Lansat în urmă cu 40 de ani, Mercedes Benz G-Class, cunoscut şi sub denumirea de Gelandewagen, este considerat o legendă vie în gama concernului german Daimler-Benz și un model de referință printre modelele off-road. Mulțumită succesului, tradiția a fost continuată prin dezvoltarea unei noi generații a modelului care a avut premierea la Salonul Auto de la Detroit din 2018.
În anul 1971, ca urmare a experienței acumulate în construcţia modelelor cu capacități excelente de trecere în off road precum cele din seria Unimog, conducerea Daimler-Benz de la acea dată, i-a decizia dezvoltării unui automobil modern, uşor și cu foarte bune capacități de trecere în off road. Dezvoltarea modelului s-a decis în urma semnării unui contract între companiile Daimler-Benz şi Steyr-Puch (în prezent Magna-Steyr) în oraşul austriac Graz. Compania austriacă Steyr-Puch avea o experienţă mare în dezvoltarea sistemelor de tracţiune integrală şi vehiculelor cu capacități de trecere ridicate în off road, cel mai bun exemplu fiind dezvoltarea vehiculului militar Pinzgauer.
În cursul anului 1974 sunt finalizate primele prototipuri de stil la scară reală sub conducerea responsabilului cu studiourile de design de la Mercedes, Bruno Sacco.
În anul 1977, cei doi parteneri au decis ca producția viitorului model model off road, să se realizeze în cadrul unei noi uzine în oraşul Graz, acolo unde modelul G-Class este asamblat și în zilele noastre.
Inițial, modelul G-Class nu a fost dezvoltat ca vehicul militar, întrucât aceștia aveau numeroase oferte venite din partea armatei cu celebrul model Unimog. Surprinzător, dar proiectanții lui G-Class şi-au dorit să aducă iniţial pe piaţă un vehicul comercial pentru uz civil, capabil să ajungă în locuri greu accesibile. Însă din faza de proiectare, G-Class a suferit modificări majore, astfel încât proiectanții săi, decid să pună accentul pe capacităţile superlative de trecere în teren accidentat iar partea utilitară să nu mai reprezinte o prioritate.
Datorită utilității sale pentru scopuri militare, a determinat apariţia mai devreme a modelului decât se stabilise inițial. Astfel, în 1975 şahul Iranului, un acţionar important la Daimler în acea perioadă, a văzut G-Class-ul în stadiul de prototip şi a fost atât de apreciat de acesta, încât a comandat un număr de 20.000 de unităţi pentru armata sa. Contractul, însă, a fost anulat mai târziu de noua guvernare din Iran, instalată în urma revoluţiei din acea ţară. În Iran au ajuns să fie livrate un număr de doar 400 unități, după care armatele din Norvegia şi Argentina au semnat și ele comenzi pentru acest model. Cea mai mare comandă pentru acest model a venit însă din partea armatei elveţiene, care a comandat un număr de 4.000 exemplare.
Mercedes-ul G-Class a fost prezentat presei pe data de 5 februarie 1979 pe circuitul francez Paul Ricard. Deși nimeni nu putea să ghicească la momentul respectiv ce model de succes ar fi devenit G-Class, o pistă pentru grand prix-uri a fost locul cel mai neadecvat pentru o astfel de prezentare.
Încă de la lansare, modelul a fost disponibil în cinci variante de caroserie(break cu 3 sau 5 uși, cabrio, pick-up și utilitar), două variante de ampatament iar clientii puteau alege dintre cinci motorizari din care trei pe benzină cu 4 cilindri în linie de 2L (disponibil doar pe unele piețe); 2.3 și cu 6 cilindri în linie de 2.8L precum și două diesel aspirate cu 4 cilindri de 2.4 și 5 cilindri de 3L. Platforma tehnică a fost versatilă încă de la debut, modelul fiind folosit de armată, pentru uzul civil dar și de Vatican pe post de Papa-mobil. Pentru piețele din Austria, Elveția și Yugoslavia, modelul off road G-Class era comercializat sub marca Puch.
Construcţia lui G-Class se bazează pe un cadru rigid, cu membre laterale şi transversale care asigură o rigiditate torsională excepţională, dar şi un schelet rezistent pentru cele mai dure solicitări. Această structură a permis montarea unor punţi rigide cu arcuri elicoidale cu o cursă foarte lungă care au un avantaj major pentru condiţiile grele din off road.
Încă de la debut, modelul G-Class a fost capabil să urce pante de până la 80%, iar mai apoi chiar până la 100%, ceea ce echivalează cu 45 grade. Off roader-ul se poate deplasa pe drumuri cu înclinare laterală de până la 28.4%, are un unghi de atac de 36 de grade şi un unghi de degajare de 27 grade, o gardă la sol reală de 205-245 mm şi o capacitate de a înainta prin ape de până la 60 de centimetri adâncime în echiparea sa standard. Însă e suficient să se modifice doar admisia, fiind ridicată mai sus, pentru ca G-Class să-şi sporească esenţial adâncimea apelor prin care poate înainta.
Suspensia modelului cu axă rigidă și arcuri elicoidale la ambele punți, a fost gândită pentru a oferi o rezistenţă maximă, dar în acelaşi timp este una foarte complexă și asigură o stabilitate extraordinară în raport cu centrul de greutate înalt al maşinii.
Modelul off-road german dispune de diferenţiale blocabile mecanice pe ambele punţi, care pot fi blocate mecanic prin apăsarea unor butoane. Există şi un diferenţial blocabil între punţi, iar astfel, cu toate 3 diferenţiale blocate 100%, se poate asigura că fiecare roată primeşte exact 25% din cuplu şi se va învârti neapărat la turarea motorului. Aceste capacităţi îi asigură evadarea din cele mai dificile condiţii de teren cu noroi sau zăpadă, atunci când, spre exemplu, înaintarea poate depinde de aderenţa unei singure roţi. G-Class beneficiază inclusiv de demultiplicator de cuplu, pentru înaintări cu viteză redusă dar pline de forţă, în teren accidentat.
Mulțumită acestor elemente ale sistemului său de tracţiune integrală, împreună cu geometria de excepţie, îl fac pe G-Class unul din cele mai capabile modele prin terenurile greu accesibile.
Un exemplar de G-Class în versiunea 280 GE modificată, câștigă cu piloții Jacy Ickx și Claude Brasseur ediția din 1983 a raliului Paris-Dakar la clasa sa, care în acea perioadă se defășura chiar între Paris şi Dakar.
Din anul lansării și până în zilele noastre, Mercedes-ul G-Class a beneficiat de mai multe facelifturi, primind inclusiv motorizări noi de ultimă generație, dar esenţa sa, care o reprezintă cadrul său şi conceptul general au rămas aceleaşi până în zilele noastre, aşa cum se întâlnește în foarte puţine cazuri la modelele din industria auto.
Odată cu creșterea pretențiilor venite din partea potențialilor clienți în ceea ce privește gradul de confort oferit la interior, Mercedes-Benz a dotat a doua serie G-Class lansată la Salonul Auto de la Frankfurt din 1989, cu un interior mai rafinat având materiale precum pielea şi lemnul și cu o planșă de bord restilizată, similare în multe detalii cu cele ale modelului din Seria W124.
Totuși, primele îmbunătățiri în ceea ce privește confortul au fost realizate în 1981 prin introducerea opțional a transmisiei automate și a instalației de aer condiționat, în 1982 prin dotarea cu noi scaune și unele retușuri la detaliile de la interior și în 1985 prin dotarea opțional cu servodirecție, geamuri acționate electric și închidere centralizată pentru portiere.
În ceea ce privește siguranța, modelul off road german a beneficiat începând din 1990 de sistem de tracțiune integrală permanentă în standard și sistem de frânare cu discuri la ambele punți plus dispozitiv antiblocaj tip ABS oferit opțional iar începând din 1994 a fost introdus sistemul de frânare cu discuri față ventilate iar dispozitivul tip airbag pentru șofer devenea dotare standard.
În prima parte a anului 1990, odată cu ieșirea de pe banda de montaj a exemplarului cu numărul 100.000, este introdusă versiunea de top 500 GE propulsată de o unitate V8 pe benzină de 5L(241CP) oferită în combinație cu o cutie de viteze automată în 4 trepte și care oferea ca dotări premium în standard: instalația de aer condiționat, tapițeria din piele, trapa acționată electric și jantele din aliaj.
Din anul 1992, Mercedes a demarat comercializarea unei variante simplificate fără dotări de lux, axată doar pe funcţionalitate şi capacităţi ridicate de trecere în off road. Aceasta a fost denumită Professional și gândită în special pentru expediţii sau misiuni speciale în zonele greu accesibile. În același an este oferită în premieră și o motorizare turbo diesel cu 6 cilindri în linie de 3.5L care dezvolta 136CP.
La ediția din 1997 a Salonului Auto de la Frankfurt este lansată a doua serie a modelului, care dispunea de îmbunătățiri de ordin stilistic atât la exterior cât și la interior, la partea mecanică dar și de dotări suplimentare pentru creștere gradului de confort și siguranței active și passive(scaunele reglabile electric, cruise controlul, airbag-ul pentru pasagerul din față. Cu această ocazie a fost lansată o nouă variantă de caroserie cabrio al cărui soft top beneficia de acționare electrică. În același timp gama de motorizări a fost înnoită cu două unități, din care una pe benzină V6 de 3.2L și una turbo diesel cu 5 cilindri de 2.9L precum și o nouă transmisie automată cu 5 trepte asistată electronic.
Modelul german fost proietat cu scopul de a fi unul din cele mai durabile automobile de pe piață, iar cazuri în care exemplare G-Class îşi servesc proprietarii timp de mai multe decenii, pe durata unor distanţe uriaşe, sunt foarte frecvente. Cel mai bun exemplu sunt soţii Gunther şi Christine Holtorf, spre exemplu, s-au îndrăgostit atât de mult de G-Class-ul lor, cumpărat în anul 1988, încât s-au aventurat într-o călătorie de 26 de ani pe durata a aproape 900.000 km prin 215 ţări ale lumii, traversând pustietăţile deşertului Australian şi gerurile Siberiei cu el, iar automobilul lor a rezistat cu dârzenie peste tot.
Chiar dacă modelul G-Class a dispus pe parcursul carierei inclusiv de motoare cu puteri mai reduse de 100 CP în special pe versiunile destinate explorărilor şi expediţiilor, în operta sa şi-au făcut loc și unele motoare de înaltă performanţă, care au transformat de multe ori modelul off road într-un bolid. Primul motor de acest fel și-a făcut debutul în 1998 sub capota versiunii G500 și reprezenta o variantă îmbunătățită a unității V8 de 5L care în acest caz furniza 296 CP.
După 20 de ani de la lansarea modelului își făcea debutul prima versiune sportivă. Aceasta a fost denumită G 55 AMG și beneficia de un motor V8 de 5.5L care dezvolta 354 CP.
Din anul 2000, gama de motorizări turbo diesel a fost înnoită cu un performant propulsor V8 de 4L (250 CP) cu tehnologie common rail, urmat după un an an de un nou propulsor turbo diesel cu 5 cilindri în linie de 2.7L(156CP) cu tehnologie common rail.
Siguranța activă nu a fost nici ea neglijată. Începând din anul 2001, G-Class a fost dotat opțional cu sistem de control al stabilității (ESP), sistem de asistare la frânare (BAS) și un nou sistem de control al tracțiunii (4 ETS).
Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 2004 are loc lansarea versiunii îmbunătățite G 55 AMG al cărui motor supraalimentat cu compresor dezvolta acum 476 CP iar doi ani mai târziu, grație unor up date-uri puterea dezvoltată ajungea la 500 CP.
La ediția din 2006 a Salonului de la Paris, Mercedes își făcea debutul o nouă serie a modelului G-Class la care au fost operate unele restilizări atât la exterior cât și la interior, îmbunătățiri la partea mecanică și introduse noi dotări pentru sporirea confortului și siguranței precum: farurile cu xenon, display-ul multifuncțional Comandde 6.5 inch care includea și sistemul de navigație, volanul multifuncțional, sistemul de asistare la parcare prevăzut cu cameră sau sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri. În același timp gama de motorizări a fost înoită cu un nou propulsor turbo diesel V6 de 3L(224CP) cu tehnologie common rail și care înlocuia în gamă motorizările de același tip de 2.7 și 4L și a fost introdusă o nouă cutie de viteze automată G-Tronic cu 7 trepte.
În cursul anului 2009, modelul G-Class a beneficiat de un ușor facelift care a vizat în special exteriorul dar și îmbunătățirea siguranței active și pasive și gradului de confort prin introducerea de noi sisteme și dotări. Cu această ocazie, propulsorul turbo diesel V6 de 3L era disponibil în două noi versiuni care dezvoltau 184 și 211CP.
În iunie 2012, modelul off road german beneficiază de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și sunt introduse dotări de ultimă generație precum: farurile cu tehnologie LED, display-ul multifuncțional color cu tuch screen, sistemul telematic MBrace 2 integarat cu Distronic adaptiv cu Cruise Control sau asistență la parcare Parktronic. În același timp, versiunea sportivă G 55 AMG a fost înlocuită cu versiunile G 63 AMG şi G 65 AMG, ale căror motoare cu dublu turbo V8 de 5L și V12 de 6L dezvoltau puteri impresionante de 544 și respectiv 612 CP oferind performanțe de înalt nivel.
Pe lângă versiunile ultra performante dezvoltate cu divizia sportive AMG, Mercedes a mai dezvoltat pentru G-Class numeroase versiuni speciale și în același timp spectaculoase, cu 3 punţi sau cu gardă la sol uriaşă, precum G-Class 6×6 sau G-Class 500-2.
În 2015, Mercedes a realizat ultimul facelift pentru G-Class atunci când habitaclul a ajuns la nivelul modelelor din clasa de lux. În pimăvara anului 2017, după fabricarea unui număr de peste 300.000 exemplare, Mercedes-Benz a lansat o versiune specială ultra luxoasă denumită G650 Maybach dotată cu caroserie Laundaulet și realizată în serie limitată de 99 de unități iar printre cei care și-au achiziționat-o s-a înumărat și omul de afaceri Ion Țiriac.
Robustețea cunoscută a modelului a fost parte integrantă din cariera longevivă a modelului G-Class lui încă de la lansarea sa. Aproximativ 55% din munca depusă la producția unui G-Class se face și astăzi manual la uzina din Graz. Acest lucru reprezintă încă un atu în plus pentru fiabilitatea sa legendară, dar care se reflectă direct în preţul său de achiziție destul de ridicat.
O scurtă perioadă de timp G-ul a fost asamblat în Grecia pe bază de kit-uri provenite tot din Austria iar în Franța produs între anii 1981 – 1991 sub denumirea de Peugeot P4 în special pentru dotarea armatei din hexagon.
Ediția din 2018 a Salonului Auto de la Detroit a adus premierea unei noi generații G-Class, care în ciuda aspectului clasic asemănător cu cel al generației precedente, beneficia de sisteme de siguranță și dotări de confort de ultimă oră precum și de capacități impresionante de trecere în teren accidentat.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Daimler-Benz
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI