ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
Pontiac GTO The Judge Ram Air III Convertible 1969
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
Pontiac GTO The Judge Ram Air III Convertible 1970
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
Pontiac GTO The Judge Ram Air III Convertible 1970
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
Pontiac GTO The Judge Ram Air III Convertible 1969
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
ARTICOLE ASEMANATOARE TRIUMPH TR6 A IMPLINIT 55 DE ANI AUTOBIANCHI A112 A SERBAT 55 DE ANI Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt […]
Pontiac GTO, unul dintre cele mai emblematice modele ale producătorului auto american, a debutat în urmă cu șase decenii sub forma unui kit sportiv personalizat al modelului din segmentul mediu superior Tempest. Mulțumită succesului comercial obținut în scurt timp (circa 10.000 comenzi în mai puțin de un an de la debut), GTO a devenit după mai puțin de doi ani un model independent în gama Pontiac. Acesta s-a impus rapid pe piață grație performanțelor sportive fiind considerat un inițiator al categoriei muscle car în SUA.
Jim Wangers manager marketing la producătorul auto american Pontiac, a fost la începutul anilor ’60 inițiatorul proiectului GTO care a fost dezvoltat de inginerul șef John DeLorean și de inginerul Russell Gee specialist în motoare.
La începutul anului 1963, conducerea concernului auto american General Motors a emis o decizie internă care interzicea principalelor sale branduri Chevrolet, Buick, Oldsmobile și Pontiac să participe la cursele auto. La acea vreme, abordarea de publicitate și marketing la Pontiac se baza în mare parte pe performanță iar cursele erau o parte importantă a acelei strategii. Jim Wangers a propus o modalitate de a menține imaginea de performanță pe care o cultivase brandul Pontiac, cu un nou accent pe performanțele dinamice ale modelelor de serie. Aceasta a inclus transformarea modelului din segmentul mediu superior Tempest care se baza pe o schemă tehnică clasică (motor frontal longitudinal, cutie de viteze față, tracțiune spate, suspensie față cu brațe transversale și arcuri elicoidale, suspensie spate cu axă rigidă și arcuri lamelare, frâne cu tambura și direcție cu șurub și rolă) într-unul „Super Tempest”. Acesta a fost echipat cu motorul Pontiac V8 mai mare de 389 cubic inch (6,5 litri) de la modelele din segmentul superior Catalina și Bonneville, în locul celui V8 standard de 326 cubic inch (5,3 litri) de la Tempest.
Prin promovarea acestui model Tempest având un motor cu o cilindree mai mare ca model special de înaltă performanță, conducerea Pontiac a reușit să atragă clienții mai tineri orientați spre performanțe dinamice sportive, strategie care a fost recunoscută și de managerul de la Ford Motor Company de la acea dată, Lee Iacocca, care pregătea în acea perioadă modelul Ford Mustang. Proiectul GTO a fost din punct de vedere tehnic o încălcare a politicii interne General Motors care limita platforma A-body pentru modelele intermediare din gamă la o capacitate maximă de 330 cubic inch (5,4 litri). GTO reprezenta un pachet opțional mai performant și nu un model standard, care se poate spune că a intrat într-o lacună politică de firmă. CEO-ul Pontiac, Elliot „Pete” Estes, a aprobat noul proiect, deși directorul de vânzări Frank Bridge, care nu credea că va exista o piață pentru această versiune mai performantă, a insistat să limiteze producția inițială la cel mult 5.000 unități.
În sporturile cu motor, GTO reprezenta abrevierea din limba italiană „Gran Turismo Omologato” (Grand Tourer omologat/aprobat) și înseamnă omologarea unui model de serie pentru curse auto de turism, adică pentru curse de anduranță. Abrevierea respectivă era deja utilizată de către constructorul italian Ferrari pentru modelul 250 GTO. În căutarea unui nume captivant și rezonant, John DeLorean a împrumutat abrevierea GTO. Pontiac GTO nu poate fi considerat un model sport pentru curse GT iar conducerea Pontiac nu a intenționat să concureze vreodată în mod oficial la cursele de la categoria respectivă, abrevierea fiind adesea interpretată ca „Grand Tempest Option”.
Neobișnuit pentru un mare producător de automobile la acea dată, Pontiac nu avea familiile obișnuite de motoare „small-bloc” și „big-bloc” comune altor mărci din cadrul grupului auto american General Motors, dar și Ford sau Chrysler. Exista doar blocul motor Pontiac cu diferite capacități. O caracteristică importantă a blocului motor de la Pontiac a fost modularitatea acestuia. Tehnicienii de la Pontiac au dezvoltat o arhitectură unificată a blocului motor care a fost utilizată în diferite variante de capacitate. Blocul de bază din fontă a fost în mare parte același pentru motoarele de la 287 până la 455 cubic inch. Blocul motor de 389 cubic inch a oferit o bază solidă pentru creșteri suplimentare de putere fiind adaptat pentru capacități mai mari. Această abordare modulară a oferit o mare flexibilitate și a redus costurile de producție. Motoarele V8 de la Pontiac aveau aceeași lungime a bielei de 6,6 inchi (168,3 mm) și aceeași dimensiune a suporturilor bielei, cu excepția motoarelor 265 și 301 cu cursă scurtă de mai târziu, produse la sfârșitul anilor ’70 și începutul anilor ’80. În anii ’80 și ’90, Pontiac a adoptat motoarele Universal de la GM.
389 a reprezentat motorul standard pentru Pontiac GTO până în 1966. Din 1967 a fost înlocuit cu unul de 400 cubic inch iar în 1970 a fost majorat la 455 cubic inch. Abia în ultimul an de producție, 1974, a fost utilizat un motor de 350 cubic inch, care nu era cel mai puternic motor Pontiac la acea vreme.
Primul Pontiac GTO a fost un pachet opțional pentru modelul din segmentul mediu superior Tempest LeMans și care costa suplimentar 296 dolari. Acesta a fost disponibil pentru variantele de caroserie: coupe cu două uși (cu montanți centrali), coupe hardtop (fără montanți centrali) și cabriolet, toate cu 5 locuri la interior și având dimensiunile Lxlxh: 5,156 x 1,870 x 1,450 m, ampatament 2,921 m. Această primă versiune GTO avea în echipare cel mai mare motor pe care Pontiac i-a fost permis să-l implementeze pe un model de dimensiuni medii la acea vreme, respectiv un motor V8 de 6.379 cmc (389 cubic inch) și o putere de 325 CP (după normele SAE) la 4.800 rpm. Distribuția era cu un arbore cu axa cu came în bloc iar alimentarea se realiza cu un ajutorul unui carburator dublu corp Carter AFB cu registre. Motorul beneficia de capace cromate pentru supape și filtru de aer și un ventilator al radiatorului cu 7 pale și chiulasele de la motorul de 421 cubic inch. Transmisia standard era manuală cu 3 trepte cu schimbător Hurst pe tunelul central. În plus au fost introduse arcuri mai rigide și bare stabilizatoare, jante mai late cu pneuri de 7,50 × 14 inch, prize de aer suplimentare pe capotă și sigle GTO.
În echipamentul de dotări opționale erau incluse: transmisia manuală cu 4 trepte, transmisia automată cu 2 trepte, sistemul de alimentare cu trei carburatorare „Tri-Power” mai puternic (348 CP), tamburii de la sistemul de frânare realizați din metal sinterizat, direcția servoasistată, un diferențial cu alunecare limitată sau pachetul Performance Package pentru o manevrabilitate și performanțe dinamice îmbunătățite. Cu fiecare opțiune disponibilă, GTO costa aproximativ 4.500 USD și cântărea aproximativ 1.600 kg.
Cele mai multe teste rutiere au fost realizate cu motorul „Tri-Power” mai puternic și asociat cu transmisia manuală cu 4 trepte. Cei de la Pontiac comunicau pentru motorul Tri-Power, o viteză maximă de 200 km/h și o accelerație 0 – 60 mile/h (0-96 km/h) în 6,9 secunde. Revista Car Life a testat un GTO astfel echipat și a obținut un timp de 6,6 secunde de la 0 la 60 mph (0-96 km/h) și sfertul de milă în 14,8 secunde, cu o viteză maximă de 99 mph (158 km/h).
Pachetul sportiv suplimentar GTO s-a dovedit a fi unul de succes cu cele aproape 10.000 unități înregistrate înainte de finalul anului 1964 și cu un total de 32.450 unități comercializate în primul an complet de la debutul acestuia. Dintre acestea, un număr de 7.384 unități au fost coupe, 18.422 unități coupe hardtop (fără montanți centrali) și 6.644 unități cabriolet. Cele mai mari atu-uri ale acestei serii GTO au fost performanțele dinamice ridicate și raportul putere-greutate foarte bun iar ca minusuri au fost semnalate manevrabilitatea scăzută în special fără servodirecție și comportamentul slab la frânarile bruște al roților din spate care pierdeau ușor aderența.
Designul modelului Tempest, inclusiv versiunea GTO, a fost restilizat pentru modelul anului 1965. Acesta prezenta la partea frontală farurile duble poziționate vertical, întâlnite până în acel moment doar la Pontiac și o grilă revizuită iar la partea din spate restilizată și care includea blocuri optice de concepție nouă. Designul tabloului de bord a fost ușor modificat și a fost adăugat un „instrumentar de raliu” opțional cu care includea un turometru mai lizibil și un manometru pentru presiunea uleiului. Lungimea totală a fost ușor majorată cu 7,9 cm dar ampatamentul și dimensiunile interiorului au rămas neschimbate. În schimb, greutatea totală a crescut cu 45 kg iar prețul suplimentar pentru pachetul GTO de 296 dolari a rămas același.
În acest caz, motorul de 389 cubic inch avea chiulasele revizuite și galeriile de admisie preluate de la cel de 421 cubic inch, pentru o economie de combustibil iar opțional era oferită aprinderea tranzistorizată. Puterea maximă înregistrată era acum de 335 CP la 5.000 rpm în cazul alimentării cu carburator dublu corp cu registre și 360 CP la 5.200 rpm în cazul alimentării cu trei carburatoare „Tri-Power” care costa suplimentar 115,78 USD. În schimb, transmisia și raportul osiilor au rămas neschimbate, dar a primit un arbore cu came de 288°. Mulțumită acestor imbunătățiri, performanțele dinamice au înregistrat și ele valori mai bune: viteză maximă 205 și respectiv 210 km/h, accelerație 0 – 100 km în 7,2 și respectiv 6,6 secunde.
Sprijinite de o campanie impresionantă de marketing și publicitate, vânzările lui GTO s-au dublat, ajungând la 75.342 unități, generând multe modele concurente de la alte branduri din cadrul aceluiași grup auto General Motors, dar și de la celorlalte două grupuri concurente Ford și respectiv Chrysler. Dintre aceste unități, un număr de 12.311 unități au fost în varianta cabriolet la un preț de bază de 3092,90 USD, 8319 unități în varianta coupe pentru un preț de bază de 2786,90 USD și 55.722 unități în varianta coupe hardtop pentru 2854,90 USD.
Începând din anul 1966, GTO a devenit un model separat în gama Pontiac. Noul GTO beneficia de un design cu linii mai curbate cu așa-numitul stil Coke Bottle Design, aripile din spate mai înalte și lămpi spate ușor „tunate”. Acesta avea grilă frontală cu design specific care includea indicatoarele de schimbare a direcției , grupuri optice față ușor modificate și blocuri optice spate cu un look elaborat, care l-au diferențiat de modelele Tempest și LeMans. Odată cu aceste modificări de stil, dimensiunile caroseriei au înregistrat și ele ușoare majorări, lungimea ajungând la 5,243 m iar lățimea la 1,890 m. În schimb, ampatamentul și greutatea totală au rămas neschimbate.
Pontiac GTO era disponibil în variantele de caroserie coupe cu montanți centrali, coupe hardtop fără montanți centrali și cabriolet, toate configurate pentru 5 locuri. La interior se remarcau în primul rând noile scaune individuale Strato conturate pentru un plus de confort care dispuneau de spătare mai înalte și tetiere reglabile care au fost adăugate ca dotare standard. Planșa de bord a fost reproiectată având acum consolă centrală și contactul repoziționat din extrema stângă spre partea dreaptă a volanului. Soluția tabloului de bord cu cele patru instrumente rotunde a fost pastrată și în plus a fost dotat cu un ornament din furnir de nuc. În standard erau oferite oglinda retrovizoare exterioară, radioul AM, bricheta și plafonul cu acționare electro-higraulică la varianta cabriolet. Contra cost erau disponibile instalația de aer condiționat, geamurile acționate electric, radioul FM și antena electrică.
Opțiunile pentru motor au rămas neschimbate față de anul precedent, în plus fiind propusă opțiunea de motor XS care a constat dintr-un kit Ram Air din fabrică echipat cu un nou arbore cu came 744. Se crede că au fost construite aproximativ 35 de pachete Ram Air instalate din fabrică, deși au fost comandate aproximativ 300 de pachete Ram Air care au fost montate de dealerii autorizați. Conducerea Pontiac, a anunțat că, kit-ul Ram Air producea aceiași putere de 360 CP ca și versiunea Tri-Power care nu era echipată cu Ram Air, deși aceste cifre au fost probabil subevaluate pentru a îndeplini normele restrictive impuse de conducerea General Motors.
Vânzările modelului GTO 1966 au ajuns la 96.946 exemplare, cele mai mare număr înregistrat dintre toate generațiile GTO. Dintre acestea un număr de 77.901 exemplare au avut în dotare motorul de 335 CP, în timp ce 18.745 exemplare au primit motorul mai puternic de 360 CP cu carburator Tri-Power. Pontiac a comercializat 10.363 de coupe-uri la un preț de bază de 2.783 dolari, 73.798 de coupe-uri hardtop pentru 2.847 dolari și 12.798 cabriolete, la 3.082 dolari. Din totalul de exemplare comercializate, un număr de 61.279 au fost comandate cu transmisie manuală cu 4 trepte.
Modelul Pontiac GTO din 1966 este considerat de mulți ca fiind cel mai emblematic dintre toate generațiile GTO, deoarece a fost un model separat și ultimul an în care Pontiac a oferit configurația motorului 389 Tri-Power.
Pentru anul 1967, modelul din segmentul mediu superior de la Pontiac a beneficiat de o modificare de stil la partea din spate care a inclus și blocuri optice de concepție nouă. În schimb, la partea tehnică, modificările au fost semnificative.
O decizie de politică corporativă a concernului GM, a interzis utilizarea mai multor carburatoare pe toate modelele, cu excepția modelului sport Chevrolet Corvette, astfel încât motorul alimentat cu trei carburatoare Tri-Power a fost abandonat și înlocuit cu un motor alimentat cu un carburator cvadruplu corp Quadrajet cu registre. Brandul Chevrolet a putut utiliza motorul în sistem Tri-Power pentru a-și menține imaginea sportivă a modelului Corvette iar GTO devenise cu adevărat o problemă competitivă serioasă în cadrul grupului GM. Pentru a compensa, motorul de 389 a beneficiat de un alezaj al cilindrului ceva mai mare (4,12 inch sau 104,7 mm) pentru o cilindree totală de 400 cubic inch (6,6 litri).
Pentru Pontiac GTO model 1967 au fost propuse două versiuni ale noului propulsor V8 de 400 cubic inch (6.6 litri). Prima a fost o unitate mai economică alimentată cu un carburator dublu corp cu registre, compresie scăzută de 8,6:1 și capabilă să livreze la 265 CP. Deoarece a fost oferită doar în combinație cu o transmisie automată, această versiune nu a fost bine primită de către clienții tradiționali GTO. A doua versiune, furniza 335 CP iar pentru un preț suplimentar de 263,30 dolari față de versiunea standard Hi-Performance, a fost oferită versiunea Ram-Air 360. Pachetul prezenta supape ușor modificate și un arbore cu came deasemenea modificat. Puterea furnizată era de 360 CP. Sistemele de control al emisiilor, inclusiv un sistem de injecție de aer, au fost instalate pe exemplarele GTO comercializate în California.
În același timp, transmisia automată cu două trepte a fost înlocuită cu una Turbo-Hydramatic TH400 cu trei trepte, disponibil pe ambele versiuni de motorizare. Prin introducerea acestei noi transmisii automate TH400 a fost îmbunătățit confortul prin utilizarea selectorului cu două direcții, care permitea schimbarea automată în „drive mode” sau selectarea manuală a treptelor. Această nouă transmisie automată a fost considerată a fi egală ca performanțe cu cea manuală cu cele patru trepte. Între timp, frânele față cu tambur puteau fi înlocuite opțional cu unele cu discuri plus servoasistare, ceea ce a îmbunătățit foarte mult atât performanțele la frânare, cât și stabilitatea la frânările de urgență. Din motive de siguranță pasivă au fost introduse o coloană de direcție pliabilă cu un volan care absoarbe energia, un panou de instrumente căptușit, butoane de control neproeminente și lumini de urgență cu patru direcții care erau standard. Ca opțiune erau disponibile centurile de siguranță în trei puncte pentru locurile din față iar cilindrul principal de frână era acum o unitate cu rezervor dublu cu un circuit hidraulic suplimentar.
Succesul comercial înregistrat de Pontiac GTO a continuat și în acest an cu cele 81.722 unități din care 7.029 de unitâți au fost coupe, 65.176 de unități în varianta coupe hardtop și 9.517 unități în cea cabriolet. Datorită introducerii noii transmisii automate, mai mulți clienți (42.594), au optat pentru aceasta, în timp ce transmisia manuală a fost comandată de 39.128 de ori.
Anul 1968 aduce schimbări ample pentru stilul modelului GTO. Caroseria a fost supusă unui amplu restyling care prezenta linii mai rotunjite, însă stilul său ușor avangardist și personalizat parea în mare similar cu cel de la alte modele din același segment ale unor branduri din cadrul concernului General Motors. Partea frontală se evidenția prin grila despărțită de elementul central pronunțat, grupurile optice rotunde poziționate orizontal disimulate în spatele clapetelor din grilă și lipsa barei de protecție tradiționale care a fost înlocuită cu una integrată în cadrul de la baza grilei. Designul părții din față amintea de modelul Pontiac Firebird din 1967, cu diferența că, în cazul lui GTO era complet vopsită în culoarea caroseriei. La partea din spate, luneta era mai plată, imprimând modelului un look de coupe fastback iar bara de protecție era acum de dimensiuni generoase și în care erau integrate noile blocuri optice de formă dreptunghiulară și locașul pentru numărul de înmatriculare.
În interior se remarcau scaunele de concepție nouă, tabloul de bord simplificat cu doar trei instrumente rotunde în loc de patru cât erau la precedentul model și noile guri de ventilație. La această generație, dimensiunile caroseriei au suferit și ele unele schimbări fiind ușor reduse (Lxlxh: 5,093 x 1,875 x 1,442 m, ampatament 2,845 m).
Gama de motorizări a rămas neschimbată de la seria precedentă în timp ce gama de varinate de caroserie includea doar coupe-ul hardtop pentru un preț de 3.101 dolari și cabriolet-ul la 3.996 dolari. La finalul anului, cititorii publicației americane de specialitate Motor Trend au votat Pontiac GTO – „Car of the Year” (Automobilul Anului). Din acest model au fost fabricate un număr de 77.704 unități în varianta coupe hardtop și 9.908 unități în varianta cabriolet.
Pentru modelul anului 1969 au fost realizate modificări la unele detalii atât la exterior cât și la interior. Astfel, la partea frontală indicatoarele de schimbare a direcției care erau poziționate pe colț la modelul din 1968 au fost acum amplasate frontal în spoiler care erau de dimensiuni mai mari și dispuneau de câte o bandă cromată orizontală și una verticală iar funcția luminilor de poziție a fost preluată de o mică lumină rotundă în zona inferioară a aripii față. Grila frontală a primit o bandă cromată în mijloc pe toată lățimea celor două jumătăți. Tot la exterior, micile geamuri triunghiulare din portiere au fost eliminate în favoarea unor geamuri laterale mai mari care se deschideau pe toată suprafața. Interiorul se evidenția prin planșa de bord ușor restilizată care includea acum și un torpedo generos dimensionat în timp de unele comenzi secundare au fost regrupate pe noua consolă.
În decembrie 1968 a fost lansată versiunea specială „The Judge” cu un echipament suplimentar de dotări și care era oferită pentru 332 dolari. Această versiune a fost disponibilă inițial doar în culoarea portocaliu și avea o dungă tricoloră pe marginea superioară a aripilor față care se prelungea până spre montantul spate. În plus, inscripția „The Juddge” a fost poziționată pe aripile față. O altă caracteristică la exeteriorul versiunii speciale a fost un eleron de mari dimensiuni montat pe portbagaj. Versiunea avea în dotare motorul V8 RamAir III de 400 cubic inch (6,6 litri) cu 366 CP. Pentru o taxă suplimentară, V8-ul putea fi echipată cu versiunea RamAir IV de 370 CP. Din acest model au fost comercializate 72.287 exemplare din care 6.833 în versiunea specială „The Juddge”.
În anul 1970, modelul american din segmentul mediu superior beneficiază de unele modificări de ordin stilistic ce a vizat în special partea frontală. Aici, grupurile optice duble nu mai erau poziționate în spatele grilei și aveau un inel cromat larg iar grila frontală formată din două bucăți era ușor mai lată și avea inscripția GTO pe partea stângă. Masca frontală a fost acoperită cu o vopsea asemănătoare cauciucului numită Endura, pe care GM a oferit-o pe diferite modele ale grupului începând din 1969. La partea din spate se remarcau noile blocuri optice mai înguste iar la interior consola centrală a fost revizuită și a fost introdus un volan de concepție nouă. Ca dotări suplimentare au fost incluse oglinda retrovizoare exterioară cu reglaj din interior și geamurile cu tentă fumurie. Din punct de vedere tehnic, merită menționate noile bare stabilizatoare introduse pe ambele punți și introducerea ca opțiune a direcției cu servoasistare variabilă.
Motorul standard a fost V8 – ul de 400 cubic inch (6,6 litri) cu 350 CP cu un raport de compresie de 10,25:1. și asociat cu o transmisie manuală cu 3 trepte. În acest caz, motorul a inclus câteva modificări precum camera sferică de ardere a chiulaselor și a fost folosit un arbore cu came optimizat. Versiunea RamAir III dezvolta 366 CP iar RamAir IV 370 CP. Din acest an, putea fi comandat un motor de 455 cubic inch (7,5 litri) cu 360 CP care era oferit în combinație cu o transmisie automată cu 3 trepte.
Versiunea The Judge a fost disponibilă și pe această serie a modelului care includea unele diferențe estetice și avea în echipamentul de dotări: jantele Rally II, eleronul spate, retrovizoarele exterioare aerodinamice și un levier al cutiei de viteze în formă de T.
Această generație a fost comercializată într-un număr de 32.737 exemplare în varianta coupe hardtop care avea un preț de bază de 3.267 USD și 3.615 exemplare în varianta cabriolet care costa 3.492 USD.
Modelul anului 1971 a fost supus unor modificări în principal de ordin stilistic. Partea frontală dispunea acum de o grilă mai proeminentă formată din două părți dar cu cadrul mai plat și cu elementul central pronunțat care a fost netezit. Tot aici se remarcau bara de protecție vopsită în aceeași culoare cu caroseria, indicatoarele de schimbare a direcției de formă rotunda și capota motorului dotată cu două fante de dimensiuni generoase în zona frontală. La interior se evidenția noul volan sport cu trei brațe.
În schimb, gama de motoare nu a sfererit schimbări semnificative fiind consemnată o reducere a puterii dezvoltate la 310 și respectiv 335 CP. În acest an, au fost produse un număr de 9.497 unități în varianta coupe hardtop și 661 unități în varianta cabriolet. Opțiunea The Judge a costat 395 USD și era propulsată cu motorul de 455 cubic inch (7,5 litri) cu 335 CP. Aceasta a inclus aceleași dotări ca și în anul precedent și a fost fabricată în 357 unități ca variantă coupe hardtop și 17 unități ca variantă decapotabilă.
Din anul 1972, modelul GTO și-a pierdut independența în gama Pontiac așa cum a fost cazul când a debutat pentru prima dată pe piață în 1964, putând fi comandat ca pachet de echipare pentru modelul din segmentul mediu superior LeMansmodel 1972. Din punct de vedere stilistic, GTO se deosebea de seria din anul precedent prin unele detalii la exterior. Cu toate acestea, diferă semnificativ de LeMans, care dispunea de o bară de protecție cromată în față. Detalii speciale de echipare, precum capota cu fantele de aer, puteau fi comandate și pentru LeMans, ceea ce a însemnat că GTO și-a pierdut statutul de versiune mai exclusivistă. GTO era propus în variantele de caroserie coupe și coupe hardtop care puteau fi dotate opțional la exterior cu plafon din imitație de piele iar la interior de scaune Strato, volan și pedalier personalizate.
Motorul standard era cel de 400 cubic inch (6,6 litri) cu 250 CP la 4.400 rpm. În cazul motorului de 455 cubic inch (7,5 litri) puteau fi comandate două niveluri de putere: 250 CP la 3.700 rpm cu o compresie de 8.2:1 sau mai puternic 455 HO având carburator cu dublu corp cu registre și 300 CP la 4.000 rpm și o compresie de 8.4:1.
În acest an, au fost livrate un număr de 5.807 unități de Pontiac LeMans cu echiparea personalizată GTO.
În anul 1973, GTO era încă disponibil ca pachet de echipare pentru modelul LeMans în variantele Coupe și Sport Coupe cu hardtop „Colonnade” care se deosebeau la exterior prin faptul că prima dispunea de geamri laterale spate de formă triunghiulară de la modelul LeMans de bază iar cea de-a doua de formă trapezoidală și cu un ornament la pe lateral de la modelul Grand Am. La interior, LeMans Coupe de bază dispunea o tapițerie din material textil în combinație cu vinil sau integral din vinil, în timp ce LeMans Sport Coupe avea tapițerie complet din vinil cu scaune Strato și banchetă spate cu cotieră rabatabilă.
Noile legi federale pentru 1973 au impus bare de protecție față care să reziste la un impact de 5 mile/h (8 km/h) fără a deteriora caroseria iar pentru partea din spate acest tip de bare au devenit obligatorii din 1974. Rezultatul a fost utilizarea unor bare de protecție cromate proeminente și grele atât în față cât și în spate. Stilul caroseriei modelelor Pontiac din segmentul mediu LeMans (inclusiv versiunea personalizată GTO) și Grand Am nu a fost în general bine primit de către clienții tradiționali ai brandului american.
Motorul propus era cel V8 de 400 cubic inch (6,6 litri) care în acest caz furniza 230 CP la 4400 rpm și un raport de compresie de 8:1. Datorită crizei petrolului din acel an, puterea motorului a fost diminuată considerabil la valoarea respectivă iar conform cerințelor legale, puterea motorului a trebuit să fie specificată după norma DIN în loc de SAE. Aceasta a însemnat că puterea specificată a scăzut de la 250 CP la 230 CP mai sus menționată. În standard era propusă o transmisie manuală cu 3 treptre iar opțional una manuală cu 4 trepte sau automată Turbo Hydra Matic cu 3 trepte. Pentru o sumă suplimentară era oferit și motorul V8 de 455 cubic inch (7,5 litri) cu 250 CP care era oferit doar în cobinație cu transmisia automată. Până la finalul anului 1973, au fost produse doar 4.806 unități în versiunea de echipare GTO.
Pentru că modelul din segmentul mediu superior LeMans nu a mai îndeplinit condițiile unui model sportiv atrăgător pentru clienții tineri, conducerea de la Pontiac căuta încă din 1973 o bază mai bună pentru GTO care putea concura cu modelele americane din segmentul mediu inferior precum Plymouth Duster 360, Ford Maverick Grabber și AMC Hornet X. Acest lucru a fost, de asemenea, necesar pentru a evita inclusiv concurența internă cu modelul Grand Am. Într-un final, managerii de la Pontiac s-au orientat în 1974 către modelul Ventura pentru echiparea GTO. Modelul PontiacVentura se baza din punct de vedere tehnic pe modelul Chevrolet Nova iar echiparea GTO era disponibilă atât în versiunea de bază Ventura Base cât și Ventura Custom și propusă în variantele de caroserie coupe cu două uși sau coupe hatchback.
Echiparea GTO era oferită pentru un preț suplimentar de 461 dolari și includea suspensii sport cu bare stabilizatoare pe ambele punți, jante sport cu design elaborat, retrovizoare exterioare aerodinamice, grilă frontală cu design specific. Contra cost erau oferite frânale față cu discuri plus servoasistare, servodirecția și pneurile radiale.
Singurul motor propus era un V8 de 350 cubic inch (5,7 litri) care furniza 200 CP la 4.400 rpm și era alimentat cu ajutorul unui carburator Rochester 4MC Quadrajet. Motortul era asociat în standard cu o transmisie manuală cu trei trepte sau optional de una manuală cu 4 trepte sau una automată cu 3 trepte. Prețul de bază al lui Pontiac Ventura GTO era de 3.212 USD.
Vânzările s-au îmbunătățit față de modelul din 1973 ajungând la un total de 7.058 unități dar nu suficient pentru a justifica continuarea comercializarii pachetului opțional GTO care în acest caz s-a confruntat cu un embargo asupra petrolului impus în 1974. Alți factori care au condus la întreruperea producției GTO, au fost interesul în scădere pentru modelele mai performante și cerințele mai stricte privind emisiile, care au redus rapoartele de compresie ale motorului pentru a utiliza combustibil fără plumb și convertoare catalitice.
Foto: General Motors; Pontiac; Arhivă
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.