la starul cursei datorită unor probleme la cutia de viteze.
Până la evenimentul americanMonterey Week desfășurat anual în august, cel mai scump automobil din anul 2018 achiziționat în urma unei licitații publice a fost un Aston Martin DB4GT Zagato din 1961 cu numărul de șasiu 0183 / R și numarul de inmatriculare 2 VEV. Clasat la finalul anului 2018 pe poziția a cincea în clasament, acest exemplar s-a vandut pentru suma de 13.315.899 dolari la licitația Bonhams de la Goodwood Festival of Speed. Rezultatul a reprezentat cel mai mare preț plătit vreodată pentru un automobil de producție britanică realizat la o licitație publică desfășurată în afara Statelor Unite ale Americii.
Acest exemplar de Aston Martin DB4GT Zagato “2 VEV” este unul din cele 19 de exemplare produse fiind totodată unul dintre cele doar patru unități construite în varianta ″lightweight″ (ușoară) special pentru curse. John Ogier’s managerul de la Essex Racing Stable a concurat cu două exemplare de DB4GT Zagato care au devenit cunoscute datorită numerelor de înmatriculare 1 VEV și 2 VEV. Ambele exemplare au participat la cursa de 24h de la Le Mans din 1961 dar au fost nevoite să se retragă din cursă.
Ford-ul GT 40 Mk II cu anul de fabricație 1966 și numărul de șasiu P / 1016 poziționat pe locul șase în acest clasament, nu a reușit să devină cel de-al doilea Ford vândut vreodată la o licitație pentru peste 10 milioane de dolari. Acesta a fost achiziționat cu suma de 9.795.000 de dolari prin RM Sotheby’s la Monterey în 2018 iar recordul pentru producătorul american a fost stabilit de un Ford GT40 Lightweight din 1968 care s-a vândut pentru 11 milioane de dolari la licitația RM Auctions de la Monterey din 2012.
Cu exmplarul de față, piloții Ronnie Bucknum și Dick Hutcherson au terminat pe locul al treilea la ediția din 1966 a cursei Le Mans 24 Hours, în urma a două modele Shelby American GT40, fiind al patrulea exemplar Mark II din cele opt construite și care a concurat pentru echipa Holman-Moody / FoMoCo între anii 1966 – 1967.
Pe locul șapte în clasament s-a poziționat un Ferrari 275 GTB Speciale model 1965 având șasiul 06437 și vândut pentru 8.085.000 de dolari la licitația Gooding Scottsdale 2018. Acesta a fost cel mai bun rezultat al licitației Gooding Scottsdale 2018 și totodadă un nou record stabilit pentru un model 275 GTB având caroserie standard.
Acest exemplar de Ferrari 275 GTB a fost realizat special de carosierul Pininfarina pentru utilizarea personală a fondatorului firmei Battista Farina. Deși la prima vedere exemplarul seamănă în mare măsură cu un 275 GTB în versiune standard, acesta dispune de unele detalii specifice. Cele mai vizibile detalii sunt difuzorul de aer din spate și lipsa ferestrei rabatabile de aerisire de pe partea postului de conducere. Se presupune că, lui Battista nu-i plăceau micile ferestre de aerisire pentru că distrăgeau atenția de la puritatea designului. Interiorul realizat mai luxos este de asemenea un alt element distictiv pentru acest exemplar de Ferrari.
Un Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta din 1958 cu numărul de șasiu 0905 GT ocupă poziția a opata în acest Top 10 fiind achiziționat pentru 6.600.000 de dolari în cadrul licitației Gooding de la Pebble Beach 2018 și care reprezintă al doilea cel mai mare rezultat obținut de casa de licitații Gooding din cadrul acelui eveniment.
Exemplarul de față este cel de-al cincilea din seria de 36 de exemplare construite având câte un singur geam lateral pe fiecare parte iar vopseaua sa de culoare gri metallic este încă cea originală. Acesta a avut o scurtă prezență în cursele din acea perioadă dar cu rezultate bune, obținând un loc întâi pe clasă la Targa Florio și un loc trei pe clasă la Trieste-Opicina Hillclimb, ambele desfășurate în 1958. Merită menționat fapttul că, acest Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta avut un singur proprietar din 1966.
Pe poziția a noua în clasament s-a situat un exclusiv Alfa-Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto construit în 1932 și care a concurat pentru Scuderia Ferrari în perioada 1932-1934. Exemplarul a fost adjudecat la licitația Bonhams de la Goodwood Festival pentru suma de 6.067.210 de dolari fiind totodată cel de-al doilea cel mai mare rezultat obținut de Bonhams în cadrul acelui eveniment.
Cu acest exemplar, echipajul Richard – Shuttleworth a câștigat Grand Prix-ul Donington din 1935 – prima cursă pe distanțe lungi. Un accident din Africa de Sud cu acest Alfa Romeo a incheiat cariera de curse a lui Shuttleworth care ulterior s-a concentrat pe domeniul aviației.
Locul 10 în clasament este ocupat de un Porsche 959 Paris-Dakar din 1985 vândut pentru suma de 5.945.000 de dolari în cadrul licitației RM Sotheby’s de la Atlanta. Este pentru prima oară când un model 959 în varianta Paris-Dakar a fost oferit spre vânzare în cadrul unei licitații publice și care a triplat rapid recordul pentru un model 959 vândut la o licitație publică.
Acest exemplar este unul dintre cele doar trei construite pentru a concura la ediția din 1985 a raliului Paris-Dakar și pe care a concurat în acel an triplul câștigător al raliului Rene Metge în timp ce celelalte două exemplare nu au reușit să termine cursa. În anul următor, Porsche 959 a câștigat primele două locuri ale raliului Paris-Dakar.
Clasament :
- Ferrari 250 GTO, 1962 – 48.405.000 $; RM Sotheby’s – Monterey.
- Ferrari 290 MM, 1956 – 22.000.500 $; RM Sotheby’s – Los Angeles.
- Duesenberg SSJ, 1935 – 22.000.000 $; Gooding – Pebble Beach.
- Aston Martin DP215 Grand Touring Competition, 1963 – 21.455.000 $; RM Sotheby’s – Monterey.
- Aston Martin DB4GT Zagato ‘2VEV’, 1961 – 13.315.899 $; Bonhams – Goodwood.
- Ford GT40 Mk II, 1966 – 9.795.000 $; RM Sotheby’s – Monterey.
- Ferrari 275 GTB Speciale, 1965 – 8.085.000 $; Gooding – Scottsdale.
- Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta, 1958 – 6.600.000 $; Gooding – Pebble Beach.
- Alfa Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto, 1932 – 6.067.210 $; Bonhams – Goodwood.
- Porsche 959 Paris-Dakar, 1985 – 5.945.000 $; RM Sotheby’s – Atlanta.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Bonhams; RM Sotheby’s; Gooding
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI