Ultimele articole

SUPERCAR-UL BMW M1 – 35 DE ANI DE LA LANSARE

11 septembrie 2013
Comments off
350 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


La editia din 1978 a Salonului Auto de la Paris, constructorul german BMW a uimit atat presa auto cat si vizitatorii salonului prin prezentarea modelului supersport M1. Conceput cu sprijinul constructorului italian Lamborghini si stilizat de Giorgetto Giugiaro, BMW M1 a fost primul model conceput de divizia BMW Motorsport GmbH infiintata in 1972.

Initiatorul acestui proiect a fost seful diviziei de competitii BMW Motorsport GmbH din acea perioada – Jochen Neerpasch iar cel care a materializat acest concept a fost directorul tehnic de la BMW Motorsport GmbH – Martin Braungart. Acest proiect, cunoscut sub denumirea E26 a debutat in vara anului 1976 iar conducerea de atunci a lui BMW a dorit sa creeze un model pur de curse care trebuia sa fie construit intr-o serie limitata de minim 400 de exemplare, conform conditiilor FIA pentru ca viitorul BMW M1 sa poata concura in grupele 4 si 5. In cursul anului 1977 a fost finalizat un prim prototip iar pana in aprilie 1978 cand au debutat testele finale au fost construite alte 7 prototipuri. Cele 400 de exemplare trebuiau asamblate de catre constructorul auto italian Lamborghini dar datorita unor probleme financare pe care le avea aceasta din urma a fost aleasa firma ItalDesign patronata de designerul Giorgetto Giugiaro.

Caroseria era realizata din fibra de sticla si a fost creata de catre designerul Giorgetto Giugiaro. Aceasta avea un design inspirat din stilul spectaculosului prototip BMW Turbo din 1972, un coeficient aerodinamic CX de 0.38 si era asamblata de catre firma ItalDesign. Interiorul era deasemenea creatia lui Giugiaro si dispunea de doua locuri. Cockpit-ul a fost atent studiat ergonomic iar nivelul ridicat al finisarilor releva cateva interventii “artizanale” care nu erau comune cu nivelul de serie BMW. Inainte de testele de calitate si control, pentru finisarile finale si montarea unor componente s-a ocupat carosierul german Baur.

Pentru motorizare a fost aleasa solutia cu 6 cilindri in linie de pe modelul de serie 635 CSI in detrimentul celei cu 10 cilindri in V de pe monopostul de formula 1.Amplasat central longitudinal, acesta avea capacitatea de 3,5L si multumita unor “interventii” printre care montarea unor cilindri din aluminiu si distributia cu 4 supape pe cilindru reusea sa dezvolte 277CP la 6500rpm si un cuplu maxim de 330Nm la 5000rpm. Alimentarea se realiza cu ajutorul unui sistem de injectie mecanic Bosch. Multumita unui raport de 4.7 kg/CP, performantele erau demne de un supercar : viteza maxima 260km/h si acceleratia de la 0 la 100km/h in 5.8 sec. fiind apropiate de cele ale supercar-urilor italiene. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata de o cutie de viteze manuala ZF cu 5 trepte plus un diferential autoblocabil.

Daca motorul era de conceptie 100% germana, sasiul tubular si suspensia independenta cu brate duble care dotau supercar-ul german au fost proiectate in Italia de catre inginerii Lamborghini si construite de catre firma fratilor Marchesi la Modena. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri ventilate la ambele punti iar directia era deasemenea servoasistata.

Gabaritul supercar-ului german Lxlxh : 4.360×1.825×1.140m,ampatament 2.560m si masa 1300 kg erau in limitele clasei sport europene din acea perioada fiind asemanator cu cel al principalilor rivali: Ferrari 308GTB,Lamborghini Silhuette, Lotus Esprit si Maserati Merak.

Intre anii 1978 si 1981 au fost construite in total 456 de exemplare din care 48 de exemplare versiuni de competitie Procar. Pretul versiunii “stradale” in momentul lansarii era pe masura “exclusivitatii”de 100.000 marci germane echivalentul a 4 BMW-uri 323I echipate cu o parte din dotarile aflate pe lista de optionale. Printre dotarile standard se inumarau: instalatia de aer conditionat, geamurile actionate electric, inchiderea centralizata, jantele din aluminu, radio-casetofonul. In zilele noastre un exemplar in stare impecabila este cotat la circa 180.000 euro.

Versiunile de competitie BMW M1 denumite Procar care concurau in grupele 4 si 5 si ale caror motoare “preparate” dezvoltau puteri cuprinse intre 450 si 1000CP au obtinut numeroase succese in competitiile sportive cu motor.Printre acestea merita mentionate victoriile din campionatul german de automobilism pe circuitele Nurburgring si Salzburgring castigate de pilotul Hans Joachim Stuck precum si castigarea in 1981 a campionatului american IMSA GTO Championships invingand in 12 din cele 16 curse disputate in acel sezon.

Cu ocazia implinirii a 30 de ani de la lasarea modelului supersport BMW M1,constructorul bavarez a prezentat cu ocazia concursului de eleganta de la Villa D’Este din mai 2008 concept car-ul BMW Hommage.La acest eveniment alaturi de acesta au fost prezente si cateva exemplare impecabile de BMW M1 precum si prototipul BMW Turbo din 1972.

Text : Auto Retro Passion
Foto : BMW

 

Comments are closed.

August 20, 2018