Ultimele articole

CHEVROLET CORVETTE – O ISTORIE DE 60 DE ANI

13 februarie 2013
Comments off
381 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Modelul sport Corvette, produs de celebra firma americana Chevrolet, a ajuns la a 60-a aniversare, prilej cu care prezentam cele mai importante momente din istoria acestui legendar model.

Istoria modelului Corvette incepe in ianuarie 1953 cand Chevrolet a prezentat cu ocazia evenimentului GM Motorama de la New York, prototipul unui model sport cu influente stilistice europene. Acesta a fost atat de bine primit de catre public incat conducerea companiei a hotorat demararea productiei in serie limitata a roadster-ului de doua locuri.

Productia noului model denumit Corvette cunoscut si ca C1, demareaza pe 30 Iunie 1953 la fabrica din Flint  (Michigan) in timp ce designul caroseriei realizata din fibra de sticla fost realizat de Harley Earl. Motorizarea disponibila era asigurata de clasicul motor Chevrolet cu 6 cilindrii in linie de 3.9L supus unor modificari la galeria de admisie si cea de evacuare, duala in timp ce alimentarea se realiza cu ajutorul a 3 carburatoare. Motorul, denumit “Blue Flame Engine” dezvolta 150 CP permitand o viteza maxima de 172 km/h si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in circa 12 sec. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata de o cutie automata in doua trepte. Suspensia fata era de tipul cu roti independente si arcuri elicoidale iar cea din spate cu axa rigida si arcuri lamelare in timp ce sistemul de franare era prevazut cu tamburi. In primul an au fost produse 300 de exemplare toate fiind de culoare „alb polo”, tapiterie rosie si soft-top-ul negru . Pretul de baza al modelului Corvette era in anul lansarii de 3498 $, clientii putand comanda optional un radio AM pentru 145,15 $ sau o aeroterma pentru 91,4 $.

In 1954, productia modelului este mutata la fabrica din St. Louis (Missouri) iar puterea motorului sporita la 155CP. Productia totala fiind de 3640 de unitati.

Anul 1955 aduce introducerea in premiera a motorului V8, in acest caz cu capacitatea de 4.3L care furniza 195 CP precum si a unei cutii manuale cu 3 trepte. Modelul Corvette 1956, beneficiaza de o caroserie reproiectata, aceasta fiind vopsita acum in doua culori. Tot in 1956 Corvette debuteaza in competitiile automobilistice, motorul V8 ajungand dupa modificari la 255 CP. Alte optiuni disponibile erau: geamurile electrice si sistemul de actionare hidraulica a soft-top-ului.

In 1957 este oferita cutia manuala cu patru trepte, optionale fiind franele si suspensiile imbunatatite fata de versiunea standard, productia fiind de 6339 unitati. De la jumatatea anului 1957 optional era diponibil sitemul de alimentare cu injectie, puterea motorului ajungand la 283 CP. Sub indrumarea lui Zora Arkus Duntov, inginer si pilot de curse sunt imbunatatite performantele si manevrabilitatea. Un an mai tarziu sunt realizate unele restilizari la caroserie, partea frontala avand faruri duble. Productia anului 1958 a fost de 9168 unitati. Anul 1959 aduce o redesenare a bordului.

In 1960, gratie alimentarii prin injectiei, puterea motorului ajunge la 315 CP. In 1961 partea posterioara a caroseria a fost restilizata, fiind introduse patru lampi de stop rotunde. In 1962 motorul V8 “small block” de 4.6L este inlocuit cu unul de 5.3L(340 CP).

Catre sfarsitul anului 1962 este prezentata o noua generatie a modelului Corvette, cunoscuta ca si C2 sau Corvette Sting Ray. Caroseria era disponibila in premiera si in varianta coupe, avea un design spectaculos si usor agresiv realizat de Larry Shinoda iar ca elemente speciale: luneta din doua bucati, mentinuta in productie un an si farurile escamotabile. Noul Corvette dispunea de suspensie spate independenta si sisten de franare cu discuri incepand din anul 1965. Motorul disponibil la debut era un V8 “small block” de 5.4L care dezvolta 360 CP iar un an mai tarziu 375 CP. Cutiile de viteze erau manuale cu 3 sau 4 trepte sau automate cu doua trepte. Au fost disponibile noi dotari optionale precum: aer conditionat, radio FM sau coloana de directie telescopica.

In 1965 este disponibil un nou motor V8 ”big block” de 6.5L care dezvolta gratie sistemului de alimentare cu injectie, 425 CP. Un an mai tarziu este oferit un nou motor V8 ”big block” de 7L care dezvolta intre 400 si 560 CP. Aceasta ultima varianta cea mai puternica permitea o viteza maxima de 245 km/h si o acceleratie 0-100 km/h in doar 5.6 sec. Pana in anul 1967 au fost fabricate 117.964 de exemplare.

Catre sfarsitul anului 1967 este lansata a treia generatie a modelului Corvette cunoscuta ca si C3. Noul Corvette beneficia de o caroserie cu un design spectaculos si usor agresiv inspirat din cel al prototipului Mako Shark II din 1965 fiind oferita in doua variante: coupe-targa cu acoperis detasabil si cabrio. Realizat pe o parte mecanica revizuita a lui C2, noua generatie era disponibila cu o noua motorizare V8 de 5.7 L care dezvolta 300 CP iar un an mai tarziu 350 CP. Cutiile de viteze oferite erau manuale cu 3 sau 4 trepte sau automate in 3 trepte. In 1969 este lansata versiunea Sting Ray cu echipament specific si motorizare mai puternica pana la 500 CP si este fabricat exemplarul cu nr. 250.000. Tot in 1969 a fost disponibila o noua motorizare V8 de 7L din aluminiu care dezvolta pana la 560 CP, versiunea de top fiind denumita ZL1. In 1970 este disponibil un nou motor V8 de 7.4 L care dezvolta pana la 450 CP. Din 1971 sunt oferite noi versuni pentru motorul V8 de 5.7 L care dezvoltau puteri reduse intre 200 si 270 CP.

In 1974 este realizat un face-lift major fiind operate ample restilizari atat la exterior cat si la interior, au fost introduse noi dotari suplimentare in timp ce puterea motoarelor a fost si usor redusa in gama ramanand doar V8-ul de 5.7 L.

In 1975 este introdus sistemul de alimentare cu injectie electronica si convertizorul catalic la toate motorizarile, puterile dezvoltate fiind cuprinse intre 165 si 210 CP. Tot in 1975 este stopata productia variantei cabrio.

In 1978 este realizat un nou face-lift care a vizat in special partea din spate care devine fastback datorita lunetei inclinate precum si interiorul. In acelasi an este prezentata versiunea speciala Pace Car pentru cursa de 500 de mile de la Indianapolis.

In 1980 este realizat un nou face-lift, multe elemente ale caroseriei sunt realizate acum din aluminiu si este oferita o noua motorizare V8 de 5 L care dezvolta 180 CP.

Catre sfarsitul anului 1982 este stopata productia modelului Corvette C3, acesta atingand in total 542.741 de unitati.

In Martie 1983 este lansata a patra generatie Corvette care a beneficiat de o caroserie complet redesenata si atent studiata din punct de vedere aerodinamic (CX:0.34), precum si de elemente ale suspensiei realizate din aluminiu. Noua generatie C4 a fost primul Corvette vandut oficial si pe unele piete din Europa. Motorul disponibil era un V8 de 5.7 L care dezvolta 205 CP. In standard era oferita o cutie de viteze automata in 4 trepte iar optional una manuala in 4 trepte + overdrive.

In 1986 sunt lansate varianta de caroserie cabrio si o versiune speciala Pace Car pentru cursa de 500 de mile de la Indianapolis. In acelasi an este oferit si sistemul anti-blocaj ABS pentru frane. Un an mai tarziu este prezentata o varianta sporiva denumita Callaway al carui motor cu dublu turbo dezvolta 382 CP.

In 1989 este oferita o noua cutie de viteze manuala in 6 trepte in locul celei cu 4 trepte + overdrive. Un an mai tarziu este realizat un face-lift major fiind operate ample restilizari atat la exterior cat si la interior, au fost introduse noi dotari suplimentare in timp ce puterea motorului ajungea pana la 250 CP. In acelasi an este lansata o noua versiune sportiva denumita ZR-1 si al carui motor cu distributie cu doua axe si 4 supape pe cilindru dezvolta 375 CP si permitea performante de top: viteza maxima 282 km/h si acceleratie 0-60 mile/h in 4.4 secunde, stabilind totodata 7 recorduri mondiale pe pista de la Stockton, Texas.

In 1992 este introdus controlul tractiunii in timp ce puterea motorului ajungea la 300 CP. In 1995 sunt realizate unele restilizari la exterior si sunt prezentate doua noi versiuni speciale: Pace Car pentru cursa de 500 de mile de la Indianapolis si Grand Sport.

Pana in vara anului 1996 au fost fabricate 336.227 de exemplare.

Cu ocazia Salonului Auto de la Detroit din 1997 este lansata cea de cincea generatie a Chevrolet-ului Corvette. Inca de la debut, Corvette C5 s-a remarcat prin design-ul elegant si aerodinamic (CX:0.29), performantele de top (viteza maxima 282 Km/h, acc. 0-100 km/h in 5 sec.) precum si manevrabilitatea excelenta gratie solutiei transmisiei de tip transaxle care imbunatatea repartitia maselor pe ambele punti 50-50% dar si prin sistemele inovative precum: head-up diplay sau Active Handling System. La debut a fost oferita o singura varianta de caroserie de tip coupe urmata apoi de una cabrio in 1998 si de coupe-targa in 1999. Motorizarea oferita era de tip V8 de 5.7 L (345CP) in timp ce cutiile de viteze erau de tip manual cu 6 trepte sau automat in 4 trepte. In 2001 este lansata o noua versiune mai performanta denumita Z06 al carui motor dezvolta 405 CP si permitea atingerea unor performante de top: viteza maxima 300 Km/h, acc. 0-100 km/h in 4.4 sec. In 2004 este lansata versiunea speciala Corvette 24 Hours of Le Mans Commemorative. Pana la sfarsitul anului 2004 au fost fabricate 248.715 de exemplare.

La Salonul Auto de la Detroit din 2005 are loc lasarea celei dea sasea generatie a Corvette-ului. Noul Corvette beneficia de o caroserie cu design avangardist si aerodinamic (CX:0.28) oferita in doua variante: coupe-targa si cabrio. Realizat pe o parte mecanica complet revizuita a lui C5, noul model era disponibil cu o noua motorizare V8 de 6 L care dezvolta 400 CP si permitea performante de top: viteza maxima 310 Km/h, acc. 0-100 km/h in 4.2 sec. Cutiile de viteze disponibile erau de tip manual sau automat cu 6 trepte. In 2006 este lansata versiunea mai sportiva Z06 al carui motor V8 de 7 L dezvolta 505 CP, performante: viteza maxima 318 Km/h, acc. 0-100 km/h in 3.8 sec.. In 2008 motorizarea de baza V8 de 6 L este inlocuita cu una V8 de 6.2 L (430CP). In 2009 versiunea sportiva ZR-1 dotata cu motor V8 de 6.2 L cu dublu turbo dezvolta 638 CP, performante: viteza maxima 330 Km/h, acc. 0-100 km/h in 3.5 sec. In 2010 este lansata versiunea speciala Gran Sport.

Cu ocazia Salonului Auto de la Detroit din 2013 si implinirea a 60 de ani de la lansarea primei generatii este lansata a saptea generatie a modelului Corvette, acesta fiind denumit inca de la debut Corvette Sting Ray.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Chevrolet

 

Comments are closed.

November 18, 2018